Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
2. sayfa BirinciBirinci 12

Kaliteli lastiğin hıza etkisi?

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #21
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Alıntı mchi adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Istanbul izmir yaptim nakedla. Boyun agrisindan cg ciler gibi motora yatip surdum bi süre sonra 140 uzeri hizlarda cok rahatsiz ediyor. Sonrası malum enduro forever abi.
    Sele yeterince uzun ve düzse totoyu geriye alıp vücudun öne kaykılmasını sağlamak çözüm olabilir. Ben hıza göre totoyu konumlandırıyorum ve sorun olmuyor

    Ama eski motosiklet ve kask kombinezonunda mümkün değildi. Ön far ve gösterge önündeki panel çok fazla rüzgar gönderiyordu kask civarına yüksek hızda. Orta boy ucuz HJC'den küçük boy Arai'ye geçiş ciddi azalttı sorunu. CB1000R'dan Superduke'a geçince tamamen kayboldu.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #22
    Thracian - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Haziran 2012
    Şehir
    Lüleburgaz-Bursa
    Genel sürüşten çok tamamen fizik kuralları üstünden konuşursak ; teorik olarak,yol ile en az temas yüzeyine sahip,aracı hızlandıracak kadar sürtünmesi olan ama sürtünmesi mümkün olduğunca az olan lastikler en yüksek hıza çıkar.Genelde yüksek hız denemesi yapanlar lastikleri mümkün olduğunca hava basarlar yol ile teması az olsun diye.Az temas alanı az sürtünme demek.Tabii bu denkleme hıza bağlı rüzgar direncini de eklersek işler iyicene komplike hale gelir.Hız arttıkça rüzgar direnci katlanarak artar,çok yüksek rüzgar direncinde sürtenmesi çok az lastikler yüksek hızlarda bile patinaja kalkabilir.O yüzden hız denemelerinde sürtünme ve temas alanları hedeflenen hıza göre optimum değerler seçilir.

    Ama genel olarak ben yine de az temas alanı ve az sürtünme diyorum.Kara hız rekoru denemeleri yapan araçların lastiklerine bakarsanız ne demek istediğimi anlayacaksınız.

  3. #23
    ayzek - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2015
    Şehir
    İstanbul ( Avrupa ) Motosikleti: MONDİAL MG 150 SÜPERBOY X - HERO HUNK
    Motosikleti
    YUKİ FORZA 170 - MONDİAL 100 SÜPERBOY + 100 HYENA
    Alıntı Thracian adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Genel sürüşten çok tamamen fizik kuralları üstünden konuşursak ; teorik olarak,yol ile en az temas yüzeyine sahip,aracı hızlandıracak kadar sürtünmesi olan ama sürtünmesi mümkün olduğunca az olan lastikler en yüksek hıza çıkar.Genelde yüksek hız denemesi yapanlar lastikleri mümkün olduğunca hava basarlar yol ile teması az olsun diye.Az temas alanı az sürtünme demek.Tabii bu denkleme hıza bağlı rüzgar direncini de eklersek işler iyicene komplike hale gelir.Hız arttıkça rüzgar direnci katlanarak artar,çok yüksek rüzgar direncinde sürtenmesi çok az lastikler yüksek hızlarda bile patinaja kalkabilir.O yüzden hız denemelerinde sürtünme ve temas alanları hedeflenen hıza göre optimum değerler seçilir.

    Ama genel olarak ben yine de az temas alanı ve az sürtünme diyorum.Kara hız rekoru denemeleri yapan araçların lastiklerine bakarsanız ne demek istediğimi anlayacaksınız.
    yani hocam aslında demek istediğiniz tutuşu iyi fakat yerle temas eden yüzeyi az olan lastikmidir daha hızlı giden doğrumu anladım yoksa yere temas yüzeyi az olan tutuşu iyi olmasada yada iyi yada kötü olması değilde yere temas yüzeyinin az olması gibimi örnek verecek olursak sigara kutusu kadar yere temas kibrit kutusu kadar yere temas
    Yolların Kralı Değil ! Kuralı Vardır..

