Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Sürüş mentalitesi

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Sürüşe bakış açımız nasıl bir sürüş yaptığımızı belirliyor. Bu nedenle, her zaman aklımızda tutmamız gereken bazı noktaları not etmek istedim.

    1. Her sürüş, yol eğitimlerinde öğrenilenleri pratik etmek için bir fırsattır.

    Gaz hassasiyeti, ivmelenme hissi ile hızı ayarlama, daha ileriye bakma, etrafın farkında olma, yönlendirmede yumuşaklık ve pürüzsüzlük, yavaş manevra tekniğini doğru uygulama, kimseyi rahatsız etmeyen güvenli bir çabuklukla, kuğu gibi süzülerek ilerleme… Her sürüşte, bunlara dair becerileri geliştirmek, pratik etmek için çabalamak lazım.

    Acil durum freni, engelden kaçma gibi manevraları yapmamız gerekmemeli. ABS’yi devreye sokacak bir fren yapmamız gerekirse, “Planlamada ne eksiğim vardı? Yavaşlamak gerektiğini nasıl önceden görebilirdim?” sorularına cevap aramak lazım.

    2. Görünür olmak için gerekenleri yap, ama görünmez olduğunun farkında ol.

    Görünür olmak için doğru konumda ve hızda olmak lazım. Aracın aynasından sürücünün yüzünü göremiyorsak o sürücü bizi kesinlikle göremez. Kör noktadayız çünkü. Doğru yere geçmek lazım. Mermi gibi bir hızla ilerliyorsak da kimseden bizi görmesini bekleyemeyiz. Motorun ışıklarının, sürücünün kıyafetinin ve kaskın görünürlüğe destek olması lazım. Ama bütün bunlara rağmen diğer yol kullanıcılarının seni gördüğünü var sayma. Onlar çok meşgul. Telefonda konuştukları kişiyle ilgileniyorlar. Güvenlik balonunu koru.

    3. Sürüş yaparken yalnızız ve her türlü sonuçtan biz sorumluyuz.

    Motosiklet sürerken başımıza bir iş geldiğinde veya kazaya ramak kala bir durum yaşadığımızda insanın ilk tepkisi suçu hemen kendi dışımızda bir yere bağlamak oluyor. Lastikler kötüydü. Yerler ıslaktı. O taksici aniden u dönüşü yaptı. Çok keskin daralan bir virajdı. Sis vardı. Arkadan gelip çarptı. Önüme kırdı. Aniden şöyle oldu, böyle oldu...

    Sürüş becerileri iki kısımdan oluşuyor. Birincisi motosikletin hızını ve yönünü değiştirebilmek becerileri ile ilgili. Çoğu, kapalı alan eğitimlerinde edindiğimiz beceriler. İkincisi ise genel olarak görsel ve zihinsel beceriler. Diğer yol kullanıcılarının yapacaklarını öngörmek, virajın ne kadar keskin olduğunu takip edebilmek, zemini görebilmek de sürüş becerilerine dahil. Dolayısıyla, “Sen ne kadar iyi sürersen sür, araba sürücüleri seni ezer.” doğru bir yaklaşım değil. Diğer yol kullanıcılarının hatalarını öngöremiyorsan berbat bir motosiklet sürücüsüsün. İstersen Gymkhana şampiyonu ol, iyi filan değilsin.

    Bir kaza yaptığında ya da kazaya ramak kala bir durum yaşadığında kabahati kendi sürüşünde aramayan her sürücü aynı türden bir kazayı yeniden yapmaya mahkumdur. Aynı sürüşü yapmaya devam edecek, aynı hataları tekrarlamaya devam edecek, sürüş değişmedikçe sonuçlar da aynı kalacak. Diğer yol kullanıcılarını eğitemezsiniz. Kendinizi koruma becerilerinizi geliştirmedikçe işler değişmeyecek.

