Siz Fenike yolunda bir viraja yattığınızda ya da beşinci vitesteyken makasta kalmamak için gazı açtığınızda, motorun içinde fiziksel olarak neler olup bittiğini göremezsiniz. Sizin hissettiğiniz, altınızdaki motosikletin hareketlerinize nasıl tepki verdiği veya isteklerinize tam olarak cevap verip veremediğidir. Oysa o anda motorunuzun içinde kıyamet kopmaktadır. Parçalar birbirine karşı çalışmakta, yanma odaları yakıt-hava karışımıyla dolmakta ve saniyenin binde birinde bu karışım bujilerle yakılıp, egsoz manifoldundan atılmaktadır. Binlerce kilometrelik yolculuğunuzda, milyonlarca ateşleme döngüsü süresince tüm kritik motor parçalarının görevini tam anlamıyla yerine getirebilmeleri için, ihtiyaç duydukları en önemli şey motor yağıdır. Bu konuda çok ciddi bir araştırma ve geliştirme içerisinde bulunan Castrol, bu bahsettiğimiz motosikletimizin bu üç kritik parçasını koruyabilmek ve tek bir ürün ile motosikletinizin hem motorundan, hem vites kutusundan, hem de debriyajından maksimum performansı almanız için, Tri-Zone teknolojisini üretti. Bu yıl tüm motosikletseverlerin beğenisine sunulacak olan bu yeni ürün, hem kullanımdaki rahatlığı, hem de performanstaki etkisiyle sanırım herkesin aradığı ürün olacak. Haftaya görüşmek üzere, kaskınızı takmayı, farınızı yakmayı ve trafik kurallarına uymayı unutmayın. Yolunuz açık olsun...

Yeni yüzyılın motosiklet dünyası

Bu hafta sizlere biraz da motosikletin iç organlarından ve burada bulunan sıvılardan bahsetmek istiyorum. Motosikletin iç organlarına örnek olarak; motor, vites kutusu, aktarma organları (mil-zincir), debriyaj vb. şeyleri verebiliriz. Motosikletlerin sıvısı ise yağdır. Dört zamanlı motosikletlerin hemen hemen hepsinde motor, vites kutusu ve debriyaj aynı yağı karterden kullanır. Yani motosikletler otomobilin tersine sıvıları ortak kullanırlar, ayrı ayrı yağlarla kullanılmazlar. Dolayısıyla, ideal dört zamanlı bir motosiklet motor yağı, motosikletinizin bu en önemli üç kritik parçasını maksimum şekilde korumak zorundadır. Binek araçların motorlarıyla karşılaştırıldığında, motosiklet motorları oldukça kompaktırlar ve ağırlıklarına göre çok fazla güç üretirler. Örneğin, 150 kg'lık bir standart otomobil motoru 100 beygir güç üretirken, 50 kg'lık standart bir motosiklet motoru 120 beygir güç üretebilir. Yani otomobil motoru 1 kg. ağırlığına karşı 0.6 beygir gücü üretirken, motosiklet motoru 1 kg. ağırlığına karşı 2 beygir gücü üretir. Motorun bu ekstra güç üretimi, motosikletin daha fazla devir çevirebilmesinden kaynaklanmaktadır. Bu nedenle motosiklet motorlarının yaptığı iş ve karşılaştıkları kuvvetler, binek araçların motorlarına göre çok daha fazladır.


Metin KALKAVAN
mkalkavan@sabah.com.tr
Motokeyf - Metin Kalkavan'ın Yazıları Sabah Gazetesi Cumartesi Ekinde Yayınlanır.