  4. #24
    Grumpy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Aralık 2016
    Şehir
    İstanbul
    Hız konusunda lastıgın yere ne kadar tutundugu onemlı degıl BENCE. Zıncır gucu ıletıyor, lastık donuyor. En zayıf tutan lastıkle, yere yapısırcasına tutan lastıgı kıyaslarsak ıkısıne de ıletılen guc aynı oldugundan patınajlar dısında hıza ulasma suresınde bır fark olacagını dusunmuyorum maksımum hız dahıl. Son hıza etkı eden sey lastıgın asfaltla olan surtunme yuzeyı dıye bılıyorum. Lastıgın asfaltla surtunme yuzeyı kalınlastıkca maksımum hız duser.
    hasmet bunu beğendi.

  5. #25
    Thracian - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Haziran 2012
    Şehir
    Lüleburgaz-Bursa
    Alıntı ayzek adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    yani hocam aslında demek istediğiniz tutuşu iyi fakat yerle temas eden yüzeyi az olan lastikmidir daha hızlı giden doğrumu anladım yoksa yere temas yüzeyi az olan tutuşu iyi olmasada yada iyi yada kötü olması değilde yere temas yüzeyinin az olması gibimi örnek verecek olursak sigara kutusu kadar yere temas kibrit kutusu kadar yere temas
    Hem genel olarak sürtünmesi(tutuşu) az hem yüzey alanı az.Zaten yüzey alanı azaldıkça tutuş azalıyor.Bu arada sadece motosiklet için değil genel konuşuyorum.
    ayzek bunu beğendi.
    Özgürlüğün en büyük düşmanı halinden memnun kölelerdir.

  6. #26
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    "Contact patch" diyorlar ecnebiler. Lastigin yola degen ve haliyle duzlesen kismi.

    Zaten hareket halinde lastigin isinma sebebi de odur. Yola temas eden yuzey duzelir, temas kesildigi anda tekrar konkav olur. Ve lastigin donusuyle surekli deforme olan lastik yuzeyi isinir. Basinc ne kadar azsa lastik o kadar cok deforme olur ve isinir. Tabii ki motorun enerjisinin o kadar cogu da isiya donusup bosa gider. Lastik basinci azalinca benzin sarfiyatinin artmasinin nedeni de odur.
    efendy06 bunu beğendi.

  7. #27

    Üyelik
    20 Ağustos 2005
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    BMW F 750 GS
    Wikipedia'dan yuvarlanma direncine etki eden faktörler :

    Yol yapım malzemesinin cinsi , şekli ve durumu
    Lastik malzemesi, hava basıncı
    Taşıtın hızı
    Ön düzen açıları
    Lastik titreşimleri

    Aynı araçta bunlardan sadece lastik malzemesi bir fark yaratır ama bu fark ne yöndedir onu bilmediğimizden bu konuda bir yorum yapmak zor olur. Diğer yandan lastik yuvarlanmasından dolayı gerçekleşecek kayıp, aerodinamik etkilerin yanında devede kulaktır. Yolda kafanızı bir santim aşağı indirseniz bile belki aynı etkiyi sağlarsınız. Ayrıca kötü lastik arada patinaja düşeceğinden (güçlü motorlarda) kaybınız mutlaka daha fazla olacaktır. Kötü lastiğin avantajı belki sadece yokuş aşağı motoru kendi halinde salarsanız ortaya çıkar.

    Bunu kafaya takmayın ama motorunuzu iyi lastik takın.
    efendy06 bunu beğendi.

  8. #28
    Motosiklet Eğitmeni COQ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Ocak 2008
    Şehir
    France
    Motosikleti
    Honda
    Hızlanma ile son hızı birbirine karıştırmamak gerek.

    Sürtünme direnci Thracian'ın dediği gibi lastik boyutuyla aşılmaya çalışılabilir.
    Bunlar drag yarışları gibi bir an önce hızlanılmak istenen yerlerde ya da son hıza ulaşma rekor denemelerinde hesaplanıp uygulanan mevzular.
    Son hız rekor denemeleri yapılan araçlara baktığımızda ince tekerlekler görürken, drag araçlarına baktığımızda önde çok ince ama tahrik alan arka tekerde kalın lastikler kullanıldığını görüyoruz.
    Burdan lastiğin yola yapışmasının hızlanmaya büyük etkisi olduğu anlaşılıyor.
    Yine pist yarışlarında kullanılan özel lastikler de yüzeye yapışacak şekilde imal ediliyor.
    Hatta yere yapışan yüzey alanını çoğaltmak için desensiz düz lastikler kullanılıyor.

    Yine piste girerken lastik havalarımızı indiriyoruz.
    Hatta lastik firmaları lastik havalarımızı ne kadar çok indirebileceğimizle övünüp lastik satıyorlar.
    Demek ki pistte hızlı turlar atabilmemiz için lastiğin yolla teması önemli.

    Ağırlık unsuru var bir de.
    Hareket başladığında daha az önemli hale geliyor.
    İşte duran bir arabayı ittirirken harcadığınız güçle araba hareket ettiği andan itibaren harcadığınız gücün farklı olmasından mevzuya uyanabilirsiniz.
    Hareket ağırlığı düşürüyor. Yani 100 kg gelen bir araç hareket halinde tartılırsa ağırlığının inanılmaz ölçüde düştüğü görülür.

    Mesela Ducati idi sanırım jantlarına kadar karbona bulayıp hafiflettiği yeni modelinin tanıtımında jantı hafiflettik ama merak etmeyin bilmem ne hede hödesi kullanarak tekerleklerin yere tutunmasını sağladık diye eklemek ihtiyacı duymuşlar.

    Daha önce bahsetmiştim bir arkadaşım ZX10R motoruna servet harcayarak bir süspansiyon sistemi taktı.
    Daha önce 1.38 döndüğüm pisti 1.36 dönüyorum tam 2 saniye fark etti.
    Kendisinde fark etmedi çünkü başka handikapları var ama artık gaz açmaya korkmuyorum diyor.
    Değişen ne.
    Lastikler yere daha fazla basıyor ve daha ince ayarlar yapabiliyor.

    Tüm bunları alt alta topladığımızda lastiğin asfalta tutunması gerektiği ortaya çıkıyor.

    Motor sahip olduğu gücü arka tekere iletebildiği sürece sizin yürümenizi engelleyecek tek şey lastiklerin asfalt üzerinde tur atamaması.
    Arka dişli dakikada kaç tur atarsa tekerlekte o kadar dönüyor.
    Yani 1 metre çevre uzunluğu olan bir tekerlek asfalt üzerinde dakikada 1000 tur atarsa sizi 1000 metre ileri götürür.
    Ama bu 1000 turun 800 tanesinde asfalta tutunur, 200 tanesini havada dönerse 800 metre ilerlersiniz.
    İlkinde saatteki hızınız 60 km/h
    İkincide ise 48/km/h olacaktır.

    Daha dramatik rakamı binlik spor motosikletten verelim.
    Her 10 turun sadece 1 tanesinde tekerlek boşta dönse 300 km/h yapan bir cbr ancak 270 km/h hız yapabilir.

    Soru şu.
    Lastikleri inceltilmiş bir cbr 300 km/h hızı geçebilir mi?
    Thracian ve efendy06 bunu beğendiler.
    Küçük hırsız el feneri, büyük hırsız deniz feneri kullanır.
    Ancak her ikisininde çalışması için ampul gerekir.(Cosinus)

  9. #29
    Süper Moderatör Olcay Avşar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Mayıs 2005
    Şehir
    İstanbul / Çekmeköy
    Motosikleti
    Honda NC 750X
    Bütün açıklamalara ek olarak bir de "cantın lastik içinde dönmesi" konusunu ortaya atayım da çarşı iyice karışsın
    efendy06 ve COQ bunu beğendiler.
    "normal insanlar bir yerden bir yere gitmek için araba kullanırlar, motorcular ise motosiklet kullanmak için bir yerlere giderler"

  10. #30

    Üyelik
    20 Eylül 2013
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    CBR250R Repsol/SATILDI
    Alıntı Seko adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Wikipedia'dan yuvarlanma direncine etki eden faktörler :

    Yol yapım malzemesinin cinsi , şekli ve durumu
    Lastik malzemesi, hava basıncı
    Taşıtın hızı
    Ön düzen açıları
    Lastik titreşimleri

    Aynı araçta bunlardan sadece lastik malzemesi bir fark yaratır ama bu fark ne yöndedir onu bilmediğimizden bu konuda bir yorum yapmak zor olur. Diğer yandan lastik yuvarlanmasından dolayı gerçekleşecek kayıp, aerodinamik etkilerin yanında devede kulaktır. Yolda kafanızı bir santim aşağı indirseniz bile belki aynı etkiyi sağlarsınız. Ayrıca kötü lastik arada patinaja düşeceğinden (güçlü motorlarda) kaybınız mutlaka daha fazla olacaktır. Kötü lastiğin avantajı belki sadece yokuş aşağı motoru kendi halinde salarsanız ortaya çıkar.

    Bunu kafaya takmayın ama motorunuzu iyi lastik takın.
    Hocam maksat motora kötü lastik takmak değil zaten. Söylemiştim ilk mesajda, ben Rosso2'lerden çok memnunum. Benim hız algım yokuş aşağı düz yolda yapabildiğin sürat değil, virajda yatık vaziyette yapabildiğin sürattir. Mesela biri isapat etse motorumun IRC ile 185 yapacağını (şuan 170'i geçmiyor düzde) hiç umrumda olmaz, sonraki lastik takımım da Rosso 2 olur. Gerçi sonraki takım için metzelleri araştıracağım.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 11:36 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:33 ----------

    Alıntı Olcay Avşar adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bütün açıklamalara ek olarak bir de "cantın lastik içinde dönmesi" konusunu ortaya atayım da çarşı iyice karışsın
    Abi oraya girmeyeydik iyiydi sanki

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 11:38 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:36 ----------

    Alıntı COQ adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Hızlanma ile son hızı birbirine karıştırmamak gerek.

    Sürtünme direnci Thracian'ın dediği gibi lastik boyutuyla aşılmaya çalışılabilir.
    Bunlar drag yarışları gibi bir an önce hızlanılmak istenen yerlerde ya da son hıza ulaşma rekor denemelerinde hesaplanıp uygulanan mevzular.
    Son hız rekor denemeleri yapılan araçlara baktığımızda ince tekerlekler görürken, drag araçlarına baktığımızda önde çok ince ama tahrik alan arka tekerde kalın lastikler kullanıldığını görüyoruz.
    Burdan lastiğin yola yapışmasının hızlanmaya büyük etkisi olduğu anlaşılıyor.
    Yine pist yarışlarında kullanılan özel lastikler de yüzeye yapışacak şekilde imal ediliyor.
    Hatta yere yapışan yüzey alanını çoğaltmak için desensiz düz lastikler kullanılıyor.

    Yine piste girerken lastik havalarımızı indiriyoruz.
    Hatta lastik firmaları lastik havalarımızı ne kadar çok indirebileceğimizle övünüp lastik satıyorlar.
    Demek ki pistte hızlı turlar atabilmemiz için lastiğin yolla teması önemli.

    Ağırlık unsuru var bir de.
    Hareket başladığında daha az önemli hale geliyor.
    İşte duran bir arabayı ittirirken harcadığınız güçle araba hareket ettiği andan itibaren harcadığınız gücün farklı olmasından mevzuya uyanabilirsiniz.
    Hareket ağırlığı düşürüyor. Yani 100 kg gelen bir araç hareket halinde tartılırsa ağırlığının inanılmaz ölçüde düştüğü görülür.

    Mesela Ducati idi sanırım jantlarına kadar karbona bulayıp hafiflettiği yeni modelinin tanıtımında jantı hafiflettik ama merak etmeyin bilmem ne hede hödesi kullanarak tekerleklerin yere tutunmasını sağladık diye eklemek ihtiyacı duymuşlar.

    Daha önce bahsetmiştim bir arkadaşım ZX10R motoruna servet harcayarak bir süspansiyon sistemi taktı.
    Daha önce 1.38 döndüğüm pisti 1.36 dönüyorum tam 2 saniye fark etti.
    Kendisinde fark etmedi çünkü başka handikapları var ama artık gaz açmaya korkmuyorum diyor.
    Değişen ne.
    Lastikler yere daha fazla basıyor ve daha ince ayarlar yapabiliyor.

    Tüm bunları alt alta topladığımızda lastiğin asfalta tutunması gerektiği ortaya çıkıyor.

    Motor sahip olduğu gücü arka tekere iletebildiği sürece sizin yürümenizi engelleyecek tek şey lastiklerin asfalt üzerinde tur atamaması.
    Arka dişli dakikada kaç tur atarsa tekerlekte o kadar dönüyor.
    Yani 1 metre çevre uzunluğu olan bir tekerlek asfalt üzerinde dakikada 1000 tur atarsa sizi 1000 metre ileri götürür.
    Ama bu 1000 turun 800 tanesinde asfalta tutunur, 200 tanesini havada dönerse 800 metre ilerlersiniz.
    İlkinde saatteki hızınız 60 km/h
    İkincide ise 48/km/h olacaktır.

    Daha dramatik rakamı binlik spor motosikletten verelim.
    Her 10 turun sadece 1 tanesinde tekerlek boşta dönse 300 km/h yapan bir cbr ancak 270 km/h hız yapabilir.

    Soru şu.
    Lastikleri inceltilmiş bir cbr 300 km/h hızı geçebilir mi?
    O da farklı bir konu hocam. Tutunma kaybı = hız kaybı, ben şuna ikna olmuyorum, bir şeyin sürtünme direncini artırarak (kaliteli lastik ile yaptığımız tam olarak bu) daha hızlı gitmemiz garip geliyor. Çünkü o sürtünme direnci verimliliği düşürüyor yani orada güç kaybı oluyor.
    Evet Manuş Baba dinliyor, kitap, gazete okuyor ve düşünüyorum...
    Düşünün, düşünmekle ölmüyor insan...

  11. #31

    Üyelik
    20 Ağustos 2005
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    BMW F 750 GS
    Çok ekstrem durumlardaki farkı ancak pistte kronometre tutarken anlarsınız. Şöyle bir fantazi kurayım, lastik tekerlek yerine dişli çark takan ve dişli bir ray üzerinde (patinaja giremeden) giden CBR, saatte 300 km hızı geçebilir mi ? Eğer geçebiliyorsa ve lastik varken geçemiyorsa o zaman lastiği sorgulamak gerekir. Amortisör gerçek hayatta yol düzensizliklerine uyum sağlamak için tabi ki çok önemli ama burada teorik kısmını tartışmıyor muyduk biz ? Kafa bin beş yüz oldu

  12. #32
    Thracian - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Haziran 2012
    Şehir
    Lüleburgaz-Bursa
    Saçma sapan konular üzerine tartışmaktansa bu tarz hem bilimsel hemde motosiklet üzerine olan konularda tartışmak çok daha güzel bence.Bu konuyu sevdim.

    Direk olarak en başta sorulan soruya gelirsek.Kalitesiz lastikten kastınız sürtünmesi daha az lastik ise aynı motosiklette,aynı ebatlarda,aynı hava basıncında,aynı hava koşullarında,belli hızlara kadar sürtünmesi az olan lastik teorik olarak daha yüksek hıza çıkması gerekli.

    Bunun yanında günlük hayattan lastiklerin sürtünme miktarlarına göre kullanımlarına örnekler vereyim.

    Öncelikli olarak küçük cc motosikletlerde genelde dar lastik kullanılır.Bunun nedeni sürtünmeyi optimum değerlere indirip zaten güçsüz olan motorda daha fazla performans kaybına sebep olamamaktır.Ama sürüş güvenliğini tehlikeye sokacak kadar dar tabanlı az sürtünme katsayılı lastik kullanılmaz.Bazen malum sitede ilanları gezerken rastlıyorum CBR 125 e normalden daha kalın lastik takanlar var.Bu motorların son hızı düşer ama yol tutuşu artar.Atıyorum standart bir CBR 125 son hız 135 km yapıyorsa daha kalın dolayısı ile daha çok sürtünmeye sahip lastik ile son hız 125 km ye düşer.

    Bunun yanında bazı lastik firmaları daha az yakıt tüketimi sağlayan lastikler imal etmektedir.Bu lastiklerin esprisi sürtünme katsayılarının kullanılan malzeme ve desen ile az tutulmaya çalışılmasıdır.Ama bu lastikler performanslı kullanılmaya kalktıklarında çok kolay kendini bırakır ve kayar.