    Hiçbir şey aniden olmaz, viraj aniden keskinleşmez, taksici aniden u dönüşü yapmaz. O viraj hep oradaydı, sen gözlem yapamadığın için durum sana sürpriz oldu. Doğru konumdan, doğru hızdan yaklaşsaydın o taksiciye çarpmayacaktın. Doğru noktaya bakmış olsaydın taksicinin yasak yerde u dönüşü yapmaya niyetlendiğini anlayacaktın. Trafik polisi kimi suçlu bulur, bunun bir önemi yok; ayağına platin takılacak olan, kolu kırılacak olan, mezara girecek olan sensin. Kendini koruması gereken de sensin. Ve doğru konumda, doğru hızda olup, doğru biçimde bilgi alırsan koruyabilirsin. Yol eğitimlerinde nasıl olacağı anlatılıyor. Motosiklete başlayalı pek de fazla olmamış ama Art Motoakademi'den eğitimler almış bir sürücünün yazdıkları konuyu çok iyi açıklıyor:

    "Birçok dostumla beraber sürüyorum, yarım saatlik yolda 3 araba sürücüsü ile tartışıyorlar, ben ise o çatışmanın mümkün olabileceği yerde değilim! Ya fren yapıp yavaşlamışım ya da gaz açıp tehlikeden uzaklaşmışım."

    4. Her çabanıza rağmen, motosiklet mutlak bir güvenli bir araç olmayacak.

    Doğru eğitim, eksiksiz ekipman, km’lerce tecrübe ve her sürüşte, doğru mentaliteyle sürüş yapma çabası… Bunlar motosiklet sürücüsünün kaza yapma olasılığını azaltır. Hatta kazaya karışma olasılığını, yaralanma veya ölme olasılığını ortalama araba sürücüsünden daha aşağıya da çeker. Ancak bu olasılık, sıfıra inmez.

    Olasılık, inanların anlamakta zorlandığı bir kavram. Davranış kararlarını analitik olasılık sonuçlarına değil öznel olasılık algısına göre verirler. Mesela uçak kazasında ölme olasılığı dolmuşta ölme olasılığından çok çok daha azdır ama uçaktan daha korkulur. Piyangodan para çıkması olasılığı doğru algılansa kimse bilet almaz. Oysa insan davranışı aksi yöndedir. Terör saldırısında ölme olasılığımız, kalp krizi riskinden milyonlarca kat daha azdır ama terör saldırısından korkarız. Olasılıklar ile düşünmeye alışık olmayan, gördükleri ve hatırladıkları ile karar veren bir yapıya sahibiz. Harvard’da psikoloji profesörü olan Dan Gilbert’in Yanlış beklentilerimiz üzerine başlıklı TED konuşma videosu hayli açıklayıcıdır.

    Motosiklette doğru şeyler yaptığımızda kaza yapma olasılığımızın azalıyor olması kaza yapmayacağımız anlamına gelmez. Ayrıca zaten, her şeyi, her zaman doğru yapamadığımız için yaptığımız sürüşlerden birinde yapacağımız bir hata, kaza ile sonuçlanabilir. Bunun farkında olmak, düşük de olsa bu riski göze alıyor olmak lazım.

    Sayıları az olsa da motosiklet kazasına karışmış, can vermiş çok iyi motosiklet sürücüleri var. Nadiren de olsa onlar da hata yapabiliyor, onlar da diğer yol kullanıcılarının kurbanı olmaktan kurtulamayabiliyor. Güvenle tamamlanan sürüşler sayısına bakınca sayısı çok az ama haber olduğu için, bizi etkilediği için ölümle sonuçlanan sürüşleri hatırlama eğilimindeyiz. Eğitimli ve iyi sürücülerin kazaları insanı daha derinden etkiliyor. (bkz: Başkalarının kazaları) “Eğitmen de ölüyorsa eğitime gerek yok.” düşebileceğimiz önemli yanlışlardan biri.

