Türkiyenin En Büyük Motosiklet Aksesuarları Sitesi
Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motoruma.com
Motomax
REKLAM ALANI

Motosiklet Teorisi #13, Tüh !, Devirdik Motoru...

    CFMOTO Z Force 550
    REKLAM ALANI
  1. #1
    admin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2003
    Arada bir tatsiz olaylar basimiza gelir motor dunyasinda, bunlardan biride motoru devirmek-dusurmek tir. Once sunu bilinki motor, kendi basina ayakta durabilen birsey degildir, yani bu meret dusebilir, bu olasidir.




    Acemilikte insani urkuten bu konu aslinda teknigi uygulandiginda ustunde

    dusunup uzulunecek bir sey degildir. Motor ne agirlikte olursa olsun, sizin

    cinsiyet ve fiziksel gucunuz ne olursa olsun dusen motoru kaldirmak cocuk

    oyuncagidir...once bunu kafaniza yerlestirin. Hicbir motor firmasi

    dustugunde kibar bir hanim surucu tarafindan kaldirilamayacak bir seri

    uretim motor uretmemistir, bilesiniz.



    Ancak boyunuza posunuza uygun bır motor kullanmakta oldugunuzu varsayıyorum

    tabiiki. 40kg lık genç bir hanım sürürcünün 450kg lık bir motoru kaldırmasını

    beklemiyorum haliyle, kullanmakta olduğunu da ummuyorum …J



    Motor genellikle yavas hizda manevralar sirasinda duser. Dolayisiyla,

    kendinize zarar vermemek icin dikkatli olacak vaktiniz vardir. Sunu demek

    istiyorum ki, baktiniz dusuyor, birakin dussun. Ayaginiz altinda kalmasin

    mesela...kendiniz kurtarin once.



    Ustelik eliniz gazda ve motor viteste ise asiri gaz verip tehlikeli bir

    savrulmaya da donusturebilirsiniz isi...



    Asagida dusen motoru kaldirmak icin kullanilan en yaygin ve bildik teknigi

    bulacaksiniz. ABD de butun motor okullarinda bu egitim veriliyor ve benim

    gordugum-denedigim kadariyla da son derece basarilidir.



    Once motoru stop edin, anahtarla ve "engine cut off switch", yani mars

    dugmesinin yanindaki acil motor stop dugmesi ile.

    Dugmeyi ve anahtari "off" durumunda birakin.

    Anahtar gidonu kitlyor ise, kilit durumuna getirmeyin.



    Benzin valfini (varsa) kapatin.



    Motor viteste olmalidir, degil ise elinizle/ayaginizla ulasip vitese alin.

    Mumkun degilse bandananizi boynunuzdan cikarip arka freni sikica baglayin.



    Ayaginizin alti, cizmenizin alti temiz, kum cakil, ot, camur vb. den arinmis

    olmalidir.

    O bolgeyi temizleyin.



    Motorun sol yana devrildigini farzediyoruz...



    Motora arkanizi donun, kalcaniz sele hizasinda olacak sekilde comelin.

    Simdi, sag elinizle sol elcigi yakalayip yukari, tanka degecek kadar

    kaldirin.

    (gidonu olabildiginca sola cevirin...motor viteste-yani debriyaja

    dokunmayin)



    Simdi selenin altinda saglam bir yer bulup sol elinizle yakalayin ve

    kalcanizla selenin oratisnda/kenarina yaslanin. (BU NOKTA ONEMLI..bulmasi

    kolaydir ama her motora gore degisir)



    Kollariniz gergin bir vaziyette, motoru geriye iterken (kalcanizla

    yaslandiniz ya), ayni zamanda bacaklarinizla dogrulun.



    Yeterince dogruldugunda durmasini bilin, yoksa motor bu kez obur tarafa

    devrilebilir.. Motor duzeldimi...iyi..rahat bir nefes alin...aceleniz

    yok...hic arkanizi donmeden ayaginizin topugu ile yan destegi acin ve motoru

    emniyete alin.



    Yan destek bir sebepten dolayi acilmiyorsa, dikkatle motora yuzunuzu donup

    her iki elinizle elciklerden tutup bir daha deneyin,

    Yine olmuyorsa (varsa) orta destege alın.



    Orta destek yoksa, yan destek umitsiz bir sekilde kirilmis-egilmis

    kullanilmaz durumdaysa, artık caresız

    bır agaca-duvara kadar yuruyup ona dayayacaksiniz



    Iste buuu...



    Simdi, eger kaldiramadiysaniz, kalcanizin yeri yanlistir. Biraz saga-sola-

    yukari- asagi deneyip dogru noktayi bulacaginizdan emin olabilirsiniz.



    Dogru noktayi bulursaniz hangi agirlikta olursa olsun motor kus gibi

    kalkacaktir.



    Katiyen unutmayin. Motor dusunce once sakin olmayi ogrenin...bu her zaman

    olabilir ve herkesin basina gelebilir. Kimseye birsey olmadiysa sorun

    yoktur...



    Adrenalin destegi ile, telas ile panik icinde motoru kaldirmaya

    kaldirirsiniz belki ama beliniz sakatlayabilirsiniz,

    motoru obur tarafa devirebilirsiniz, geriye-ileriye kayabilir baskalarina da

    zarar verebilirsiniz...



    En kasarli motorcular bile defalarca bu halti yemistir, hic uzulmeyin ve

    guzel guzel, birer birer yukarda yazdigim gibi kaldirin. Birkac cizik

    cocukluktan kalma ufak tefek yara izlerimiz gibidir motorda...

    Onu eskisinden daha cok seversiniz...



    Enduro ve/veya motokros a gelince, motorun devrilmesi nerdeyse gunluk

    olaylardandir. Burada hic uzulecek birsey yok yani...



    Bir de link ekliyorum bu konuyla ilgili....fotograflar oldukca yararli

    olabilir.



    http://www.ibmwr.org/otech/pickup.html



    2. Bölüm



    Yukarda motorun kendi basina ayakta durabilen bir sey olmadigini idrak etmis ve ozellikle dusen motor yerden nasil kaldirilmali mevzuuna bakmistik. Bu kez belki daha once anlatmam gereken "motor nasil duser, nasil sag salim bu varta atlatilir" konusuna deginecegim.



    Bu baslik yeni degil biliyorsunuz, daha once bu konuya deginmis, motorun kendi basina ayakta durabilen bir sey olmadigini idrak etmis ve ozellikle dusen motor yerden nasil kaldirilmali mevzuuna bakmistik. Bu kez belki daha once anlatmam gereken "motor nasil duser, nasil sag salim bu varta atlatilir" konusuna deginecegim.



    Motosikleti dusurmek utanc verici diye dusunulur, ve hatta alay konusu yapilir genellikle, ama bu son derece tehlikelidir. Cogu kimse motoru dusurmekten her ne bahasina olursa olsun kacinilmasi gerektigini dusunur...hatta tecrubeli suruculerin asla boyle birsey yapmadigi kanaati vardir.



    Sakin bu sacmaliklara inanmayin, boyle inanclariniz varsa kafanizdan silip atin.!



    Birkac yil tecrubesi olupta motorunu dusurmemis hickimse tanimiyorum, veya eninde sonunda bu durumla karsilasmayacak hickimse dusunemiyorum. Uzun ve yorucu bir yolculuktan sonra motorundan inip, yan destegini acmadan yuruyup giden suruculer gordum…hatta bunu ben bizzat kendim yasadim.



    Su “Kac Paralik Dikkatiniz Kaldi” konusunu bosuna yazmadim, eger geriye hicbirseyiniz kalmazsa benim ve sahit oldugum iki uc kisinin basina gelen sizin de basiniza gelebilir. Motordan iner, onu oylece birakirsiniz “guuum” diye duser ! Inanilmaz geliyor degilmi? Ama yasanmis gercektir. Diyorum size, benim basima geldi.



    Ayaginizi bastiginiz yere dikkat etmezseniz, cakil, kum vb. Kaygan bir zeminde daha “aman” bile diyemeden motoru yerde bulursunuz. Saga yatik zemine parkedenler gordum, sol taraftaki destegi acarsiniz ama motor saga yatik oldugu icin o tarafa devriliverir. (bunu ben de yaptim ama devrilmeden yakaladim motoru)



    Motoru devirmek ayip, suc yada gunah degildir ama esas tehlikeli olan altinda kalmaktir.



    Bir motorcunun ogrenecegi derslerin basinda onu nasil dusurecegi, yada duserken nasil kendini kurtaracagi gelmelidir.



    Deney...



    Motosikleti saglam zeminli, cim bir alana cikartin. Ogrenecek arkadasiniz yada kendiniz motora oturun…yavasca, diyelim sol yana dogru yatirmaya baslayin motoru.



    Agirlik merkezi kontrolunuzun disina cikma anina geldiginde yapilmasi gereken uc sey var.



    1. Sol elcigi birakin (asagida kalan elcik.) Bu elcige sikica yapisirsaniz motorun agirligi sizi hizla yere ceker ve yuzukoyun yere yapisir, yada ellerinizin ustune dusersiniz.



    2. Eger sag ayaginiz basamakta degilse, DERHAL basamaga alin ve agirliginizi sag ayaga, sag basamaga verin.



    3. Sol ayaginizi olabildigince acin.



    Bunu en fazla iki denemede ogrenebilir / ogretebilirsiniz. Motor dustugunde sol ayaginiz yerde, sag ayaginiz motorun basamaginda, siz saglam bir sekilde ayakta, ve motor ise bacaklarinizin arasinda yerde olacaktir. Dedigim gibi sol elcigi birakmadiysaniz ellerinizin ustunde yada yuzukoyun yerdesiniz, ki bu ozellikle trafikte tehlikelidir.



    *** Dusmekte olan motoru tutmaya calismayin, bu yuzden sakat kalabilirsiniz.***



    Bu islemi ogrenirseniz, yavas hareket eden bir motordan da tehlikesiz bir sekilde kurtulamayi becerebilirsiniz. Sag ayaginiz basamaga basamakta ise yurume hatta neredeyse kosma hizina yakin bir hizda giden motordan bile dusmeden, o hizda yurumeye yada kosmaya baslayarak dusup yuvarlanmadan kurtulabilirsiniz.



    Kisaca; eger agirlik merkezi benzin tankinin izdusumunu gectiyse sakin artik denge saglayacagim diye ugrasmayin, asagida kalan elcigi birakip, agirliginizi yuksekte kalan basamaga verip tehlikeden guzelce siyrilmasini bilin. Yaziyla anlatmasi zor oluyor biraz, pratigi son derece kolaydir.



    Motoru yerden kaldirma konusuna daha once detayli bir sekilde deginmistik hatirlarsaniz…kisaca tekrarlayayim, ama siz yine o konuya bir daha gidip bakin lutfen,



    Kontagi kapatin, motor viteste, vitese alamiyorsaniz birseyle baglayip arka fren kitlenmis durumda.

    Zemin temiz olacak, arkanizi donun motora, comelin, kalcanizi seleye dayayin…Asagidaki elcigi kavrayip benzin deposuna dayanacak gibi yukari kaldirin

    Diger elinizle selenin altinda saglam bir yerden tutuyorsunuz ve...

    Ayaklarinizla geri geri "gidim gidim"yuruyerek– yavasca dizlerinizle dogruluyorsunuz.

    Gucunuzu kullanip “ya Allah” diye kaldirmaya calismiyor, acale-panik yapmiyor Allah korusun sakat kalmiyorsunuz…



    Tekerlekleriniz hep yerde kalsin, ama oyle olmadigi zamanlarda olacaktir...ne yapacaginizi bilin yani…















    Donald Duck
    (Resat Arbas)
    E-Mail: donald_duck@newyorkcity.com
    al bundy bunu beğendi.


    Motosiklet Aksesuarları ve Ekipmanları Online Satış Sitesi
    REKLAM ALANI
    Motomax
  2. #2
    Sadobey - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Eylül 2005
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Jinlun Marauder JL 150
    Anlatım biraz karıştırdı kafamı ama Resimler yararlı oldu. Çok güzel teknikler. Teşekkür ederim.
    Sadobey

  3. #3
    numan_tas - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Ocak 2006
    Şehir
    pistanbul/tuzla bim marketi arkası sarı bina okk
    Motosikleti
    yamaha ybr 125 ama er 5 için para biriktiriyorum.
    thank you,this datas is very eseful

  4. #4
    murtisi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Nisan 2005
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Suzuki GSF Bandit S '05
    Çok teşekkürler... Ben senin dediğin gibi motor düştüğünde kaldırmak için acele ettim, ciddi bir rahatsızlık olmadı ama belirttiğin gibi insan telaşlanınca en azından kramp girme riskide artıyor. Çok güzel bir teknik tekrar saol bunun için
    murat

  5. #5

    Üyelik
    22 Aralık 2005
    Çok teşekkürler cidden yararlı bilgilermiş

  6. #6
    Atahualpa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Mart 2006
    Şehir
    Izmir
    Motosikleti
    RR 250E-9
    Resimlerdeki ablanın bacak ve kol kaslarına hayran olmamak elde değil Bilgiler için çok tesekkurler
    YOU WILL NEVER WALK ALONE

  7. #7

    Üyelik
    27 Mart 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    vespa px 150
    Bunlar gerçketende gerekli bilgiler.Teşekkür ederim.Yazıyla gerçketen biraz karışık gibi geliyor fakat birçok püf noktası var ben de fotoğraflardan faydalanacağım.

  8. #8
    mekan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Haziran 2005
    Motosikleti
    yamaha tdm 850
    ağzına sağlık

  9. #9
    ketchup - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Mayıs 2006
    Şehir
    İstanbul Levent
    Motosikleti
    Kawasaki ER6 N, Derbi GPR125 Nude
    "Acele etmeyin" uyarısını destekleyen bir anım:
    Birgün yine ile kız arkadaşımın evine gittim. Korna çalınca, 'canım' beni karşılamak için aşağı koşardı. Motoru(Suzuki Burgman400) bahçeye almak için kaldırıma çıkıyordum. Hergün yaptığım bir şey olsa da bu sefer boş bulundum, daha ön teker kaldırımda iken sağ ayağımı yere koymak istedim ve ayağım boşluğa gidince de motor sağa devrildi. Vaktim çok dardı(!) kız arkadaşım üç kat aşağı inip beni görmeden önce motoru düzeltmem gerekiyordu. Daha önce bir polis belgeselinde gördüğüm bu tekniği ilk kez denedim ve bütün gücümle motoru sağ taraftan kaldırıp sol tarafa attım! Bir panikle öbür tarafa geçtim ve ve bu sefer biraz daha az güç kullanıp(!) motoru tekrar sağa devirdim!!! Tekrar sağ tarafa geçiyordum ki kız arkadaşım yanıma vardı, motoru kaldırmama yardım etti. Burgman'la tuttuğum güreşi kaybettiğimi düşünüyorsanız yanılıyorsunuz zira güreşi ben kazandım(!) sağ ve sol granajları, aynaları haşat olmuştu. Benim ise sadece bacaklarım benzin içinde kalmıştı(!)
    Keşke bu yazıyı önceden okusaymışım. Acele etmeye ve aşırı güç göstermeye hiç gerek yokmuş..

  10. #10
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    24 Aralık 2008
    saol nasil kaldirilacaginda ogrenmiş olduk genelde arka artci tutunacagindan tutup gidona sikica yapişip bismillah diye kaldiriyoruz bundan sonra kalcamla kaldiririm

  11. #11
    mhmmet_bagci - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Ağustos 2009
    Şehir
    Mersin
    tşkkrler. gerçkten faydalı bilgiler...
    Kanat vardır doğan'ı sultana götürür, kanat vardır kuzgun'u leşe getirir... Bilgisiz kişiye öğüt vermek, çorak
    toprağa tohum atmak gibidir.(Hz.mevlana)

  12. #12
    Felon - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Nisan 2010
    çok faydalı olmuş teşekkür ediyorum

  13. #13

    Üyelik
    04 Mayıs 2010
    Şehir
    İstanbul
    teşekkürler

  14. #14
    Lamborghini - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Mayıs 2008
    Şehir
    istanbul-Avcılar
    konuya bak yaw tamda bugün motoru devirdim, f1 yarışlarını izlemek için kurtköye gittim, dönüşte bi ferrari ile karşılaştım trafikten bana yetişemediği için sağa çekeyimde bekleyeyim dedim..
    buraya kadar normal ayaklığı açtım sandım ama açmamışım küt düştü koca motor..
    artçıya dedim lan kaldıralım kimse görmeden rezil olduk kaldırırkende taktiği bildiğim için zorlanmadan kaldırdım.

  15. #15
    turkmath - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Ağustos 2009
    Motosikleti
    Kawasaki Versys 650 - Kawasaki z250sl
    Bugün yeni ve önemli bir şey öğrenmiş olduk. Teşekkürler...

  16. #16
    KBC - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Mayıs 2010
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Kawasaki Versys 650
    çok faydalı ve olası durumda uygulanması gerekli bir bilgi. çok teşekkürler.

  17. #17

    Üyelik
    12 Şubat 2010
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Suzuki Marauder 250
    Ahuhuha, 1 ay içinde 2 kere düşürdüm, birinde ben de ayaklığı açmayı unuttum ) diğerindede zemin yumuşakmış. Artık pür dikkat iniyorum motordan. :D


    BLUE MOTOR
    Hero Motosiklet

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler