uygun kategori bulamadığımdan konuyu buraya açtım. doğru yere taşınması moderatör arkadaşların işi artık =) araştırma amerikada yapılmış ancak bilgilerin büyük bi kısmı bence ülkemizle örtüşmekte.


Motosikletler için kapsamlı kaza raporu



• Motosiklet kazalarının 3/4‘ü başka bir araçla çarpışma şeklinde olmuştur (özellikle binek otolarla) .

• Motosiklet kazalarının yaklaşık 1/4’ü motosikletin yolda devrilmesi yada çevredeki sabit bir nesneye çarpması şeklinde olmuştur .

• Araç arızası nedeniyle meydana gelen kaza oranı %3’den daha az olup ; tek başına yapılan motosiklet kazalarının büyük çoğunluğunun nedeni tekerleğin patlamasıdır .

• Tek başına yapılan motosiklet kazalarında , yağışlı hava kazaların yaklaşık 2/3’ünde sürücü hatasına (kayma , frenleme nedeniyle düşme yada virajı alamama) sebep olmaktadır .

• Yoldan kaynaklı kazaların oranı %2 , hayvanların karıştığı kazaların oranı ise %1’dir .

• Çok sayıda aracın karıştığı kazalarda diğer araçların sürücülerinin motosiklet sürücülerini sıkıştırması ve bu nedenle kazaya sebep olmalarının oranı bu grup kazaların 2/3’üdür .

• Başka bir aracın karıştığı kazaların oluşmasında en önemli sebeplerden bir tanesi araç sürücüsünün , motosikleti ya çarpışmadan önce hiç görmemesi yada gördüğünde kazayı önlemek için çok geç olmasıdır .

• Araç sürücülerinin motosiklet sürücülerine yönelik saldırganca davranışları , kazalarda çok düşük bir oranı oluşturuyor . Çoğunlukla , araç sürücüsü çarpışmadan önce motosikleti görmüyor ve motosiklet düz giderken araç sürücüsü motosikletin önüne manevra yapmaktadır .

• Kavşaklar , araç sürücülerinin motosikleti sıkıştırdıkları yada trafik kurallarına uymadıkları için motosiklet kazalarının en çok olduğu yerlerdir .

• Hava şartları kazaların %98’inde bir faktör olmamaktadır .

• Pek çok motosiklet kazası eğlence , alışveriş , arkadaş ziyareti vb. nedenlerle yapılan kısa sürüşlerde ve gidilen yere yakın mahallerde meydana gelmektedir .

• Çok sayıda aracın karıştığı kazalarda motosiklet yada kazaya karışan diğer araç(lar), başka bir aracın görüşü engellemesi nedeniyle olmaktadır .

• Çok sayıda aracın karıştığı kazalarda motosikletin görünür olması kritik bir faktördür ve farın (gündüz dahil) açık olması , yada görünürlüğü arttıran montların (sarı , portakal rengi , parlak kırmızı renkli) giyilmesi kazaları belirgin ölçüde azaltmaktadır .

• Motosiklet kazalarının yaklaşık %62’sinden sonra yakıt sızıntısı meydana gelmektedir . Bu aynı zamanda yangın tehlikesi de yaratmaktadır .

• Çarpışma öncesi ortalama hız yaklaşık 50 km/saat , çarpışma sırasındaki ortalama hız 35km/saat , binde bir olarak çarpışma hızı ise 110km/saattir .

• Kaza tehlikesi yaratan sebeplerin 3/4’ünden fazlası , motosiklet sürücüsünün doğrudan karşıya bakarken başının 45’er derece sağ ve sol tarafında kalan alan içinde yer almaktadır .

• Motosiklet ve sürücüsünün karşıdan bakıldığında görülen yüzeylerin (cepheden görünüşün) görünürlüğü çok önemli bir faktördür .

• Motor arızalarından meydan gelen kazaların oranı çok düşük olup , bu arızaların çoğunluğu zamanında ve doğru bakımla giderilebilecek arızalardır .

• Kazalara karışan motosiklet sürücülerinin yaşları 16 ila 24 arasında oldukça yüksek iken , 30 ila 50 arasında tam tersine oldukça azdır . Motosiklet kazası yapan sürücülerin % 96’sını erkek sürücüler oluştururken , kazaya karışan kadın motosiklet sürücülerinin sayısı da oldukça fazladır .

• Zanaatkar , işçi ve öğrenciler göreceli olarak daha fazla kaza yapmaktadırlar . Öğrenci ve işsizlerin kaza oranı oldukça yüksektir .

• Kazaya karışan motosiklet sürücülerinin çoğu eğitimsiz kişilerden oluşmaktadır . Bunların %92’si motosiklet sürmeyi kendi kendilerine , aileden yada arkadaşlarından öğrenmişler . Motosiklet sürüş eğitiminin alınması hem kaza sayısını hem de kazada yaralanma durumunu azaltmakta .

• Motosiklet sürücülerinin karıştığı kazaların yarısından çoğunda , sürücünün 3 yıldan daha fazla sürüş tecrübesi olduğu halde , kaza yaptığı motosiklette 5 aydan daha az bir süre tecrübesi olduğu tespit edilmiştir. Dirty bike (Arazi motosikleti) tecrübesi olan sürücülerin karıştığı kaza oranı dikkate alınmayacak kadar azdır .

• Sürücü için sürüş becerisine ilişkin dikkatin kaybolması , motosiklet kazalarının tümünün ortak nedenidir .

• Hemen hemen ölümlü kazaların yarısında alkolün etkisi görülmüştür .

• Motosiklet sürücülerinde çarpışmadan kaçabilme konusunda ciddi problemler olduğu gözlenmiştir . Ön ve arka frenlerin doğru kullanılması kazaların oranını düşüren bir faktördür . Ani manevra (kıvırmaca) ve ani dönüş yeteneği pek çok motosiklet sürücüsünde eksiktir .

• Tipik bir motosiklet kazasında , sürücünün kendisini kazadan kurtarabileceği hareketi yapmak için 2 saniyeden az bir süresi bulunmaktadır .

• Sepetli motosikletlerin karıştıkları kaza oranı çok düşük .

• Motosikletle çarpışan araç sürücülerini , diğer kazalara karışan araç sürücülerinden ayıran çok farklı özellikler olmamakla beraber , çoğunlukla yaşları 20-29 arasındadır . Yaşı 69’dan büyük çok az sürücü vardır . Ayrıca bu sürücüler çoğunlukla motosiklete alışık değillerdir .

• Büyük değişim –modifikasyon- yapılmış motosikletlerin kaza oranı çok düşük ancak , karıştıkları kazalarda ciddi yaralanmalara sebep olmaktadırlar .

• Eldeki bilgilerden motosikletin renginin kazaya karışmada bir faktör olup olmadığı tespit edilememekle beraber bir önemi olduğu düşünülmemektedir .

• Motosiklet grenajları yada rüzgar camı gibi aksesuarların kazalara etkisi ihmal edilebilecek kadar küçüktür .

• Kazalara karışan sürücülerin çoğunun araç ruhsatı ve sürücü belgesi yoktur yada geri alınmıştır .

• Yarım modifiye edilen chooper motorlar ve kurye motorlarının karıştığı kaza sayısı çok fazladır .

• Somatik bölgelerdeki yaralanmaların yarısı ayak bileği , alt bacak , diz ve üst bacak bölgelerinde olmaktadır .

• Koruma demirleri yaralanmaları önlemede etkili bir önlem değildir . Ayak bileğinin yaralanma sayısındaki azalma , alt bacak , diz ve üst bacak yaralanmalarının sayısının artmasıyla dengelenmektedir .

• Kalın bot , mont ve eldiven giymek , basit kazalarda derinin sıyrılmasını yada parçalanmasını önlemede etkili olmakla beraber ciddi yaralanmalarda nadiren etkili olur .

• Karın bölgesinden yaralanmalı kazaların % 13’ünden fazlası çok sayıda aracın karıştığı kazalar grubunda olup , bu sırada motosikletin hızı ortalamanın üstündedir ve karşıdan çarpışma şeklindedir .

• Yaralanmaların ciddiyeti hız , alkol kullanım oranı ve motosikletin gücüne paralel olarak artmaktadır .

• Kaza yapan motosiklet sürücülerinin % 73’ünde gözlük (göz koruması) bulunmamaktadır ve rüzgarın korumasız göz üzerindeki etkili çok tehlikeli sonuçlar doğurabilmektedir .

• Motosiklet sürücülerinin yaklaşık % 50’si trafikte kask takmaktadırlar (bu oran bizde herhalde yüzde 5 ile 10 arasındadır) . Ancak bunlarında sadece % 40’ı kaza esnasında kask takmışlardır .

• Kask kullanma oranı , yetersiz eğitim seviyesine sahip , düşük öğrenim düzeyi olan kişiler ile genç motosikletçilerde sıcak günlerde yada kısa mesafeli sürüşlerde çok az olmaktadır .

• Ölümlü kazalarda kurbanlar çoğunlukla göğüs ve baş bölgelerinden yara almışlardır .

• Kask giymek tek başına kafa yaralanmalarının önlenmesinde ve derecesinin azaltılmasında kritik bir faktördür . FMVSS 218 standardına sahip kasklar yaralanmalara karşı önemli bir tedbirdir .

• Kask giymekten dolayı , kazaya sebep olabilecek bir trafik ikaz sesi duyulmaması , görüşün kısıtlanması , dikkatin dağılması vb nedene rastlanmamıştır .

• Kasklarda FMVSS 218 standartı trafik kazalarında yüksek koruma sağlayan standartları belirlemiştir ve sadece kafanın arkasını kapatacak yada tam kapalı kaskların yüz kısmında darbe önleyici modifikasyonlara izin vermiştir .

• Kask takan sürücü ve yolcular , her çeşit yaralanma ve tüm yaralanma seviyelerinde en az baş ve boyun yaralanma oranına sahiptir .

• Tam kapalı kask , korumayı arttırıyor ve özelikle yüz bölgesindeki yaralanmaları azaltıyor .

• Kask giymekle , boyun yaralanmalarından kurtulabileceğine dair garanti olmamakla birlikte , kask giyenler , giymeyenlere göre daha az boyun bölgesinden yaralanmaktadırlar . Kask giyenlerde basit boyun yaralanmaları olmakla beraber , kask ölümcül yada kritik boyun yaralanmaları çoğu zaman önlemektedir .

• Motosiklet sürücülerinin yaklaşık % 60’ı kaza anında kask giymemektedir . Bunların % 26’sı rahat olmaması nedeniyle hiç kask kullanmadıklarını , % 53’ü bir kazaya karışacaklarını ummadıklarını söylemektedirler .

• Motosiklet profili ortaya koyabilecek doğru bilgi sadece çeşitli trafik sitelerinden alınabilmektedir . Bununla beraber ruhsat ve ehliyet bilgilerinin çoğu gerçek kullanım ile ilgili değildir .

• Kazaya karışan sürücülerinin %10’un azında sağlık sigortası yada kasko güvencesi bulunmaktadır