    5. Motosiklet sürmek çok zevklidir. Tadını çıkarmak lazım.
    oggomoggo, Akhunturk, espresso ve 20 diğerleri bunu beğendiler..


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    oggomoggo - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Mart 2015
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Yamaha MT-07 (Honda CB125e-Pulsar 200 ns)
    Altına imzamı atarım. O derece yazmışsınız.
    zaferce bunu beğendi.

  3. #3

    Üyelik
    04 Kasım 2014
    Hocam yazılarınız gerçekten bilgilendirici ve değerli. Size tavsiyem ara ara fotoğraf veya görsel koymaniz. Okuyanların sıkılmamasını ve ilgilerini çekmesini sağlayacaktır.
    zaferce bunu beğendi.

  4. #4
    simurgg - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Şubat 2016
    Şehir
    Istanbul
    Motosikleti
    Yamaha MT-07
    Bu yazilari bir blog'a yazsaniz cok iyi olur bence. Hem (RSS vb. yontemlerle) takip etmemiz kolay olur hem de (bence) forum yapisina gore daha kalici ve daha kolay ulasilir kalir.

  5. #5

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Alıntı simurgg adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bu yazilari bir blog'a yazsaniz cok iyi olur bence. Hem (RSS vb. yontemlerle) takip etmemiz kolay olur hem de (bence) forum yapisina gore daha kalici ve daha kolay ulasilir kalir.
    O konuda kafam karışık. Aslında yazmak konusunda da kafam karışık. Yazıyorsun da kaç kişi görüyor, okuyor zaten, belli değil. Düşüncemi netleştirmek için, kendimce bir birikim oluşturmak için, daha sonra dönüp kendim okumak yazıyorum işte.

    Yeni başlayanlar için motosiklet diye tek bir başlık altında bir yazıda biriktiriyorum aslında. Yazdıkça oraya ekliyorum. Gerçi yazıların büyük bölümü yeni başlayanlar için daha ileri düzeyde kalıyor ama orada biriktirmeye başlamış bulundum. Blog filan gibi, daha sonra edit edebileceğim bir mecra güzel olurdu aslında ama buraya yazması kolayıma geliyor. Görenlerin motorcu olduğu veya ilgi duyduğu garanti. Doğru bir kitle gibi. Bloğu da kaç kişi görür, kimin dikkatini çeker onu da bilemiyorum.

    Bir de blog deyince aklıma fularsız entellik gibi, yaşanmışlığı, bilgisi, anlatacak çok şeyi olan ve gerçekten çok iyi yazan birinin ürünü geliyor kalıma. Benim birbirini tekrar eden sayıklamalarıma bakınca gereksiz olur gibi de geliyor.

    Son olarak, her yazıdan sonra "E tamam herhalde. Motorla ilgili bildiğim kayda değer her şeyi yazdım. BUndan sonra kayda değer bir şey yazmam herhalde." diye düşünüyorum. O yüzden de biraz başka bir mecra bulmaya çok enerji harcayasım, yazı toparlayasım gelmiyor. Şu anda da öyle düşünüyorum. Daha yazacak bir şeyim kalmadı. Başlangıçtan sonrasına, ekipmandan aksesuara kadar her bildiğimi Yeni başlayanlar için motosiklet yazısına koydum. Daha ne yazabilirim ki?
    Peyk74, Salurbey ve mombohunter bunu beğendiler.

  6. #6
    sailor33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Mart 2013
    Şehir
    ADANA
    Motosikleti
    VFR 800 (INTERCEPTOR)
    Zafer bey elinize sağlık. Şu yazıları pdf formatında da alabilsek çok güzel olur. En azından çıktısını alıp, sayfaları çevirerek okumak isteyenler vardır benim gibi
    zaferce bunu beğendi.

