Türkiyenin En Büyük Motosiklet Aksesuarları Sitesi
Kapat
Üye Girişi
Motoruma.com
Motomax
Dragon 50

Motosiklet teorisi #1, Kirmizi isikta durus...

    Leoncino
  1. #1
    admin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2003
    Bugun kirmizi isik yada trafik tikanikliginda durustan bahsedeyim... Once sunu hatirlatalim...motosiklet esas olarak on fren ile durur. Bazi eskiler buna karsi ciksada en guvenli frenleme daima iki frenin kullanilmasi ile olur. Sakin sadece arka freni kullanarak durmaya calismayin.




    Hadi bakalim giderken kirmizi isik yandi

    1-Aynayi kontrol edin...arkadan gelen (ayni zamanda kaset degistirirken, bir yandan telefonla konusan, ve arka koltuktaki cocuguna laf yetistiren otomobilli) sizi-kirmizi isigi-ondeki tikali trafigi gordumu? Duruyor mu? Iyi o zaman..

    Seridin temiz bir yerini secin ayaginizi koymak icin...yagli, kumlu, cukurlu, su golcuklu (ne kadar derin acaba) pis yerlere ayginizi basmamaya gayret edeceksiniz.

    2-Frenlemeye baslayin...Vites kucultun ... 1 e kadar...hicbir zaman bosa almayin(*)...arkadaki duramazsa yapacak hicbirseyiniz kalmaz. Ayrica siz durdugunuzda arkanizda kimse olmayabilir, sonradan tamgaz biri cikagelir mesela...

    -tekrar aynayi kontrol edin...

    -iki ferni birden kullanin ve durun.

    Hicbir zaman isiklari gormek icin kafanizi kaldirip bakmak gerekecek kadar yaklasmayin isiklara, yani yaya gecidini tamamen serbest birakin. Basiniz yere paralel duz ileri bakarken trafik isiklari "gorus alaniniz" icinde olsun.

    -On Freni ve debriyaji her zaman dort parmaginizla kullanin. [MX (motocross) yariscisi degilsiniz*unutmayin*]

    3-Durdunuz...

    DIKKAT

    Pozisyonunuz su olmali (**)
    Debriyaj sonuna kadar cekili
    Vites 1 de
    Sag ayak Frende (basili tabii)
    Sol ayak yerde. (Temiz ve saglam bir yerde)
    Sag el gaz vermeye hazir (hatta arada hafif hafif gaz veriyor)
    Gozler ilerde, ama ayni anda yayalari, gecen trafigi, ve aynayi kontrol
    ediyor.
    On tekerlek ileriye bakiyor
    Yolcunuz varsa kiprasmadan pasa pasa oturuyor, size birseyler soyluyorsa siz onu basinizi cevirmeden dinliyorsunuz, sakin ola ki ayagini yere koymaya filan kalkmiyor ve tutundugu yeri -katiyen- birakmiyor.

    En ondede olsaniz arada da olsaniz seridin asiri sag yada sol kenarina cekilmeyin, bu arkadaki arabayi yaniniza davet etmek anlamina gelebilir bazi suruculer tarafindan. Arkadan gelen trafigi tamamen bloke edin. Baska motorlu biri daha varsa gidip yaninda durmayin, en az yarim, en iyisi bir motor boyu geride ve aksi yanda (o soldaysa siz sagda) kalin. Sakin muhabbete filan girismeyin.

    Hicbir zaman gidip arabalarin arasinda durmayin, yani iki aracin arasinda, heleki kor noktalarinda. Buna mecbur kalirsaniz bu suruculerle goz temasina gecip sizi gormekte olduklarindan tamamen emin olun ve boyle bir mecburiyete bir daha dusmeyeceginize dair kendinize soz verin.

    Unutmayin yaptiginiz her dogru sey kendiniz, her serserilik butun motosiklet camiasi icindir.

    Neyse devam...

    Arada kalmissaniz, yani onunuzde de araba varsa arkadan gelen trafige daha cok ozen gosterin, gerekirse onunuzdekinin sagina-soluna kacabilmelisiniz...yani ortada kalmayin. Aslinda cok temiz acik otoyollarda degilseniz hic bir zaman seridin ortasini kullanmayin, hep arabalarin sag yada sol tekerlek izinden gidin. Buralari daha temiz ve yagsizdir.

    (*) Kimisi size debriyaj cekili kirmizi isikta beklemenin motorun sagligi icin pek iyi olmayacagini soyleyebilir...aldirmayin. Motorlar bu uluslararasi standarda gore imal edilmistir, debriyaj uc kurusluk bir parcadir, esas olan gerektiginde arkadan gelen yada daha yesil yanmadan kalkan arcin onunden kacmak ve hayatta kalmaktir. Ayrica bazen N den 1 e kolaylikla alamayabilirsiniz vitesi, ayaginiz kayar, sag ayagi yere indirip freni bosaltmak zorunda kalirsiniz, bu defa yokustaysaniz on freni cekmeniz gerekir, ayni anda gaz veremezsiniz, motor stop edebilir vs. vs. vs. turlu komplikasyonlarla karsilasabilirsiniz ve arkanizda bekleyen insanlar genellikle yesil isigi gordugunde gaza basma egilimindedir.

    Unutmayin motorsiklette hafif kaza yoktur ! Iki otomobil arasinda tampon tampona ufak bir "tokusma" sizin icin kirik bir bacak anlamina gelebilir.

    Yani iyisimi siz 1 e alin, fren lambaniz yaniyor olsun surekli ve dedigim gibi bekleyin

    - Debriyaj icin esas sagliksiz olan sey onu "kavrama noktasinda" uzun sure tutmaktir.

    (**) Bunu bir cek-list gibi bir kagida yazip ezberlemeniz iyi olacaktir. Ben oyle yapmis, ilk motoruma yapistirmistim.

    Asagida bu konuda daha onceden gelmis sorular, gorusler ve cevaplar bulunuyor...

    Bunlarada bir goz atin lutfen.

    Soru: (ICE)

    VaLLa hiç üşenmeden yazdığın için ben teşekkür ediyorum sadece bir soru soracağIm kafama takILdI bana motor öğreten kişiLer ön freni 4 parmakLa değiL sadece 2 parmakLa sIkmam gerektiğini söyLediLer çünkü zaten çok kuvvetLi ve hassas bir ön fren var 2 parmakLa biLe zInk diye durdurabiLiyor acaba hangisi doğru ??

    Cevap: (Hakan - Kendisi tecrubeli bir MX -Motocross sürücüsüdür)

    ikiside doğru aslında...ama şu da var ki kullandıkça zaten en rahat pozisyonu kendin bulursun..mesela yokuş yukarı kalkarken iki parmakla ön freni sıkıp aynı anda gaz verebilmek gibi.... ve küçük bir öneride benden;motor kullanmayı şehiriçi yerine dağda bayırda öğrenmeye çalışın...asfalt üzerinde ve otomobiller arasında hata yapıpta sağ kalma şansınız oldukça azdır...ayrıca alışkın olmasanızda trafiğin akışıyla doğru orantılı olarak hızlı gitmek zorunda kalabilirsiniz....

    Cevap (DD): Peki, bu yanitla sanirim "Hakan" i da yanitlamis olacagim...

    Once, frenininiz "cok" kuvvetliyse bir sorun var, ayarlanmasi gerekiyor demektir. Saglikli bir motorun freni (yada hicbirseyi) hicbirzaman "cok" kuvvetli ve/veya "hassas" olmamali. Yada sen henuz motora alisamamis olabilirsin, gerektiginden fazla guc uyguluyorsundur...aslinda bu daha genel bir problem. Calismak lazim, yavas hizlarda yumusacik duruvermek goruldugu yada sanildigi kadar kolay degildir.

    Debriyaj "bir defada tam olarak", Fren daima "gittikce artan" gucte ve "kararlilikla" cekilmelidir...veee bunu iki parmaginla yapamazsin maalesef.

    Iki parmakla fren yapmak daha once yazdigim gibi MX (yaris) teknigidir. On freni/tekerlegi bloke edip ayni zamanda arka tekerlege spin vererek bozuk zeminde dar yerlerde motoru hemen hemen oldugu yerde dondurmeye yarar. (bir ayakta yerdedir bu arada) MX motorunuz yoksa ve gevsek zeminde degilseniz denemeyin, pratik hayatta bir yarari olmayacaktir, tehlikelidir de ustelik.

    (Tabii bir de mountain-bike downhill teknigidir...zaten fren kolu iki parmak icin dizayn edilmistir...ancak o alet sizin vucut agirliginizin 7-8 de biridir ve bambaska bir teknik sozkonusudur. Daha once yazdiydim, motosiklet "motorlu bisiklet" degil, "iki tekerlekli otomobil"dir)

    Bir diger noktada sudur, evet 30-50 gibi hizlarda giderken motoru yavaslatmak icin iki parmakla yaptiginiz fren bir ise yarayabilir ama motor yukluyse, yolcunuz varsa, yokus asgi gidiyorsaniz, hiziniz diyelim 130kmh filan gibiyse ve bu saydiklarimdan biri yada birkaci bir aradaysa yandi gulum keten helva Onunuze cikan birsey icin motora kenetlenmis "o diger iki parmak" i oradan sokup frene koyamazsiniz ve durus mesafeniz defalarca artar. Zaten cogu kez bir iki metre bile artmasi motorcu icin bir felakete yol acar.

    Fren pedalini bir kapi gibi dusunun, siz kapiyi acmak kapatmak icin kol tarafindan mi itersiniz yoksa menteseye yakin bir tarafindanmi? Iki parmakla yapilan frende mentese tarafini kullaniyorsunuz, yeterli moment kolu olmadan yeterli guc uretemezsiniz. Ayrica -butun- motorlarda fren kolu dort parmaga gore dizayn edilmistir (ilave- modern MX makineleri istisna) ve emniyetli durus icin gerekli guc ancak boyle uretilebilir.

    Ben kendim cok denedim, bos bir yerde siz de deneyin, iki parmakla "yumusak" (smooth) fren yapilamaz. Oysaki dort parmakla istediginiz basinci istediginiz yumusaklikta uygulayabilirsiniz.

    Hakan yokus yukari durdugunda hem freni hem gazi ayni elle idare edip motoru kaldirmaktan bahsediyor, haklidir cunku motoru size tarif ettigim gibi durdurmayi basaramamistir yada o sekilde ogretilmemis ona (ve bana) ve bu cambazliga ihtiyac duymaktadir. (itiraf:ayni seyi ben de cok yapmisimdir-bilgisizlik-) Yani vites 1 de, sag ayagi frende, sol ayagi yerde olsa bir taraftan sarki mirildanarak yokus yukari kalkacagi yerde luzumsuz risk aliyor, dikkat kesiliyor, yanlis yere odaklaniyor. Hakan a bunu yazdigi icin tesekkur ederim bu arada...

    Evet motor kullanmak huner ister ama kesinlikle "cambazlik", "ozel marifetler" istemez. Bunlara gerek duydugunuzu hissediyorsaniz birseyleri yanlis biliyor yada uyguluyor olmalisiniz. "Huner-ustalik" ise zamanla, sabirla, antremanla, tecrubeyle ve yapilan isi severek kazanilan bir seydir.

    Lafi gelmisken bir ufak hatirlatma daha: Motorla giderken sartlarin degismekte oldugunu hissettiginizde, mesela ilerde okul dagilmis cocuklar kaldirimda, iki inek yol kenarinda otluyor, park halindeki arabalardan birinin stop lambalari yaniyor-icinde biri var gibi, FREN KOLUNU DORT PARMAGINIZLA "ORTUN". Normal gidiyorsaniz zaten gazi kesmeyin ama fren yapmaya, manevraya hazir olun...on fren son derece onemlidir unutmayin ve parmaklari gazdan cekip frene koymak cok kiymetli bir sureyi sizden calar, hatta "urkutucu" bir seyle karsilasabilirsiniz ve o panikle simsiki tutunup hic fren yapamayabilirsiniz bile. Bunlar hep tecrube-istatistik...biraz oz guven ve biraz calisma ile hepsi oluyor...
    Hikizume, nothingelse, Cuhara ve 7 diğerleri bunu beğendiler..


    Motosiklet Aksesuarları ve Ekipmanları Online Satış Sitesi
    Premium Motosiklet Servis Randevusu
    Motomax
  2. #2
    -Black- - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Kasım 2005
    Şehir
    Çanakkale
    Motosikleti
    Yamaha MT-07 (eski) Suzuki DL650 2014 (yeni)
    Yıllar önce okumuştum, şimdi tekrar okuyorum, çok keyifli...

  3. #3

    Üyelik
    11 Eylül 2012
    Şehir
    Türkiye
    Motosikleti
    Yamaha X-Max 250
    Önünde - arkanda araç varsa tost olma ihtimali var, ben kaldırım kenarına çeker orda beklerim, kalkarken de yanımdaki araca öncelik verir sonra kalkarım ki bana kalkan olsun .

  4. #4
    fatih.met - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Aralık 2015
    Şehir
    iss
    Motosikleti
    TVS Apache
    kırmızı ışıkta duranları ezme gibi huyları var bizim insanımızın, benzer olayı ben yaşadım, sitenin güvenlik girişinde bariyerin kalkmasını beklerken arkadan toslayıverdi siyah bir transporter ve adam "pardon görmedim" dedi.

    gerçekten görmemiş miydi acaba? neyse, konu faydalı bir konu zira artık okumak yerine videolu anlatım tercih ediyorlar, okuyup yazmak ikinci planda oluyor.

    konu 2005 yılında açılmış, il cevap 12 sene sonra gelmiş, oda güzel

  5. #5

    Üyelik
    09 Ekim 2016
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Honda Cbr500R (2015)
    1 ay olmadı daha kursta eğitim göreli oradaki hocalar da 2 parmak fren kullanın diyorlardı, kursu arayıp sövsem mi ?

  6. #6
    tommygun - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Temmuz 2015
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Kawasaki Er6F
    Alıntı OkNisT adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    1 ay olmadı daha kursta eğitim göreli oradaki hocalar da 2 parmak fren kullanın diyorlardı, kursu arayıp sövsem mi ?
    Standart bir fren manetin varsa fren manetini kavramayan yüzük parmağı ve küçük parmağını zedeleme şansın var 2 parmak fren kullanımıyla ve de 4 parmakla her zaman daha kuvvetli frene basabilirsin.


    BLUE MOTOR - Benelli - RKS - KUBA
    Leoncino
    Daelim Motosiklet

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler