Filo kiralama sektörüne son yıllarda motosikletlerde katıldı. Şirketler aynen otomobil de olduğu gibi ihtiyaç duydukları motosikletleri almak yerine kiralamayı tercih eder oldu. Bunun nedeni de motosikletlerin sigorta, vergi, bakım, onarım, lastik değişimi gibi ek masraflarını kiraya veren şirketin karşılaması. Kiralayan şirketin hiçbir masrafa karışmadan sadece aylık sabit ödemeyi yapması, tercih nedeni. Bunun yanında, KDV avantajının olması, firmaların maliyet ve riskyönetimine odaklanması konusu da kiralayan için avantaj.
KİMLER KİRALIYOR?
Motosiklet filo kiralama, hizmeti İstanbul ve diğer büyük şehirlerde daha yaygın. Kiralamayı en çok paket servis yapan ve çoğunlukla yemek üzerine hizmet veren zincir şirketler kullanıyor. Çünkü paketli yemeklerin biran önce alıcıya ulaşması, zamanında teslimi yoğun trafiklerde büyük sorun. Bu sorun motosikletle yapılan servisler ile ortadan kalkıyor. Restoranlar, belediyeler, güvenlik şirketleri, kurye, posta, ilaç, gümrük, kargo şirketleri de sistemi kullanıyor. Bu sistemi kullanmayan işletmeler, servis, bakım, yedek parça, garanti, vergi takibi, muayene, ikinci el satışı gibi işlerle uğraşmak için zaman ve personel ayırmak zorunda kalıyor. Arıza, kaza gibi durumlarda yaşanan zaman kaybı da işin bir başka yönü. Bu nedenle, filo kiralamalar tercih ediliyor. Ayrıca motosiklet filosu kiralamak şirket bilançosunun görünümüne olumlu katkı sağlıyor. Banka kredisiyle satın almadan farklı olarak şirketin ödeme planında yer alan ve vadesi gelmemiş ileri tarihli kira bedelleri, bilançoda mali borçlar kalemi altında yer almıyor. Bu da şirketin borçlanma kapasitesini etkilemiyor.
Motosiklet filo kiralama alanında hizmet veren şirketlerden biri de Hintlilerin dünya çapındaki motosiklet markası Hero’nun Türkiye distribütörü olan Soysal Group. İstanbul’da başlayan operasyonunu diğer şehirlere de kaydıran şirket, başta McDonalds olmak üzere birçok zincir mağazalara hizmet veriyor. Toplamda 1 bin 500 adetlik bir kiralama filosuna sahip olduklarını belirten Soysal Group Yönetim Kurulu üyesi Yusuf Soysal, bu yıl Hero bayi ve servisleri aracılığı ile Anadolu’ya yayılarak filo adedini 3 bine çıkarmak istediklerini söylüyor.
FİYATLAR NASIL?
Soysal, motosiklet kiralama süreleri ve fiyatlarla ilgili olarak şöyle konuşuyor; “Restoranlar genelde üç yıllık kiralama yapıyor. Bu süre boyunca aracın sadece yakıtını kendisi alıyor. 30 aylık kiralama periyodu için aylık ödemeler her şirkete göre değişiyor. Fiyatlarımız motosiklet başına ayda 450 TL + KDV’dir. Bu hesaba göre bir scooter aracıngünlük kiralama bedeli 15 TL’ye geliyor. Kiraladığımız scooterların aynı zamanda Türkiye distribütörü olduğumuzdan fiyat avantajımız var. Bu fiyatı pazarda sadece Hero filo verebiliyor. Kiralama yapan firmalara yakıt hariç motorların tüm vergi, eğitim, bakım, yol yardım, ikame araç, muayene, yedek parça ihtiyaçlarını yerinde karşılıyoruz. Böylece işletmeler filo için benzin dışında hiçbir şeye karışmıyor. 2’nci el değer kaybı endişesi duymuyor. Motosikletler 1-2 yıl ve 30 aylık dönemler halinde kiralanıyor. Bunlara işletmenin ihtiyacına göre koruma barı, taşıma kutusuda takıyoruz. Yemek, paket, değerli evrak, su damacanası için özel donanımlı araçlaraHero Filo mobil ekiplerir periyodik aralıklarla bakım hizmeti de veriyor.
Aylık 531₺ 30 aylık 15930₺ denk geliyor kiralama başka masraf yok.
Toptan 5500e satın alınıp 30 ay sonra satılsa, 5500+ 3 kez servise gitse 6300 desek, 1 kez muayene 6500, 3 yıllık sigorta 7800, 3 yıllık MTV 8400 - 3 yıl sonra motor 3500e elden çıkar 4900₺. Hem kiralama hem de satın alma vergiden düşebiliyor. Satın almada ayrıca motorun vergisini muayenesini bakımını vs de vergiden düşebiliriz. Yarı yarıya fark eder tahminim. 4900+ 2400 ekstra ödenecek kdvye tekabül eder. 7100₺
15930-7100= 8830₺
Bi eleman işe alsak 50 motordan sorumlu yapsak vergiyi muayeneyi servisi takip etse 2000₺ maaş\50= 40₺ bir motor için
8790₺ fazla para vermiş oluyoruz kiralayarak motor basına 30 aylık dönemde.
Alınan motorun vergiden düşülebilmesi için 30 ay değil 60 ay gerekli. 5 seneden önce motor satılırsa vergisi ödenir. Filo kiralayanlar genelde paket servis yapan yerler, kebapçı, dönerci falan. Bu motorlar o kadar yol yapıyor ki ayda 1 bazen 2 kez bakıma girerler.
Satınalma vergiden düşülemez, kiralama düşülebilir. Satın alındığında şirketin kasasından çıkan para sabit kıymetler olarak bilançoda yer alır.
Kredi aldığımızı düşünelim, bilançonun pasifinde kredi hesabı çalışır karşı bacağında maddi duran varlık olarak yer alır yani bilanço hareketidir, gelir gider tablosunu etkilemez.
Kiraladığımız zaman bütün kira giderini gelir/gider tablosunda gösteririz, bilançonun aktifinde herhangi bir kıymet bulunmaz. Kasa/Banka hesabından çıkış yapılır, karşı bacağı gelir/gider tablosunda yer alır, bu da vergi indirimi olarak yansır.
Satınalma vergiden düşülemez, kiralama düşülebilir. Satın alındığında şirketin kasasından çıkan para sabit kıymetler olarak bilançoda yer alır.
Kredi aldığımızı düşünelim, bilançonun pasifinde kredi hesabı çalışır karşı bacağında maddi duran varlık olarak yer alır yani bilanço hareketidir, gelir gider tablosunu etkilemez.
Kiraladığımız zaman bütün kira giderini gelir/gider tablosunda gösteririz, bilançonun aktifinde herhangi bir kıymet bulunmaz. Kasa/Banka hesabından çıkış yapılır, karşı bacağı gelir/gider tablosunda yer alır, bu da vergi indirimi olarak yansır.
Sabit kıymet olarak kaydedilen araç amortismana tabi tutularak faydalı ömür süresine göre giderleştirilebildiğine göre satın alma da vergiden düşer.
Hero McDonalds için karlı bir seçenekti, son durum nedir bilmiyorum. Ayda 2 bakım, ücretsiz lastik , ikame motor , ücretsiz yedek parça.bunlar kiralayanı zorluyordu. Son durumda fiyatlara bunları yansıtmışlar gibi gözüküyor. Bu fiyatlar Heronun rakiplerinin işine yarar gibi geliyor.