Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

katalizör nedir ne işe yarar (soru)

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    10 Nisan 2017
    Motosikleti
    Mondial Mc Roadracer 125 ve R6
    Arkadaşlar katalizörün tam olarak tekniğe girmeden görevi nedir?
    İptal edildiğinde motora ne fayda veya zarar sağlar?


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    mustafa_325 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2010
    Şehir
    istanbul-kocaeli
    Motosikleti
    Pulsar RS 200 - Thriumph TİGER 800
    Motorda yanma çok hızlı oldugu için ortaya tam yanmamış zararlı gazlar çıkıyor. Katalitik konventor bu gazları yavaşça yakarak zararsız gazlara dönüştürüyor.

  3. #3
    shruikan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2015
    Motosikleti
    turuncu
    motordan ziyade, soluduğumuz havanın anasını bellemesin diye zararlı gazları bi şekilde bertaraf ediyor

    ha bir de kulak tecavüzüne karşı en etkin çözüm

  4. #4

    Üyelik
    10 Nisan 2017
    Motosikleti
    Mondial Mc Roadracer 125 ve R6
    Motora bi zararı yok yani iptalinin?

  5. #5
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Alıntı thedarkfire adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Motora bi zararı yok yani iptalinin?
    Tam olarak degil. Gucu azalabilir, ve/veya harareti artabilir, ve/veya yakit sarfiyati artabilir.

    Katalizor'un calismasi icin eksoz gazinda yeterince oksijen olmasi lazim. Onun icin motorun ECU'su (beyni) eksoz borusundaki oksijen sensorunden aldigi bilgiye gore benzin-hava karisimini surekli ayarlar. Siz bunu iptal ettiginizde motorun kafasi karisir ve nasil programladilarsa ona gore belli bir varsayima gore ayarlar benzin hava karisimini; ama optimum olmaz. Mesela sensor bozuk oldugunu varsayarak programladilarsa "aman ne olur n'olmaz bol bol oksijen birakayim" diye dusunebilir ve yukarida yazdiklarimdan biri veya hepsi gerceklesebilir.

  6. #6

    Üyelik
    10 Nisan 2017
    Motosikleti
    Mondial Mc Roadracer 125 ve R6
    Alıntı hasmet adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Tam olarak degil. Gucu azalabilir, ve/veya harareti artabilir, ve/veya yakit sarfiyati artabilir.

    Katalizor'un calismasi icin eksoz gazinda yeterince oksijen olmasi lazim. Onun icin motorun ECU'su (beyni) eksoz borusundaki oksijen sensorunden aldigi bilgiye gore benzin-hava karisimini surekli ayarlar. Siz bunu iptal ettiginizde motorun kafasi karisir ve nasil programladilarsa ona gore belli bir varsayima gore ayarlar benzin hava karisimini; ama optimum olmaz. Mesela sensor bozuk oldugunu varsayarak programladilarsa "aman ne olur n'olmaz bol bol oksijen birakayim" diye dusunebilir ve yukarida yazdiklarimdan biri veya hepsi gerceklesebilir.
    Bana bi usta dediki bu modellerde 130 u görünce katalizör patlıyabiliyor dedi borusu mu yoksa kendisimi tam bilmiyorum bunun riskleri nedir?
    Diyelim uzun yolda patladı (patlıyor mu patlamıyor mu onuda bilmiyorum) yolda mı kalırım yoksa yine devam edebilir miyim yoluma.

  7. #7

    Üyelik
    12 Mart 2016
    Şehir
    İstanbul/Artvin
    Motosikleti
    Pulsar 200NS-Yamaha R25-Xmax 250-Fz6 Fazer
    Katalizör , monifolddan çıkan gazları daha egzosttan atılmadan üzerinde bulunan oksijen (lambda) sensörü ile ölçüm yapar,yanmamış gazlar tekrar yakılarak dışarı atılır.
    Sökülürse ne olur ? Benim motorda yoktu aldım yarın taktırıcam dezavantajlarından bahsedeyim.
    Egzost çıkışı rahat olduğundan yanmamış gazlar , gazı kapadığında çatır çutur patlama yapıyor tam apaçi modu bu bana uygun birşey değil ve rahatsız edici resmen silah patlıyor tak diye..
    Alt devirlerde basınç oluşturamadığından tork düşüyor performans kaybı oluyor.
    Çiğ benzin kokusu alıyorsunuz ki zaten yakıt tüketimide artıyor.
    100 tl benzin koydum 220 km yol yaptım yapamadım ışık yanmaya başlayacaktı yani.. Yarın inşallah orjinale dönücez r25'i fıtı fıtı kullanmaya başlıycam.

    Artı olarak iptal edildiğinde muayeneden geçmez bilginize..

  8. #8
    shruikan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2015
    Motosikleti
    turuncu
    Alıntı thedarkfire adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bana bi usta dediki bu modellerde 130 u görünce katalizör patlıyabiliyor dedi borusu mu yoksa kendisimi tam bilmiyorum bunun riskleri nedir?
    Diyelim uzun yolda patladı (patlıyor mu patlamıyor mu onuda bilmiyorum) yolda mı kalırım yoksa yine devam edebilir miyim yoluma.
    katalizör derken silindir kafasını ya da manifoldun oraları kastetmiş olmasın. oralar dururken katalizör, ucunu tıkamadıkça patlamaz.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 01:41 ---------- bir önceki mesaj zamanı 01:39 ----------

    Alıntı Emre Fırat adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Artı olarak iptal edildiğinde muayeneden geçmez bilginize..
    motosiklette emisyon ölçümü yok ki, egsoz fazla bağırmasın yeter.

  9. #9

    Üyelik
    10 Nisan 2017
    Motosikleti
    Mondial Mc Roadracer 125 ve R6
    Alıntı Emre Fırat adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Katalizör , monifolddan çıkan gazları daha egzosttan atılmadan üzerinde bulunan oksijen (lambda) sensörü ile ölçüm yapar,yanmamış gazlar tekrar yakılarak dışarı atılır.
    Sökülürse ne olur ? Benim motorda yoktu aldım yarın taktırıcam dezavantajlarından bahsedeyim.
    Egzost çıkışı rahat olduğundan yanmamış gazlar , gazı kapadığında çatır çutur patlama yapıyor tam apaçi modu bu bana uygun birşey değil ve rahatsız edici resmen silah patlıyor tak diye..
    Alt devirlerde basınç oluşturamadığından tork düşüyor performans kaybı oluyor.
    Çiğ benzin kokusu alıyorsunuz ki zaten yakıt tüketimide artıyor.
    100 tl benzin koydum 220 km yol yaptım yapamadım ışık yanmaya başlayacaktı yani.. Yarın inşallah orjinale dönücez r25'i fıtı fıtı kullanmaya başlıycam.

    Artı olarak iptal edildiğinde muayeneden geçmez bilginize..
    Benim motorumdan şu an sabah ilk çalıştırmalarda çiğ benzin kokusu geliyor alt devirlerde çok ufak patlama sesleri geliyor acaba katalizörde sıkıntı mı var?
    Ve alt devirlerde çekişi bi tuhaf motorun.

  10. #10
    aokuyumcu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Eylül 2017
    Şehir
    Kandilli/İSTANBUL
    Motosikleti
    HONDA CBF280 mod
    Alıntı thedarkfire adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Benim motorumdan şu an sabah ilk çalıştırmalarda çiğ benzin kokusu geliyor alt devirlerde çok ufak patlama sesleri geliyor acaba katalizörde sıkıntı mı var?
    Ve alt devirlerde çekişi bi tuhaf motorun.
    motorun marka, model ve yılı ne krdşm
    bendeki cbf250 de de aynı sıkıntı oluyordu karbüratore takılı 11 nolu parça (HEATER )e takılı 12 nolu fişi cıkarınca olay çözüldü
    https://www.motorcyclespareparts.eu/...or-550630.aspx

  11. #11

    Üyelik
    17 Nisan 2012
    egzoz konusunda yakıt arttıran motor tipleri hangileri? çünkü ben hiç böyle bir artış görmedim aksine sesi açtıkca yakıt azalıyor çünkü daha sessiz sürmeye gidiyor elim yani daha düşük devir

  12. #12
    Sj's - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Haziran 2006
    Şehir
    istanbul
    Katalizor catalyst kelimesinden gelir: Kelime anlami dengelemek, uygun hale getirmektir.

    Motosiklet egzozlarindaki katalizorler ki egzoz gazi da exhaust kelimesinden gelir, disari atilan gaz anlamindadir. Bu atilan gazin icerigindeki zararli partikullerin havaya karisirken dogaya zarar vermemesi icin doga sartlarina uygun sekilde dengelenerek atilmasini saglayan bir filtredir.

    Islevi budur pasam.

    Avrupada(Turkiye'nin de kurallarina dahil oldugu) tum yakitla calisan araclar EURO normlarinin gerektirdigi spesifikasyonlara sahip olmak zorundadir. Bunun gunumuzdeki son normu 4 olarak siniflandirilir. Firmalar egzoz gazini euro4 emisyon degerlerine ulastirabilmek icin turlu islemlere tabi tutarlar ve bunun cogunu bu katalizorde uygularlar. Bu yuzden son 10 senedir bir cok motorda egzoz borusu dumduz gelmez essek gibi bir kazanla gelir. Bu kazandaki katalizor bir cok motorun gercek sunabilecegi performansta kisitlamaya neden olur cogunlukla.

    Cunku katalizorler sikisan egzoz gaziyla olusabilecek performansi yumusatarak dogaya uygun hale getirirken o performanstan da biraz alirlar. Iste katalizor iptali yuksek devirlerde bu yuzden size ek bir performans verirken alt devirlerde minik bir gucsuzlesmeye neden olur cunku egzoz gazi ust devirlerde daha cok sikisarak patlar ve daha iyi performans verir, alt devirlerdeyse katalizor olmadan bogulur.

    Katalizor ne iyi ne kotu bir seydir, iptal ettirmek pistteysen fayda saglar, sehir icindeysen bir manasi yoktur.

  13. #13

    Üyelik
    07 Nisan 2013
    Şehir
    Kırklareli Babaeski
    Motosikleti
    Mh Drift 125>Rx3i Evo Abs
    çinlilerde katalizör egsoz subabının oralardan bir çıkışı vardır hava filtresine ve emme manifolduna bağlanır onun hortumu patlarsa genelde motor rolantide durmaz birde egsozda katalitik konventör vardır siz hangisinden bahsediyorsunuz anlamadım çinliler ise tıkasanız da pek bir şey olmuyor çünkü yaptığı doğru dürüst bir iş yok

  14. #14
    Jemand - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Eylül 2009
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    MT-10 SP

  15. #15

    Üyelik
    12 Mart 2016
    Şehir
    İstanbul/Artvin
    Motosikleti
    Pulsar 200NS-Yamaha R25-Xmax 250-Fz6 Fazer
    Kısacası şöyle özetleyelim konu çok dağılmadan.Fabrikasyon takılı herşey kat. yerinde. Motorun alt devirler canlı olur daha torklu , üst devirler biraz daha keskin değilde devir bandında yayılıyor diyelim beygir gücü. Kat. iptali yapılmadan egzoztun değişmei ile ses değişimi çok mümkün değil.
    Orjinal egzostu söktük , katalizörüde söktük düz boru koyduk , istediğimiz egzozu da koyduk herşey tamam. Şimdi ne olacak ?
    Manifolddan çıkan egzost gazı sıkışmayacak 1'e 1.5 oranda egzost çıkışı rahatlamış olucak ve motor kompresyon yapmayacak , yanan yanmayan gaz egzostan atılıp gidecek.Buda motorun alt devirlerini öldürücek cansız olucak , devirli kullanmak gerekicek tabi yanı sıra üst devirlerde bir nebze daha belirgin ivme olucak. Manifolddan atılan yanmamış benzin hava karışımı kat.de sıkışıp tekrar geri yanması için gelmeyecek direk dışarı atılıcak ve yüksek devirde gazı kapadığınızda içerideki benzin hava karışımı ateşlenerek büyük bir paat sesiyle patlayıp çevreden bolca küfür yiyeceksiniz.

    Ben r25i alalı 15 gün olmadı daha. tiger egzost takılmıştı motora , gaz verip çekiyosun pat ediyor , gazı yavaş kapatıyosun çatır çutur patlamalar. 100 lira benzin koydum 200km yol yaptım 1 çizgi benzin kaldı şaşırdım yol bilgisayarı devamlı 8 9 litre tüketim gösteriyor. Orjinal kat. ve egzost buldum topladım orjinal haline motorun gidişi bir rahatladı anlatamam.1 çizgi benzin kalmıştı denemek için 20 lira koydum baya yol yaptım hala ışık yanmadı yol bilgisayarı 5 litrelere düştü

  16. #16
    serconline - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Ekim 2017
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Yamaha Mt25 ABS
    Pulsar200Ns için söylemem gerekirse katalizörlü hali ve katalizörün çıkartılmış egzoz takılmış haliyle test ettim katalizor varken motor kendinden daha emin gidiyor ve daha iyi gidiyor egzozu taktığımız vakitte ise artık neden oluyor bilmiyorum ama RPM çok hızlı yükseliyor fakat motorun seriliğinde pek bi artış değil hiç artış olmuyor aksine katalizör varken daha serii...

    Velhasılkelam işin özü adamlar okumuş etmiş mühendis olmuş fabrikalar bu adamlara güvenmiş insanlara bu hizmeti sunabilmek için bu motorları tasarlatmış ve katalizörüde koydurmuşlar
    Emin olun katalizör çıktığı zaman motorada çok zararı var en basiti subapları çok çabuk yiyor benzini çok daha fazla yakıyor ee çevreden Alınan bedduanında hadde hesabı yok polis amcalar yakaladımmıda ceza yazıyorlar cebe zarar yani her türlü zarar :d yeterince açık bence


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)