Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Motosiklet sürüşünde refleks

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    "Motosiklete başlayacağım yardım" başlıklı mesajların bazılarında "reflekslerim hızlıdır" ifadesini görürüz. Anlaşılıyor ki motosiklet sürüşünde refleksin önemli bir yeri olduğuna inanılıyor. Refleksleri hızlı olanın daha iyi, yavaş olandan daha avantajlı olacağı düşünülüyor. Bu yazıda motosiklette refleksin yerinin çok önemsiz olduğuna dair argümanlar sunuyorum. Yazıyı Wordpress'ten okumak isteyenler şuradan devam edebilir.

    Refleksi iki farklı şekilde algılamak mümkün. İki ani bir olay karşısında bedenimizin hızlıca vereceği tepki. Birden bire bir ses duyduğumuzda sıçramak mesela bir refleks. Kalecinin beklenmeyen bir şut karşısında birden bire topa doğru atılması refleks. Bu türden refleksin motosiklet sürüşünde aslında pek yeri yok. Sürüşünüzde refleksleriniz sayesinde hayatta kalabiliyorsanız bilgiyi taramak, ileriyi planlamak konusunda büyük eksiklikleriniz var demektir. Yol eğitimleri ile etraftaki bilgileri verimli ve hızlı bir şekilde ayıklayıp, önceliklendirip ileriyi nasıl planlayacağınızı öğreniyorsunuz. Böylece bir tehlike henüz vuku bulmadan onun bir potansiyel tehlike olarak görüp öncesinden konumunuzu ve hızınızı hatta o hıza uygun vitesi ayarlıyorsunuz ve böylece oluşacak tehlikeden zaten uzakta kalıyorsunuz. Peki ya birisi birden bire önüme çıkarsa? Aniden u dönüşü yaparsa?

    Hocam, aslında yolda hiçbir şeyin aniden olmadığını sadece potansiyel tehlikeleri çok çok geç fark ettiğimizi, bunu da bakışın yakına ve aşağı doğru olmasından kaynaklandığını göreceğiz. Bunu yol eğitimlerinde görüp nasıl düzelteceğimizi öğreniyoruz. Bu beceriler bir eğitim ile kazanılmadan sadece tecrübe ile gelişecek şeyler değiller. Sadece tecrübe ile yalnızca yanlışlarımız iyice yerleşir ve onların yanlış olduğunu fark etmemiz bile zorlaşır. Yapmamız gereken şey önce yol eğitimi ile bu becerilerin farkına varmak ve eğitimin ardından yapacağımız bilinçli pratikler ile becerileri geliştirmek. Sadece pratik değil, bilinçli bir şekilde bu beceriyi geliştirmeyi hedefleyen bir pratikten bahsediyorum. Eğitimde öğrendiklerimizi iyice yerleştirmek için yaptığımız pratikler.

    Bu bilinçli pratikleri ne zaman yapacağız? Hocam her sürüş bir bilinçli pratik yapma imkanı. Dolayısıyla her sürüş fırsatını, eğitimde öğrendiğimiz becerileri yerleştirmek, kolayca yapabilir hale gelmek ve geliştirmek için kullanacağız. Çok sıkıcı bir ifade, bir ev ödevi gibi göründüğünün farkındayım. Ama emin olun sistemi bir sürüşün pratiğini yapmak motosiklet sürüşünde zevk aldığınız şeyleri değiştirecek. Otoyolda düzlükte 300 km/s hızla gitmekten değil, bir sonraki virajı daha ilk virajın içindeyken görmekten zevk almaya başlayacaksınız. Egzoz bağırtısını dinletmekten veya arabaları silme sollamaktan değil pürüzsüz bir akıcılıkla, ortalama sürücünün daha üzerinde ortalama hızlarla kuğu gibi, güvenle ilerlemekten zevk almaya başlayacaksınız. Dolayısıyla etrafın farkında olarak, çok önceden ileriyi planlayarak, motosikleti her zaman doğru yerde doğru hızda ve doğru viteste tutarak, başkalarının hatalarını da öngörüp onları öncesinden telafi ederek ilerlediğinizde (bu ilk anlamıyla) refleksleriniz ile motosiklet kullanmadığınızı fark edeceksiniz.

