Türkiyenin En Büyük Motosiklet Aksesuarları Sitesi
Kapat
Üye Girişi
Motoruma.com
Motomax
Dragon 50

Motosiklet Teorisi #6 Swerving – Kivirmaca…

    Leoncino
  1. #1
    admin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2003
    Bugun kisaca hayat kurtaran bir teknikten, Gringonun catal dilinde "Swerving" nam meshur, benim Turkcemle "Kivirmaca" tekniginden bahsedecegim.


    Bilyorsunuz elimden geldigince "Kontra Viraj teknigi"nden soz ettim,

    anlatmaya calistim...insallah icinizden motoru olanlar, ve bu teknigi

    bilmeyenler denemis, aslinda ne kadar kolay, ve motor kullanmayi ne kadar

    guvenli hale getiren bir teknik oldugunu gormuslerdir. Bu teknigi yazinin

    altina, bu seriyi ilk kez okuyanlar icin bir kere daha copy-paste edecegim

    eski yazilarimdan...



    Evet swerving / kivirmaca...

    Bu tenik sadece Kontra viraj teknigini bilenlerce guvenli bir sekilde

    kullanilabilr...o yuzden once onu ogrenmeli ve pisirmelisiniz.



    Motor surerken karsiniza pek cok tehlike, mesela ondeki kamyondan dusen

    buzdolabi, okuldan firlayan bir ogrenci, komsunun bahcesinden kacmis bir

    orangutan gibi, cikabilir ve onunuzde sadece dort secenek vardir...

    1- Hicbirsey yapmamak,

    2-Hizlanmak,

    3-Yavaslamak,

    ve

    4-Kivirmak

    peki haydi sunu da ekleyeyim, isteksizce...

    5-Polis yontemi, motoru yere yatirip olabildigince kontrollu dusmek...ki

    bizim icin bir secenek degil, karsidan ates eden yok, motor devlet mali

    degil filan..unutun.



    Cogunuz bunlari bilmiyordunuz degilmi?.. #5 harici Diger, ilk uc madde

    nispeten daha bildik oldugu icin ileri bir tarihe attim onlari, su "kivirma"

    olayina bakalim.



    Buzdolabi daan diye onunuze dustu ve ahada diye orada, tam onunuzde

    kalakaldi...50 km/h gidiyorsunuz ve fren yaparak ancak vurus hizinizi belki

    biraz azaltabilirsiniz, bosver...bir tarafa kirsaniz gidonu bir

    agaca-duvara-karsi seritteki trafige--belirsizlige dalacaksiniz onu da

    bosver...peki ne yapacagiz?





    Kiviracagiz arkadaslar...



    Once bu is icin hazirladigim bir Prezentasyon dosyasi var. 1.5MB ama ugrasmaniza deger.
    Lutfen o “slide show” u bir izleyin.
    Orada yaptığım örnekte 2 sn izleme mesafesinde. 45 kmh hızla giderken, (12,5 m saniyede. !)

    önüme aniden bir valiz çıkıyor ve “kıvırmaca” ile durumu kurtarıyorum.



    Kıvırmaca “Swerving” tekniği şöyle…



    Diyelim dolabin sag tarafinda emniyetli gecis yapabilecek mesafe var...



    - R E L A K S !

    - Sag elcigi ileri kuvvetlice itin...

    - Sol elcigi ileri kuvvetlice itin...



    Buzdolabi solunuzdan zom diye gecti bile



    - Fren yapin....

    - Uzaklasin biraz oradan ve guvenle durup, terinizi silin.



    Bu sag sol itme haraketlerini sak-sak diye, aralarinda bosluk birakmaksizin

    yapacaksiniz.

    Hicbir sekilde ne gazi kesecek, ne fren yapacak, ne debriyaja dokunacaksiniz

    (amac o zaten, hicbirini de yapacak vaktiniz yok bu ornekte)



    Onumuzdeki ilk motor kullanma gununuzde gidin guzel bir bos otoparka, uygun

    bir yere bir Kola kutusu koyun...bu bir buzdolabi...

    100 m uzaklasin ve o noktaya dogru, saatte 25-30 km ile yaklasin, (daha

    yavas degil!) dikkatlice ve YUMUSAKCA dedigimi yapin...her seferinde

    bittiginde durun.

    (nizami...anlattigim gibi...vites 1 de, sol ayak yerde, sag ayak arka

    frende, debriyaj cekili, sag el gazda)



    HIZI ARTIRMADAN ama her seferinde daha seri yapmaya calisarak, onyuzbin kere

    yapin bunu...

    Sonra, ayni gun olmasa daha iyi olur, hizi yavas yavas, her bir sonraki gun

    40a, 45 hatta 50 ye kadar cikartin.



    Kendinizden iyice emin olmadan trafikte denemeye kalkmayin...aslinda

    denenecek bir sey degil tabii, tehlikeli birsey olmadikca...

    Sonucta goreceksiniz ki bu bir reflekse donusecek, allah korusun gunun

    birinde gercek bir buzdolabi ile karsilastiginizda, frene, gaza dokunmaya

    firsatiniz kalmadiginda tehlikenin yaninizdan zum diye gectigini gorecek,

    kendinizi tebrik edeceksiniz.



    Teknik, goreceksiniz aslinda, basittir, ve herkesce, herhangi bir cambazlik

    becerisi gerektirmeksizin ogrenilebilir. Benim ve zilyon motorcunun,

    geyigin, yola firlayan cocugun hayatini kurtarmisligi vardir, umarim size

    lazim olmaz ama lazim oldugunda sizi de kurtarir.












    Biraz daha detaya girelim bakalim…

    Onumuzdeki ilk motor kullanma gununuzde gidin guzel temiz, kuru, asfalt zemini olan bir bos otoparka, uygun bir yere bir Kola kutusu koyun...bu mesela bir buzdolabi...!

    Tebesirle yere, kutudan iki motor boyu uzaga bir cizgi cekin. 100 m uzaklasin ve o noktaya dogru, saatte 25-30 km ile yaklasin, (daha yavas degil!)

    Cizgiye gelene kadar hicbir sey yapmayin, tam on teker cizgideyken... dikkatlice ve YUMUSAKCA dedigimi yapin... (Yani once sag elcigi ve sonra sol elcigi pesisira ILERI kuvvetlice itmek...fren, gaz,debriyaj, vites falan yok...zaten frene dokundugunuz anda muhtemelen motorun altinda bulursunuz kendinizi...yoh gardesim yassah)
    (bir sonraki denemede sol elcikle baslayin denemeye.)

    Once motor siddetle saga yatacak, ve tabii saga donecek-firlayacak, ve sonra ayni siddetle sola firlayip ayni anda da duzelecektir. Dev bir Z cizecek, yaptiktan sonra gozlerinize inanamayacaksiniz. O gece suratinizda hala o siritisla uyuyacaksiniz, biliyorum...

    Bu olay sirasinda RELAKS olmaya gayret edin...kasilirsaniz, elcikleri simsiki tutarsaniz, omuzlarinizi, kollarinizi gererseniz, dirsekleriniz kirik degilse, gozunuz gideceginiz yonde degil de, buzdolabina kilitlenmisse...bittiniz demektir. Daha da Turkcesini bulamadim

    O yuzden once yavas yavas (hizi azaltarak degil, uzaktan uzaktan) deneyin, kendinize guven kazandikca, korkulacak birsey olmadigini gordukce sertlestirirsiniz, yaklasirsiniz. Ama sonucta yine son derece "smooth", yumusak, duzgun, puruzsuz, akici olarak yapmalisiniz. Bu motorsiklet kullanmanin temel kurali, zaten biliyorsunuz.

    >her seferinde bittiginde durun. (nizami...anlattigim gibi...vites 1 de, sol ayak yerde, sag ayak arka frende, debriyaj cekili, sag el gazda)

    HIZI ARTIRMADAN ama her seferinde daha seri yapmaya calisarak, onyuzbin kere yapin bunu...

    Sonra cizgi-kutu arasi mesafeyi bir motor boyuna kadar indirmeye bakin... bir yerine uc-bes-onbes kutu dizin yan yana, hem sagdan hem soldan deneyin ustelik...

    Sonra, ayni gun olmasa daha da iyi olur, hizi yavas yavas, her bir sonraki gun 40a, 45 hatta 50 ye kadar cikartin. Daha hizli yapmaya calismayin..cambazliga girer, tehlikeli olur ve luzumsuz. Sebebini anlatacagim.(*)

    Bir arkadasiniz size yardim etsin...Kutulardan 10-15 m geride dursun...tam siz cizgiye geldiginizde sag yada sol elini rastgele kaldirarak, hangi tarafa kiviracaginizi isaret etsin...yani siz o noktaya gelinceye kadar bilmeyin ne yone kiviracaginizi...

