Türkiyenin En Büyük Motosiklet Aksesuarları Sitesi
Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motoruma.com
Motomax
REKLAM ALANI

Kask Testleri

    CFMOTO Z Force 550
    REKLAM ALANI
  1. #1
    watercolours - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Kasım 2005
    Şehir
    Coruscant
    Motosikleti
    speederbike
    Bu yazıdaki bütün bilgiler www.Revzilla.com'dan derlenmiştir.

    Kaskların gelişim sürecini, kimse okumayacağı için atlıyor ve hemen standartlara geçiyorum.

    Testlerin hepsi çarpışma enerjisinin kask üzerindekini etkisini değerlendiriyor. Motosiklet kaskları, motosiklet kazalarının binbir çeşitte olması nedeni ile araba çarpışma testi gibi yapılmıyormuş. Örs gibi birşeyle kaska vurularak tek noktadan enerji kaska iletiliyormuş, bazen aynı noktaya iki kez vuruluyormuş. Bunun dışında delici darbeye karşı dayanıklılık, vizörün görüş alanı, çene bağının sağlamlığı, kaskın kafadan ne kadar kolay çıktığı gibi faktörler de kaskın korumasında etkiliymiş.

    DOT: ABD Ulaştırma Departmanının (Department Of Transportation) belirlediği standartlardır. En temel standart sayılıyor. Çene bağlantısı, görüş alanı, delinmeye karşı direnç ve hatta etiketlemeye bile bakılıyormuş. Yalnız test prosedürü çok net tanımlanmış olmasına rağmen kask modelleri rastgele seçilip test edilmesi için bağımsız taşeronlara veriliyormuş (Müsabakalarda rastgele atlet seçip doping testi yapmak gibi). Buradaki açık kapı şu: Üretici DOT standardına göre üretim yapmasa da etiketlemesini yapabilir. Yakalanana kadar da hiçbir sorun yaşamaz.

    ECE: Avrupa Ekonomik Komisyonu'nun (Economic Commission for Europe) belirlediği standartlardır. Kazadan kaçınmayı sağlayacak faktörlere bakıyorlarmış, vizörlerin optik kalitesi gibi, ve çarpışmayla doğrudan ilişkisi olmayan güvenlik faktörlerine bakıyorlarmış, kask kabuğunun sertliği gibi. DOT'tan farkı, ECE etiketi konulmak istenen her model bağımsız laboratuarlarda ECE testine sokuluyormuş (Anladığım kadarıyla DOT'ta her model teste girmiyor, adamlar DOT'a göre kask yaptığını iddia ediyor, ABD hükümeti de rastgele bir modeli test ettiriyor. Testi geçerse sorun yok, geçemezse yandı gülüm keten helva). Avrupa'daki motosiklet kazalarının hızı daha düşük olduğundan ECE testinde de daha düşük enerji uygulanıyormuş. DOT ve Snell'de teknisyen rastgele bir yere vurabiliyormuş, ama ECE'de vurulacak yerler belliymiş. Burada da şöyle bir açık kapı kalıyor: Kask üreticileri sadece bu noktaları kuvvetlendirmek suretiyle testi kandırabilir ve gerçekte güvenilir olmayan bir kaskı güvenli diye yutturabilir.

    SNELL: Snell Memorial Foundation'ın (Resmi bir Türkçe adı yok) belirlediği standartlardır. Kask güvenliğinde neredeyse altın standarttır. Yarış pistleri gözönüne alınarak kriterler belirlenmiştir. Snell'i diğer testlerden ayıran en önemli özellik teknisyende tam kontrol olmasıymış. Teknisyen kaskta en zayıf noktayı arıyormuş ve en zayıf olduğunu düşündüğü yere darbeyi vuruyormuş. İkna olana kadar birkaç noktaya darbe uyguluyormuş. Sonrasında kaska otopsi yapıp iç yapısı inceleniyormuş hasar açısından.

    Aldığınız kaskta bu üçünden birinin sertifikası yoksa kask takmıyorsunuz.

    SHARP: Diğer testlerdeki gibi geçti/kaldı kriterinin aksine derecelendirme yapan tek test ve bunun da bir sebebi var. Sharp sadece ECE testini geçmiş kasklara yapılıyor. Yani DOT, ECE ve SNELL tek başlarına yeterli olacak güvenlik testleri olarak tasarlanmışsa da SHARP ECE standardına darbe derecelendirme katkısı için tasarlanmış. SHARP, kask güvenli mi, değil mi sorusunu sormuyor, o soruyu ECE soruyor. SHARP, ECE testini geçen kasklar arasında seçim yaparken tüketiciye fikir veriyor.

    Özetle...

    DOT
    Artılar
    -Yüksek enerjili test şeması, yarıküre şeklinde örs ve aynı noktaya iki darbe
    -Teknisyen geniş bir alanda istediği yere vurma yetkisine sahip
    -Geçişine izin verilen enerji kabul edilebilir düzeyde (maksimum 400gr)
    Eksiler
    -Üreticilere güvenip hr modeli test etmemek güvenilir değil, DOT sertifikalı pekçok kask gerçekte test geçemeyecek yapıda olabilir
    -Örs kafası çeşidi az
    -Enerji dağılımı dışındaki kriterler eksik: optik testi, çıkarılabilirlik, sürtünme direnci vs test edilmiyor

    ECE
    Artılar
    -ECE sertifikası ile satılacak olan her kask test ediliyor
    -Geçişine izin verilen enerji çok düşük (275gr)
    -Güvenlikle alakalı pek çok kriter test ediliyor
    -Çeşitli parametreleri test etmek için 8 farklı örs kafası kullanılıyor
    Eksiler
    -Parketaşı şeklindeki örs ve tek darbenin enerjisi çok düşük ve ABD'deki kazaları temsil etmiyor (Bizim memleketteki kazalar ABD gibi mi, Avrupa gibi mi, kimse araştırmış mıdır acaba?)
    -Sadece belirli yerlere vurulması üreticileri hile yapmaya yönlendirebilir
    -Örs çeşitliliği ağırlık merkezini değiştirebiliyor ve bu da darbe enerjisini %20 azaltabiliyor

    SNELL
    Artılar
    -SNELL sertifikası ile satılacak olan her kask test ediliyor
    -Geçişine izin verilen enerji çok düşük (275gr)
    -Stabilite (Biri Türkçesini söylesin), çıkarılabilirlik, vizörün parçalanması test ediliyor
    -Sivri örs ile yoğun çarpışma enerjisi uygulanıyor
    -Teknisyenler aktif bir şekilde zayıf nokta arıyor ve oraya vuruyorlar
    Eksiler
    -SNELL testinin maliyeti yüzünden SNELL sertifikalı kasklar daha pahalı satılıyor
    -Yarış şartlarına yönelik test kriterleri cadde şartlarında faydalı olabilecek kaskları (güneşlikli kasklar, çene açılır kasklar gibi)dışlıyor olabilir

    SHARP
    Artılar
    -Diğer tüm testlerden daha yüksek ve daha düşük enerji uygulanıyor
    -Çok çeşitli çarpışma testleri
    -Kask başına 5 çarpışma noktası
    -Test sonrası otopsi potansiyel zayıflıkları gösteriyor (Bu test SNELL'de de var)
    -Derecelendirme sistemi tüketicilere geçti/kaldıdan daha fazla bilgi veriyor
    Eksiler
    -Yıldız ve renkli kodlama üzerinde tartışma var
    -Testler, Avrupa kazalarına göre tasarlanmış ve ABD şartlarına uymuyor
    -Parketaşı ve düz örsler, DOT e SNELL'deki yarımdaireye göre daha az enerji uyguluyor

    En iyisi hangisi? Sürüşünüze göre değişir. Otobanlarda uçacaksanız SNELL paklar, yok sakin sakin gezineceğim derseniz ECE yeterlidir vs vs.
    Ama en önemlisi, sizi en iyi koruyacak kask kaanıza tam oturandır. Kafaya tam oturan 100 dolarlık DOT sertifikalı bir kaskın sizi koruma şansı, kafanıza tam oturmayan 900 dolarlık SNELL sertifikalı bir kasktan daha fazladır.

    Yazım, anlatım, bilgi hatası bulursanız belirtin lütfen.
    Ocanner35, Tractor, Hayati01 ve 5 diğerleri bunu beğendiler..


    Motosiklet Aksesuarları ve Ekipmanları Online Satış Sitesi
    REKLAM ALANI
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    29 Temmuz 2015
    Şehir
    İstanbul Isparta
    Motosikleti
    Mondial Drift
    Çok yararlı yazı olmuş önceden öğrendiğim şeylerin üstüne daha sağlam bilgiler öğrenmiş oldum. Kimsenin yazmaması ilginç olmuş

  3. #3

    Üyelik
    23 Ekim 2016
    Şu dot'un da varlığı dert, yokluğu ayrı dert.
    Ha ayrıca konusu açılmışken, demek istediğim bir şey vardı. Umarım kaskın koruyuculuğu ve kalitesini fiyatına göre biçen arkadaşların bakış açısı değişir de ilk önce, test alanlarında ufak araştırma yaparlar yorumlardan ziyade.

  4. #4

    Üyelik
    21 Kasım 2016
    Şehir
    İstanbul
    Güzei bir derleme olmuş, teşekkürler.

    SHARP'la ilgili de malesef EuroNCAP'te olduğu gibi soru işaretleri var. Zamanında BMW ve Volvo EuroNCAP'e "senin yapacağın işin ben" çekip İsveç'te Volvo tünelinde ortak testler yapmaya başladıktan sonra EuroNCAP kendine çeki düzen vermişti. Biraz fazla ülser yaptım ben de kask almadan önce, sonra SNELL diyip devam ettim. ECE'si DOT'u da vardır zannımca.

  5. #5
    ryangt - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Kasım 2006
    Amerika'da satışı olmayan markaların dot ve snell testleri olmaz. Schuberth geçen seneye kadar dot ve snell testini kabul etmiyordu,yalnızca ECE sertifikası ile Avrupa ve Asya pazarında legal satışı gerçekleşirken 2015'te abd pazarına resmi girişi ile beraber DOT testine tabi tutuldu.

    http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/schuberth-c3-usa/

    ilgili linkte yazılana göre Avrupa versiyonu ile ABD versiyonu arasında hemen hemen hiç fark yokmuş.

    Arai Sharp'a dava açar, Schubert Snell'i görmezden gelir, MT dot testinde kalır ama sharptan 5 yıldız alır, her kaskın ECE'si vardır, karman çorman işler :greedy:

  6. #6
    watercolours - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Kasım 2005
    Şehir
    Coruscant
    Motosikleti
    speederbike
    DOT, Amerika'da satış için gerekli, ama SNELL değil. Hiçbir ülke satış için SNELL'i şart koşmuyor.

  7. #7
    Moderatör Levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Mart 2007
    Şehir
    Istanbul
    Motosikleti
    R 1200 GS Adventure
    Teşekkürler, hangi standardın nasıl ne olduğuna dair bilgi edinmek açısından yararlı bir kaynak olmuş.

  8. #8
    ryangt - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Kasım 2006
    Snell dediğiniz gibi gerekli değil,Dottan daha zorlu ve 'prestij' esaslı bir test. Fakat bazı markaların piyasada satılan kasklardan ziyade modifiye edilmiş (güçlendirilmiş) kaskları gönderdiği ortaya çıkmıştı. (kaynağı aradım ancak bulamadım baya güzel bir temizlik yapmışlar,bulunca eklerim)

    DOT ise her eyalette şart değil,çünkü bazı eyaletlerde kask takma zorunluluğu yok





    bu arada faydalı paylaşımlar için teşekkürler

  9. #9
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Sertifikasyon ile ilgili bir kac bilgi ekleyeyim, cunku onemli farkliliklar mevcut:

    DOT yazildigi gibi en esnek olan. Test kriterleri belli. Marka "test ettim, gecti" deyip DOT etiketi yapistirabilir. Devlet kasklari magazadan alip test eder. Eger kriterleri gecmezse firma ciddi ceza alir, urunleri toplatilir, vs. Bu nedenle Amerika disinda satilan bir kaskin uzerinde DOT etiketi olmasi hic bir sey ifade etmiyor, aklinizda olsun. Cunku yaptirimi yok.

    SNELL ise marka ile en icli disli olan. Bir marka SNELL sertifikali bir kask uretmek istedigi anda, SNELL kurulusu kaskin dizayni ve uretimi esnasinda markayla birlikte calisiyor, ki ortaya cikan urun gereken standartlari saglasin. Diger testlerden farkli olarak bir urun sadece piyasaya ilk suruldugunde degil, uretim omru boyunca belli araliklarla rastgele magazalardan satin alinip tekrar teste tabi tutuluyor, ki SNELL standartlari surekli saglanmis olsun.

    SHARP
    ise direk kendisi bir kaski magazadan alip test ediyor. Bu yonuyle de en bagimsiz test.

    Alıntı ryangt adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Snell dediğiniz gibi gerekli değil,Dottan daha zorlu ve 'prestij' esaslı bir test. Fakat bazı markaların piyasada satılan kasklardan ziyade modifiye edilmiş (güçlendirilmiş) kaskları gönderdiği ortaya çıkmıştı. (kaynağı aradım ancak bulamadım baya güzel bir temizlik yapmışlar,bulunca eklerim)
    Kimse "Snell gereksiz" demedi, bir tek siz dediniz. Aslina bakarsaniz hic bir test gerekli degil. Kafamiza deger verdigimiz icin biz gerekli oldugunu dusunuyoruz. Bu acidan da sahsen aldigim kaskin girdigi her testten iyi skor almis olmasi benim icin onemli. "Prestijli test" sacma bir tabir. Sonucta testlerin ne oldugu, nasil yapildigi acik ve belli. Onemseyen firma ugrasir ve alir sertifikasini. Ben de gider alirim urettigi kaski. Sonucta bu testleri yapan hic bir kurulus kar amaci gutmuyor. Hepsi insanlarin guvenligi icin var.

    Bu arada "markaların piyasada satılan kasklardan ziyade modifiye edilmiş (güçlendirilmiş) kaskları SNELL testine gönderdiği" iddiasi sacma geldi bana, cunku SNELL sertifikasyonu uretim sonrasi gerceklesen bir defalik bir test degil. Sertifikasyon dizayn asamasinda basliyor ve uretim bitene kadar devam ediyor. Testler sadece "firmanin yolladigi" ornekler uzerinde degil, rastgele magazalarda satilan urunler uzerinde de gerceklestiriliyor. Iddianizla ilgili kaynak varsa paylasirsaniz sevinirim.


    ANES MOTOR
    Hero Motosiklet

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)