    Refleksin ikinci bir anlamı olarak, bir endişe ve panik haliyle değil, sadece düşünmeden yaptığımız hareketleri düşünebiliriz. Örneğin yürürken kollarımızı sallamak, gideceğimiz yere bakmak, adımlarımızı atarken hangi kaslarımızı özellikle kullanacağımızı ayarlamak için bir zihinsel efor sarf etmeyiz. Üzerine düşünmeden, kolaylıkla, eforsuzca hallederiz. Hatta sonra hatırlamamız gerektiğinde hatırlayamayız bile. Nasıl olur bu? Zibilyon kere tekrar yapmış olmamızdan kaynaklanır. Aynı bedensel hareketi on binlerce kere yapınca artık belirli sinir hücreleri güçlü bağlar kurarlar ve o hareketleri hiç fiziksel veya zihinsel bir çaba harcamadan kolaylıkla yaparız. Motosikletin yönünü ve hızını kontrollerinin kullanımı da bu anlamıyla bir refleks halini almalıdır. Bu kumandaları kolayca, eforsuzca, rahatlıkla, ustalıkla, yumuşak çizgilerle yapıyor olmalıyız. Bu da tekrarla, bilinçli pratiklerle olacaktır. Bu anlamıyla, motosiklet sürüşünde reflekslerimiz bulunmalıdır. Ama ilk anlamıyla, korku, panik, endişe ve kurtulma çabası ile düşünmeden giriştiğimiz çabalar hem genellikle yanlış sonuçlar doğurur, hem de en başından onlara ihtiyaç duyacak bir sürüş sergilememiz hatadır.

    İlk olarak potansiyel tehlikeleri öngörmek ve bu tehlikelerden uzakta olacak şekilde sürüş yapmamız bizi korur. Bunlar ileri sürüş eğitimlerinin yol eğitimi kısmında işleniyor. Diyelim ki bu konuda kırk yılda bir eksikliğimiz oldu, hata yaptık. Bu durumda bize acil durum freni ve/veya engelden kaçma manevrası gibi manevralar gerekli. Bu manevraları da ileri sürüş eğitimlerinin kapalı alan/hakimiyet kısımlarında öğretiyorlar. İlk anlamıyla bir refleks ile değil daha önceden öğrenilmiş, pratiği yapılmış bir manevra olarak gerçekleştirmemiz gerekiyor. Panik ve endişe durumunda bedenimiz önceden neyin pratiğini sık yaptıysa onu tekrarlama eğiliminde oluyor. Bu da bize aslında hem tehlikeyi öngörme ve öncesinden uzağında kalma becerilerini, hem de acil durumlarda kazadan kaçınma manevralarını pratik etmemiz gerektiğini anlatıyor. Böylece kötü anlamıyla reflekslerle ihtiyacımız olmuyor, iyi anlamıyla reflekleşmiş biçimde manevrayı yapabiliyoruz.

    Bir kişinin bir uyaran karşısında ne kadar hızlı tepki verebildiği, mesela fren yapması gerektiğine karar verdiği an ile fren manetini çekmeye başladığı an arasında geçen süre, motosiklet sürüşünde çok çok çok önemsizdir. Bu süre (intikal süresi) neredeyse herkes için hemen hemen aynı olarak kabul edilebilir. O aradaki sıfır nokta sıfır sıfır bir saniyelik farkla uğraşmak yerine motosikleti yönetme becerilerimizi ve yol sürüşüne dair becerileri edinmeye çabalamalıyız.

    Dize vurulunca tekme attığımız anlamıyla refleks ise zaten yönetebildiğimiz bir şey değil, bahsini etmeye değmez.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Fravdet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Mart 2017
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    Cbr 125 2017
    Sanırım gerek ziyaretçi gerek üye olarak 2 senedir forumda okuduğum en yararlı ve spesifik konulardan biri budur,hayatı bir konuya çok güzel ve ayrıntılı değinmişsiniz.
    zaferce bunu beğendi.

  3. #3
    Motosiklet Eğitmeni COQ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Ocak 2008
    Şehir
    France
    Motosikleti
    Honda
    Neler uyduruyonuz ne refleksi diye yazmaya girdim hemen çıkıyorum.
    Telefonda konuyu açanı görsek iyi olacak.
    zaferce ve espresso bunu beğendiler.

  4. #4
    Reşit - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ocak 2009
    Peki aynı 20 ve 50 yaşındaki kişi aynı anda motosiklete başlamaya kadar verdi. Aynı eğitimleri aldılar ve karşılarına engel çıkardık. Verecekleri tepki aynı mı olacak? Yazıdan anlaşılan aynı olacak. İntikal süresinin fark etmediğinden bahsedilmiş. yarım saniyeyle bir saniye arasında değişir bu insandan insana. Bu da ciddi bir mesafe demektir. Yazı çok yararlı olmakla birlikte sanki eksik
    bpak bunu beğendi.

  5. #5
    matrax33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Haziran 2016
    Şehir
    Kütahya
    Motosikleti
    ktm 400 sxc
    yazı tamamen uydurmaca.

    ileri yaşlarda motorsiklet sürmeye başlayanlar bu konuda çok kabiliyetsiz kalıyor.

    ismine refleks deyin veya farklı bişey motor kullanmayı genç yaşta öğrenenlerin tepkileri daha keskin ve seri.

