Motosikletimiz İçin Bilinmesi Gereken Temel Rodaj Bilgileri

Öncelikle ilk 1.000 km olan motorun rodaj döneminde dikkat etmeniz gerekenleri sıralamak isterim;

- Motor rodajı: Rodaj döneminde motosikletler ilk defa kullanıldığından belli bir süre fazla ısıtmadan ve zorlamadan çalıştırılmalıdır. Bu süreçte piston ve silindirlerin birbiri ile daha iyi uyumlu çalışması sağlanır. Rodaj yapılırken motorun devrini arttırıp azaltarak aynı devirde kalmamak gerekiyor (ısınan parçaların ve bölümlerin soğutulabilmesi için). Bu sebeple motorunuzu aynı devirde ve sabit bir süratte kullanmanız önerilmez. Rodaj boyunca ilk 1000 km’de sürekli değişken vites ve devir aralıklarında motorunuzu kullanmanız önerilir. Ekranda 6.000 devir üzerinde yanan kırmızı ışığı yakmamaya özen göstererek sürüş yapmanız tavsiye edilir.

- Lastik Rodajı; İlk 250-300 km’de sıfır lastik üzerindeki çapak ve kalıp artıklarının erimesini bekleyeceğiniz bir süre olacağından sıfır lastikler ile keskin manevralardan, ani frenlemelerden ve ıslak zeminlerden kaçınmanız gerekmektedir.

- Fren Rodajı; İlk 100 km boyunca frenler çok iyi tutmayacaktır, nedeni lastiklerin üstündeki mum tabakası yüzündendir. Yani lastiklerin ve frenlerin de rodajı vardır, birkaç yüz km sonra maksimum frenaj ve yol tutuşu sağlayabilirsiniz, ek bir bilgi olarak iletmek istedim.


Emniyet açısından ise motorunuzu kilitlerken;

- Disk kilidinizi mutlaka takılı tutun, hatırlatıcınızı takın.

- Eğer ıssız bir yerde bırakmanız gerekirse disk kilidi ön diske takın, arkadan ise zincir kilidi mümkünse şasiye sararak sabit bit yere motorunuzu bağlayın.



Her sürüşten önce yapılması gerekli kontroller;

Dünyada yol güvenliği konusunda çalışmalar yapan İngiltere’nin Kraliyet’e bağlı saygın kurumu ROSPA (The Royal Society for the Prevention of Accidents) kurulduğu günden bu yana (1916) motosiklet ve araç sürüş eğitimini belli bir standarta oturtarak, hayatları kurtarma ve yaralanmaları azaltma misyonunu edinmiştir.

Temel kontrollerde yapılması gerekenleri de, kolayca akılda kalabilmesi için "P.O.W.D.E.R.” olarak geliştirmiştir.

P (A) = Petrol, akaryakıt
O (Y) = Oil yani yağ
W (S) = Water su
D (H) = Damage, yani hasar
E (E) = Electric yani elektrik
R (L) = Rubber yani lastikler

Motora her binişinizde etrafında bir tur atarak tüm başlıkları gözden geçirmeniz faydalı olacaktır.

Zincir Temizliği ve Bakımı;

Motosiklet zincir bakımı adına asla mazot ya da bezin kullanılmamalıdır. Motosiklette zincir temizleme adına lazım olanlar, Motul C1 Temizleme spreyi, ufak bir kap, temizleme fırçasıdır. Yer müsait değil ise motosiklet zincirlerinden çıkacak pisliğin yere akmaması adına bir leğen veya örtüye ihtiyaç duyulabilir.

Motosikletin orta sehpası bulunuyorsa orta sehpa üzerine, yoksa arka tekerleri kaldıran bir arka sehpaya konulabilir. Eğer bütün bunlar bulunmuyorsa; motosikleti takoz üzerine almak faydalı olabilir. Motul C1 Temizleme spreyi ile zincirin temizliğine başlanabilir. Sadece bir tur boyunca temizleme spreyi uygulamak yeterli olacaktır. Sprey uygulamasından sonra fırça ile zincirlerin aralarına girmek için iyice fırçalamak gereklidir.

Yağlama yapılmadan önce, dikkat edilmesi gereken en önemli konu janta ve lastiğe yağ bulaştırmamaktır. Bunun için bir gazete kağıdından ya da kartondan destek almak doğru olacaktır. Zincirlerin temizlenmesi ile zincirler yağlamaya hazır biçimdedir. Zincir yağlarken sadece bir tur zincirin iç kısmına Motul C4 Zincir yağını püskürtmeniz yeterli olacaktır. Zincir yağlandıktan sonra motorun kullanılmaması ve mümkünse akşamdan sabaha bekletilmesi en uygun yaklaşım olacaktır.

Full asfalt sürüşü yaptıysak 700-800 km’de, eğer toprak, kum, çamur gibi kirli yüzeylerde sürüş yaptıysak her 450-500 km’de bir yağlama yapmanız önerilir. Her iki yağlamada bir defa da temizleme işlemini yapmalısınız. Yani sürüş yaptığınız yolun temizliğine göre 1.000 veya 1.400 km’de bir defa temizleme işlemi yapmalısınız.

Lastik Havaları ve Kontrolleri;

Her sürüşten önce lastik havalarınızı digital basınç sensörü ile mutlaka kontrol etmelisiniz. Lastiğiniz ile ilgili hava basıncı kontrollerini yapabilmeniz için motorunuzun manuel el kitapçığında belirtilen lastik hava basınç (bar / psi) ile aynı olmasına dikkat etmeliyiz. Pratik bir şekilde lastik basınç ayarlarımızı ölçebilmemiz için Puig 5401N Universal Digital Lastik Hava Basınç Ölçme cihazı ile "Bar" cinsinden lastiklerimiz kolayca ölçebilir ve doğru ölçülerde sürüş yaptığımızdan emin olabiliriz.

Unutmayalım, Düşük hava Basıncına sahip lastik ile kullanmak kaza riskini artırabilir.