Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Sübap ayarı ve motor ısısı ilişkisi?

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    04 Nisan 2017
    Merhabalar,

    Motorum bakıma girdikten sonra, sübaptaki şakırtı dahada çoğalınca ustaya götürdük fakat kendisi "sübaplarını sıkarsam motosikletin trafikte daha çok ısınacak o yüzden gevşek ayarladım" dedi. Bakımdan sonra trafikte hararet yapmaya başladı motosiklet zaten, daha önce böyle bir durum yoktu. Söylediği şey bana saçma geldi, siz ne düşünüyosunuz?


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    26 Aralık 2016
    Şehir
    SİVAS
    Motosikleti
    MONDİAL 100 SFC SNAPPY X
    Usta dediginiz şahıs sentilsiz ayar yaptigi icin biseler uydurmus subap ayari sentil ile yapilmali ve ne gevsek ne sıkı olacak sekilde kitapçığa göre ayarlanmali

  3. #3
    fatih.met - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Aralık 2015
    Şehir
    istanbul büyükçekmece
    Motosikleti
    Tvs Apache, Gsr600
    Alıntı ahmet.58 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Usta dediginiz şahıs sentilsiz ayar yaptigi icin biseler uydurmus subap ayari sentil ile yapilmali ve ne gevsek ne sıkı olacak sekilde kitapçığa göre ayarlanmali
    hazır konu açılmışken sorayım, bende sentil olmadığı için benim motorun ayarıda bozuk. tahliye sübabında biraz boşluk var ama emme sübabı tamamen deyiyor yani boşluk yok. ne gibi sorun olur?

  4. #4
    serkanADH13 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2006
    Şehir
    İ.S.T G.o.paşalı ,,''Sakarya'lı''
    Motosikleti
    Motor Tamircisi :) 0,535,939,20,86 :)
    Uzun süre Aynı motorları tamir eden ustalar ARTIK ELLERI alısır ve sentil çakısı ihtiyacı duymazlar,

    Subaplar SIKI olursa,
    Motor geç çalışır,
    motor sıcakken rolantı degısebılır,

    Subaplar GEVŞEK olursa,

    aşırı gevsek ıse cok fazla ses yapar çok zorlamada subaplara zarar verır ve sesı dahada arttırınca subap kesme rıskı dogar,

    hafıf ses olması kış aylarında ıyıdır,
    Çok can sıkmadıgı surece,,,

  5. #5
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Alıntı serkanADH13 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Uzun süre Aynı motorları tamir eden ustalar ARTIK ELLERI alısır ve sentil çakısı ihtiyacı duymazlar,
    Nasil oluyor bu? Honda'nin hemen hemen tum motorlarinda tolere edilen ust ve alt degerler arasindaki fark 0.1mm'den az. Sac kili kadar yani. Oyle bi mesafeyi insanin ne eli, ne gozu olcebilir... Nasil oluyor o dediginiz?
    Tİme_shİft42 ve Mucit23 bunu beğendiler.

  6. #6
    Mucit23 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ağustos 2012
    Şehir
    ELAZIĞ
    Motosikleti
    Tracer 900 & KTM450EXC & BWS100
    Alıntı hasmet adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Nasil oluyor bu? Honda'nin hemen hemen tum motorlarinda tolere edilen ust ve alt degerler arasindaki fark 0.1mm'den az. Sac kili kadar yani. Oyle bi mesafeyi insanin ne eli, ne gozu olcebilir... Nasil oluyor o dediginiz?
    Burası Türkiye hocam normaldir. Tork anahtarı kullanmayı hakaret olarak sayan ustalar gördüm, hep birlikte görüyoruz. Bu devirde işini hakkıyla yapan adam bulmak zor. İşini Hakkıyla yapanında kıymeti bilinmez.
    hasmet bunu beğendi.
    www.arectron.com

  7. #7
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Alıntı Mucit23 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Burası Türkiye hocam normaldir. Tork anahtarı kullanmayı hakaret olarak sayan ustalar gördüm, hep birlikte görüyoruz. Bu devirde işini hakkıyla yapan adam bulmak zor. İşini Hakkıyla yapanında kıymeti bilinmez.
    Zaten tork anahtari kullananlar en cok vida kiran beceriksiz acemi tamirciler. En kaliteli ustalar telepatik gucleriyle cihazla dorduncu boyutta transa gecip alet edevat kullanmadan el yordamiyla herseyi mukemmel yapabiliyollaa. Servis kitapcigina bakan usta mi olur? ilham olmasi lazim.