    30 yaşından sonra kariyer yapmış yarışcı gördünüz mü hiç ?

    Şu eğitim meselesine gelirsek, türkiyede adam gibi pist yapıp kağıt üzerinde anlattıkları teorik bilgileri uygulamalı öğretmedikçe, 5 dubayla ve 1 metre korkuluklu motorla verilen eğitimler benim nazarımda yok hükmünde.

    tam bi para tokatlamaca. 3000 tl adam başı para alıp 5 dubayla eğitim veriyolar.
    bilirkişi bunu beğendi.

  6. #6

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Alıntı Reşit adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Peki aynı 20 ve 50 yaşındaki kişi aynı anda motosiklete başlamaya kadar verdi. Aynı eğitimleri aldılar ve karşılarına engel çıkardık. Verecekleri tepki aynı mı olacak? Yazıdan anlaşılan aynı olacak. İntikal süresinin fark etmediğinden bahsedilmiş. yarım saniyeyle bir saniye arasında değişir bu insandan insana. Bu da ciddi bir mesafe demektir. Yazı çok yararlı olmakla birlikte sanki eksik
    20 yaşındaki bir kişinin reaksiyon zamanı ortalamada 225 milisaniye (ms) iken, 50 yaşında birinin reaksiyon zamanı ortalamada 260 ms (bkz: kaynak). Aradaki fark 35 ms. Yani 0.035 saniye. 1 saniyenin yüzde dördünden az. Yani fark yarım saniye değil, yarım saniyenin onda birinden daha az.



    100 km/s hızla giden bir araç saniyede 28 metre yol gidiyor. 0.035 saniyede ise yaklaşık 1 metre yol gidiyor. Yani diğer tüm koşuların eşit olduğu durumda reaksiyon zamanı kısa olan sürücü sadece 1 metre daha kısa duracak. Durma mesafesini çok çok çok daha fazla etkileyecek diğer faktörlerin yanında bu 1 metre peşine düşeceğimiz şey değil. Hatta yol eğitimlerinde alınan beceriler acil durum freni yapmamızı gerektirmeyecek şekilde sürüş yapmamızı amaçlıyor. Daha da iyisi. Zaten yılda birden çok kere acil durum freni yapılıyorsa o sürücünün sürüş mentalitesini, motosiklete bakış açısını ciddi ciddi gözden geçirmesi lazım.

    Diyelim ki 50 yaşındaki sürücü 10 metre daha uzakta duruyor olsun. Ne yapacak bu kişi? Yaşını mı küçültecek? Zamanda yolculuk mu yapacak? Hayır yol eğitimi alacak ileriyi daha iyi görebilmeyi öğrenecek, hakimiyet eğitimi alacak fren yapmayı öğrenecek. Takip mesafesini doğru kullanmayı öğrenecek. Yine refleks hızı anlamlı bir mesele değil.

    Aynı yaş grubundaki insanların, mesela 20 yaşındakilerin, reaksiyon zamanlarına baktığımızda standart sapmayı 36 ms görüyoruz. Yani ortalama bir 50 yaş insanı ile 20 yaş insanı arasındaki fark kadar. Şöyle özetleyebiliriz. 20 yaşında tesadüfi olarak iki insan seçersek bu iki insanın reaksiyon süreleri arasındaki fark da çok büyük olasılıkla, 36 ms veya daha az olacaktır. E az önce yaş grupları arasında ele aldığımız fark kadar bu da. 0.035 saniyelik bir fark. 1 saniyenin yüzde 4'ünden daha az. Şimdi 20 yaşındaki motosiklete başlayacak insan reaksiyon zamanını ölçtürüp, bunu geliştirmek için refleks hızlandırıcı egzersiz mi yapacak? Hayır yol eğitimi alacak ileriyi daha iyi görebilmeyi öğrenecek, hakimiyet eğitimi alacak fren yapmayı öğrenecek. Takip mesafesini doğru kullanmayı öğrenecek. Yine refleks hızı anlamlı bir mesele değil.