    Ben bunu 300kg+ lik motorumla, 45kmh ile birbucuk motor boyu yakindan, 1m eninde bir cismin (yani 2m lik bir cismin sagi yada solu) yanindan kivirtiracak kadar yapabiliyorum. (cok daha iyisini yapanlari gordum...benimki marifet degil). Daha hafif motorla, cok cok daha iyisi yapilmalidir, onun icin ozellikle yeni baslayanlar hafif motorlarla baslasin diye didiniyoruz...Bir otomobil yaklasik 2-2,5 m dir ve bu marifet bize rahat rahat yeter...unutmayin, diger araclari hicbir zaman tam arka ve ortasindan izlemiyoruz....her zaman sag yada sol tekerlek izinden,en az iki saniye mesafe ile (**)...OK?

    (**)yaklasik 50kmh hizla seyrediyorsaniz 2sn aralik 28m dir. Normal bir surucu azami 0.5 ~ 0.75 sn de refleks verir ki bu surede
    ve bu hizda bu10m kayip demektir.... yani onunuzde kivirma teknigi uygulamak icin, yada istediginiz hiza dusmek icin 18m mesafe vardir.


    Iyi bir motorunuz varsa, yol kuru, lastikleriniz iyi, motor asiri yuklu filan falan degilse ve lastiklari bloke etmeden tam gucle fren yapabilirseniz kalan 10m icinde durmaniz gerekir. Tabii pratikte, ve genelde yolda giderken onunuzdeki arabanin bir duvara carparak durmasi dusuk bir olasiliktir. yani o da kendi hiziyla one dogru suruklenecektir. O yuzden iki saniye izleme suresi yeterince guvenlidir. Bu sureyi artirirsaniz araniza uyanik diger suruculer girmeye calisacak, habire sizi rahatsiz edecekler, o yuzden bu sureyi korumaya calisin hep. Kivirma teknigi, bu iki saniyenin sozkousu olmadigi, ani, beklenmedik durumlarda, 0.5 sn lik refleks surenizin hemen ardina ekleyeceginiz bir manevradir. Frenlere asilip "dur ulan duuuur" diye bagiracak vaktiniz yok yani...

    Kivirma olayi 6-8 m tutabilir, yani olay bittiginde siz daha o cisme varmamis oluyorsunuz. Kivirmanin hemen ardindan, hiziniz epeyce kesilmis olacaktir, tam frene basladiginizdada guvenle temiz bir yerde, cismi gectikten sonra durabilirsiniz.

    (**)Bir diger yontem ise carpilmasi soz konusu cisme kontrollu bir frenle yaklasip, hizi yukardaki antremanda alistiginiz degere dusurup, ondan sonra kivirma teknigini uygulamaktir. Yani siz bu teknigi 45 km/h ile guvenli ve basarili bir sekilde uygulayabiliyorsunuz ama kamyondan dusen buzdolabini gordugunuzde 98kmh ile gidiyorsunuz...hemen fren, 45 e dusunce derhel bosalt freni, gazla ugrasma, ve kivirmaca...
    UgurCanSoylu, blackarca, HCMT07 ve 2 diğerleri bunu beğendiler..


    Motosiklet Aksesuarları ve Ekipmanları Online Satış Sitesi
    Premium Motosiklet Servis Randevusu
    Motomax
  2. #2
    UgurCanSoylu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Ekim 2013
    Şehir
    Düzce
    Motosikleti
    CBF 150
    ARKADAŞLAR BU TEKNİK BANA COK TEHLİKELİ GELDİ ŞÖLEKİ.

    MESELA ÖNDE GİDEN ARACIN SAĞ TEKERLEK İZİNDEN İLERLİYORUM, ARAÇ BİR ANDA DURDA YADA Bİ ŞEYE ÇARPTI. YAPMAM GEREKEN ŞEY ARACIN ŞAĞINDAN SIYIRMAK DEĞİLMİDİR?
    O ZAMAN BU TEKNİĞE GÖRE İLK BAŞTA GİDONU SOLA KIRMAK HEMEN SONRADA SAĞA KIRMAK VE GÜVENLİ ŞEKİLDE DURMAM GEREKİYOR.
    PEKİİİ O KIRİTİK ANDA ŞAĞA DÖNMEM GEREKİRKEN GİDONU TELAŞ EDİP SOLA DEĞİLDE ŞAĞA KIRARSAM NE YAPICAM BU SEFER YOLUN ORTASINA KAYMIŞ OLURUM VE ARTIK KACMAYA ALANIM KALMAZ E PARAŞÜTÜMÜZDE YOK

  3. #3
    E_N - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Mayıs 2011
    Şehir
    Ankara
    elin ayağın birbirine dolaşacaksa moto kullanmayacan.
    ishan bunu beğendi.


    BLUE MOTOR - Benelli - RKS - KUBA
    Leoncino
    Hero Motosiklet

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler