Hocam evet, tam da dediginiz gibi baska bir ucaktan piste dusen parca sebebiyle olusan bir kaza idi. Ancak Concorde'un problemleri de fazlaydi acikcasi.
- Havayollari ucuzluk istedi, yakitta ucuzluk, murettebat sayisinda ucuzluk, parca/iscilik konusunda ucuzluk. Maalesef Concorde bunlarin hicbirini karsilayamiyordu. (Wikipedia'ya gore, 1997 yilinda NewYork-Londra bileti su anki parayla 12500$ ediyormus. Yakit konusuna girmiyorum bile, saatte 22ton yakit tuketiyormus meret.)
- Avrupa ve Amerika'da bir cok sehir havalimani Concorde inis/kalkislarina izin vermedi, izin verilen ses degerlerini asiyordu. Bu da ucagin sadece bir kac rotada ucmasina izin verdigi icin az sayida ucus yapmasina sebep oluyordu. Haliyle masraflarini karsilayamiyordu.
- Yetismis eleman problemi buyuktu, 1970 yapimi bir ucak icin egitilmis eleman sorunu vardi. Yanlis hatirlamiyorsam avioniclerin %90'i dijital degildi. Murettebat sayisi 3 idi, biri ucus muhendisi ki, 777 ile birlikte rafa kalkmisti 80'lerde ucus muhendisi bulundurmak.
- Ucaga APU koymamis herifler, haliyle air start cart (turkcesi ne bilmiyorum, kisaca motorun ilk calismasi icin kompresore ve fanlara basincli hava puskurten yer araci, gormussunuzdur havalimanlarinda mutlaka.) olmayan havalimanlarina da inemiyor.
Daha bir suru sey var, uzun uzun yazmak sIkabilir. Ama teknoloji tarihindeki en basarili urunlerden ilki diyebiliriz, zamanina gore degerlendirildiginde. Su an bile ucaklarda kullandigimiz bazi ozellikleri o zamanlar dusunup uygulamis adamlar. Vizyon boyle bir sey. Biz de hala ruzgar siperligini elle indirip kaldirdigimiz, kampana frenli motosikletleri konusuyoruz, satin aliyoruz.
---------- Mesajlar birleştirildi - 15:46 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:08 ----------
Bu arada son bilgi, Amerikan Federal Havacilik Yonetimi (FAA), ABD havayollari tarafindan isletilen veya ABD sinirlari icindeki tum 737MAX ucuslarini durdurdu.
https://twitter.com/FAANews/status/1105908677612056578