Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Frenleme tekniği

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    23 Mart 2011
    Şehir
    kars
    Motosikleti
    kawasaki klr 250 - Honda CBR 600 F ABS
    Arkadaşlar faydalı olacağını düşünüyorum

    FRENLEME

    Hızınızı ayarlamaktan derinizi kurtarmaya, güzel sürüşün temeli becerikli yavaşlamadır.

    Ön freneni ne kadar hızlı çekeceğimin bir sınırı var mı?

    “Düz bir çizgi üzerinde frenleme yaparken kaza yapmanıza iki şey yol açar – yeterli ağırlık transferi sağlanmadan önce ön frenin sert şekilde kullanılması ve frenin gereğinden fazla kullanılması”, diyor Bob Gray. “Ön tekerlek kilitlendiğinde, dönerken olduğundan daha az yol tutuşu olur, dönen tekerleğin oluşturduğu dengeleyici kuvvet yok olur, ki bu can alıcı bir noktadır – bu durumda motosikleti dik tutan sadece arka tekerleğin dönüşüdür ve iki taraftan herhangi birine azıcık bir yatışta motosikleti yerde buluruz.”

    “Eğer frenlere asılıp frenleme gücüne saniyenin onda birinde ulaşırsanız, ön tekerleği kitlersiniz”, diyor Sean Hayes. “Eğer bu gücü kademeli bir şekilde bir saniyeden biraz uzun bir sürede uygularsanız, büyük ihtimalle kilitlemezsiniz – uygulanan kuvvetin gücü tamamen aynı, ama kullandığınız fazladan zaman ağırlık transferinin gerçekleşmesini sağlar. İyi frenleme ağırlık transferini anlamak ve gerçekleştirmekle ilgilidir.”

    Kaygan bir yolda yavaşlarken ya da Laguna Seca’da ikinci turu dönerken, etkili frenlemenin yolu aynıdır – ağırlık transferini ön lastiğe doğru kaydırmak ve oluşan yol tutuşunu kullanmak.

    Ön tekerleğin ne zaman kitileneceğini nasıl bilirim?

    “Frenleme pratik yapabileceğiniz en önemli şeylerden biridir”, diyor Andy Morrison. “Eğer frenlerinizi ne kadar güçlü kullanabileceğiniz hakkında bir fikre sahip değilseniz – ya da bazı durumlarda ne kadar zayıf – bu ölümcül olabilir. Kademeli şekilde yaparsanız ön tekerleği kitleyeceğiniz zamanı hissedersiniz. Tekerleği kitleyeceğinizi fren manetinden değil gidon aracılığıyla hissedersiniz – doğrusal dengenin aniden kaybolduğunu farkedersiniz.”

    Frenleme ve vites küçültmeyi nasıl birleştiririm?

    Frenlemeniz üzerine çalışırken, ikisini karıştırmamak en karlısı olabilir. “Bir çok insan frenlemelerini yanlış yapıyor çünkü aynı anda hem yavaşlamak hem de vites küçültmekle fazla uğraşıyorlar”, diyor Sean Hayes. “Bir viraja gelmeden önce iki şey arasında seçim yapmalısınız: hızınız ve vitesiniz. Kendinize sorun, hangisi daha öncelikli? Cevap hızınız olmalı.

    Ancak, frenlemenize güvenir hale geldikten sonra, bir sonraki aşama biraz devir yükseltip aynı anda vites düşürmektir. “Ne kadar yüksek performanslı bir sürüş yapıyorsanız, bu teknik o kadar önemli hale gelir”, diyor Andy Morrison. “Yüksek bir devirde vites küçültüyorsanız ve bu sırada az da olsa gaz açmıyorsanız her türlü belaya davet çıkarırsınız. Motosikleti orta sehpaya alıp çalıştırın. Vites boştayken biraz gazı açın, ön frene basın ve yine biraz gazı açın – elinizi izleyin, fren manetinin konumunu değiştirmeden gazı açabilmelisiniz. Bu zor bir tekniktir – tanıdığım bazı çok tecrübeli sürücüler bile bunu yapamıyor ve yüksek devirlerde vites düşüremedikleri için bu sorunun üstesinden gelmeye çalışıyorlar.”

    “Her zaman vites düşürürken biraz gaz açmayı öneriyorum” diyor John Reynolds. “Yarış motosikletlerinde lüks kayan debriyajlarımız var ancak bunlar sadece vites küçültürken biraz gaz açmazsan ortaya çıkabilecek sorunların üzerini örtüyorlar. Bir yol motosikletinde bunu yapmak zorundasınız – motosikletin dengesini artırır.”

    İki parmakla mı, tek parmakla mı yoksa dört parmaklama fren yapacağız?

    Bu sorunun doğru bir cevabı yoktur – deneyin ve hangisinin sizin için en iyisi olduğuna karar verin. Bir çok insan iki parmakla fren yaparken aynı anda biraz gaz açmayı daha kolay bulur.

    “Ben her zaman iki parmakla fren yapıyorum” diyor John Reynolds. Andy Morrison ne kadar sert bir sürüş yaptığına bağlı olarak iki ya da dört parmak kullanıyor. “Genel olarak yolda iki, pistte dört parmak kullanıyorum” diyor. “Pistte dört parmak kullanıyorum, ama bunun nedeni güç değil. İki parmak kullandığım zaman daha sert fren yapıyorum ve dört parmakla daha fazla his ve kontrol kazandığımı düşünüyorum – o dördüncü parmakta çok fazla his buluyorum.”

    Arka freni yürüyüş hızından daha yüksek hızlarda kullanmalı mıyım?

    “Teoride, iki freni birlikte kullandığınızda daha çabuk duracağınıza şüphe yok”, diyor Andy Morrison. “Bununla birlikte, tecrübesiz sürücülerin, zamanın %90’ında sadece ön freni kullanarak daha çabuk durabildiklerini gördüm, çünkü sadece ön fren üzerine odaklanmış oluyorlar. Eğer arka freni de işin içine katarsanız, sıklıkla arka tekerleği kitleyecekler, dengeyi kaybecek, ön freni bırakacaklar ve daha uzun mesafede duracaklar – aynı anda iki freni de etkili biçimde çok sayıda pratik yapmadan kullanamazsınız. Kural olarak, ön tarafa ne kadar az ağırlık bindiriyorsanız, arka freni o kadar güçlü kullanmalısınız. Örneğin yol ıslaksa, yeterli yol tutuş sağlanamadığından ön tarafa ağırlık verme şansı yoktur, bu nedenle de arka freni kullanmak daha etkili bir çözüm olur.”

    “Gereğinden hızlı gittiğinizde, iki freni de kullanıyor olmanız lazım; önce arka sonra ön”, diye vurguluyor Sean Hayes. “Frenleme kuvvetini başlatmak için arka freni kullanın, ağırlık transferi öne doğru gittikçe yavaşça arka freni bırakın ama birden ayağınızı çekmeyin – böylece arka tarafın ne yaptığını hissedebilirsiniz. Eğer arka tarafın huzursuzlandığını hissetmeye başlarsanız, motosikletin denge limitlerine yaklaşmışsınızdır, bunun dışına çıkmak istemeyeceğinizden yine iki freni de yavaşça bırakın.”


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    mehmetcalli35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    22 Nisan 2007
    Şehir
    Bornova/İZMİR
    Motosikleti
    Aprilia RS 125 & Mz 301 Fun & Presto 150t
    Faydalı bilgiler.Teşekkürler...
    Al bir Mz dünyayı gez...

  3. #3
    airhead - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Nisan 2010
    Şehir
    gecegondu
    Motosikleti
    BMW R80
    Çok faydalı bilgiler.Klavyenize saglık.
    Atari kolum buzuldugunda böyle üzülmüştüm.
    Bide motorumu sattıgımda...

  4. #4

  5. #5

    Üyelik
    16 Mart 2011
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    kymco agility city 200i
    tesekkürler
    probability:bounce:

  6. #6
    yasdal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Şubat 2010
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph 1200 Jawa Classic /1971 ve E-bike sukutır
    iki parmak fren ;
    Dezavantajı şudur: Normalde nasıl fren yaparsanız panik fren de de eliniz aynı şekilde gider frene. Düşersiniz alttaki iki parmağınız manetle gaz kolu arasında sıkışır ve kopar. İyi fren yapabilmek konunun önemsiz olan kısmıdır. Öncelik sağlam parmaklara sahip olmaktır.
    Gökhan YAŞDAL

  7. #7
    Syanur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Temmuz 2009
    Şehir
    Angaranı Bağları...
    Motosikleti
    DR-Zurna 400
    Alıntı yasdal adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    iki parmak fren ;
    Dezavantajı şudur: Normalde nasıl fren yaparsanız panik fren de de eliniz aynı şekilde gider frene. Düşersiniz alttaki iki parmağınız manetle gaz kolu arasında sıkışır ve kopar. İyi fren yapabilmek konunun önemsiz olan kısmıdır. Öncelik sağlam parmaklara sahip olmaktır.
    Yani 2 parmakla fren yaparken düşünce kesin parmaklarımızı kaybediyoruz... Ayrıca her düşütüğümüzde fren maneti gaz kolu ile parmağımızı kopartacak kadar sert sıkışmayabilir. En azından öyle bir ihtimali azaltmak için düşerken gidonu bırakmaya çalışmak daha basit bir çözüm olabilir...
    #sürenadam

  8. #8
    yasdal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Şubat 2010
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph 1200 Jawa Classic /1971 ve E-bike sukutır
    Alıntı Syanur adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Yani 2 parmakla fren yaparken düşünce kesin parmaklarımızı kaybediyoruz... Ayrıca her düşütüğümüzde fren maneti gaz kolu ile parmağımızı kopartacak kadar sert sıkışmayabilir. En azından öyle bir ihtimali azaltmak için düşerken gidonu bırakmaya çalışmak daha basit bir çözüm olabilir...
    "Panik" adı üstünde bir Panik halidir. Unutmayınız size forumlarda kaza anında 1. saniye şunu yaptım 2. saniye şunu yaptım şuna karar verdim diyen adamların %95'i hayal güçlerini çalıştırıyorlar sadece. Aniden korktuğunuzda ne yaptığınıza bakın, genelde hep aynı tepkiyi verirsiniz. çünkü alt beyniniz bunu yapmaya şartlanmıştır. Normalde yapageldiğimiz şeyler alışkanlık olup istem dışı yapana kadar kaza gibi adrenalinimizin tavan yaptığı "anlık" durumlarda hiç bir işe yaramaz. Ancak tekrarlarla bu yetiyi kazanır ve vücudunuza öğretirsiniz.

    Sonuç normalde elinizi frenlerken manetin altında tutuyorsanız. Kaza anında kesinlikle orada olacaktır.

    Bu arada her düştüğünüzde kafanızı yere çarpmayabilirsiniz. Kaskınızı boşuna almışsınız üzgünüm.
    Gökhan YAŞDAL


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)