  7. #7
    Akhunturk - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Ağustos 2015
    Şehir
    İstanbul
    Alıntı zaferce adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    O konuda kafam karışık. Aslında yazmak konusunda da kafam karışık. Yazıyorsun da kaç kişi görüyor, okuyor zaten, belli değil. Düşüncemi netleştirmek için, kendimce bir birikim oluşturmak için, daha sonra dönüp kendim okumak yazıyorum işte.

    Bir de blog deyince aklıma fularsız entellik gibi, yaşanmışlığı, bilgisi, anlatacak çok şeyi olan ve gerçekten çok iyi yazan birinin ürünü geliyor kalıma. Benim birbirini tekrar eden sayıklamalarıma bakınca gereksiz olur gibi de geliyor.

    Son olarak, her yazıdan sonra "E tamam herhalde. Motorla ilgili bildiğim kayda değer her şeyi yazdım. BUndan sonra kayda değer bir şey yazmam herhalde." diye düşünüyorum. O yüzden de biraz başka bir mecra bulmaya çok enerji harcayasım, yazı toparlayasım gelmiyor. Şu anda da öyle düşünüyorum. Daha yazacak bir şeyim kalmadı. Başlangıçtan sonrasına, ekipmandan aksesuara kadar her bildiğimi Yeni başlayanlar için motosiklet yazısına koydum. Daha ne yazabilirim ki?
    Hocam bu alıntı yaptığım yazınız şimdiye kadar sizden okuduğum en kötü yazı ! Belki tek kötü yazı.. Bezginlik, ümitsizlik gibi...

    Eğitim içerikli yazılarınız bir kenara, fotolarla paylaştığınız gezi yazınızı bile çok beğendik. O konudan bile bir çok kişi örnekler almıştır.

    Bu sitede yazdıklarınızı inanıyorum ki, altına yorum yazan beğeni butonuna tıklayanlardan çok daha fazla kişi okuyor. Ben mesela yazıya bir dalıyorum. Teorik olduğundan anlamak için aynı yerleri defalarca okuyorum sonra oradan oraya gidiyorum, aklıma bişey geliyor onu googleda kurcalıyorum derken sizin konuya değil yorum yazmak beğenmeyi bile unutuyorum. Çok uzun süredir sadece okuyucu olup bu foruma üye dahi olmayanlar vardır. Benim okuyuculuğum üyeliğimden çok daha eski mesela.

    Demem o ki yazdıklarınız boşa gitmiyordur. Alan alır , bir kişi bile sadece biraz daha fazla düşünmeye başlasa o bile bir eserdir.

    Şunu eklemek isterim ; sözlükte yazdıklarınıza konu konu sırasıyla ulaşmak buradan çok daha düzenli. Ama orası bile yine de karmaşık. Okuyup bir başka zaman tekrar okumak için aynı şeyleri bulmak çok zor. Arkadaşın dediği gibi pdf olsa da basıp alsak diyesi geliyor insanın...

    Düzenli bir blok olsa görsellerle desteklenmiş, renklenmiş çok daha kalıcı ve işlevsel olacaktır.
    zaferce bunu beğendi.

  8. #8
    Salurbey - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Nisan 2016
    Motosikleti
    Triumph Streettriple 765
    Siz yazmaya devam edin lütfen.
    zaferce bunu beğendi.

  9. #9
    whitedeamon - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Eylül 2013
    Şehir
    Dünya
    Motosikleti
    MTT Y2K
    Gerek kaynak konusunda yardımcı oldunuz gerek sorularıma cevap buldunuz.Bende sizin konuların linklerini kendimce derliyorum.Elden kaçırmayayım diye.
    zaferce bunu beğendi.

  10. #10
    simurgg - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Şubat 2016
    Şehir
    Istanbul
    Motosikleti
    Yamaha MT-07
    Alıntı zaferce adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    O konuda kafam karışık. Aslında yazmak konusunda da kafam karışık. Yazıyorsun da kaç kişi görüyor, okuyor zaten, belli değil. Düşüncemi netleştirmek için, kendimce bir birikim oluşturmak için, daha sonra dönüp kendim okumak yazıyorum işte.

    Yeni başlayanlar için motosiklet diye tek bir başlık altında bir yazıda biriktiriyorum aslında. Yazdıkça oraya ekliyorum. Gerçi yazıların büyük bölümü yeni başlayanlar için daha ileri düzeyde kalıyor ama orada biriktirmeye başlamış bulundum. Blog filan gibi, daha sonra edit edebileceğim bir mecra güzel olurdu aslında ama buraya yazması kolayıma geliyor. Görenlerin motorcu olduğu veya ilgi duyduğu garanti. Doğru bir kitle gibi. Bloğu da kaç kişi görür, kimin dikkatini çeker onu da bilemiyorum.

    Bir de blog deyince aklıma fularsız entellik gibi, yaşanmışlığı, bilgisi, anlatacak çok şeyi olan ve gerçekten çok iyi yazan birinin ürünü geliyor kalıma. Benim birbirini tekrar eden sayıklamalarıma bakınca gereksiz olur gibi de geliyor.

    Son olarak, her yazıdan sonra "E tamam herhalde. Motorla ilgili bildiğim kayda değer her şeyi yazdım. BUndan sonra kayda değer bir şey yazmam herhalde." diye düşünüyorum. O yüzden de biraz başka bir mecra bulmaya çok enerji harcayasım, yazı toparlayasım gelmiyor. Şu anda da öyle düşünüyorum. Daha yazacak bir şeyim kalmadı. Başlangıçtan sonrasına, ekipmandan aksesuara kadar her bildiğimi Yeni başlayanlar için motosiklet yazısına koydum. Daha ne yazabilirim ki?
    Bu cevabi okur okumaz aklima Dunning-Kruger etkisi geldi. Siz kim okur, nasil olur filan derken kimler neler koyuyor Internet'e. Nacizane tavsiyem, acin bir Wordpress hesabi, buraya bir sey yazacaginiz zaman oraya bir blog post olarak ekleyin, buraya da link'i (hatta icerikle birlikte) yapistirin olsun bitsin.

    Hem soylediginiz gibi sonradan edit'leme imkani olur, hem yazi yorumlari daha amaca yonelik olur, hem de sizi blog uzerinden takip etmek isteyenler Wordpress'in RSS benzeri araclarindan faydalanir. Arti olarak yine Wordpress'in sagladigi olanaklar sayenizde yazilarinizi kac kisi okumus, hangi ulkeden okumus vb. konularda da bilgi edinebilir "bunlari kim, kac kisi okur ki" gibi sorulariniza cevap bulmus olursunuz.
    Akhunturk, espresso ve zaferce bunu beğendiler.

  11. #11

    Üyelik
    19 Ocak 2016
    Motosikleti
    Yamaha MT-25
    3. maddenin son satırında yazılmış;

    "Birçok dostumla beraber sürüyorum, yarım saatlik yolda 3 araba sürücüsü ile tartışıyorlar, ben ise o çatışmanın mümkün olabileceği yerde değilim! Ya fren yapıp yavaşlamışım ya da gaz açıp tehlikeden uzaklaşmışım."

    Bu forumda da bunu gösteren videolar var. Videoyu yükleyen arkadaşlar suçlu olanı bize gösteriyorlar ama kusurlu olan kendileri oluyor. Ben yolda da başka motorcuları görüyorum. Emniyet şeridinden bodoslama gidiyorlar. Olum en sağda tıkalı adam zank diye emniyete girse sen nereye girecen?

    Sonra "aniden araba önüme kırdı, hayvan herif yüzünden kaza yaptım" diyor. Evet o hayvan ama durmadı bile. Çok motorcuya çekilip yol veriyorum.

    Ha benimde barzo bir şoför tarafından sıkıştırılıp düşürülebileceğimi biliyorum ama bu riski mümkün olduğunca en aza indiriyorum.

    Bence ülkemizde 2 sene aktif olarak 4 tekerlekli kullanmayana, 2 tekerlekli kullandırtmamak lazım. Arabacılar ne zaman bizi görür, ne zaman bizi görmez, ne zaman görür, ne zaman sıkıştırır öğrenmek lazım. İlk defa ehliyeti motor ehliyeti ise, çok kolay kazaya karışıyor insanlar.

  12. #12
    whitedeamon - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Eylül 2013
    Şehir
    Dünya
    Motosikleti
    MTT Y2K
    Alıntı Öz_Musti adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    3. maddenin son satırında yazılmış;

    "Birçok dostumla beraber sürüyorum, yarım saatlik yolda 3 araba sürücüsü ile tartışıyorlar, ben ise o çatışmanın mümkün olabileceği yerde değilim! Ya fren yapıp yavaşlamışım ya da gaz açıp tehlikeden uzaklaşmışım."

    Bu forumda da bunu gösteren videolar var. Videoyu yükleyen arkadaşlar suçlu olanı bize gösteriyorlar ama kusurlu olan kendileri oluyor. Ben yolda da başka motorcuları görüyorum. Emniyet şeridinden bodoslama gidiyorlar. Olum en sağda tıkalı adam zank diye emniyete girse sen nereye girecen?

    Sonra "aniden araba önüme kırdı, hayvan herif yüzünden kaza yaptım" diyor. Evet o hayvan ama durmadı bile. Çok motorcuya çekilip yol veriyorum.

    Ha benimde barzo bir şoför tarafından sıkıştırılıp düşürülebileceğimi biliyorum ama bu riski mümkün olduğunca en aza indiriyorum.

    Bence ülkemizde 2 sene aktif olarak 4 tekerlekli kullanmayana, 2 tekerlekli kullandırtmamak lazım. Arabacılar ne zaman bizi görür, ne zaman bizi görmez, ne zaman görür, ne zaman sıkıştırır öğrenmek lazım. İlk defa ehliyeti motor ehliyeti ise, çok kolay kazaya karışıyor insanlar.
    Bence önce 2 tekerliyi verelim ki adam bilsin neyin ne olduğunu sonra verelim 4 tekerliyi bak nasıl dikkat edecek.

  13. #13

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Alıntı simurgg adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ... acin bir Wordpress hesabi, buraya bir sey yazacaginiz zaman oraya bir blog post olarak ekleyin, buraya da link'i (hatta icerikle birlikte) yapistirin olsun bitsin.

    Hem soylediginiz gibi sonradan edit'leme imkani olur, hem yazi yorumlari daha amaca yonelik olur, hem de sizi blog uzerinden takip etmek isteyenler Wordpress'in RSS benzeri araclarindan faydalanir. Arti olarak yine Wordpress'in sagladigi olanaklar sayenizde yazilarinizi kac kisi okumus, hangi ulkeden okumus vb. konularda da bilgi edinebilir "bunlari kim, kac kisi okur ki" gibi sorulariniza cevap bulmus olursunuz.
    Öneri için teşekkür ederim. Bir wordpress hesabı açtım. Sayfayı da oluşturdum. Derdimi anlatacak kadar işleyişini öğrendim. İlk yazıyı da koydum. Sonrakileri de yazdıkça sayfaya ekleyeceğim.
    Ultraviolet ve sailor33 bunu beğendiler.

  14. #14

    Üyelik
    24 Mayıs 2016
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Duke250>YBR125
    Zaferce bey paylasimlarinizin %70 80 ini okumusumdur. Başladığım ilk günden beri de okuyorum. 1yıldır kazasız belasız sürüyorum çok şükür. Paylasimlarinizin da bana çok şey öğrettiğini düşünüyorum. Lütfen devam edin. Çok faydalı bir iş yapıyorsunuz. Teşekkürler.
    zaferce bunu beğendi.


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)