    Ayni mantikla kirikci cikikcilar devam ediyor ucra yerlerde... Koydeki bi adam "doktor ne ya, filme bakiyo anca" dedi, kulaklarimla duydum. Karisi topalliyo ama, becermis dizini kirikci cikikci 2 sene once... Kirikci cikikciyi gordum, herif konusmaktan aciz. Okuzun teki. Ama kafa basiyo demek ki. Anliyo koylunun dilinden.

  8. #8

    Üyelik
    21 Nisan 2017
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Hero Hunk
    Başka bir başlıkta bu soruyu sormuştum ki sizin bu başlıkta ihtiyacım olan cevabı verdiğinizi gördüm. Motorumda tam olarak sizin söylediğiniz gibi rölanti değişikliği oluyor. Motor soğukken rölanti ayarlanmışsa ısındığında rölanti çok yükseliyor. Sıcakken ayarlandığında da tam tersi durum oluşuyor. Bu durumda servisin sentil çakısı ile subap ayarı yapması gerekiyor anladığım kadarıyla değil mi? Bu duruma başka bir şey sebep olabilir mi?

  9. #9
    Thracian - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Haziran 2012
    Şehir
    Lüleburgaz-Bursa
    Alıntı erdems adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Başka bir başlıkta bu soruyu sormuştum ki sizin bu başlıkta ihtiyacım olan cevabı verdiğinizi gördüm. Motorumda tam olarak sizin söylediğiniz gibi rölanti değişikliği oluyor. Motor soğukken rölanti ayarlanmışsa ısındığında rölanti çok yükseliyor. Sıcakken ayarlandığında da tam tersi durum oluşuyor. Bu durumda servisin sentil çakısı ile subap ayarı yapması gerekiyor anladığım kadarıyla değil mi? Bu duruma başka bir şey sebep olabilir mi?
    Sübap ayarı konusunda uzman değilim ama subap dışında karbüratördeki rolanti ayarından bahsediyorsanız zaten rolanti ayarı soğuk motora olmaz.Motor sıcakken yapılıyor.Düzgün subap,hava ayarı ve rolanti ayarı yapılmış bir motor ısınınca rolantisi ilk çalışmaya göre biraz düşer ve stabil konuma gelir.Eğer servise sentil çakısı ile subap ayarı yaptıracaksanız arkasında hava-benzin ve rolanti ayarı yaptırmakta fayda var.
    erdems bunu beğendi.
    Özgürlüğün en büyük düşmanı halinden memnun kölelerdir.

  10. #10
    diablof - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2016
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    1998 Honda CMX 250 Rebel | X max 250
    Alıntı erdems adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Başka bir başlıkta bu soruyu sormuştum ki sizin bu başlıkta ihtiyacım olan cevabı verdiğinizi gördüm. Motorumda tam olarak sizin söylediğiniz gibi rölanti değişikliği oluyor. Motor soğukken rölanti ayarlanmışsa ısındığında rölanti çok yükseliyor. Sıcakken ayarlandığında da tam tersi durum oluşuyor. Bu durumda servisin sentil çakısı ile subap ayarı yapması gerekiyor anladığım kadarıyla değil mi? Bu duruma başka bir şey sebep olabilir mi?
    sentil çakısı kullanmayan ustadan uzak durun dostum.

    ben gittim bir usta(!)ya. özellikle sordum sentilin var mı ayar yapılacak diye. var yaparım dedi. açtı motorun üst kapağını, güzel eliyle ayarladı kapattı. ses kesildi. motor titremekten durmuyor yanlız.

    izledim nasıl yaptığını, birkaç videoya da baktım. aldım 1 adet sentil. kendim 3 kere de (2 si yanlış, 3. sü doğru) hallettim.