    Gerçek yol koşullarında kişilerin kazaya karışıp karışmaması, zamanında fren ya da engelden kaçma manevrasını yapıp yapmamaları temelde reaksiyon sürelerine bağlı değil. Başka faktörler çok daha önemli. Yukarıda linkini verdiğim rapora ve başka çalışmalara göre erkeklerin reaksiyon zamanı kadınlarınkinden daha kısa. Motosiklet yol sanatı kitabında referans verilen bir çalışma bize erkek motosiklet sürücülerinin kazaya karışma oranının daha fazla olduğunu söylüyor (sayı değil oran). Gençlerin reaksiyon süreleri daha kısa, onların kazaya karışma oranı daha fazla. Yani reaksiyon zamanı sürüş becerilerini geliştirmek için veya ilk motosikleti seçmek için veya motosiklet sürüşü ile ilgili herhangi bir şeye karar vermek için önemli bir parametre değil. Çok daha etkili olan, üstelik kolayca iyileştirilebilecek diğer faktörler var. Onlara yoğunlaşmak lazım.

    Alıntı matrax33 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    30 yaşından sonra kariyer yapmış yarışcı gördünüz mü hiç ?

    Şu eğitim meselesine gelirsek, türkiyede adam gibi pist yapıp kağıt üzerinde anlattıkları teorik bilgileri uygulamalı öğretmedikçe, 5 dubayla ve 1 metre korkuluklu motorla verilen eğitimler benim nazarımda yok hükmünde.

    tam bi para tokatlamaca. 3000 tl adam başı para alıp 5 dubayla eğitim veriyolar.
    Konu, yolda motosiklet sürüşü. Kazaya karışmamaya dair yapılabilecekler arasında refleksin/ intikal süresinin anlamlı bir parametre olup olmadığı.

    Duba değil bu dediğim, adam başı 3000 TL de değil. İki günlük yol eğitimi 600 TL. (bkz: Yol eğitimi)


  7. #7
    Motosiklet Eğitmeni COQ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Ocak 2008
    Şehir
    France
    Motosikleti
    Honda
    Bunca çaba, zaman, para harcayarak edinilen tecrübenin hiçbir karşılık beklemeden birilerine faydası olur umuduyla yine zaman ve emek harcanarak yazıya dökülüp paylaşılmasına yapılan yorum şöyle;

    "Bu yazı uydurma!"

    Nefesim kesildi bir an.
    Gözlerim karardı, başım döndü.
    Hafif mide bulantısıyla yazıyorum bu satırları.
    Fakat yazıya uydurma deyip devamında kendi uydurduklarını sıralaması gülümsetti arkadaşımızın burası hoştu.
    mombohunter, simurgg, mgora ve 6 diğerleri bunu beğendiler..

  8. #8

    Üyelik
    19 Ocak 2016
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Kawasaki Ninja 250 sl gitti MT 25 geldi
    Faydalı bir paylaşım teşekkürler.

  9. #9
    matrax33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Haziran 2016
    Şehir
    Kütahya
    Motosikleti
    ktm 400 sxc
    Alıntı zaferce adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    20 yaşındaki bir kişinin reaksiyon zamanı ortalamada 225 milisaniye (ms) iken, 50 yaşında birinin reaksiyon zamanı ortalamada 260 ms (bkz: kaynak). Aradaki fark 35 ms. Yani 0.035 saniye. 1 saniyenin yüzde dördünden az. Yani fark yarım saniye değil, yarım saniyenin onda birinden daha az.

    https://i.hizliresim.com/y32ymn.jpg

    100 km/s hızla giden bir araç saniyede 28 metre yol gidiyor. 0.035 saniyede ise yaklaşık 1 metre yol gidiyor. Yani diğer tüm koşuların eşit olduğu durumda reaksiyon zamanı kısa olan sürücü sadece 1 metre daha kısa duracak. Durma mesafesini çok çok çok daha fazla etkileyecek diğer faktörlerin yanında bu 1 metre peşine düşeceğimiz şey değil. Hatta yol eğitimlerinde alınan beceriler acil durum freni yapmamızı gerektirmeyecek şekilde sürüş yapmamızı amaçlıyor. Daha da iyisi. Zaten yılda birden çok kere acil durum freni yapılıyorsa o sürücünün sürüş mentalitesini, motosiklete bakış açısını ciddi ciddi gözden geçirmesi lazım.

    Diyelim ki 50 yaşındaki sürücü 10 metre daha uzakta duruyor olsun. Ne yapacak bu kişi? Yaşını mı küçültecek? Zamanda yolculuk mu yapacak? Hayır yol eğitimi alacak ileriyi daha iyi görebilmeyi öğrenecek, hakimiyet eğitimi alacak fren yapmayı öğrenecek. Takip mesafesini doğru kullanmayı öğrenecek. Yine refleks hızı anlamlı bir mesele değil.

