Selamlar, tanıyan arkadaşların bildiği gibi, evlenince motosikleti bırakıp otomobile geçtim. Bir çoğumuzun da otomobili var halihazırda. Dolayısı ile konu hakkında yazmayı uygun buldum çünkü Türkçe referans bilgi bulmak çok zor, ama çok da gerekli. Uzun uzun araştırdım, yabancı forumları okudum vb.
Konu lastik. Motosikletteki gibi, 4 tekerli otomobilde de viraj kabiliyeti, hızlanma ve durma noktasında kullanılan lastiğin önemi büyük.
Peki ama aynı ölçüde adeti 175 liraya satılan lastikle 300 liraya satılan (emsal fiyatlar benim aracın lastik ebatına göre 185 65r15) seçilmiştir.) lastik arasında öyle büyük bir fark var mı? Varsa nedir?
Evet var, aradaki farklar ise; lastiğin kullanım ömrü, ıslak ve kuru zemindeki tutunma performansı, yuvarlanma direnci, ne kadar sürede sertleştiği başta olmak üzere, desenin etkisi, yanak ve taban sağlamlığı, hamur başarısı, topuk sağlamlığı olarak sayılabilir.
Lastik baktığım 2 aylık süreçte, michelin, bridgestona, nokian, kumho, lassa, milestone, riken, petlas ve dunlop lastikleri inceledim, araştırdım. Burada lastiğin modeli olarak, yukarda belirttiğim ölçülerde varolan en yüksek kalitedeki modelleri az alınmıştır.
Michelin alayım dedim, fiyatı çok yüksek geldi. Lastik kaliteli. Bana o fiyat uygun gelmedi. Yoksa ıslak zemin yol tutuşu iyi, yuvarlanma direnci düşük. Ama çok pahalı geldi.
Petlas baktım, 515 ve 525 serisi önerdiler. 800 lirayı geçen fiyatlar aldım, yanaklardan balon yapma, balans tutmama veya zor balans tutma gibi sorunlardan çokça bahsedilmiş. Hatta bir fotoğraf görmüştüm, sıfır lastiğe balans yapmışlar, lastik kurşun döktürmüş gibi olmuş Para canımdan kıymetli değil ya deyip vazgeçtim.
Riken, falken, milestone, starmax gibi lastikler hakkında adac testi verisi bile bulamadım.
Ne aldığıma gelince, Dunlop sp sport fm800 aldım. Adac sıralamsı iyi, feedbak oranlarına baktığımda tekrar alınma oranı %94, ve bütün feedback sonuçları çok iyi. Fiyatı da aynı ebatta petlas 525 serisi ile aynı olunca, lastikçimin de tavsiyesi ile alıp taktırdım. İlk izlenimlerim şu şekilde;
Araçtan sökülen lastikler 2 yaşında michelin alpin (kışlık). Dunloplar takılınca yol tutuş belirgin iyileşti, aracın fren ve direksiyon tepkilerinde çok ciddi düzelme oldu. Sökülen lastikler 2015 yılı 40 küsürüncü hafta üretimidir. Özellikle frenleme denediğimde elde ettiğim sonuçtan çok memnun oldum. Durum şu, lastiğin ıslak tutunma performansı A olarak sınıflandırılmış, yakıt tasarrufu ise C. 4 adet su oluğu ile görüntüde ıslak zeminde de kuru zemindeki performansını sağlar gibi görünüyor. Konfor anlamında bir miktar iyileşme oldu. Ama öyle büyük bir beklentiniz olmasın. Yol sesi düşük olarak sınıflandırılsa da (69 DB) çok düşük olduğunu söyleyemem. Tabiki kışlıklardan sonra takılması sebebi ile azalma oldu ciddi oranda ancak misalen continental lastiklerde daha düşüktü ses seviyesi.
Sonuç olarak, fiyat performans kıyaslamasında çok iyi durumda olduğuna inandığım, fiyatı petlas ile aynı olup kalite anlamında lassa greenwasydan ve brdgestone LM001'den daha iyi olduğu kanısındayım. Tabi bunlar ilk izlenimler. Uzun vadede ne olur, ne kadar süre ve km dayanır, ne kadar süre sertleşmeden kalır onları da zaman içinde göreceğim. Ancak hakkında neredeyse hiç bilgi olmayan dunlop'u michelin vb. A kalite diye bilinen markaları almaya bütçesi olmayan arkadaşlara, lassa, milestone, petlas vb. lastikler yerine kesinlikle tercih edilesidir.
Not: Petlas uçak lastiği yapıyor gibi saçma ikna yöntemleri kullanıyor bayiler, aldanmayın, farklı kulvarlar. Havalimanı çalışanıyım, uçaklardaki lastiklerin işlevi ve beklenen dayanımı otomobil ile çok farklı. 4 yıl özelliğini kaybetmemesi beklenen otomobil lastiği ile, yerine göre haftasında değişen uçak lastiği arasında teknolojik olarak tek benzerlik ikisinin de yuvarlanıyor olmasıdır. Uçaklar lastik üzerinde viraja girmez, uçak lastkleri uç noktada soğuklara ve sıcaklara maruz kalırlar. Yakıt tasarrufu, su tahliyesi, kullanım ömrünün kaç yıl olduğu ve benzer beklentiler uçak lastiklerinde bir anlam ifade etmezler.