Merhaba arkadaşlar bi motosiklet alma arifesindeyim, lakin malum sitede alacağım motosikletin bakıyorum diskleri paslanmış, bu motorun diğer aksamları da paslanma ihtimali nedir, normal bi durum mu bu ?
Merhaba arkadaşlar bi motosiklet alma arifesindeyim, lakin malum sitede alacağım motosikletin bakıyorum diskleri paslanmış, bu motorun diğer aksamları da paslanma ihtimali nedir, normal bi durum mu bu ?
Diskler demirden yapılır. Isı aktarımının en üst düzeyde olması için , içine başka madenler koymazlar yani alaşım oranı düşüktür. Bu yüzden de paslanır. İki fren yaparsan o pasların hepsi gider. Gitmeyen kısımlar da önemli değildir. Zaten inceldikleri zaman değiştirilirler.
Kullanmadığın zaman, uzun süre yatan motosikletin de otomobilin de fren diski paslanır. Sorun değil. Çelik olsa paslanmaz. Ama o zaman da çelik sert ve pürüzsüz olduğundan sürtünme meydana gelmeyeceği için frenin tutmaz. Diskler bu nedenle çelikten yapılmaz, daha kolay çizilen, aşınan demirden yapılır.
Bir gun yagmur yagsa, ertesi gun sabaha paslanmis olmasi lazim disklerin. 2-3 frende gider pas.
Ama arac 6 ay disarida yattiysa bilemiyorum.
hayret kimse yazmamış,
motosiklet diskleri çelikten yapılır,
sebebi de bu iş için en uygun materyalin çelik olması.
bu sebepten paslanmaları normaldir, bir kaç fren sonrası dökülürler.
(aşırı paslanma konu dışıdır)
Fren diskleri genelde lamel grafitli dökme demirden yapılır. Düşük karbonlu çeliğe göre daha yavaş paslanır ama yine de paslanır. Fakat bu büyük bir sorun değil birkaç fren yaptıktan sonra disk tekrar parlamaya başlayacaktır.
Lamel grafitli dökme demir(gri dökme demir) içindeki iletken grafit sayesinde iyi ısı iletkenliğine sahip oluyor. Bu açıdan bakınca neredeyse en iyi fren malzemesidir.
Bir metalurji ve malzeme mühendisi olarak bu konuda sorulara açığım...
Motosiklet diskleri, arabadan farklı olarak çelik oluyormuş genelde. Dediğiniz malzeme çeliğe göre daha kırılgan (brittle), ve motosiklet fren diskleri çok daha ince olduğu için. Çeliğin ısı iletimi gri dökme demir kadar iyi değilmiş, ama araç ağırlığı da çok daha düşük olduğu için idare ediyormuş.
Bu arada, çelik deyince de on yüz bin çeşit var ama, genel olarak yüksek karbonlu çelik daha kolay paslanmıyor mu?
Karbon kompozit frenler hem hafif, hem de dayanıklı, ancak pahalı ve yüksek sıcaklıkta etkili oluyormuş sadece. O yüzden yağmurda normal disk kullanıyorlarmış. Bir de ısınma turunda frenleri dikkatli kullanıp ısıtıyorlarmış.
Gerçi bazı üst düzey araçlarda karbon kompozit fren kullanılmaya başlandı, ancak günlük kullanıma uygun hale getirmek için ne gibi değişiklikler yapıldı bilmiyorum.
Moto GP frenleri piyasaya satılmıyor. Brembo sadece yarış için üretip direk takımlara satıyor.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)