    Kış lastikleri hem desen olarak hem de aşırı derecede yumuşak hamur ile 7 derece altında sıcaklıklarda en fazla tutuş sağlayacak şekilde tasarlanırlar.Ama bu lastikler hem daha fazla yakıt tüketimine hem performans ve son hız kaybına sebep olurlar.

    Ek olarak Burt Munro'nun hız rekorunu nasıl kırdığını anlatan "World's Fastest Indian" adında bir film var.İzlemediyseniz şiddetle tavsiye ederim.Film çok büyük oradan gerçek olaylara dayanıyor.Filmde Burt Munro hız rekoru için eski sertleşmiş sürtünmesi azalmış lastikleri kullanıyordu.Bir de üstüne bıçakla sürtünme yaratabilecek desenleri kesiyordu. Sonuçta kendi klasmanında hız rekorunu kırıyordu.Adam daha o zamanlar sürtünme işini çözmüş.

    Ama günlük hayatta ve pistte hızlanma,yol tutuşu,fren için mümkün olduğunca sürtünmesi fazla ve cc ye göre mümkün olduğunca kalın tabanlı lastik kullanılıyor.Son hız her zaman kullanılan bir şey değil.Ama fren,hızlanma ve yol tutuşunu sürekli kullanıyoruz.
    ayzek ve efendy06 bunu beğendiler.

  13. #33
    ayzek - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2015
    Şehir
    İstanbul ( Avrupa ) Motosikleti: MONDİAL MG 150 SÜPERBOY X - HERO HUNK
    Motosikleti
    YUKİ FORZA 170 - MONDİAL 100 SÜPERBOY + 100 HYENA
    Aklima gelmisken soyleyeyim normal bisiklet lastikleri ve yaris bisiklet lastikleri en basit ornek olacak incecik tekerleri var yanlis bilmiyor isem dolma diye tabir edilen lastikleri vardi hava falan olmuyor diye biliyorum tabi bu hava olmamasinin olayi patlamasin diyemi yoksa daha hizli gitsin diyemi bilmiyorum

  14. #34
    arda4 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Ağustos 2014
    Şehir
    Çankırı
    Alıntı enderbilgi adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Az tutan lastik daha hızlı gitmemizi sağlamaz.Şöyle ki özelikle ani gaz açma anlarındaki hissedilmeyecek kadar küçük boşa dönüşler olur(hissedebildiğimiz patinaj ve Drift anlarını kastetmiyorum) .Bu doğrudan hissedemeğimiz tutuş kayıpları güç kaybına da sebep olur ve dolayısıyla da hıza ve ivmelenmeye hatta yakıta etki eder. Bu anlattığım sadece kalkışta ve ivmelenmede geçerli değildir.

    Sürüşe devam ederken asfalt kaplama kalitesinin değiştiği anlarda,yamalarda ve ıslak kuru geçiş anlarında hissetmediğimiz küçük boşa dönüşler olur bu da hızımızı etkiler.

    İyi lastik radyal olandır. Özellikle kötü zeminlerden geçerken geçiş esnasında daha az ve rijit deforme olup normal haline çabuk geri döner. Bu durum yine tutuşu arttıran ve hıza etki eden bi unsurdur.

    Bu anlattığım tutuş kayıplarını kötü lastiğin amortisörü de kötü çalıştırarak tutuş kayıplarını arttırma durumu da her zaman mevcuttur. Rijit deforme olamayan lastik amortisörün de istenmeyen harmonik rezonanslar üretmesine ve yine tutuş kayıplarına sebep olur.
    Aslında hissediliyor. Lastik değiştikten sonra "yahu bu motor daha iyi hızlanıyor sanki" dediğimi bilirim

  15. #35

    Üyelik
    20 Eylül 2013
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    CBR250R Repsol/SATILDI
    Alıntı Thracian adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Saçma sapan konular üzerine tartışmaktansa bu tarz hem bilimsel hemde motosiklet üzerine olan konularda tartışmak çok daha güzel bence.Bu konuyu sevdim.

    Direk olarak en başta sorulan soruya gelirsek.Kalitesiz lastikten kastınız sürtünmesi daha az lastik ise aynı motosiklette,aynı ebatlarda,aynı hava basıncında,aynı hava koşullarında,belli hızlara kadar sürtünmesi az olan lastik teorik olarak daha yüksek hıza çıkması gerekli.

    Bunun yanında günlük hayattan lastiklerin sürtünme miktarlarına göre kullanımlarına örnekler vereyim.

    Öncelikli olarak küçük cc motosikletlerde genelde dar lastik kullanılır.Bunun nedeni sürtünmeyi optimum değerlere indirip zaten güçsüz olan motorda daha fazla performans kaybına sebep olamamaktır.Ama sürüş güvenliğini tehlikeye sokacak kadar dar tabanlı az sürtünme katsayılı lastik kullanılmaz.Bazen malum sitede ilanları gezerken rastlıyorum CBR 125 e normalden daha kalın lastik takanlar var.Bu motorların son hızı düşer ama yol tutuşu artar.Atıyorum standart bir CBR 125 son hız 135 km yapıyorsa daha kalın dolayısı ile daha çok sürtünmeye sahip lastik ile son hız 125 km ye düşer.

    Bunun yanında bazı lastik firmaları daha az yakıt tüketimi sağlayan lastikler imal etmektedir.Bu lastiklerin esprisi sürtünme katsayılarının kullanılan malzeme ve desen ile az tutulmaya çalışılmasıdır.Ama bu lastikler performanslı kullanılmaya kalktıklarında çok kolay kendini bırakır ve kayar.

    Kış lastikleri hem desen olarak hem de aşırı derecede yumuşak hamur ile 7 derece altında sıcaklıklarda en fazla tutuş sağlayacak şekilde tasarlanırlar.Ama bu lastikler hem daha fazla yakıt tüketimine hem performans ve son hız kaybına sebep olurlar.

    Ek olarak Burt Munro'nun hız rekorunu nasıl kırdığını anlatan "World's Fastest Indian" adında bir film var.İzlemediyseniz şiddetle tavsiye ederim.Film çok büyük oradan gerçek olaylara dayanıyor.Filmde Burt Munro hız rekoru için eski sertleşmiş sürtünmesi azalmış lastikleri kullanıyordu.Bir de üstüne bıçakla sürtünme yaratabilecek desenleri kesiyordu. Sonuçta kendi klasmanında hız rekorunu kırıyordu.Adam daha o zamanlar sürtünme işini çözmüş.

    Ama günlük hayatta ve pistte hızlanma,yol tutuşu,fren için mümkün olduğunca sürtünmesi fazla ve cc ye göre mümkün olduğunca kalın tabanlı lastik kullanılıyor.Son hız her zaman kullanılan bir şey değil.Ama fren,hızlanma ve yol tutuşunu sürekli kullanıyoruz.
    Eh sıkıldım YBR mi alim yoksa CBf mi alim tartışmalarından Biraz bu işin fiziğine, matematiğine inmek gerek.


    Arkadaşlar, yolun dümdüz olduğunu var sayarsak, hani tekerin zıplama vs. ile çekiş kaybı yaşamadığı bir ortam (Arkadaş bir an düşündüm de, bizim yamalı asfaltlara o kadar aşinayız ki düşünmesi bile zor) olduğunda, ince, tutunması az lastik ile daha hızlı gidebiliriz o zaman teoride. Kalkışta güç verdiğimizde her ne kadar çekiş kaybı yaşanacak olsa da, drag kısmını es geçip top speede odaklandığımızda işe yarar görünüyor.
    Evet Manuş Baba dinliyor, kitap, gazete okuyor ve düşünüyorum...
    Düşünün, düşünmekle ölmüyor insan...

  16. #36
    motorcu adam - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Temmuz 2012
    Şehir
    istanbul dudullu
    Motosikleti
    Honda CBF 1000 FA
    İyi lastik ile motorun ürettiği bütün gücü arka boşa dönmeden(patinaj çekmeden) ileri gitmek için kullanır. Bu sebepten kötü lastik patinaj çekcek kadar kötü ise iyi lastik ile daha iyi bir ivmelenme sağlanır. Son hızda kötü lastik aşırı derecede kötü olmadığı sürece bir fark olmaz.


    REKLAM ALANI
2. sayfa BirinciBirinci 12

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)