    Aynı yaş grubundaki insanların, mesela 20 yaşındakilerin, reaksiyon zamanlarına baktığımızda standart sapmayı 36 ms görüyoruz. Yani ortalama bir 50 yaş insanı ile 20 yaş insanı arasındaki fark kadar. Şöyle özetleyebiliriz. 20 yaşında tesadüfi olarak iki insan seçersek bu iki insanın reaksiyon süreleri arasındaki fark da çok büyük olasılıkla, 36 ms veya daha az olacaktır. E az önce yaş grupları arasında ele aldığımız fark kadar bu da. 0.035 saniyelik bir fark. 1 saniyenin yüzde 4'ünden daha az. Şimdi 20 yaşındaki motosiklete başlayacak insan reaksiyon zamanını ölçtürüp, bunu geliştirmek için refleks hızlandırıcı egzersiz mi yapacak? Hayır yol eğitimi alacak ileriyi daha iyi görebilmeyi öğrenecek, hakimiyet eğitimi alacak fren yapmayı öğrenecek. Takip mesafesini doğru kullanmayı öğrenecek. Yine refleks hızı anlamlı bir mesele değil.

    Gerçek yol koşullarında kişilerin kazaya karışıp karışmaması, zamanında fren ya da engelden kaçma manevrasını yapıp yapmamaları temelde reaksiyon sürelerine bağlı değil. Başka faktörler çok daha önemli. Yukarıda linkini verdiğim rapora ve başka çalışmalara göre erkeklerin reaksiyon zamanı kadınlarınkinden daha kısa. Motosiklet yol sanatı kitabında referans verilen bir çalışma bize erkek motosiklet sürücülerinin kazaya karışma oranının daha fazla olduğunu söylüyor (sayı değil oran). Gençlerin reaksiyon süreleri daha kısa, onların kazaya karışma oranı daha fazla. Yani reaksiyon zamanı sürüş becerilerini geliştirmek için veya ilk motosikleti seçmek için veya motosiklet sürüşü ile ilgili herhangi bir şeye karar vermek için önemli bir parametre değil. Çok daha etkili olan, üstelik kolayca iyileştirilebilecek diğer faktörler var. Onlara yoğunlaşmak lazım.



    Konu, yolda motosiklet sürüşü. Kazaya karışmamaya dair yapılabilecekler arasında refleksin/ intikal süresinin anlamlı bir parametre olup olmadığı.

    Duba değil bu dediğim, adam başı 3000 TL de değil. İki günlük yol eğitimi 600 TL. (bkz: Yol eğitimi)

    https://i.hizliresim.com/r2Yq2M.jpg
    hah şöyle yazının amacına gelelim.

    refleks yoktur eğitim vardır.

    eğitimi de en iyi biz veririz.

    ücretide bu kadar.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 17:36 ---------- bir önceki mesaj zamanı 17:11 ----------

    Alıntı COQ adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bunca çaba, zaman, para harcayarak edinilen tecrübenin hiçbir karşılık beklemeden birilerine faydası olur umuduyla yine zaman ve emek harcanarak yazıya dökülüp paylaşılmasına yapılan yorum şöyle;

    "Bu yazı uydurma!"

    Nefesim kesildi bir an.
    Gözlerim karardı, başım döndü.
    Hafif mide bulantısıyla yazıyorum bu satırları.
    Fakat yazıya uydurma deyip devamında kendi uydurduklarını sıralaması gülümsetti arkadaşımızın burası hoştu.
    arkadaşlarımın ısrarı üzerine honda güvenli sürüş eğitimlerinin hepsine katıldım. 3000 tl para verdim.

    eğitim bittikten sonra hissettiğim şey "soyuldum"

    belki bisikletten başka 2 tekerlekli araç kullanmamış olanlara faydalı olabilir.

    Ama bana bi kaç teorik bilgi dışında bişey katmadı.

  10. #10
    DKN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Ocak 2013
    bakalım haşmet abimiz ne yazıcak bu konu hakkında
    Reşit bunu beğendi.

  11. #11
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Jay Leno, yaninda profesyonel bir surucuyle pistte araba kullaniyordu. Bir sure sonra profesyonel surucu bayagi korkmus olmali ki indi arabadan. Herhalde herif canindan korkup "oyle yapma boyle yap" falan dedi Jay'e. Jay'de takmamis olacak ki herif direk indi arabadan. Bir sonraki lap'te Jay kaza yapti. Jay tecrubesiz degil. Ama profesyonel surucu araci coook daha iyi okuyabiliyor Jay'den. Resmen gelecegi gordu adam.

    Egitim bence sart. Klasik yol egitimi olasi tehlikeleri farketme ve gerektiginda dogru karar verme konusunda cok faydali. Ancak ecnebilerin "muscle memory" dedigi kas hafizasini gelistirme konusunda bence onemsiz. Kendi basina calisarak ta bir yere kadar.

    Hizli viraj alma, limite yakin fren yapma vs. konularina gireceksek cok kurcalamadan bir superbike school'a kayit yaptirmak lazim. Kolay seyler degil.

    Hizli reflex ne kadar faydali? Uygun zaman ve kosullarda mutlaka faydali olur. Ancak bazen motosiklet uzerindeki reflex'ler insani yanlis seyleri yapmaya yonlendiriyor, aniden frene asilma, kacmamiz gereken yerin aksine gidon kiramama, yanlis gorsellere odaklanma, vs. gibi. (Keith Code'un Twist of the Wrist kitabi guzel acikliyor konuyu...)

    Lakin reflex'lere sirayet edecek kadar egitim ve pratik kolay degil, bilincsizce tek basina yapilacak seyler de degil. Mesela acil fren. Istedigin kadar calis ve pratik yap... Limite yakin fren yapabilmeyi ogrenmek mumkun degil. Limite ne kadar yakin oldugunu ogrenmek icin limiti gecmek lazim. Limiti defalarca gectikten sonra insan limite cok yaklastiginda motosikletin verdigi tepkileri bilincli bir sekilde tanima ve olcme sansina ulasir. Bunun icin ozel tertibatli dusmeyen motosiklet gerekir. Bununla bir gun calisan ortalama surucunun fren mesafesi neredeyse yari yariya dusuyor. Velhasil bos park yerlerinde habire acil fren calismak bir noktadan sonra bence gereksiz, hatta tehlikeli.

    Viraj olayi daha tehlikeli, highside'tan oturu...

    Ancak bilincli bir sekilde ufak ufak kontra calismanin cok bir sakincasi yok bence.

    Problem, profesyonel olmayan surucunun neyin kotu neyin iyi oldugunu bilememesi. Bu bilgiyi edinmek icin de profesyonel egitim, ve bir suru hata yapabilme imkani gerekiyor. Elde tek motosiklet, tek ekipman, ve tek canla cok kurcalamamak lazim. Gidip profesyonellerden birebir egitim alip, track day'lerde pisirmek lazim. Sizi izleyen bir profesyonelin size yorum vermesi, ve bunun tekrari inanilmaz faydali bir sey. Tek basina yarim yamalak teorik bilgileri pratige dokmeye kasmak sakincali olabilir, ozellikle de zevk, hirs ve cesaret agir basarsa...
    espresso, orumcekadam ve huduni bunu beğendiler.

  12. #12

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Önceki mesajda yazdıklarınızın yanlış olduğunu ifade etmiştim. Onlarla ilgili bir cevap gelmedi. hatanın anlaşıldığını varsayıyorum. Şimdi şu mesaja geleyim.

    Alıntı matrax33 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    hah şöyle yazının amacına gelelim.

    refleks yoktur eğitim vardır.

    eğitimi de en iyi biz veririz.

    ücretide bu kadar.
    Yazının amacı benim genel olarak motosiklet sürüşü hakkında yazma amacımla aynı. Öğrendiklerimi toparlamak, yazılı hale getirip daha kalıcı kılmak. Düşünceleri yazılı hale getirmenin zevkini yaşamak. Seven, faydalanan olursa bunun hazzını da almak. Benim kendi yaptığım yanlışları başkalarının yapmasına engel olmak düşüncesinden haz almak. Sonuç olarak insanları yol eğitimi almaya teşvik etmek. Bir örnek için (bkz: İlk kazam).

    Forumu takip eden insanlar biliyor zaten, ben motosiklet eğitmeni değilim, eğitim vermiyorum. Dolayısıyla bu konuda da yanılıyorsunuz. Motosiklet eğitmeni olmadığım gibi bir kurum ya da eğitmen adına yazı da yazmıyorum. Web sayfamda da yol eğitimi alınabilecek yerler listesini yayınladım. (bkz: İleri sürüş eğitimi alınabilecek yerler). Görüldüğü üzere "biz veririz"lik bir durum yok. Ortada bir para ilişkisi veya para kazanma umudu yok. Sadece kendi kişisel hazzım için yazıyorum. Hoşuma gidiyor. Tabii sizin ve başka insanların yazdıklarından yaşadığım üzüntü bu hazzın bir kısmını alıp götürüyor ama olsun. Sonuçta yine karda sayılırım.

    Motosiklet forumlarında, eğitmen önerisi istendiğinde sadece forum yönetiminin arkadaşı olan eğitmene yönlendirilmesinden veya sürüş eğitimi, sürüş becerileri gibi konularda forum yönetiminin salça olup sadece kendi arkadaşları olan eğitmene söz verilmesinden ben de rahatsız oluyorum. Zaten bu forumda yönetiminden de o minvalde bir şikayetim yok. Eğitim ile sürüş becerileri ile ilgili olarak her isteyen istediğini yazabiliyor, kimse de "Bizim forumun kadrolu eğitmeni şudur, sen sus bakayım." demiyor.

    Son olarak, benim yazdığım türden yazıları yazan kişi bir eğitmen olsaydı bu kötücül tavrınız kabul edilebilir olur muydu? Yine hayır. Yazıyı yazan kim olursa olsun, yazılanın doğru ve sürüşü için faydalı olup olmadığı önemli. Olay sadece motosiklet sitesinde klima servisi reklamı yapmaktan farklı olurdu.

    Ben bu yazıları hayırseverlikten yazmıyorum, kendi keyfim için yazıyorum. Eğitmenler ücretsiz teorik ve pratik eğitimleri babalarının hayrına vermiyor. Vermemeli de zaten. Forumda yazı da yazabilirler, yazmalılar. Youtube'a teorik eğitim materyali de hazırlamalılar. Bundaki esas amaçları kendi eğitimleri için katılımcı sayısını ve geliri artırmak da olabilir. Olmalı da. Yazıyı okuyan, videoyu izleyen kişi neye bakacak? Kendisine faydalı olup olmadığına bu kadar basit. (bkz: http://www.motosiklet.net/forum/moto...im-dahil.html) Canı çeker parasını ödeyip bir eğitim alır, canı çekmezse de almaz. Sıkıntı orada da yok yani.
    Ultraviolet, Guven, mgora ve 3 diğerleri bunu beğendiler..

  13. #13
    shadowmaster - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Nisan 2015
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Kuba SL 200
    28 yıldır motor tepesinde edindiğim tecrübe, eğitimler, sertifikalar vs vs, benim için tek doğru "sürüş eğitiminin hiç bitmediğidir". Profesyonel sürücüleri bir kenara ayırırsak, bizlerin öğrenme süreci motorun türüne, tipine, dizaynına, yol ve iklim koşullarına ve dahi farklı şehir ve ülkelerdeki etkenlere göre sürekli farklılaşır, gelişir. Profesyonel sürüş becerisi / eğitimi, refleks geliştirme, sınırlarda fren / viraj işleri konusunda Haşmet'e %100 katılıyorum. Yanlış anlaşılmak istemem. Ne eğitmenlere (dürüst olanlar) ne de eğitime karşı bir şey söylemiyorum. Yalnızca genç kardeşlerim şunu unutmamalı : X hocadan, Y kurumdan eğitim aldım artık olay tamam diye düşünmek ciddi zararlarına olabilir. Yoksa elbette, her eğitim ve pratik herkes için faydalı. Haşmet'e yakın bir örnek verip uzatmayayım : Sınırda fren yapmayı, viraj dönmeyi öğrenmek istiyorsanız. Gerçek pist eğitmenlerinin gözetiminde, full koruma ile ve o sınır anını geçip düşmeden öğrenilecek bir şey değil. Ki o da eğitimde kullandığınız motosikletin sizin becerinizle birleştiği noktadaki sınırdır, başka bir motor ile herşey değişir.
    espresso bunu beğendi.

  14. #14

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Yanlış anlaşılacak şekilde yazmadığımı düşünüyorum ancak yine de belirtmiş olayım. Her sürüşte bilinçli pratiğini yapacağımız beceriler virajda çok hızlı gitmek, acil durum freni yapmak, engelden kaçış manevrası yapmak gibi şeyler değil, yol eğitiminde edinmeyi amaçladığımız beceriler. Zaten yol eğitimlerinde de virajda en çok ne kadar hızlı gideriz meselesi öğretilmiyor.
    Guven ve espresso bunu beğendiler.

  15. #15
    shadowmaster - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Nisan 2015
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Kuba SL 200
    Zafer Bey, her paylaşımınızda "sistem"i anlatmaya çalışıyor iyi de ediyorsunuz. Tabii bu özellikle pratik eğitimi savunan genel anlayışta kolay sindirelecek bir şey değil. Kendi kulübümden biliyorum. "Motosiklet Yol Sanatı"nı ne zaman okutsam sıkıcı geliyor genç arkadaşlarıma. Asıl meselenin kaza anında ne yapılacağını bilmek değil (ki elbette bilinmeli) o anın oluşmasına fırsat vermemek olduğunu anlatmak çok kolay değil.
    zaferce, espresso ve huduni bunu beğendiler.

  16. #16

    Üyelik
    13 Mart 2017
    Son derece doğru bir yazı, yaşla ilişkiye gelince, yaşlanınca tüm melekeleriniz zayıflar, belli bir yaştan sonra kendinize tarafsızca bakacak ve durumunuza bakacaksınız, olmuyor bırakacaksınız, kanuni açıdan ise bunu size bırakmayacak devlet, belli aralıklarla insanları adam gibi teste tutacak, sonuç iyi değilse ehliyet sonsuza dek iptal olacak.

    Ayrıca cezalarda resmen korkunç olmalı, mesela hız ihlali, 1 .de mesela 5000 tl. ceza (tümünde itiraz yolu kapalı) 2. de 10000 tl. 3. de ehliyet sonsuza dek iptal artı para cezası, bizim milletin laftan anlama devri çoktan geçti, yozlaşmış ve cahil milletler böyledir, sopa devamlı üstümüzde olacakki biz sakin duralım, bizden geçti bu nesil bitik, bu kanunlar sayesinde adam gibi duracağımızdan çocuklarımızda doğru davranan ebeveynler görecek, zamanla düzelecek nesil, o zamana kadar cezaya hemde çok ağır cezaya devam...
    espresso bunu beğendi.

  17. #17
    Guven - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Eylül 2005
    Şehir
    HATAY-ANTAKYA
    Motosikleti
    Crf 250 L
    Ellerine sağlık Zafer'cim.
    zaferce bunu beğendi.

  18. #18

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Alıntı shadowmaster adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Zafer Bey, her paylaşımınızda "sistem"i anlatmaya çalışıyor iyi de ediyorsunuz. Tabii bu özellikle pratik eğitimi savunan genel anlayışta kolay sindirelecek bir şey değil. Kendi kulübümden biliyorum. "Motosiklet Yol Sanatı"nı ne zaman okutsam sıkıcı geliyor genç arkadaşlarıma. Asıl meselenin kaza anında ne yapılacağını bilmek değil (ki elbette bilinmeli) o anın oluşmasına fırsat vermemek olduğunu anlatmak çok kolay değil.
    Okuyanların yanlış anlamasına engel olmak adına... Yol eğitimleri de teorik değil, pratik eğitimler aslında. Kendi motorumuzla katılıyoruz. Sürüş yapılıyor, geri bildirim alınıyor. Demo sürüşleri yapılıyor. Gerekirse eğitmen katılımcının motoruna geçip katılımcıyı artçı olarak alıyor ve demo sürüşünü konuşarak yapıyor. Gerekirse iki motor telsiz bağlantısıyla eğitmen konuşup katılımcı dinleyerek sürüş yapılıyor. Bu esnada eğitmen nereye bakıyor, ne yapıyor, neyi düşünüyor, neyi gözlüyor, neyi izliyor bunları gösteriyor.

    Yine yinelemiş olayım: Virajda diz değdirmek, stoppie, viraj çıkışında en hızlı gaz açışı, en sert kontra, en hızlı quickflick yol eğitimi konuları değil.
    espresso bunu beğendi.

  19. #19
    matrax33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Haziran 2016
    Şehir
    Kütahya
    Motosikleti
    ktm 400 sxc
    Alıntı zaferce adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Canı çeker parasını ödeyip bir eğitim alır, canı çekmezse de almaz.

    Bak buna katılıyorum. Benim canım çekti katıldım eğitime. Ama verilen eğitimin kalitesiz ve ödenilen ücretin karşılığını vermediğine kanaat getirdim.

    Bu kalitede eğitimide "illaki alıcaksınız eğitim almayan motor sürmeyi bilmez ! " zaruretinde olmadığını düşünüyorum. Çünkü kağıt üzerindeki teorik bilgileri sürücünün alışkanlık kazanacak kadar benimsemesini dubalarla slalom yaparak sağlayamazsın.

    Senin göndermiş olduğun eğitim programının içeriğini bilmiyorum. ben 3000 lira verip kerizlendikten sonra artık türkiyedeki tüm motor eğitimlerine ön yargılıyım. Açar kitabı okur 5 duba kendim koyar slalom yapar rahatlarım 3000 lirada cebimde kalır.

  20. #20
    sailor33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Mart 2013
    Şehir
    ADANA
    Motosikleti
    VFR 800 (INTERCEPTOR)
    Güzel yazı olmuş. Elinize emeğinize sağlık.

    Yaşlı insanlarla, genç insanların tepkime süresi konusunda hem fikirim.

    Ama şu olabilir; yaş ilerledikçe çevresel faktörleri, tehlikeleri algılamakta , genç bir insana göre belki daha gecikebilir . Sanırım anlaşılamayan konu bu.

    Yoksa sizin dediğiniz gibi ; tepkime süreleri arasında çok uçurum olacağını sanmıyorum ( tehlikeyi aynı anda fark ettiğini baz alırsak)


    REKLAM ALANI
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)