Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Motosiklet Teorisi #3, Koseyi donme sanati

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    admin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2003
    "Bu konuyu uc bolumde yazmistim...oylece veriyorum... Soru cevap kisimlari da var, onlarla beraber bir de 4. kismi olacak. Tabii sizlerden de, umuyorum ki sorular-mesajlar gelecek, onlarla daha da zenginlesecek bu bolumler... Asagida ilk bolum var...ve bu Koseyi Donme Sanatini sonuna kadar yazmaya kimsenin omrunun yeteceginisanmiyorumTeorinin de bir siniri var !


    Gecen gun su allta bisikletci arkadas "Stealth"i yanitlarken bahsettigim gibi

    Bisiklet ve motosiklet denilen "seytan icadi" ni ayakta tutan sey biliyorsunuz gyroskopik guc, santrifuj kuvvet sonucu olusan JIROSKOP etkisidir. Yani tekerlek dondugunde bu donme ekseninde kalmak uzere inatci bir guc ortaya cikar. Bu guc hizla dogru orantilidir, yani bu aletler kendi baslarina ayakta duramazlar , onlari ayakta tutan sey "hiz"dir...bu bir... Ikincisi, iki gyroskopa bagli bir sistem kurup, (bisiklet yada motorsiklet) bunu bir dogru uzerinde harekete gecirdiginizde bu alet sonsuza kadar dumduz gitmek isteyecektir...oysa ki yollar virajli... bu alet ne kadar agirsa duz gitme arzusu da o kadar kuvvetlidir..bu da iki...

    Motorla giderken karsilasacaginiz virajlar sahanedir, felakettir, harikadir, berbattir, guzeldir, korkunctur, motora tiryaki edicidir, motordan sogutucudur, sizi hayata baglar, hayatinizi sona erdirebilir, zevklidir, tehlikelidir...vs. vs. bu tuhaf, birbirine zit sifatlar cogaltilabilir ama gercek degismez ki, motor surusunde esas mucadele, esas olay viraj almaktir...o koseyi donmektir...

    ABD den bir istatistik vereyim...Ölümlü motosiklet kazalarinin %41 i baska hicbir aracin katilimi olmadan, surucunun viraj hatasi sonucunda meydana geliyor.

    Ve bu bilgi sanirim bu konunun ne kadar onemli oldugunu vurguluyor.

    Ogrenmeniz gereken en en en onemli sey aslinda cocukluk yillarinizdan hatirlamaniz gereken bir ufak ipucu..."teyyarecilik" oynadinizmi hic? Yani kollarinizi yana acip aciklik bir yerde, iiiiiggggiiinnnnnnjjjuuiiu diye motor sesi cikarip kostugunuz olmadimi? Olmustur...koseleri nasil donerdiniz? O tarafa yatarak degilmi? Iste o kucuk cocuk gozleminiz hala ise yarayacak... Cunku motorlar ayni "ucak gibi yatarak" doner. Yani 7-8 kmh in uzerinde hizlarda, park yeri manevralari disinda gidonu cevirmek bir ise yaramaz, isler daha da zorlasir. Motoru yatirmanin, viraji almanin yolu da "counter-steering" yani kontra viraj teknigidir. Once beraber bir viraja girelim sonra daha da detayli anlatacagim dilim dondugunce...

    SIPDE / TATOKU formulunu hatirliyorsunuz, Virajin formulu de var...SLR (single-lens-reflex degil anacim) "slow, look, lean, roll" - "Yavasla, bak, yatir, gazla" dir..."BAYGAZ" .. ?? )) hehe Aygaz gibi birsey oldu... Bosver...

    Bir SAG Viraja geliyoruz

    1- RELAX - gulumse

    Omuzlar dusuk, kollar-dirsekler kirik, dirsekler disari acik degil, dizler yanlardan tanka degiyor ve "gayet hafifce" tanki sIkIyor, gidonu "bir genc hanimin narin bileklerini tutuyor gibi" tutuyorsunuz. Anusdeki kasilma ile bu isin bir ilgisi yok ayrica..

    2-YAVASLA...go"z"unun yiyecegi bir hiza kadar yavasla.

    Virajin icini TARA...

    3-RELAX-sirit

    Evet israrla yazacagim...omuzlar dusuk, kollar-dirsekler kirik, dirsekler disari acik degil, dizler yanlardan tanka degiyor ve "gayet hafifce" tanki sIkIyor, gidonu "bir genc hanimin narin bileklerini tutuyor gibi" tutuyorsunuz.

    4-BAK...virajin cikisina dogru. Bu alet nereye bakarsan oraya gider unutuma...sagdaki soldak ayrintilar icin genis gorus alanini kullan, gozlerini oradan oraya gezdirme (bunu da izah edecegim bir ara).

    "Alt cenenin ucuyla gitmek istedigin yeri goster..."

    5-RELAX-otuziki disin gorunsun

    6-YATIR...soyle...

    Ehem..Sag virajdayiz...

    Sag elinle gidonu hafifce ileri dogru it. !

    Iste kontra viraj teknigi...saga donmek icin sag elini, sola donmek icin sol elini ileri itiyorsun. (Ileri itiyorsun...agirligini o tarafa veriyorsun demedim..dikkat...)

    7-RELAX-ehiehiehi diyorsun...

    8-GAZLA...


    Yavas yavas,"SMOOTHLY", yumusacik, gittikce artirarak, KORKMADAN gaz ver...gerekiyorsa elinle elcigi iterek yatis acisini artir..bu aciyla verdigin gaz arasindaki baglantiyi gozle...

    9-RELAX-gurur ve siritis

    Evet israrla yazacagim...omuzlar dusuk, kollar-dirsekler kirik, dirsekler disari acik degil, dizler yanlardan tanka degiyor ve "gayet hafifce" tanki sIkIyor, gidonu "bir genc hanimin narin bileklerini tutuyor gibi" tutuyorsunuz

    Bir sonraki viraj geliyooor...

    Yapilmamasi gereken sey ... Sakin motor yatikken fren yapma...virajda fren yapilmaz...hizini onceden ayarla.

    Korktuysan basta gaz verme yada cok az ver, ama fren no-no...! Sakin ha... Ama ya bir sey olursa, bilmemne cikarsa...bunlari sonra yazisiriz...ozel durumlar sonra..

    Gaz viraj almayi kolaylastirir ve virajda sarsinti, gezinme, tirtesim, dengesizlik gibi butun problemleri cozer. Gaz vermek sorun yaratmaz, sorun cozer. Anahtar sozcukler:

    "SMOOTHLY"..."YUMUSACIK"..."KORKMADAN"..."YETERINC E"..."YAVASCA VE ARTIRARAK"

    Bugunluk bu kadar ...bu konuda anlatacak cok sey var, adamlar, mesela Keith Code (unlu yarisci ve egitmen-Eddie Lawson, Wayne Rainey, Doug Chandler vb. unlulerin hocasi-, bu konda kitaplar yazmis bulup okuyun (amazon.com da vardir) ama esas isin ruhu yukarda yazdiklarim. Sabir ve eglenceler diliyorum...

    Motora "kedi kakasini yapiyor" ciddiyeti ile binmeyin, bu cok eglenceli bir spordur, guzeldir, keyiflidir....Gulumseyin. Siz gulumsedikce vucudunuz rahatlar ve "relax" (*) olur, boylelikle virajlar daha kolay alinir.

    Icinizden keder, aci, ic karatici seyler arabesk degil, neseli sarkilar gecirin, mirildanin. Motorcu adam canlidir, hayata baglidir...motorunda OlUmsUzdUr...kafesciler gibi bezgin adam-kadin olmayin. (bu kafesci lafi ABD den ithal...otomobilcilere burada "cager", otomobile de "cage" (kafes) deniyor motorcu agzinda, ve ben de kullaniyorum.) Neyse sohbet yeter...

    Gidonu siki tutmanin baslica uc mahzuru vardir...

    1- Viraj alma yaricapiniz gittikce artar. (oyle iste...) Yani virajin icinde X bir sebepten gidona simsiki yapisirsaniz gorursunuz ki is busbutun moka sariyor ve virajin disina dogru kayiyorsunuz, yatis aciniz azaliyor, hiz dusuyor, gaz verme hassasiyeti kayboluyor, yalpalama basliyor. Hele giriste, yani yatirmaya baslamadan evvel siki tutarsaniz bir turlu zamanlamayi yapamazsiniz....beyniniz ellerinizle birlikte kenetlenir....

    Ilac=Gulumse, rahatla, kendine guven ve relax ol. (*)

    2-Yorgunluk..."karpal tunel" problemleri, parmak eklemleri, el, dirsek ve on kolda agrilar, "hala yeterince hakim degilmissiniz" hissi, gercektende daha az hakimiyet. Omuz, sirt agrilari....endise...korku...

    3-Beynin yanlis bilgilendirilmesi... Deneyin...gidonu siki tuttukca daha hizli gidiyor sanirsiniz kendinizi, motordan daha cok vibrasyon, yoldan daha cok darbe alirsiniz..."go to 2"

    (*)

    Relaks olmak gevsemek degildir, soyleki...kolunuzu yere paralel ileri uzatin, yumrugunuzu ve kol kaslarinizi sikin, simdi sonuna kadar "gevsetin", kolunuz lap diye dussun. Iste bu "gevseme" dir... Simdi de sikili kolunuzu yavas yavas gevsetin, oyle ki kolunuzun yere paralel hali bozulmayacak kadar. Dirsek ve omuz hafifce dustu, eliniz de hafifce asagi sarkti ama kol genelde yere paralel..bir yandan da gulumseyin...iste istenilen budur.

    Bir de su "ceneyle gidilecek yonu gosterme" tabirine isik tutayim, soran olmadi madem...simdi vucudunuzu tam boynunuzdan mafsalli bir supurge sopasi gibi dusunun. Oyle ki bu ust parca (kafaniz) alti ne kadar oynatsak yere dik duruyor. Simdi motorunuzun selesinde, seleye dik bir delik acalim (hayali tabii ve bu sopayi oraya sokalim. Motor virajayken, yatikken yani, sopa da ayni motorun acisinda yatacak ama mafsaldan yukarisi yere dik kalacak. Ideal pozisyon budur. Kafa daima yere paralel yada ekseni yere dik olmalidir.

    Gozleri birlestiren hayali cizgi yere paralel olmalidir.

    Virajda motoru yatirdiginizda sanki birine isaret ediyormuscasina abartili olarak alt cenenizi asfalta paralel tutup ileri-gitmek istediginiz yone- virajin cikisina dogru uzatirsaniz bu amaca kolayca ulasirsiniz. "Gozler yere paralel olmali" tabiri yeterince olayi anlatmiyor bence, cok kimse bunu tam olarak anlayamiyor.

    Deney - Virajda kafa pozisyonu: Arkalikli bir sandalyede ters oturun, arkalik gidon olsun, relax olun yine, sandalyeyi dusmeyecek kadar saga sola yatirip karsi duvardaki hayali viraj cikis noktalarina (45-60 derece saga yada sola dogru) dedigim gibi bakmaya calisin. Bu arada gozlerinizi cevirmeden odayi genis gorus acisi ile tarayin. TV nerede, ne oynuyor, duvardaki takvim, terliginizin ucu, icerde kim var, ne yapiyor, ne yemek pisiyor-koku, disardan ne tip bir araba gecti-ses...vb.

    Deney - Genis Gorus Alani: Ayakta durun ve kollarinizi acabildiginiz kadar geriye dogru acin. Ilerde goz hizanizda bir yere bakin, ellerinizi gormuyor olmalisiniz. Simdi kollarinizi yavas yavas kapayin, ellerinizi gordugunuz noktada durun. Iste gorus alaniniz. Neredeyse 120 - 140 derece !

    Bu alan icinde bazi noktalar belirleyin ve gozlerinizi hizla oradan oraya goturerek bakin o noktalara...

    Simdi gozlerinizle sadece karsiya bakarak, ama dusuncenizi o noktalarda toplayarak birinden birine atlayin. Goreceksiniz ki hicbir sey dusunce hizindan daha hizli yol katedemez..."Genis gorus alani ile taramak" budur kisaca...

    Hey, kollarinizi indirebilirsiniz artik ...)

    Dusuk hizlarda “counter balancing” - Tersine Dengeleme / Kontra Dengeleme teknigi kullaniyoruz.

    Bu teknikte gidonu donmek istediginiz tarafa dondurup agirliginizi selenin ustunde hafifce aksi yone kaydirmaniz yeterli olacaktir. Kritik kelime “Gitmek Istedigin Yone Basini Cevir ve BAK” tir.

    Counterbalancing/ kontra dengeleme yada oz Turkcesi “Dusuk Hizda Donus”.

    Biraz antreman …
    Trafigin olmadigi bir yerde;

    Yola dik olarak durun. Yani mesela arka tekerlek kaldirima dik ve degiyor gibi, yada bir dort yol agzindasiniz gibi.

    Sol ayak yerde, vites 1 de, sag ayak frende ....esas durustayiz.

    Gidonu tamamen sola dondurun. (sonuna kadar / dondugu kadar)

    Kafanizi tamamen sola dondurun ( sonuna kadar / dondugu kadar)

    Motoru bu vaziyette kaldirin, 90 Derecelik bir donusu sifir dan baslayarak yapmis olacaksiniz.

    Bunu smooth/ puruzsuz yapana kadar dura kalka, aceleye getirmeden calisin.

    Sonra saga calisin.--------------------

    her ikisi da puruzsuz olduktan sonra, motorla yavasca bir kavsaga gelin (hayali bir kavsak da olabilir),

    Sanki duracak kadar yavaslayin, ayaginizi yere koymak uzereyken kafanizi ve gidonu sonuna kadar cevirip gaz verip 90 derece donus yapin. Motoru dusurmeyin tabii, ille gerekiyorsa koyun ayaginizi yere...calisa calisa koymadan donmeyi ogreneceksiniz. ACELE YOK !

    Alttaki cizim yukarda anlattigim olayin bir basit krokisi. Gozunuzde canlansin diye. 1 ve 2 numara da 90 derece sola donuyoruz.

    Saga donusun daha keskin ve zor oldugunu goruyorsunuz…demekki once sola donus ogrenilecek, sonra saga…

    Butun mesele

    1 - Kafayi cevirmek, donulecek yere bakmak. (virajin icine degil sonuna /cikisina - goz degil kafani cevir)

    2- Gidonu cevir,

    3- Vucudunu saga sola yatirma, dik-rahat - relaks otur.

    4- Korkma, teknige guven !

    Bunlari guzel ogrenmeden slalom vs. calismayin. Teknigi bozarsiniz. Isin temeli 90 derece donmeyi ogrenmektir. Slalom un farki agirliginizi (kicinizi) hafifce viraj disina kaydirmaktir.

    Alttaki Smiley i tiklarsaniz kisa bir video bulacaksiniz, sadece 1MB…surucunun sakin, relaks oturusuna ve “gittigi yone –kafasini cevirip- bakisina dikkat edin.

    Kontra teknigine donelim yine…

    Bu teknigin en zor tarafi, aslinda cok basit olmasindan kaynaklaniyor. Ozellikle tecrubeli motorculara bunu teoride anlatmakta oldukca zorlanmisimdir. Tabii bir kez deneyince butun bildiklerini bir tafafa birakip kontra teknigine yoneliyorlar oda baska... Bu problemi bir ara eski motorculara on fren teknigini anlatanlar cekmistir. Eski inanis, "aman sakin on freni cok gerekmedikce kullanma" idi, sonra goruldu ki motor arka freni olmadan da kullanilabiliyor...

    Don don bitmiyor bu kose...daha da bitmeyecek aslinda, siz kullandikca tecrubeniz arttikca yeni yeni ogretiler kesfedeceksiniz, ve isin eglencesinin bu oldugunu goreceksiniz. Her viraj yeni bir kombinasyondur ve zaman icinde sartlari degisir durur. Omru boyunca otomobil kullanmis, ve kullanacak olan OlUmlUler bunu hic bir zaman anlayamayacaklar..

    Relax olarak TARA dik, cikis noktamiza dogru BAK tik, YAT tik, katiyen fren yapmadik, GAZ ladik hafiften isi bitirdik, relax pozisyonumuzu hic bozmadik, agzimiz kulaklarimizda oole gidiyoruz... Yeni bir viraj geliyor ve bu kez baska birseylere daha dikkat edecegiz...

    Biliyorsunuz otomobillerin tekerlek izinden kullanmanizi tavsiye etmistim...viraja gelirken virajin disindaki tekerlek izinden gelin. Gorus aciniz daha genis olacaktir. Virajin CIKISINI GORDUKTEN SONRA, ve eger iki otomobil tekerlek izi arasi temizse ic tekerlek izine dogru yatisinizi artirip hattinizi degistirebilirsiniz.

    (*)
    Eger pistte yarisiyorsaniz bu teknik tamamen farklidir, ama ben dogru durust bilmedigim seyi size anlatamayacagim gibi siz de yaris tekniklerini trafige acik yollarda uygulamayacak kadar akillisiniz diye umuyorum. Yarislarda, TV de gordugunuz dizini yere surtturecek bicimde motora asilarak viraj alma teknigi TAMAMEN PIST TEKNIGIDIR. Elli tane inceligi var. Muhakkak bir hoca tarafindan ogretilmelidir, kendi basiniza, hele trafikte denemeyin, 150kmh ustu hizlarda girilen virajlarda (dogru durust yapabilirseniz) rakibe avantaj saglamaya yarar...guvenli motor surusuyle ilgili bir avantaj saglamaz. Biliyorsunuz ben virajda gaz vererek artirmaktan bahsediyorum, bu adamlar zaten 13-14000rpm tam gaz giriyorlar viraja, yani artiracak yer yok ki...
    Kisaca DENEME !...istiyorsan bul okulunu, hocasini ogren o baska...


    Devam, Virajin cikisini gormeden ice girerseniz, en buyuk ve olumcul tehlike sizi bekliyor. Hizinizi kontrol edemez, karsi seride gecersiniz. Tabii daha once "TARA"maya firsatiniz olmayan bir bolgeye girmis oluyorsunuz o da cabasi. Bir cukur, kamyondan dusmus bir buzdolabi (!), dokulmus yag, yanyana giden iki bisikletli, daha sayayimmi ? Peki tecrubelerimden iki ornek daha "sonbaharda dokulmus yapraklar" asfalt kuru, hava gunesli...bu yapraklarin alti islak ve vicik vicik...! Geyik...eh Turkiyede geyik kalmadi sukurler olsun, kahraman avcilarimiz nesillerini tuketmeye muvaffak oldular ama iki ayakli geyikler var, turlu cesitli orman-ciftlik hayvani var.

    ABD de verilen orneklerin arasinda "karsidan gelen ayni sizin hatayi yapmis bir motosiklet" de vardir ama bizde boyle bir ornekle karsilasma sansi cok dusuk olmali...

    Hani virajda gaz veriyorduk ya, yavas yavas ama korkmadan artirarak...iste bu proseduru virajin cikisini gormeden dogru durust yapmaniz imkansizdir. Viraj icinde kalirsaniz, hiz dustukce dengenizi kaybettiginiz icin gazlamak zorunda kalirsiniz, gazladikca disa acilir, seritler yetmez olur ve kendinizi karsi seritte yada bariyerlerde bulursunuz.

    Kendiniz kesfedeceksiniz..."gaz vermenin hizi" var. Eger viraj gittikce kapaniyorsa (yaricapi azaliyorsa) cok yavas yada hic gaz veriyorsunuz, aciliyorsa daha "hizli" gaz veriyorsunuz. Dikkat edin gittikce hizlaniyorsunuz demiyorum !..

    Niye?

    (*) Cunku motosiklet, ayni kayak, bisiklet, paten gibi virajda yavaslar.

    (Aerodinami, ve surtunmenin artisi, yatay(yanlamasina) kuvvet vektorunun ise karismasi) Sabit gazla saatte 40 km ile viraja girin 35 kmh ile cikarsiniz (mesela-viraja bagli tabii)..."biraz" gaz vererek hizinizi korumaniz gerekir. Viraj uzun, ve bu + gucler falza ise yavaslama tehlikeli (arkadaki araclarin sizi sikistirmasi) boyuta gidebilir.

    1-Yatis acisini artirip daha fazla gaz verebilirsiniz,

    2-Yatis acisi cok artiyorsa yavas yavas virajin icine dogru hat degistirip ayni yatis acisiyla daha fazla gaz verebilirsiniz.

    VIRAJDA mecbur kalmadikca SERIT DEGISTIRMEYIN, bu anlattiklarim hep kendi seridiniz icindedir.

    Unutmayin YARISCI DEGILSINIZ ve kimseyle baska motor , otomobil vs, sidik-motor yaristirmiyorsunuz...Amaciniz mesela 50 kmh ile girdiginiz virajda 50 kmh i korumak ve 50kmh ile o virajdan alninizin akiyla cikmaktir.

    D I K K A T --- SOL virajda, virajin icine ASIRI girerseniz motor sizin seridinizde olsa bile yatis acisi sebebiyle vucudunuzun ust kismi karsi trafik seridine gecer...

    Ve bu maalesef nadir bir kaza turu degildir.

    Kose donme sanati buraya kadar...soru cevap kismi ile devami var... soru, gorus, katki ve elestirilerle katilin lutfen sizde...emi? Gerisi sizin pratiginize kaliyor...

    Asagida cok hosuma giden ve genellikle karsilasilan sorulardan iki secmece ve cevaplarim var... Sizin sorularinizi da beklerim.

    SORU:
    > Ben bu maddeyi anlayamadım, açıklayabilir misiniz?

    > Sağa dönmek için sağ elimi ileri itmem demek, gidonu sola çevirmem mi demek?

    CEVAP: Ben kelimelerin uzerinde onemle duruyorum, belki dikkat ediyorsunuz cunku insan beyni kelimelerle dusunur...yani aklinizdan bir dusunce gecirin..farkettinizmi Turkce kelimelerle dusundugunuzu..evet.., iste bu kelimeler beyinde belli bolgelere belli komutlar yolluyor ve vucudunuzu "kullanirken" bu formullerle "kalibre" ediyorsunuz davranisinizi. Mesela "abanmak" ile "yaslanmak" arasinadaki fark gibi, ilk bakista ayni imis gibi geliyor ama vucudunuza emir verirken farkli basinc ve davranis kalibi sozkonusudur. Yine gagam dustu...ama inanin gerekli bunlar. Simdi , saga donuste ben size ozellikle "gidonu sola cevirin" demedim, evet haklisiniz, sol elcigi ittiginizde gidon saga doner, ama bu "gidonu saga cevirme" aksiyonu ile bambaska sonuclar dogurur..kisaca ayni sey degildir...soyle ki..

    DENEY:...Motora binin ama calistirmayin, iki arkadasiniz bir kaza olmasin diye elleriyle destek olmaya hazir iki yaninizda-yakinda dursun, yan-orta destekleri kaldirin ve ayaklarinizi basamaklara (peg) koyun, arkadaslariniz hafif yardim etsin ki motor devrilmesin. Simdi ayni dedigim gibi relax olun (omuzlar dusuk, on-kol -dirsek/el arasi yere paralel-cok sIkmiyorsunuz elcikleri) ve mesela sag elcigi ileri dogru itin.

    Motor saga devrilecektir. Biraz motor tecrubeniz varsa bunu zaten bilirsiniz, denemeye bile gerek yok aslinda).

    Iste istedigimiz budur, motoru YATIR mak motoru DEVIRMEK tir bir yana, devrilmemesinin sebebi hareket halinde olmasi ve jiroskopik guctur. Ve daha once verdigim ucak donusu ile benzerlikten de biliyorsunuz motor o yana dogru viraj almaya baslayacaktir. Ne kadar yatarsa o kadar gaz verebilirsiniz, gaz verdikce kalkar, kestikce devrilir. O yuzden yine yazdigim gibi, gittikce artan sekilde, kararlikla, korkmadan gaz verip viraj bitiminde artik yere tam dik bir motorla virajdan ayni girdiginiz hizda, ve gule eylene hic terleyip bunalmadan cikarsiniz.

    (GP yarislarinda tam karsidan cekilmis fotograf bulursaniz gorursunuz bunu zaten, on tekerlek hafifce solu gosterir sag virajda..! )

    Deneye devam...

    Simdi Gidonu CEVIRIN...ne oldu?? hic birsey degilmi? nIye cunku bambaska kaslar baska gorevler ustlendi ve sol kol da devreye girdi, ust vucut kismi baska bir denge kurdu kendine, motor devrilmedi... Bu bize sadece ve sadece 7-9 kmh ve alti hizlarda manevra yaparken, parklarda lazim. sanirim Hakan i da yanitladim... Hakan, "agirligini vermek" de beske bir kavram, ve ozellikle onu kullanmaktan kacindim. Ayni Tolganin dustugu tuzak, o da sagi itmek le sola cevirmeyi ayni sey zannetti. Aciklayayim,

    DENEY))

    Dirseklerinizi vucudunuzun yanina yapistirip onkolunuzu yere paralel tutun, ve paralelligi bozmadan sag yada sol, diyelimki sag elinizi ileri dogru itin. 30-40 cm ileri gidebildigini goreceksiniz, simdi biraz daha ileri itince sag omuzunuz da ileri gittimi? O sirada geriye cekilen sol el (gidon la bagli ya) sol omuzu da geri cekiyormu? Evet ikisi de oluyor, ust govde agirliginiz da saga veriliyor iste...azicik mi?...o kadar yeter de artar bile...

    Ama ben size "agirliginizi saga verin" dersem tamamen baska birsey yaparsiniz, ki ben kesinlikle oyle birsey istemiyorum. Hele dizlerinizi filan hic oynatmayin, tanka temas halinde kalsin. Butun bunlari yapabilmek icin R E LA X olmaniz lazim...kasildiniz mi bitti...30-40 kmh gecmeyen hizlarda bol bol deneyin, rahatladikca daha guzel yaptiginzi goreceksiniz.

    SORU:
    Pardon, benim anlamadigim sey "gidonu hafifce ileri dogru it" ne demek? Yani mesela sag virajda kontra teknigi vermek istedigimde motoru saga dogru hafif yatirdiktan sonra "sag gidonu asfalta dogru" mu bastiracagim, yoksa "sag gidonu burnumun hizasina" mi ittirecegim? Sanirim "ittirmek"ten kastiniz "yere (yani asfalta) dogru bastirmak" degil mi? Kafam karisti resmen, biraz daha aciklayabilir misiniz?

    CEVAP:
    >Yani mesela sag virajda kontra teknigi vermek istedigimde motoru saga dogru hafif yatirdiktan sonra

    Hop orada dur...ben hicbir sekilde "motoru hafifce yatirin" demedim. Sakin boyle birsey yapmayin...lutfen. selede guzel guzel oturun teknik sirasinda, agirliginiz kaydirmaya filan kalkmayin, dizleriniz hep tanka temas eder durumda, dirsekleriniz kirik, omuzlar gevsek olsun.

    Teknigi uyguladiginiz zaman bu, yatis, olacak; yani teknigin amaci motoru yatirmak, siz onceden nasil yaparsiniz ki?...Numaralarla bir bir sirasiyla yazdim yapilmasi gerekenleri..hic usenmem bir daha yazarim...lutfen usenmeyin siz de okuyun.

    *********
    Bir SAG Viraja geliyoruz

    1- RELAX - gulumse
    2-Yavasla...go"z"unun yiyecegi bir hiza kadar yavasla.
    3-RELAX-sirit
    4-BAK...virajin cikisina dogru. Bu alet nereye bakarsan oraya gider
    "Alt cenenin ucuyla gitmek istedigin yeri goster..."
    5-RELAX-otuziki disin gorunsun
    6-YATIR...soyle...
    Ehem..Sag virajdayiz...
    Sag elinle gidonu hafifce ileri dogru it. !
    Iste kontr viraj teknigi...saga donmek icin sag elini, sola donmek icin sol
    elini ileri itiyorsun.
    (Ileri itiyorsun...agirligini o tarafa veriyorsun demedim..dikkat...)
    7-RELAX-ehiehiehi diyorsun...8-GAZLA...9-RELAX-gurur ve siritis
    ******

    Burada gordugun gibi 1 ile 6 arasinda hicbiryerde "motoru hafifce o tarafa
    yatirin" demiyorum.
    >"sag gidonu asfalta dogru" mu bastiracagim, yoksa "sag
    > gidonu burnumun hizasina" mi ittirecegim? Sanirim "ittirmek"ten kastiniz
    > "yere (yani asfalta) dogru bastirmak" degil mi? Kafam karisti resmen,
    biraz
    > daha aciklayabilir misiniz?

    Memnuniyetle...

    Hayir, bastirmak yasak...tam yazdigimi yapmaya calisin... "ileri" dogru "itin" "Ilerisi" neresi? motorun gitmekte oldugu yon, iste o tarafa dogru... "Itin" demek te bastirin, kaldirin, cekin demek degildir...sadece "itin". Daha da acik yazayim sag elinizin parmaklarini acin, sadece avucunuzun iciyle "itin" (tabii deneme-anlama amaciyla, normal kullanirken degil). Bu diger saydigim fiiller hicbir ise yaramaz, yada bilmedigim baska ise yaramaz seyler yapabilir...yapmayin.

    Baska bir soru gelmisti, diyorduki, "saga itmek gidonu sola cevirmek degilmidir? O zaman niye kafa karistiriyorsun, gidonu sola cevirelim bitsin"...

    Evet sag elcigi ittiginizde gidon belki hafifce sola doner ama bu kesinlikle gidonu sola dondurmekle ayni sey degildir. Sadece relax olun ve sag elcigi ileri dogru itin, bakin ne oluyor

    Motor saga yatacak, ve saga dogru tatli bir viraja girmeye baslayacaktir. Hic zahmetsizce. Siz bu sekilde motoru saga yatiramazsiniz, yani boyle kontrollu ve "tatli" (smooth)...Motor sirtina binip boynuzlarindan cevirmeye calistiginiz bir boga degildir...hep sakin ve relax olacaksiniz. Elcikleri katiyen simsiki tutmayacaksiniz.

    Size guvenli surusler, nese ve basari diliyorum...
    akala1, ViragoV, al bundy ve 6 diğerleri bunu beğendiler..


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    clint - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Mart 2006
    Şehir
    İstanbul
    Ya benim anlamadığım daha doğrusu sanırım yanlış anladığım bir şey var, acemiliğime verin. Şimdi burada diyor ki "sağa dönüşte sağ eli, sola dönüşte sol eli ileri itin" peki sağa dönerken sağ el ileri itilirse bu sola döndürmez mi bizi, sanki bisiklete binerken tam tersi gibi geliyor bana, bunu bana açıklayabilir misiniz? Bu bir ileri itişmidir yoksa yukarıdan aşağıya doğru itiş midir? Lütfen açıklar mı birisi...
    "Bir adamın makosenleriyle bir kilometre yürümeden onun hakkında karar verme." (Kızılderili Atasözü) - (Clint is Cloud)

  3. #3
    FutureShock - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Mart 2006
    Şehir
    Bodrum
    Motosikleti
    XT660Z Ténéré
    Alıntı clint adlı üyeden alıntı
    Ya benim anlamadığım daha doğrusu sanırım yanlış anladığım bir şey var, acemiliğime verin. Şimdi burada diyor ki "sağa dönüşte sağ eli, sola dönüşte sol eli ileri itin" peki sağa dönerken sağ el ileri itilirse bu sola döndürmez mi bizi, sanki bisiklete binerken tam tersi gibi geliyor bana, bunu bana açıklayabilir misiniz? Bu bir ileri itişmidir yoksa yukarıdan aşağıya doğru itiş midir? Lütfen açıklar mı birisi...
    Sağ dönüşte direkt sağa itiyorsun ( gidonu sola ) bu şekilde tam teknik açıklamasını bilmiyorum ama ( nasıl arabada sola dönerken vücudunda sağa doğru bir kuvvet ( itiş) oluyorsa ) aynı şekilde ağırlın sağa gidiyor ve otomatik olarak motosiklet yatıyor.Bunu boş yolda denemen lazım.Elimden geldiği kadar anlatmaya çalıştım iyi sürüşler

  4. #4
    mete_han - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ağustos 2005
    Şehir
    4.LEVENT & SERENGETI
    Motosikleti
    Melmeket Uşak/Manisa.2020 NC 750 X DCT/2015 CBF150
    bu topikte Reşat Arbaşa'a bir mesajmı verilmeye çalışılıyor acaba...haketmediğini düşünüyorum...
    Gerçekler acıdır/Metehandro acıtır//Pinokyo/BMX/Star103/Cobra105/Dt125/İnnova125/Lıberty200/Ybr125/CBF150/PCX/Activa/Inazuma/NC700S/750S/750 X/750SDCT
    (1992/2020) Köftestar&Pandastar&Banstar

  5. #5
    boy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Eylül 2003
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    2016 Aprilia RSV4 RF
    @clint
    Ya benim anlamadığım daha doğrusu sanırım yanlış anladığım bir şey var, acemiliğime verin. Şimdi burada diyor ki "sağa dönüşte sağ eli, sola dönüşte sol eli ileri itin" peki sağa dönerken sağ el ileri itilirse bu sola döndürmez mi bizi, sanki bisiklete binerken tam tersi gibi geliyor bana, bunu bana açıklayabilir misiniz? Bu bir ileri itişmidir yoksa yukarıdan aşağıya doğru itiş midir? Lütfen açıklar mı birisi...
    Normalde sağa viraja girerken sağ gidonu ileri itmek insanın mantığına ters gibi gelse de counter-steering tekniğinde bu aynen denildiği gibi oluyor. Denerseniz görürsünüz



    Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.

  6. #6
    Donald_Duck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Mayıs 2003
    Şehir
    New York, ABD
    Motosikleti
    BMW R1150GS Adventure
    Alıntı mete_han adlı üyeden alıntı
    bu topikte Reşat Arbaşa'a bir mesajmı verilmeye çalışılıyor acaba...haketmediğini düşünüyorum...
    Ben oyle bir sey gormuyorum Mete, neden bahsettigini anlayamadim. Bir arkadas tam anlayamamis, ve digeri de guzel izah etmis. Tam forum ortami.

    Bir mesaj vardi da silindi mi acaba

  7. #7
    boy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Eylül 2003
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    2016 Aprilia RSV4 RF
    Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.

  8. #8
    harduro - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Ekim 2005
    Şehir
    Antalya
    Motosikleti
    KTM-SkyTeam
    Alıntı mete_han adlı üyeden alıntı
    bu topikte Reşat Arbaşa'a bir mesajmı verilmeye çalışılıyor acaba...
    Bence yanlış anlamışsın.. Sadece o konu üzerinde konuşulmak isteniyor..

    Ben de konuya katılmak istiyorum..
    DD nin motosiklet teorisiyle çıktım yola ve bana çok büyük yardımı oldu..
    En çok da bu anlaşılamayan konu dikkatimi çekmişti..
    Motosiklette çok yeni olduğum için , ben de bisikletle denedim önce ..
    Baktım ki oluyor , motosiklette de yavaşça ve dikkatlice denedim..
    Artık virajlara hiç düşünmeden , otomatik olarak , kontra-viraj tekniği ile giriyorum..

    Bu konuyu anlayamayan arkadaşlar için bir deney de ben öneriyorum:
    Düz bir yolda giderken (yaklaşık 30-40 km süratle), motosikletin üzerinde kazık gibi oturun , yani kasın kendinizi , sıkın , kasılın , taş kesilin...
    Bu şekilde dümdüz giderken gidonu çok yavaşça (1cm kadar mesela) sola çevirmeye çalışın.Yani sağ elinizi ileri (1cm) itin , sol elinizi geri (1 cm) çekin.
    Siz kasılıp dururken , bu hareketle motosiklet hafifçe sağa yatar. Gidonu bu şekilde tutmaya devam ederseniz , sağa dönmeye başladığınızı göreceksiniz.

    Rotanızdan (yani üzerinde gittiğiniz hayali dümdüz çizgiden) 1 metre sağa kaçtığınızda bu sefer de tersini deneyin yani gidonu 1 cm sağa çevirmeye çalışın.. Bu kez motosikletin doğrulup sonra da sola yattığını izleyeceksiniz.
    Yine ortadaki hayali düz çizgiyi 1 m sola geçtiğinizde tam tersini yapın..
    Böylece yolda zigzaglar yapacaksınız. ve her sağa ve sola kaçışı , gidonu tam ters istikamete çevirerek yaptığınızı göreceksiniz.

    İşte , dönüş te bu hareketlerden birini devam ettirerek olur.
    Gidonu çevirdiğiniz yönün tam tersine yatarsınız ve yattığınız yöne dönmeye başlarsınız..

    Mutlu dönüşler diliyorum...

  9. #9
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat
    Ertuğrul_Öz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Ocak 2006
    Şehir
    Samsun
    Motosikleti
    Dışı büyük içi küçük sarı şey
    Sakat hareket, sakat

    Normal döndümde bu kaldı
    [COLOR="Blue"]Ne Kadar Yükseğe Çıkarsan, O kadar Yüksekten Düşersin. [/COLOR]

  10. #10
    Donald_Duck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Mayıs 2003
    Şehir
    New York, ABD
    Motosikleti
    BMW R1150GS Adventure
    Alıntı Akira adlı üyeden alıntı
    Sakat hareket, sakat Normal döndümde bu kaldı
    Akira,zaten ne yaparsan yap motosiklet viraja "kontra" teknigi ile girer. Tandem araclarin (bisiklet-motosiklet) baska turlu viraj almasi mumkun degildir.

    Ama isin teknigini bilir de uygularsaniz, yani olayi motosiklete degil de "surucunun motosiklete hukmetmesi" sekline sokarsaniz hersey birden cok basitlesiverecektir.

    Teknige guvenin. Denenmis, basarili bulunmus, ve guvenle uygulanmaktadir.

    Uygulayin. Cok basittir. Viraj cikisina bak, Sagi it saga don, Solu it sola don. Bu kadar.

    Isin "nasil oluyor da oluyor" kismina simdilik kafa yormayin.

    Detaylari icin istiyorsaniz http://donald.hypermart.net den "koseyi donme sanati", "saga donus", "sola donus" ve "kivirmaca" tekniklerini okuyun. Masraf lmazsa kitabimi alip http://www.sahafium.com okuyun.

    Olayi basitce anlamak istiyorsaniz su basit deneyi yapin.

    -------Deney saati...

    Motosiklet calismiyor, duz bir yerde duruyor.

    Ustune oturun, ikiayak da yerde.

    Ileri bakin...hayali ufka. Siritin...(relaks olun, dirsekler, omuzlar, kollar gevsek)

    mesela Sag elcigi ileri itin... Motor kolayca saga yatacaktir.

    Olay bundan ibarettir. Giderken de aynisi olur. Hemde daha kolay.

    -----ikinci deney.

    Ayni sekilde oturuyorsunuz.

    Gidonu mesela saga Cevirin.

    Motosiklet hic bir tarafa yatmaz.

    ------
    Sonuc, yurume hizinda (u donusu, park manevralari vs.) motor on tekerlegin dndugu tarafa gider.

    Daha yuksek hizlarda yattigi tarafa gider.
    --------

    Harduro,

    Onerdigin deneyde "motosikletin üzerinde kazık gibi oturun , yani kasın kendinizi " tabirleri kullanmissin... Bunlar belki "deney" amaciyla denenebilir ama sakin ha HIC BIR ZAMAN motosikletin ustunde kazik gibi kalmayin.

    Daima relaks olmak lazim.

    Kollar, omuzlar, bilekler esnek ve rahat olmali. Beliniz hafif bukuk olmali (baston yutmus gibi oturulmamali) on kol (dirsek-bilek arasi) mumkun oldugunca yere paralel olmali.

    Basarilar herkese... Unutmayin, kontrayi bilmeyen "kivirmaca" teknigini uygulayamaz, ve bu teknik hayat kurtaran bir numarali tekniktir.

  11. #11

    Üyelik
    26 Temmuz 2005
    Şehir
    kadıköy
    Motosikleti
    maxi scooter 150 t 1 in aynısı..
    scooter larda handikap var diyebilirmiyiz ?
    yada motor kalçay la mı döner?
    ha ha ha bakkal dan pardon metro'dan scooter aldım....

  12. #12
    harduro - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Ekim 2005
    Şehir
    Antalya
    Motosikleti
    KTM-SkyTeam
    Alıntı Donald_Duck adlı üyeden alıntı
    Harduro,

    Onerdigin deneyde "motosikletin üzerinde kazık gibi oturun , yani kasın kendinizi " tabirleri kullanmissin... Bunlar belki "deney" amaciyla denenebilir ama sakin ha HIC BIR ZAMAN motosikletin ustunde kazik gibi kalmayin.

    Daima relaks olmak lazim.

    Kollar, omuzlar, bilekler esnek ve rahat olmali. Beliniz hafif bukuk olmali (baston yutmus gibi oturulmamali) on kol (dirsek-bilek arasi) mumkun oldugunca yere paralel olmali.
    Elbette haklısın.. Bunu söylemekteki amacım belli ; biz ne kadar düz durmaya çalışsakta motosiklet gidonun gösterdiğinin tersine yatacak ve dönecektir..
    Motosiklet Teorisi'nin her satırını neredeyse ezbere biliyor ve uyguluyorum..
    Bu vesile ile de size böyle bir çalışma için çok teşekkür etmek istiyorum..
    Yazdıklarınızı okuyup öğrenip , şimdi de akıl verdiğime ben bile inanamıyorum..

  13. #13
    Donald_Duck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Mayıs 2003
    Şehir
    New York, ABD
    Motosikleti
    BMW R1150GS Adventure
    Alıntı optik1907 adlı üyeden alıntı
    scooter larda handikap var diyebilirmiyiz ?
    yada motor kalçay la mı döner?
    Sorun anlasilmiyor, daha acik bir dille ifade edebilirmisin lutfen?

    Ne hendikapi? Ne kalcasi, yukarda anlatilanla ilgisini cozemedim. Yazilanlari okudun mu?

  14. #14
    tata - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Ağustos 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Satıldı
    Alıntı clint adlı üyeden alıntı
    Ya benim anlamadığım daha doğrusu sanırım yanlış anladığım bir şey var, acemiliğime verin. Şimdi burada diyor ki "sağa dönüşte sağ eli, sola dönüşte sol eli ileri itin" peki sağa dönerken sağ el ileri itilirse bu sola döndürmez mi bizi, sanki bisiklete binerken tam tersi gibi geliyor bana, bunu bana açıklayabilir misiniz? Bu bir ileri itişmidir yoksa yukarıdan aşağıya doğru itiş midir? Lütfen açıklar mı birisi...
    Bugün denedim. Ve niye itilen yönün tersine gittiğini anladım sanırım. Örneğin: sol gidonu ittiğinizde motor çok kısa bir süre için sağa gitme eğilimi gösteriyor ve işte bu anda da sola yatıyor. İşte bu yatıştan dolayı sola itince motor sol tarafa yönleniyor. Yani işin temel kuralı değişmiyor, motor ne yöne yatarsa o yöne doğru ilerliyor.

  15. #15

    Üyelik
    01 Haziran 2006

    acemiyim kaçın çarpma ve düşme potansiyelim 100% :)

    evet ben bugün başladım motor kullanmaya ama direksiyon çevirmekle motor dönmüyor yani sola döneceksen sola ağırlık verip gazlaman gerekiyor dönmek için buda el olayını açıklar sanırım motoru sola dönerken gidonuda sola çerirsen sola yapışırsın ben nerdeyse yapışıyordum ordan biliyorum heheh

    yani sola dönerdken motoru dik tutmak için gidonu sağa doğru ahfifçe dengelemen gerekiyor anladığım kadarıyla

    admin eğitim için sağol epey faydası oluyo

    kazasız ve eylenceli sürüşler hepinize

  16. #16
    fraktal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Kasım 2004
    Şehir
    magnesia
    Motosikleti
    Yamaha VİRAGO 535
    boy resimlerin için çok teşekkürler...

  17. #17

    Üyelik
    21 Haziran 2005
    ben bunu zaten farketmeden yapıyordum ama neden şimdi ogrendim adınıda neden yaptıgımıda

  18. #18
    arinrin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    X9 250 Evo
    Dün gece 01:00 da okudum ve sabah olsun dıye dua ettim. Sabah atladım motora ve muhteşem bir olay. Dönme yateneğimi çok geliştireceğine inanıyorum. Dahada çok tecrübe yapacağım. Ancak bir sorum olacak bu tekniği 10 km hızın üstünde yada yeterli hızın üstünde manevra yaparkende ( viraj değil, şerit değiştirme vs.) kullanmalımıyız????

  19. #19
    cakidi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Aralık 2005
    Şehir
    ankara
    Motosikleti
    as 125t
    boyle bir teknik oldugunu ogrendigimde cok sasirdim..bilinen viraj alma yönteminin motoru hafif yatırarak oldugunu sanıyordum. gecen gun bu yeni teknigi deneyeyim dedim, hakikaten oldu ama tam olarak yapamadım..yani daha virajı dönmeden, devrilecem korkusuyla tekniği yarım bıraktım. birkaç denemem boyle başarısız oldu. çünkü beynim, elimin gidonu ters tarafa itelemesine izin vermiyor, akıl dışı geliyor...birtürlü alışamadım..

  20. #20
    ataper - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Mart 2006
    Şehir
    Maltepe - İstanbul
    Motosikleti
    BMW R1150GS - Honda AfricaTwin Adv
    DD hocam,

    Tekniği uzun uzun okudum. Anlatımlar falan çok iyi. Gayet açık, anlaşılır.
    Anlatımlar normal motorlar için gibi geldi bana. Bende scooter var.

    1- Scooter tarzı motorlarda da bu teknik geçerlimi?
    2- Bu tekniği minimum kaç km/sa hızda deneyebiliriz. Düşecekmişim gibi geldiğinden denemeye korkuyorum, bari düşersem az acısın :-)

    Saygılar,


    REKLAM ALANI
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler