Sayın şikayetçimiz,
Şikayetinizi okuduk.
Size bankaların aldıkları kart aidatı ve hesap işletim ücreti hakkında bilgi vermek istedik.
Kredi kartı kart aidatı ve hesap işletim ücreti ile ilgili hakem heyetleri ve mahkemeler arasında farklı kararlar mevcut. Fakat tüketici olarak hakkınızı aramanızda ve Tüketici Hakem Heyetlerine başvurmanızda fayda var. Ancak biz size haklarınızı anlatırken sonunda olabilecekler hakkında da bilgi vermek isteriz.
I-Bankalar neye dayanarak kart aidatı ya da hesap işletim ücreti alıyorlar;
-Sözleşmenin varlığına,
-Bankalar Kanunu'na göre kamuoyuna açıklamak üzere işlemlerinden ücret alabileceklerine,
-T.C. Merkez Bankasının mevduatla ilgili maddesinde yer alan masrafların niteliklerini ve azami sınırlarını kendilerinin belirleyebileceklerine,
II-Tüketiciler neye dayanarak aidatın iadesini istiyorlar;
-Haksız şart
Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanuna göre; Sözleşme tek taraflı hazırlanmış ve tüketici hiçbir maddesine karışamamışsa, haksız şart teşkil eder ve bu durum sözleşmenin geçersiz olmasını sağlar,
-Sözleşme içeriği
İlgili yönetmeliğe göre de sözleşmenin içeriği açık ve anlaşılır biçimde yazılmalıdır (en az 12 punto olmalı)
-Ücretin belirli olması
Sanayi Bakanlığı'nın ilgili genelgesinde de, sözleşmede sadece ücret alınacağı yazması yetmez aynı zamanda da miktarının yazılı olması gerekir denilmektedir.Ücret alınacak denilmiş ancak miktar belirtilmemişse yine hakem heyetine başvurup ücreti iade alabilirsiniz.
III-Kart aidatının ya da hesap işletim ücretinin geri verilmesi için ne yapmalısınız?
-Banka ile aranızdaki sözleşme tek taraflı hazırlanmış , içerisinde kart aidatı veya hesap işletim ücreti ödeyeceğiniz belirtilmemiş ve miktarı da yazılmamışsa , bulunduğunuz il ya da ilçenin Tüketici Sorunları Hakem Heyetine bir dilekçe ile başvurmanız ve dilekçeye de Banka ile yaptığınız sözleşmeyi eklemeniz gerekir.
- Dilekçenize bu konuda olumlu çıkmış mahkeme kararlarını da örnek olarak ekleyebilirsiniz(Ankara 2. Tüketici Mahkemesi2007/355E., 2007/902K, Nevşehir 2.Asliye Hukuk Mahkemesi Tüketici Mahkemesi sıfatıyla 2007/180E., 2007/180K. )
IV-Hakem Heyetinden çıkabilecek kararlar nelerdir?
-Red
Hakem heyeti sizin talebinizi reddedebilir bu durumda red kararının size tebliğinden itibaren 15 gün içinde Tüketici Mahkemesine dava açabilirsiniz..Açacağınız dava Hakem Heyeti Kararına İtiraz davasıdır.İtirazı görüşen mahkemenin kararı kesindir.Bu karardan sonra artık taraflar temyiz yoluna başvuramazlar.
-Kabul
Hakem Heyeti sizin talebinizi kabul edebilir, bankayı aidatı ya da hesap işletim ücretini geri vermeye mahkum edebilir. Bu durumda da bankalar hakem heyeti kararına itiraz davası açıyorlar, bankalar davayı kazanırsa siz hem aidatı ödüyorsunuz hem de bankanın avukatının vekalet ücretini ödüyorsunuz.Eğer banka davayı kaybederse kart aidatını geri vermesi gerekiyor vermezse icra takibi başlatabilirsiniz.İcra takibini aynen mahkeme kararını icraya koyar gibi icra dairesinden yapabilirsiniz.
Sonuç olarak bu konuda hakem heyetleri ve mahkemeler arasında farklılıklar olduğunu ve sonunda kazanabileceğiniz gibi kaybedebileceğinizi de belirtmek isteriz.
Saygılarımızla;
Av.ÖZLEM ORHUN
SIKAYETVAR.COM HUKUK DEPARTMANI