Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Virajda fren konusunu netleştirelim

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #21

    Üyelik
    18 Eylül 2016
    Benim en büyük tavsiyem hiç bir viraja limitte girme, virajın çıkışını göremiyorsan limite yaklaşma bile. Karşıdan gelen biri senin şeridine taşar sonrası malum son. Karayolları pist değil bunun şakası yok düşüp bariyere, ağaca, kaldırıma vs vurdunuz mu geçmiş olsun bırakın sizi geçsinler, en iyi virajcı başkaları olsun. Bu şekilde sürerseniz kaçınma manevrası yapacak marjınız kalır frene mi basayım, motordan mı atlayayım derdiniz kalmaz

    Yok dalgınlığınıza girdi gereksiz hızlı girdiniz illa frene basacaksanız ben yatık motorda ön frene basmam doğrusu budur veya değildir bir iddiam yok zamanında bana eğitimde hoca motor yatıkken sadece arka freni kullanmam gerektiğini söylemişti öyle kabul ettim. Viraj genişle anlık düzeltip kombine fren yapıp ardından tekrar yatırmayı deneyebilirim bir kaç defa yaptım bunu ama bunun için alan yoksa yatırabildiğim kadar yatırırım ya döneriz ya düşeriz.

    Bir çok motorda viraj ABS’si yok bu arada, yani bunda ABS var diye güvenip frene asılmayın. Normal ABS motor yattıkken sizi kurtarmaz
    espresso bunu beğendi.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #22
    sharkspeedr2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Ağustos 2018
    Viraja ön frenle yaklaşıp viraj ortasına kadar ön frenleme yaparak motoru maksimum yatırabilir hale getirebiliyorum fakat bunu çalışmanız için iyi bir asfalt lazım sıradan trafikte orda burda parlayan rezalet asfalttan denemeyin low side a gider ön teker bırakır acayip zevkli birseydir ön frenle motoru sonuna kadar yatırmak
    benden önce herkes birşeyler yazmış şimdi bende yazsam adam hangisine inansın en iyisi bu tekniği çalışmak bu kadar diyebilirim
    gokhan85 bunu beğendi.

  3. #23
    -Black- - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Kasım 2005
    Şehir
    Çanakkale
    Motosikleti
    Suzuki DL650 2014
    Alıntı okanbagiscan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Aklınızın bir köşesine şunu yazın.Ben zaten motorun limitinde kullanmıyorum bu motorun daha yatması için limiti vardır diyerek yatırmaya çalışırsanız kurtulma ihtimaliniz daha yüksek.Bu motor bundan fazla yatmaz dediğimiz durumda bile aslında yatacak bir miktar pay vardır.
    "Yok ya olmayacak, ben patlıycam galiba" dediğiniz noktada hayatınızı kurtaracak bigi budur 👍

  4. #24
    ufoz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Mart 2018
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Xpulse 200t
    Virajda ne yapıp, yapmayacağınızdan önce; eskimemiş/sertleşmemiş, hava basıncı doğru basılmış ve yeterli miktarda ısınmış lastikle viraja girdiğinizden emin olun.

    Yoksa yapacaklarınızın hepsi boş.

    Veliefendi önünden geçip, Yenimahalledeki köprüden, Sirkeci istikametine sahil yoluna çıkıyorum.
    Köprüden sonra, aşağı meyille 270 derece dönüyoruz.
    Hızım 10-15 km saat en fazla.
    Bırak yatmayı, azıcık hızlansam veya arka frene dokunsam arka teker kayıyor.
    Dimdik, kütük gibi dönüyorum o viyadüğü.

    Sorunun nedeni;
    - Viyadüğün eğimi dönüşe göre yanlış.
    - Asfalt jilet gibi, dümdüz.
    - İşyerinden hareket ettikten sonra viyadük 2,5 km mesafede. Lastiklerim o mesafede ısınamıyor.
    (Aynı yerden 15-20 km kullanımdan sonra geçersem, lastik kaymıyor)
    - Lastik hava basıncım muhtemelen bana göre yüksek. Güzergahımdaki 2 benzincininde hava pompası sanırım fazla basıyor. Arabadada benzer şeyi farketmiştim.

  5. #25
    NERO2810 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Kasım 2013
    Şehir
    Istanbul
    Motosikleti
    Honda CRF 250 Rally
    Benden çok daha tecrübeli insanlar vardır ama ben keskin virajlarda genellikle gazı total kesip debriyajla dönüyorum. Virajın düzleşmeye başladığı zamanda ikinci vitesle kalkıp gazlıyorum. Yüksek cc motorlarda olmaz tabii bu ben 250'limle çok rahat ediyorum

  6. #26
    LynXMaSTeR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ağustos 2014
    Şehir
    Balıkesir
    Motosikleti
    Honda CBR 650F
    alın bi viraj abs si olan KTM, hiç böyle dertleriniz olmaz.

  7. #27
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Alıntı LynXMaSTeR adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    alın bi viraj abs si olan KTM, hiç böyle dertleriniz olmaz.
    Aptallığı telafi edecek teknoloji geliştirilmedi daha

    Viraja saçmasapan bir hızda girilirse kurtaracak teknoloji yok bildiğim kadarıyla.

    Bilmediğimiz yollarda temkinli kullanmak en akıllıca çözüm.

    Sürüşümüzü bildiğimiz yollarda geliştirelim...
    gokhan85 ve Green Arrow bunu beğendiler.

  8. #28
    54RR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Şubat 2013
    Şehir
    Sapanca
    Motosikleti
    --12 R1 Crossplane
    Virajda illaki fren basacaksan ön arka aynı anda yavaş yavaş bas.

  9. #29
    yasdal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Şubat 2010
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph 1200 Jawa Classic /1971 ve E-bike sukutır
    90 la dönebileceğin viraja 190 la girmediğin kabulü üzerinden anlatıyorum. Makul şartlarda motosiklet tanımına uyan bir motosikletin var diyelim .(bilindik markaların 600 CC üzeri motorları) Lastiklerin de iş görür. Eğer dediğim gibi çok abartıp 70-80 km/h fazla hızla girmedin ederinden ama ufaktan bi korku geldi "ulan çıkamıycaz bu virajdan" dedin. Bak virajın içinde yatır motorunu, eğer gözünü viraj çıkışından ayırmazsan birazdan oradasın. Normal şartlarda sürüyorsan çıkamayacağın viraj yok bu şekilde. Ha yine de bi korku geldi, yavaşlaman gerekti, işte o zaman motoruna çok hakim olduğunu huyunu suyunu bildiğini var sayıyorum. Yavaş yavaş Ön frenle yavaşlıyorum ben. Durmak bamkaşka dinamik. Eğer illa duracaksan, o motor dikken fren köklenecek, yapabilecek mesafen varsa dikleştir ve asıl frene... Ama önce motorunla bütün duyuların iyice bi kaynaşmalı bu işlere girmeden önce. 40 yıllık motorcusun ama o motoru 2 gün önce aldıysan geçmiş olsun. Her motorun dinamikleri malesef farklı, tepkileri.. . Ara ara tehlikesiz zamanlarda dediklerimizi tecrübe etmeye bak. Yavaş yavaş bu işler.
    gokhan85 bunu beğendi.

  10. #30
    gokhan85 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Haziran 2020
    Şehir
    Pendik/İstanbul
    Motosikleti
    HONDA CBR1000RR
    Alıntı shruikan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    motorun fren limitlerini bilmiyorsanız arka frene dokunmayın; arka teker kayar, high-side'a kadar yolu var.
    motor virajda yatık vaziyette iken ani gaz kesmeyin; yatış yönüne düşüverir motor.
    motor virajda yatık vaziyette iken ön frene abartmadan basarsanız motor dik konuma gelmeye çalışır. durmak için en iyi yol bu olsa gerek.

    bilmediğin virajda hızlı gitmemek en iyisi tabi; ama bazen herkes azıtıyor.
    Her kelimesine katılıyorum

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 23:54 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:48 ----------

    Alıntı yokon adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    %100 doğru ya da %100 yanlışın olmadığı bir konu gibi geliyor bana. Farklı teknikler var, yukarıda sayılmış zaten. Aralarında en makul ve güvenlisi trail braking geliyor bana. Son dönemde hafif arka frene dokunarak dönüyorum. Daha kararlı ve oturaklı gittiğimi hissediyorum.

    Çok da yapabildiğimden, mükemmel döndüğümden bahsetmiyorum, kendi çapımda oyun gibi bir şey bu. Umarım patlamayız bir yere.

    Virajda bir nesne ile karşılaştığımızda bence önce üzerinden geçip geçemeyeceğimizi tartmamız, mümkün değilse sağından mı yoksa solundan mı geçeceğimize karar verip ya motora ters kontra verip dikleştirmemiz ya da motoru daha da yatırmamız gerekir. Başıma hiç böyle bir şey gelmedi. Klavye başında anlatmak çok güzel.
    Trail Braking, viraj içindeyken ihtiyaç anında ön fren kullanmak demek değildir.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 00:00 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:54 ----------

    Alıntı NERO2810 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Benden çok daha tecrübeli insanlar vardır ama ben keskin virajlarda genellikle gazı total kesip debriyajla dönüyorum. Virajın düzleşmeye başladığı zamanda ikinci vitesle kalkıp gazlıyorum. Yüksek cc motorlarda olmaz tabii bu ben 250'limle çok rahat ediyorum
    Bu dediğiniz motorun dik pozisyon olduğu veya buna yakın durumlarda olabilir fakat her halükarda yanlış bir uygulama
    NERO2810 bunu beğendi.
    HONDA CBR1000RR, Pendik/İSTANBUL

  11. #31

    Üyelik
    25 Temmuz 2020
    Alıntı gokhan85 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Her kelimesine katılıyorum

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 23:54 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:48 ----------



    Trail Braking, viraj içindeyken ihtiyaç anında ön fren kullanmak demek değildir.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 00:00 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:54 ----------



    Bu dediğiniz motorun dik pozisyon olduğu veya buna yakın durumlarda olabilir fakat her halükarda yanlış bir uygulama
    trail braking için el frende girilmeli öyle değil mi hocam, azalan doza ile

  12. #32

    Üyelik
    01 Nisan 2020
    Motosikleti
    MT-09 SP
    Herkes boş beleş kendi bildiklerinden bir şeyler sallamış. Gerçekten bu işi bilen eğitmen bir arkadaş yok mu? Konudaki muhabbet tam kahvehanedeki seksenlik dayıların ekonomi muhabbetine dönmüş. Kimse bildiği şeyin doğruluğundan emin değil. Bu forum yıllar içinde gerçekten bu kadar boş bir hale mi geldi yoksa eğitmen arkadaşlar online değil mi?

  13. #33
    Thracian - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Haziran 2012
    Şehir
    Lüleburgaz-Bursa
    Motosiklet eğitmeni değilim ama bildiğim kadarı ile yazayım.
    Özel bir eğitim almadıysanız bu konuda çok profesyonel değilseniz virajda fren kullanmayın.Sizin,benim gibi ortalama motorcuların trafikte kullanacağı teknikler değil onlar.

    Trail Braking denen ön freni sıkarak uygulanan teknik pistlerde kullanmak için.Acil fren tekniği falan değil.Zaten önceden planlayarak dönüş sırasında ön tekerleğin tutuşunu arttırıp virajı hızlı dönmek için uygulanan bir teknik.Bu teknikte zaten viraja fren sıkarak giriyorsunuz sonra yavaş yavaş salıyorsunuz.Günlük hayatta,normal trafikte bu tekniği uygulamaya kalmayın.Dozajı biraz fazla verirseniz ön tekeri kitler asfaltı öpersiniz.

    Viraj sırasında arka freni çok az dozlarda sıkarak motosikleti biraz toparlamaya yarayan,dönüş açısını daraltan başka bir teknik var ama bu teknik te pist için.Eğitimini almadan trafikte uyglamak aşırı tehlikeli,dozajı biraz fazla verirseniz motosiklet sizi üstünden atar.

    Tekrar ediyorum özel eğitim almadan YUKARIDA YAZAN İKİ TEKNİKNİĞİ TRAFİKTE UYGULAMAYA KALMAYIN.YA ÖN TEKERLEĞİ KİTLER ASFALTA YAPIŞIRISNIZ YA MOTOR SİZİ ÜSTÜNDEN ATAR.

    Virajda illa yavaşlamanız gerekiyorsa eğer fren yapacak yeterli yer varsa motosikleti tam dik pozisyona getirip ön ve arka kombine acil fren yapın.Fren yapacak yer yoksa gazı motosikletin yatış denegesini bozmayacak kadar biraz salarak bakışınızı virajın sonuna kitlerek,motosikletin ve kendi limitlerinizin dahilinde sonuna kadar yatırarak dönemeyi deneyin.Bu başvurulacak son çare olsun zaten bu konuma geldiyseniz ve hızınız çok fazla ise motosiklet ya yana yatıp sürüklenmeye başlayacak yada bariyerlere gireceksiniz.

    Önemli olan yukarıda bahettiğimiz durumun içine kendiniz sokmamak;
    -Trafik yarış pisti değildir.Virajlarda motorunuzun ve kendinizin limtilerini sonuna kadar zorlamak zorunda değilsiniz.

    -Her virajda motosikleti sonuna kadar yatırmak zorunda değilsiniz.Virajları mümkün olduğunca yavaş ve motosikleti fazla yatırmadan dönecek hızda girmeye çalışın.Motosikleti fazla yatırmadan derken gidipte baston yutmuş gibi dimdik viraja girmeyin.Hafif tatlı bir yatış açısı ile dönün.Yavaş derken iyicene trafiği aksatacak yatış dengesini bozacak kadar da yavaş değil.

    -Kendi limitlerinizi öğrenin,motosikletinizin limitlerini ve dengesini öğrenin,kullandığınız lastiklerin tutuşunu öğrenin,üstünde motosiklet sürdüğünüz asfaltın kalitesinin ve tutuşunun ne kadar b.ktan olduğunun farkında olun bütün bunları değerlendirin,virajı tatlı tatlı dönmek için belli hızlar ve açılar zamanla kafanızda oturacak.Hem acemiliğinizi attığınız hem de motosikletinize alıştığınız bu süreci tamamlayana kadar aşırı dikkatli olun.

    -Virajın sonun görmüyorsanız hayvan gibi gaz vermenin anlamı yok.Virajın sonunu görmek sadece virajın eğimi ile alaka değil.Yol üstünde kum mu var,toprak mı var,öküz kamyoncunun biri yağ mı akıtmış,yol üstünde kedi köpek mi var vb...Sonunu görmediğiniz virajlara ekstra yavaş girin,her an acil fren yapıp duracakmış gibi girin.

    -Son olarak yukarıdakilerden farklı olmayacak ama yine söylüyorum virajlara trafiği aksatmayacak kadar ve dengenizi bozmayacak kadar yavaş girin."Ay yavaş gidersem motosikleti çok yatırmazsam bana acemi derler" gibi bir düşünceniz varsa ki çoğu yeni başlayan motorcuda oluyor önce bu düşünceyi kafanızdan atın.Siz kendi sürüşünüzden zevk alıyorsanız ve güvenli sürüyorsanız başkalarının ne düşüğünün hiç önemi yok.
    espresso bunu beğendi.

  14. #34
    gokhan85 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Haziran 2020
    Şehir
    Pendik/İstanbul
    Motosikleti
    HONDA CBR1000RR
    Alıntı Ozan arıcı adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Herkes boş beleş kendi bildiklerinden bir şeyler sallamış. Gerçekten bu işi bilen eğitmen bir arkadaş yok mu? Konudaki muhabbet tam kahvehanedeki seksenlik dayıların ekonomi muhabbetine dönmüş. Kimse bildiği şeyin doğruluğundan emin değil. Bu forum yıllar içinde gerçekten bu kadar boş bir hale mi geldi yoksa eğitmen arkadaşlar online değil mi?
    Herkes sallamış? Kimse emin değil?
    Sallayan da var, dediklerinin altına imzasını atacak olan da. Adı gibi emin olan da var, acabaları olan da. Zaten emin olmayanların birçoğu bunu belirtmiş.

    İlgili konu hakkında otorite sahibi bir eğitmenin bilgi notlarını veya makalelerini arıyorsanız bunun yeri forumlar değildir. İlgili eğitmenin kitabını alır, demecini dinler, videosunu izlersiniz.

    Forumlarda ise soru sorduğunuzda isteyenler dili döndüğünce cevaplar.

    Bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olanlara ben de tepkiliyim ama zaman harcayıp yazan, hatta dos doğrusunu yazan kişilerle, hiçbir bilgisi olmamasına rağmen yazan kişileri "herkes" diyerek aynı gruba almanızı akıl almıyor. Şu durumda bir bildiğiniz var ki , iki sayfa yazılanların hepsi "sallama" hepsi yanlış diyebiliyorsunuz. Buyrun izah edin öğrenelim doğrusunu.

  15. #35

    Üyelik
    10 Şubat 2016
    Motosikleti
    honda cb500f
    Birader ben yazayım sana denedimde oldu yani tecrübe edilmiştir.
    Zaten bunu bende altın elbiseli adamdan öğrendim.

    Viraja hozlı girdin dönemiyceğin belli arka frene tatlı şekilde bas motoru yavaşlatır dönersin. Ha ben ortada sertlikte bastım frene abs devreye girip çıktı gayette kurtardım.
    Hok şunu yaparım yok bunu yaparım ortan atlarım burdan zıplarım falan hikaye o kısa bir saniyede fazla bişey yapma şansın yok arka fren dışında benim görüşüm.

    Önfren dikleştirir motoru virajdan açılmak istemiyorsan basma.

  16. #36
    Ali Mert - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ekim 2019
    Motosikleti
    RS200
    Alıntı ozan1991 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Motoru düzleştirip ani fren yapıp tekrar yatırırsak alamıycağımız bir virajı alabilirmiyiz sizce tabi abs li motor için konuşuyorum ben daha önce denedim işe yaradığını söyleyebilirim
    Hayır Optimal olan uygun açıda yatırıp sonra açıyı değiştirmemek. Eğer böyle bir teknik olsaydı MotoGP'de her virajda yatırıp fren yapıp tekrar yatırırlardı. Virajı almak için en iyi yöntem virajı alacak kadar yatırıp sonra yatış açısını değiştirmemek. Alamıyorsanız fren yapıp en az hızla çarpışmalısınız.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 21:23 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:14 ----------

    Alıntı 54RR adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Virajda illaki fren basacaksan ön arka aynı anda yavaş yavaş bas.
    Nereye doğru ölüyoruz İki frene de aynı anda bastığınızda ön süspansiyon çökecektir,ağırlık öne yüklendiği için virajda zaten azalan arka frenin tutuşu minimum miktara inecektir. Sadece ön freni kullanın. İlla arka fren kullanacaksanız sadece arka freni kullanın, ağırlığı öne çok fazla düşürecek kadar da sıkmayın.
    Lastiklerini çok kötü olmadığı müddetçe ön frende %30 gibi bir yavaşlatma her zaman vardır.
    -Kendi düşüncelerim-

  17. #37
    Sj's - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Haziran 2006
    Şehir
    istanbul
    Alıntı ahmtayd adlı üyeden alıntı Mesajı göster

    Altınelbiseli adamın derslerini izledim ondan öğrendiğim şu şekilde: viraja girmeden yavaşlanır, gaz kapalı şekilde viraja girilir, viraj açılmaya başladığında tatlı tatlı gaz açılarak virajdan çıkılır.
    uygun vitesle girdiğimizde gayet tatmin edici bir teknik.

    gel gelelim acil durumlara, bilmediğimiz bir viraja girdik yatırdık motoru baktık viraj bi türlü açılmıyor hızımız da yüksek dönemeyecek gibi olduk bu durumda ne yapmalıyız, kimisi arka frene dokun diyor, yabancı motor eğitmenleri trail braking denen ön frene tatlı dokunuşu tavsiye ediyor viraj alırken arka fren kesinlikle kullanılmaz diyor, ya da frene hiç dokunmadan tamamen gaz mı kesmeliyim ?


    durumu olmayanlar için özet
    viraj içinde hafif yatık ve dönerken yavaşlamak istediğim durumlarda ne yapmalıyım tamamen gaz kesmek mi, hafif ön fren mi, arka fren mi ne uygulanmalı
    teşekkülrer
    Boyle seylerin forumlar ve sosyal medyada sorulmasini dogru bulmuyorum. Atip tutan, akillara zarar derece uyduran cok oluyor. En iyi viraj hakimiyeti icin egitim almanizi oneririm. Ama madem virajda fren konusacagiz, anlatalim:

    Virajlarda surus bir cok parametreye gore sekillenir. Asfalt kalitesi, ortam sartlari, bulundugunuz mevki, o yolu bilip bilmediginiz, lastiginiz ve frenleriniz gibi. Daha bir cok parametre ekleyebiliriz.

    Soyle bir setup yapalim. Motorunuz salliyorum Yamaha MT-25 olsun. Lastikler de uzerinde gelen fabrika lastikler. Aylardan yaz, hava sicak. Asfalt orta ayarda. Iyi diyebilecegimiz bir motosiklet surus ortami yani.

    Viraj basini gordunuz. Hiziniz neydiyse freniniz yaptiniz, yavasladiktan sonra viraja girdiniz. Burada apex diye yillardir konusulan konu virajdan cikisinizin baslayacagi noktadir. Apexe dogru hizda girmis olmaniz gerekir ki tertemiz oradan cikin.

    Eger virajdan cikma noktaniza gelmeden once viraja kotu baslamissaniz, yani hiziniz ve vitesiniz dogru yerde degilse virajda gaz acma kesme gibi seyleri bolca goruruz. Tehlike aninda da patlayanlar orneklerini izliyoruz.

    Temel olarak evet, viraja girdigimizde frenle isimizin bitmis olmasi gerekiyor.

    FAKAT, trail braking dedigimiz bir sistem var ben yillardir kullanirim cok defa da hayatimi kurtarmistir. Virajda asla fren yapilmaz kaidesinin aksine on freni kademeli olarak motoru kontrol etmek icin virajda kullanirim.

    Boylece, coook hafif on frenle sonumlenmis olan on amortisordeki bu degisikligi motora virajda kolayca yon vermek icin kullanirim. Bu sekilde virajda aniden ortaya cikabilecek tehlikelerden kacis manevrasi edinirim.

    Trail braking nedir ayrica uzun uzun anlatirim talep gelirse.

  18. #38

    Üyelik
    25 Temmuz 2020
    Alıntı Sj's adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Boyle seylerin forumlar ve sosyal medyada sorulmasini dogru bulmuyorum. Atip tutan, akillara zarar derece uyduran cok oluyor. En iyi viraj hakimiyeti icin egitim almanizi oneririm. Ama madem virajda fren konusacagiz, anlatalim:

    Virajlarda surus bir cok parametreye gore sekillenir. Asfalt kalitesi, ortam sartlari, bulundugunuz mevki, o yolu bilip bilmediginiz, lastiginiz ve frenleriniz gibi. Daha bir cok parametre ekleyebiliriz.

    Soyle bir setup yapalim. Motorunuz salliyorum Yamaha MT-25 olsun. Lastikler de uzerinde gelen fabrika lastikler. Aylardan yaz, hava sicak. Asfalt orta ayarda. Iyi diyebilecegimiz bir motosiklet surus ortami yani.

    Viraj basini gordunuz. Hiziniz neydiyse freniniz yaptiniz, yavasladiktan sonra viraja girdiniz. Burada apex diye yillardir konusulan konu virajdan cikisinizin baslayacagi noktadir. Apexe dogru hizda girmis olmaniz gerekir ki tertemiz oradan cikin.

    Eger virajdan cikma noktaniza gelmeden once viraja kotu baslamissaniz, yani hiziniz ve vitesiniz dogru yerde degilse virajda gaz acma kesme gibi seyleri bolca goruruz. Tehlike aninda da patlayanlar orneklerini izliyoruz.

    Temel olarak evet, viraja girdigimizde frenle isimizin bitmis olmasi gerekiyor.

    FAKAT, trail braking dedigimiz bir sistem var ben yillardir kullanirim cok defa da hayatimi kurtarmistir. Virajda asla fren yapilmaz kaidesinin aksine on freni kademeli olarak motoru kontrol etmek icin virajda kullanirim.

    Boylece, coook hafif on frenle sonumlenmis olan on amortisordeki bu degisikligi motora virajda kolayca yon vermek icin kullanirim. Bu sekilde virajda aniden ortaya cikabilecek tehlikelerden kacis manevrasi edinirim.

    Trail braking nedir ayrica uzun uzun anlatirim talep gelirse.
    Merhaba, ben nasıl uyguladığınızı dinlemek isterim, virajlara ön fren sıkılı mı giriyorsunuz

  19. #39
    Sj's - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Haziran 2006
    Şehir
    istanbul
    Alıntı ahmtayd adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Merhaba, ben nasıl uyguladığınızı dinlemek isterim, virajlara ön fren sıkılı mı giriyorsunuz
    Aynen oyle evet. Maksimum 50 ile girilecek viraja belki 60-70 girersiniz ancak on 2 ya da 4 parmaginiz frende olur.

    Sadece dokunarak ekstra bir yavaslama elde ediyorsunuz. Viraja girdiginiz noktada belki 55 olursunuz boylece. Bu dokunma on amortisorde sonumleme olusturdugu icin on tekerin hakimiyeti virajda cok daha kolay olur.

    Eger viraj iyice kapaniyorsa on fren baskisi artilir ve boylece motor da (kontranizla birlikte) iyice viraj icine kapanir. Eger kapandiginiz noktada tehlike yaratacak bir durum varsa freni birakip, ki bu motoru hemen diklestirir, o tehlikeden kacarken bir yandan yatis acinizi artirir ve gaz acarsiniz.

    Bu tekrar merkezkac kuvveti nedeniyle motoru virajin icine dogru sokar, disina cikmanizi engeller.

  20. #40
    gokhan85 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Haziran 2020
    Şehir
    Pendik/İstanbul
    Motosikleti
    HONDA CBR1000RR
    Alıntı Sj's adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Aynen oyle evet. Maksimum 50 ile girilecek viraja belki 60-70 girersiniz ancak on 2 ya da 4 parmaginiz frende olur.

    Sadece dokunarak ekstra bir yavaslama elde ediyorsunuz. Viraja girdiginiz noktada belki 55 olursunuz boylece. Bu dokunma on amortisorde sonumleme olusturdugu icin on tekerin hakimiyeti virajda cok daha kolay olur.

    Eger viraj iyice kapaniyorsa on fren baskisi artilir ve boylece motor da (kontranizla birlikte) iyice viraj icine kapanir. Eger kapandiginiz noktada tehlike yaratacak bir durum varsa freni birakip, ki bu motoru hemen diklestirir, o tehlikeden kacarken bir yandan yatis acinizi artirir ve gaz acarsiniz.

    Bu tekrar merkezkac kuvveti nedeniyle motoru virajin icine dogru sokar, disina cikmanizi engeller.
    Bu konu başlığı enteresan cevaplara gebe.

    Freni manetini 4 parmakla tutmak? (Gaz kolunu neyle tutacağız)

    Trailbraking ile viraj içe kapandıkça fren kuvvetini artırmak? (Bu şekilde şuana kadar düşmediyseniz, muhtemelen ön frene çoook hafif dokunuyorsunuz). Trailbrake yaparken malumdur viraj girişine kadar max. uygulanan ön fren, kademeli olarak seri biçimde bırakılır (viraj girişinden apexe kadar) . Trailbrake esnasında, viraj içinde tekrar fren sıkayım demek ön amortisöre aşırı yük bindirmek ve lowside demektir.

    Birçoğunun söylediği gibi trailbrake kabiliyeti sadece okuyarak video izleyerek öğrenilebilecek birşey değil. Ekipmanları giyip, motoru koruma takozları ile doldurup, öncelikle asfaltı kaliteli boş bir alanda belli aralıklarla antrenman yapılarak kazanılabilecek bir yetenek (her an düşmeye hazır olun). Eğer antrenman yapacak durumunuz yoksa ve konuyu profesyonellerden öğrenecek fırsatı bulamadıysanız denemeyin. Zaten yollarımızın asfalt tutuşu kötü ve virajların dışı bariyer doluyken şahsen ben kuvvetli bir biçimde trailbrake uygulamaya korkuyorum ve çok çok nadir tercih ediyorum. Fakat pistte durum farklı tabi.

    Siz siz olun, trailbrake denen bilen ellerde faydalı fakat aşina olmayan kişinin ölüm sebebi olabilecek bir tekniği, sıkı çalışmadan, bariyerli viyadüklerde denemeye kalkmayın, yapışırsınız.


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)