    çok zor sentil kullanıp işi düzgün yapacak usta bulmak. ya kendin yapacaksın. ya da mecbur onun yaptığına he diyeceksin.

    supap ayarı motor soğukken yapılır bu arada.

    karbüratör hava ayarı ise motor sıcakken yapılır. forumda ayarı ile alakalı teknik servis kısmında onlarca konu var.

    kolay gelsin.
    erdems bunu beğendi.

  11. #11
    fatih.met - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Aralık 2015
    Şehir
    istanbul büyükçekmece
    Motosikleti
    Tvs Apache, Gsr600
    tork anahtarı yok, egzantrik gergisinin iki vidası var ve birinin yuva yalama oldu gerçi 10 liraya o deliği kapatıp yeni yuva açıyormuş bir tane usta. gerginin dibi yağ kaçırmadığı için ben şimdilik ihtiyaç duymadım, zaten gergi bozuk olduğu için egzantrik zincirinin sesi motordan çok çıkıyor ve dediğim gibi sübap ayarı da yok motorumda :D korkudan 60 km hızla yolculuk ediyorum. ama faydalı oldu, depoyu bir fullemiştim ve aylardır benzin almıyorum.


    sübaplardan birinin ucu hep temas halinde hiç boşluk yok diğeri ise normal gibi yani çok az bir boşluk var.

    sübap ayarının önemini araştırdım biraz ve çıkan sonuç;

    1) motor soğuk iken parçaların belirli bir hacimleri vardır ve motor ısındıkça genleşmeden ötürü parçaların hacimleri büyüyebilir.
    2) sübapların soğuk haliyle ısınmış hali arasındaki boyut farkı o sübabın boşluk ayarı oluyor.
    3) sübap ile piyano arasında boşluk gerektiği kadar olmalı, eğer az boşluk var ise sübap ısınıp genleştiğinde büyüdüğünden dolayı sübap hiç bir zaman tam olarak kapanmayacak ve dolayısıyla motor sıkıştırma yaparken bu tam kapanamayan sübabın boşluğundan kaçak olacak. bunu yanı sıra sübap soğuma işinin büyük kısmını kapandıktan sonra bloktan alıyor ve küçük kısmı ise sübap bağlı olduğu sapından alıyor. yani sübap aşırı ısınıp kırılma ihtimali var.

    4)sübap ile piyano arası boşluk gerekenden fazla ise yani sübap ayarı gevşek ise bu sefer sübabın açılması gerektiği zamandan daha geç açılıp ve yine biraz daha açık kalması gerekirken daha erken kapanmasına yol açıcak ve dolayısıyla silindir bloğunun içine girmesi gerekenden daha az hava ve yakıt karışımı girecektir ve buda performans düşmesine yol açacaktır. bunu yanı sıra piyano ucu ile sübap başı arası boşluk çok olduğunda piyano sübabı iteceği zaman aradaki boşluktan dolayı önce vuracak sonra itecektir ve bu şok şiddetini sübap kaldıramayıp kırılabilir. aynı zamanda bu şekilde gevşek ayarlı sübaplar motor içerisinde dışarıya "şık şık" diye tabir edilen vurma sesini verecektir.

    yani özet olarak sübap boşluğu sübabın genleşme payı oluyor motorcu dostlarım eğer sübabın genleşeceği boyuttan daha az bir boşluğunuz var ise sübap ayarınız sıkıdır ya da gerekenden daha fazla boşluğunuz var ise sübap ayarınız gevşektir. kaliteli marka yağlar bir nevi gevşek sübabın dayak yemesini önleyebilir ama sıkı sübap ayarının telafisi yok ve dolayısıyla bizim türk ustalarımız göz hesabı hep bir milimetre gibi bir boşluk bırakırlar.

    sübap ayarı boşluğu yüksek devir çeviren motorlarda daha çok önem arz ettiği gibi düşük devir çeviren motorlarda ise tolerans daha yüksektir. yüksek devir çeviren bir motorda sübap zaten bir gıdım inip çıkıyor iken düşük devir çeviren motorlarda sübap resmen piston gibi inip çıktığından dolayı gevşek sübap ayarı eğer fazla vurma sesi duyulmayacak kadar ise sorun olacağını sanmadığım bir durumdur.

    bu kadarcık


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)