Zincir Dosyası : Zincir Hakkında Bilgiler & Zincir Bakımı (Resimli Anlatım)
-
03 Ağustos 2015, 13:56
#1
Seni unutmayacağız
Nur içinde yat
Zincir motosikletimiz için hayati önem taşıyan bir unsurdur.
Kısaca zinciri tanımlamak gerekirse;motorun gücünü tekerleklere iletmeyi sağlayan parça diyebiliriz.
Son 10 yıldır gelişen teknoloji zincirleri de etkilemiş, farklı üretim tekniklerinin uygulanması, kullanılan yeni teknoloji yağlayıcılar ile zincir günümüzde daha uzun ömürlü hale gelmiştir.
Soru –cevap şeklinde konuya devam edelim.
Soru; Ortalama zincir ömrü ne kadardır?
Cevap: Motosikletin tipine,kullanımına bağlı olmakla birlikte ortalama 20.000-25.000 km civarıdır.
Soru: Bakımsız zincir ne gibi sorunlara yol açar?
Cevap: Zincir çabuk yıpranır,deforme olur,ön-arka dişliler aşınır.
Soru: Motosikletlerde kullanılan zincir türleri nelerdir? Bunların artı ve eksileri nedir?
Motosikletlerde iki tip zincir kullanılmaktadır. O-Ring Zincir ve O-Ring’siz zincirler.
O Ringsiz zincirler; eski tip,açık zincirlerdir.
O-Ring bulunmadığı için pim yatağı ve dış bakla arasında yağ muhafazası iyi yapılmaz ve kısa sürede dış ortamlardan etkilenme ve sızma sebebiyle yağ miktarı azalır ve özelliğini yitirir, aşınmalar hızlanır.
Bu tip zincirler daha kısa ömürlüdür ve sık bakım yapılma zorunluluğu vardır.
O-Ring zincirler adlarını içerdikleri O şekilli keçelerden alırlar.
Farklı üreticilerin adlandırdığı X-Ring, W-Ring, Z-Ring ve benzeri ürünler de O şekilli keçe kullanırlar. Sadece keçe gövdesinin şeklindeki değişikliğe göre isim alırlar.
Farklı şekilli keçeler, zincirin üzerinde daha çok yağ tutulmasını böylece hem iç sürtünmesini azaltma hemde bakım aralıklarını uzatma amaçlı kullanılmaktadır.
Örnek verecek olursak milisaniyelerin ölçüldüğü drag yarışmalarında en küçük güç kaybı bile hesaplanmakta ve zincirin etkisi dahi ölçülmektedir.
Bu ölçümlerde X-Ring zincirlerin diğer tip zincirlere göre daha düşük sürtünme ve yuvarlanma direnci gösterdiği görülmüştür. Bunun nedeni olarak bu tip zincirlerin ince x şekilli keçeleri arasında daha fazla yağ tutma özelliğine sahip olması gösterilebilir.
XRing ve ORing Zincir Yapısı
Zincir Bakımında Hangi Aşamaları İzlemeliyiz?
1-Temizlik
2-Yağlama
3-Bakım ve Ayarlama
Şimdi sırayla motosiklet zincir temizliği ve yağlama konusunu fotoğraflar ile anlatmaya çalışalım;
Gerekli Malzemeler;
1-Temizlik İçin; Mazot ya da gaz yağı kullanabilirsiniz. Bunun yanı sıra muhtelif markaların zincir temizleme spreylerini tercih edebilirsiniz.
2-Yumuşak bir fırça; Fırçayı mazot ya da gaz yağını zincire sürmek için kullanılabilir. Ancak boş bir fısfıs sprey kutusu varsa bunu kullanmak daha pratik ve temiz olacaktır.
3-Temizlik için bir parça bez.
4-Eski bir diş fırçası
Bunu zinciri daha detaylı temizlemek için kullanabiliriz. Mazot ya da gaz yağını zincire sürdükten sonra çözülen yağı,kiri böyle bir fırça ile daha detaylı temizleyebiliriz.
5-Zincir Yağı;
Zinciri yağlamak için muhtelif markaların zincir yağlarını,atık motosiklet yağlarını ya da kalın (90 yahut 120 numara) şanzıman yağı
kullanabilirsiniz. Bu tercih bütçenize kalmış.
Zincirin Temizlik Öncesi Durumu;
Zinciri mazot ya da gaz yağı ile temizliyoruz. Zincirin tüm kısımlarına temizleyici maddenin ulaşmasını sağlıyoruz.
Birkaç dakika içinde kirin,yağın çözülmeye başladığını göreceksiniz.
Ardından bir bez ile ya üstüpü ile zinciri silip,temizleyici maddeden arındırıyoruz.
Temizlik Sonrası Zincirin Durumu;
Temizledikten sonra zincirimizi yağlıyoruz.
Önemli Noktalar;
*Zincirimizde kullanacağımız yağ şayet atık motosiklet yağı ya da şanzıman yağı gibi sprey yağlara nazaran akışkanlığı yüksek bir yağ ise geceden yağlamakta fayda var. Ya da bir iki saat beklemek gerekebilir.
Zincire yapışma özelliği olan yağlarda bu bekleme süresi çok daha az olacaktır. (10-20 dakika gibi)
*Demir telli fırça ile asla zincirinizi temizlemeyiniz. Bu zincirinize ciddi zarar verecektir.
*Kesinlikle motosikletiniz çalışıyor halde iken temizlik yapmayınız.
Özellikle birinci viteste,tekerlek dönerken zincir temizlemekten/yağlamaktan kaçınınız. Bu yöntem oldukça tehlikeli.Bunun yerine tekerleği elinizle çevirerek,zincirin tüm kısımlarını temizleme/yağlama işini gerçekleştiriniz.
*Zincirinizi yol,yağış vb faktörler göz önünde bulundurarak temizlik ve yağlama işlemine tabi tutunuz. Bunun için net bakım kilometrelerini baz almak yerine zinciri kontrol ederek bakım/temizlik işlemlerinizi yapınız. Çünkü sürekli asfalt kullanımı ile sürekli stabilize,toprak yolda kullanılan bir motosikletin zincir bakım periyodları değişikilik gösterecektir.
*Zincirin yağı sık sık kontrol edilmeli,gerektiğinde yağlanmalıdır. Yağsız zincirle motosikleti kullanmamaya özen gösterilmelidir.
*Motosikletinizi yıkadıktan sonra,yağmur,kar altında sürüş yaptıktan sonra zincirinizin yağ seviyesini hemen kontrol ediniz.
Faydalı olması dileğiyle...
Kaynak olarak kullanılan yazılar;
http://www.motoaktuel.com/blog/index.php/zincir-dosyasi
Reklamlar
-
03 Ağustos 2015, 14:15
#2
Teşekkürler emeğin için.
Bir de zinciri motor sıcakken yağlamak gerekiyor diye biliyorum.Yağın zincire daha iyi yapışmasını sağlıyor galiba.
Doğru mudur ?
-
03 Ağustos 2015, 14:18
#3
Seni unutmayacağız
Nur içinde yat
yusufbaris adlı üyeden alıntı
Teşekkürler emeğin için.
Bir de zinciri motor sıcakken yağlamak gerekiyor diye biliyorum.Yağın zincire daha iyi yapışmasını sağlıyor galiba.
Doğru mudur ?
Evet sıcak zincir daha kolay yağlanır ve temizlenir.
Hatırlatmanız için ben teşekkür ederim
-
Merhabalar. Tamirciler zincir temizliği yapar mı? Şirinevlerde oturuyorum ona göre tavsiye verebilirsiniz.
Niye kendin temizlemiyorsun derseniz tek cevabım "üşeniyorum".
Arka ve orta sehpam, püskürtme kabım, fırçam, mazotum, gazyağım, su püskürtecek hortumum yok ve toplamaya üşeniyorum. Motoru süre süre tekeri çevirmeye de üşeniyorum.
Tamirciler yapmazsa mecbur kendim yapacağım.
-
Faydalı bilgiler teşekkür ederim
-
greys yağı daha iyi koruma sağlıyor diye biliyorum
-
A.Türker adlı üyeden alıntı
Merhabalar. Tamirciler zincir temizliği yapar mı? Şirinevlerde oturuyorum ona göre tavsiye verebilirsiniz.
Niye kendin temizlemiyorsun derseniz tek cevabım "üşeniyorum".
Arka ve orta sehpam, püskürtme kabım, fırçam, mazotum, gazyağım, su püskürtecek hortumum yok ve toplamaya üşeniyorum. Motoru süre süre tekeri çevirmeye de üşeniyorum.
Tamirciler yapmazsa mecbur kendim yapacağım.
Zincir temizliğini yapanı duymadım fakat herhangi bir tamirciye 100tl teklif edersen muhtemelen yaparlar. Senin kadar özenli yapacakları şüpheli.
---------- Mesajlar birleştirildi - 11:50 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:46 ----------
serkan1987 adlı üyeden alıntı
greys yağı daha iyi koruma sağlıyor diye biliyorum
Geçen mazotla temizleyip atık yağ ertesi gün temiz motor yağı ile yağladım fakat normalden fazla ses çıkartıyordu. Ses ön dişli ve çevresinden geliyordu. Sonra kauçuklu gres şu yeşil olandan aldım bi kutu, diş fırçası ile sürdüm ses seda yok ama biraz sürdükten sonra zincirin orta kısımlarında yağ yok gibi duruyor. Kimi toz toprak topluyor demiş haklılar fakat 500kmde bir temizleyip gresle yağlarsam toz toprak meselesini aşarmıyım acaba.
-
Bende dün akşam temizledim ve yağladım.
Sanırım bir yerlerden pas sökücü bulmam gerekiyor.
Derin olan kuyu değil, kısa olan ip'tir.
-
Bir onerim var herkeze motorunuzu takoza ya da 2li ayaga kaldirim calistirin viteste azda olsa sallama falan varsa kesinlikle.degistirin ucuz bir sorunsuz zincir.bozuk zincirden iyidir
-
kauçuklu gres yağı kullanıyorum zincirim kapalı dış ortamla bağlantısı yok gayet memnunum.
-
scottoiler otomatik zincir yağlama sistemi takın kurtulun bu dertten .uzun vadeli düşündünüz zaman daha avantajlı otomatik yağlama sistemleri.
-
Eline sağlık üstat teşekkürler,
Herif Manyak Yüzünden Belli,
-
200kmde bir yağlıyorum yeni Motorumu Kawasaki
3 ayda 280 TL yağ parası verdim Zincir Yağı yeni zincir dişli alsam daha iyi
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler