Evet, kis geldi, yagmur-camur mevsimi, kar buz mevsimi basladi... ne yapacagiz, nelere dikkat etmek lazim diye bir konu atiyorum ortaya...


Tabii ki bir numarali yapilacak sey boyle havalarda pasa pasa evde oturup TV seyretmek,

birseyler okumak, web de surf yapmak filandir. Evet ciddiyim, mecbur

degilseniz, profesyonel motorcu (kurye, moto-kurye vb.) degilseniz bu tip

yagmur- camur kar buz havada motora binmeyin.

Kardan adam, ve hatta “kardan motorcu” bile yapabilirsiniz.

Eger illede binecekseniz, yada yolda yakalanirsaniz yapacak seyler var

tabii...bir de benim gibi hafif catlaklar, maceraperver biniciler filan var

asagida yazdiklarima kulak verin lutfen.



Once hazirlik asamasina bir bakalim. Iyi giyineceksiniz, su gecirmez cizme,

eldiven, full-face kask ve mumkunse tam bir su gecirmez tulum tavsiye

ederim. Kiliginizin fiyakasi tamamen ikinci planda olmak uzere mumkun

oldugunca tek ve canli bir renk, bol reflektorlu olmali. Konuya yine

deginecegim ama unutmayin, gorunurluk, kotu havada nerdeyse tamamen yokolur.



Kiyafetiniz mumkun oldugunca ince ve ayni zamanda sicak tutucu olmali. Yani, soguktan korunacagim diye Michelin-Man gibi dolma gibi giyinirseniz hareket edemez hale gelirsiniz. Modern malzemeleri tanimak lazim Gore-Tex,

Thinsulate vb. gibi. En uste suyu, altina ruzgari gecirmeyen (her ikisini bir arada yapan kumaslar var, ve tercih edilmeli) bir dis kiyafet, onun altina yunlu, altina-vucuda temas eden tabakaya, pamuklu giymelisiniz.



Bu tabakalar nefes alabilir olmali ki ter icinde kalmayasiniz.



Sogukta motor kullanmanin en problemli tarafi, sehir icinde dur-kalk

trafikte kan ter icinde kalip sonra uzun yola cikip buz kesilmektir. Ter

icinde kalmak bizler icin en kacinilmasi gereken seydir.



Elbisenizin kol agzi, boyun cevresi, (iki parca elbise giyiyorsaniz) bel, pacalar iyice kapali olmali ki vucut sicakliginizla isinan hava disari kolayca kacmasin.



Imkaniniz varsa elektrikli yelek-corap-eldiven vb. ekipman bulun, kullanin.

Bunlar sizin tabaka tabaka giyinmeniz gerekmekden sicak kalmanizi saglar. Unutmayin, gogus ve sirti (belden yukari-torso) sicak tutmak cok onemlidir.

Vucudumuzdaki kanin buyuk kismi bu bolgede dolasmaktadir, yani sicak tutarsaniz kollar, bacaklar ve basiniz da bundan yararlanir.

Ayrica ic organlarinizdaki sicakligin dusmesi kesinlikle hastalanmaniza yol acar. Yani elektrikli bir yelek tam bir cankurtarandir.



Ayaklar icin su gecirmeyen cizme olmazsa olmaz onemdedir.

Sonra iyi bir corap gelir. Yine yeni modern malzemelerden "fleece" (Polar) den yapilmis

disi su gecirmez ama nefes alir kimyasal emdirilmis kayakci coraplari var.

Bunlari kis sporlari malzemesi satan yerlerde bulabilirsiniz herhalde. Bu

coraplar harika. Ben bunun icine cok ince bir yun corap da giyiyorum bazen

sogukta. Eldiven de cok onemli tabii. Kontrolleri hissetmeyecek kadar kalin

olmamali, su gecirmemeli, ve sicak tutmali. Daha once yazmistim, "yen" leri

ceket kollarini icine alacak kadar uzun olmali ki ceket kolundan iceri

su-soguk girmesin. Motorunda el isitici elcikler bulunanlar cok sansli bu

konuda (benim gibi ). Imkaniniz varsa bunlari tercih edin, el bazen

20derece de bile usuyor, eldiveniniz yazliksa...



Bir "balaklava" edinin..hani su kayakci maskesi denilen sey, kafaya

gecirilir.sadece burun-gozler acikta kalir...tercihan polar-fleece olsun,

ince-kask konforunu bozmayan birsey yani. Kaskin bugulanmamasi icin gerekli

onlemleri alin. KAsk hava kanallarini iyi taniyin, fonksiyonlarini tam

cozun. Ornegi yagista tepe hava girisi hemen kapatilir, yoksa oradan iceri

su girer, ve kaskin ici iki kilo su emene kadar farkina varmayabilirsiniz



Motorda daima

Yedek bir Tisort, eldiven ve corap bulundurun. Islak-terli yakalanmayin

soguga.

Bandana, boynunuza sarin.

Gazete, gogsunuzu soguktan korumak icin...elbisenizin yetmedigi durumda,

bulundurun.

$u kimyasal isiticilar vardir, sigara paketi buyuklugunde ama

ince...ovusturunca aktive olur...onlardan birkac tane hep yaninizda olmali.

Cizme buyuklugu uygunsa ayak parmak uclarina birer tane yerlestirirn, en az

dort saat idare eder.



Giyim kusam mevzuunda aklima baska birsey gelmiyor...biraz da kullanima deginmek istiyorum.



ONEMLI:



Biliyorsunuz uzun uzun size kontra viraj teknigi anlattiydim...iste en onemli olay baska birsey yapmamaniz ve sunu unutmamanizdir :



MOTOR BAKTIGINIZ YERE GIDER.





Bak şekil 1, yanda... J



Kontra da ustalastiysaniz eger vucudunuz ve gozleriniz bu teknigi

kendiliginden yumusacik uygulayacaktir.





Yani kisin, yagista, buzlanmada, kaygan yuzeylerde MOTORU GOZLERINIZLE kullanacaksiniz.



Vucudunuzla yaptiginiz ilk sert harekette asfalta yapismak isten degildir bu havalarda...Viraja girdiniz, gideceginiz yere bakin, sakin zorlamayin su viraji biraz daha artistik, hizli nasil alirim filan diye.



Cikisini gormadiginiz viraja cok daha temkinli girin. Yanliz kışın degil…



HER ZAMAN GORDUGUNUZ KADAR GIDIN.



Eskisinden (yazin kullandiginizdan) daha RELAX kullanin. Bu size su

birikintilerinden (akuaplaning), buzlanmis bir kopru altindan, yola akmis

bir camur-kum birikintisinden gecerken lazim olacak. Kasildinizmi motor

muhakkak yanlis bir sey yapar. Unutmayin o hep dumduz gitmek isteyen bir

makine. (Hairlayin..iki jiroskoplu sistem)



Demir yolu raylari, menhol-kanalizasyon kapaklari ve TRAFIK BOYAlari (yani serit cizgileri, yaya gecidi cizgileri vs.), kopru-viyduk genlesme izgaralari-ek yerleri kaygandir. Bu tip yerlerde motoru yatirmak demek TAM yatirmak demek olabilir.



Virajda bu tur yer varsa, hizi dusurun ve mumkun oldugu kadar motoru yatirmadan gecin bunlarin ustunden. Viraj alirken otomobillerin dis tekerlek izinden alin, orta serit cizgisine tekerlegi sakin cikartmayin. Sollamalari daima motoru fazla yatirmadan sakin sakin yapin ve OZELLIKLE solladiktan sonra tekrar saga gecisi mumkun oldugunca

yumusak yapin.Ille gerekmiyorsa sollamayin.



Size gorunmez adam oldugumuzu soylemistim degilmi?



Tekrarliyorum...otomobilciler gozunuzun icine bakar ama yine de sizi gormezler...



Hah iste… KIŞIN HiÇ GÖRMEZLER. !





Onlara gore bu havada motosikletlinin ne isi vardir disarda...gorur gibi oldugu karalti tamamen bir hayaldir. Bugulu yan ve arka camlari, ustu su damlaciklari dolu yan

aynalari, yarim yamalak temizlenen on cami ile otomobilci icin siz sag arka

camina yapismis kuru yapraktan daha az onemlisiniz. GORUNMUYORSUNUZ bunu hic

unutmayin, her hareketinizde bunu bir numarali bilgi olarak degerlendirin.

Dedigim gibi siz yine gorunur olmaya calisin, ama gorunuyorum zannetmeyin.



Uzun yolculuklarda daha sik durun, mola verin. Sicak birseyler icin, ama cay

kahve gibi kafeinli seylerden uzak durun...sigara ve tabii ki alkol den

de...Bunlarin hepsi damarlarinizi daraltir, dolasimizi yavaslatir, deurtik

(mudrir-idrar sokucu) tir su kaybina sebep olur, yalanci sicaklik duygisi

yaratabilir. Sicak meyva caylari, corbalar, tahin-pekmez, balla

tatlinandirilmis ot caylari vs. tavsiye ederim. Molalarda daima hafif

seyler yiyin, ornegin sadece bir salata, bir sonraki molada bir sebze

corbasi vs...acikinca bir mola daha verirsiniz. Et-sut-yumurta gibi hayvan

urunlerinden uzak durun. Bunlarin sindirimi icin gereken kan dolasimi cok

fazla ve uzun surelidir (et oburlarin nasil uzun uzun uyuduklarina dikkat

edin). Motorda beyninize lazim olan kan dolasiminin midenize gitmemesi

hayati onem tasir...



Daha once de yazdim kazalar cogu kez donus yolunda, eve yaklasinca oluyor

diye. Kisin bu etki artar, cunku yol daha cetin ve yorucudur. (Kac paralik

dikkatiniz kaldiydi??) Hic acele etmeyin, ornegin siste otomobilcilerin

eskisinden daha hizli gittigi gozlenmistir, bu hataya dusmeyin. Unutmayin,

motorcunun amaci A dan B ye gitmek degildir, A_B arasindaki yoldur bizim

icin enteresan, heyecan verici olan.



Mekanik-elektrik duzenege eskisinden daha fazla onem/bakim

vermelisiniz cunkuuuu...



Bu meret sogukta daha cok ariza yapar. Yagmur suyu hava basinci

ile akliniza gelmeyecek her yere girer ve elektrik sistemi cuvallar.

Bir diger gercek ise yagmurda lastigin daha kolay patladigidir.

Islak civi, vida gibi cisimler lastige daha kolay saplanir.



Kendinize iyi bakin...dikkatli olun, gunduz UZUN farlarinizi sondurmeyin.















Donald Duck
(Resat Arbas)
E-Mail: donald_duck@newyorkcity.com