PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Sert Fren Sonrasında Motor Düşer



Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 13:55
Beklenmedik bir anda önünüze birşey fırladı , kitapta yazan herşeyi uyguladınız . Manet limon gibi kademeli olarak sıkıldı , arka frene acımasızca abanıldı (yanlış okumuyorsunuz panik frende arka frene abanın korkmayın) tam zamanında durmayı başardınız.

BRAVOOOO

Ultra müthiş bir binicisiniz kazayı engellediniz dediğiniz anda hooooop

O da ne motorla birlikte kendinizi yerde buldunuz halbuki hiçbir şeye çarpmadınız , motorun önü kaymadı , gayet net ve temiz bir fren yaptınız ama tam durduğunuz anda bir el sizi ve motoru çekip alıverdi.

Endişelenmeyin siz hala iyi bir binicisiniz ancak sert frenlemede dikkat edilmesi gereken iki çok önemli noktayı atladınız ve bu başınıza geldi.

1- BAKIŞ : Frene başladığınız andan itibaren kaçış noktası yönünde İLERİ bakın . Bakışınızı zemine yada önünüzdeki engele doğru kilitlerseniz kaçabilseniz dahi dengeniz alt üst olacaktır.

2- AYAKTA KALMANIN SIRRI : Bunu bedava veriyorum kıymetinizi bilin. Sert frenlemede ön düzen dibine kadar kapanacak tam olarak durduğunuz ana kadar bu durumunu değiştirmeyecektir. Eğer bu şekilde durursanız motor hareketsiz kaldığı anda ön düzen çok sert bir şekilde eski haline dönmeye çalışacak ve sanki motora alttan bir koç vurmuş gibi gidon yukarı doğru savrulacaktır.
Bunu engellemek çok basittir , frenleme alışkanlığınızı değiştirmelisiniz. Ani veya normal duruş farketmez durma anından hemen önce sadece ön freni yavaşça bırakın motor son sabitlenmesini sadece arka fren ile yapsın bu durumda çok yumuşak ve dengeli bir şekilde durabildiğiniz farkedeceksiniz. Bunu her duruşunuzda alışkanlık haline getirin ilerde çok işinize yarayacaktır.

Sevgiler

luthier76
22 Aralık 2011, 14:01
Bir de şöyle bişey var sanırım. Arka tekeri frenle kitlediğiniz takdirde durana kadar(ya da iyice yavaşlayana kadar) freni bırakmamak gerek diye biliyorum. Yoksa ön ve arka tekerin çizgileri değiştiği için motor sizi atmaya çalışıyor.

glock
22 Aralık 2011, 14:06
la hocayii, iyi dinleyun bakaym! sayin hocam, ha bu dümenu baktığım yere doğrultmam gerekmiy mi her daim?

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 14:08
Bir de şöyle bişey var sanırım. Arka tekeri frenle kitlediğiniz takdirde durana kadar(ya da iyice yavaşlayana kadar) freni bırakmamak gerek diye biliyorum. Yoksa ön ve arka tekerin çizgileri değiştiği için motor sizi atmaya çalışıyor.

::144:: biz ne yazmışız yukarıda , sende Glock a benzemeye başladın şamarı hakettin :) :) :)

Not: Şaka bir yana söylediğin doğrudur ekleme için teşekkür ederim...

glock
22 Aralık 2011, 14:10
belli bir açıdan sonra atabilir tabi, dümdüz kayarsa sal gitsin, baktın ki yana yatmaya başlıyor gaz vericeksin ki dengelesin...

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 14:10
la hocayii, iyi dinleyun bakaym! sayin hocam, ha bu dümenu baktığım yere doğrultmam gerekmiy mi her daim?

Hah kendiside geldi zaten . Al canım senin için üç tane ayırdım.

::144:: ::144:: ::144::

glock
22 Aralık 2011, 14:17
glock düşsün kafana ama kask takılıyken :) ne yaptım yine Sn. 8CAN baba?
bahadır seni şamarlıyorum glock sen duy... birazdan, sanada sıra gelecek der gibi :cherry:

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:17 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:13 ----------

sıra banada geldide... vur hocam vur bize müstahaktır, asfalt vurmasında senden yiyelim şamarı.

erro
22 Aralık 2011, 14:24
o tırsmayla durmadan ön fren nasıl bırakılır merak ediyorum...sanırım iyi binici olmak da o demek zaten...

faydalı bir bilgi teşekkürler umarım kimse böyle bir durumla karşılaşmaz...

luthier76
22 Aralık 2011, 14:28
Oocan abi daha önce bir başlık altında bu soruyu sormuştum fakat cevap gelmemişti. Sorum şuydu; ABS li bir motorda ani bir durumda ön frene ve arka frene istediğimiz kadar abanabilirmiyiz? Sonuçta kayma problemimiz olmayacak...

ekremz
22 Aralık 2011, 14:34
peki şu durumda yapabileceğimiz bir şey var mı? ani fren yaptık ve amortisörler sonuna kadar dayandı, kaçış noktasına bakıyoruz fakat zemin düz değil. tabiri caizse ~ bu şekilde abartılı olmasa da şeritteki zemin yükseklikleri değişken. amortisörler sonuna kadar dayalı ve tahminen ağırlığın tamamı ön teker üzerinde iken bu gibi bir yolda nasıl kaçış sağlayabiliriz.

yaşadığım yer marmaris. yolların çoğu parke olduğu için bu durumla çok sık karşılaşıyorum.

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 14:52
Oocan abi daha önce bir başlık altında bu soruyu sormuştum fakat cevap gelmemişti. Sorum şuydu; ABS li bir motorda ani bir durumda ön frene ve arka frene istediğimiz kadar abanabilirmiyiz? Sonuçta kayma problemimiz olmayacak...

Yapman gereken budur zaten , değişmeyen tek şey ön frene ABS siz motordaki gibi kademeli olarak yükleneceksin ama sonuna kadar abanacaksın.

ferhatkars
22 Aralık 2011, 14:54
başıma gelen bir olay....
devamlı güzargahım üzerinde rampa aşagı tersine eğimli viraj var....
kuru havada sorun yokda....yagmur yagdıgında ne yapacagım diye düşünüp dururdum....
sonbahar oldu yağmur yagmaya başladı...işe gidiyorum.... tırsa tırsa....
geldik rampanın başına...3. vitese aldım 30 ile felan iniyorum....iyice rampa dikleşti 2 ye düştüm...bu arada frenleri de ufak ufak yokluyorum....dokunmam ile kayıyor.... baktım olmuyor...yatırdım motoru, ben üstte o altta-o altta ben üste yaklasık 25-30 m kadar kayıp yolun karşısında kaldırıma çarpıp durabildik....
motorda ufak tefek çizikler ile kurtardık...ben de sorun yok....
baktınız kaçacak yer yok, duramayıp kafadan çakmakdansa yatarak kaymak daha mantıklı...

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 14:54
peki şu durumda yapabileceğimiz bir şey var mı? ani fren yaptık ve amortisörler sonuna kadar dayandı, kaçış noktasına bakıyoruz fakat zemin düz değil. tabiri caizse ~ bu şekilde abartılı olmasa da şeritteki zemin yükseklikleri değişken. amortisörler sonuna kadar dayalı ve tahminen ağırlığın tamamı ön teker üzerinde iken bu gibi bir yolda nasıl kaçış sağlayabiliriz.

yaşadığım yer marmaris. yolların çoğu parke olduğu için bu durumla çok sık karşılaşıyorum.

Yapacak birşey yok ileri bakarak düz hatta frene devam , biraz sarsılırsın ama düşmezsin ...

WOLKANWOLKAN
22 Aralık 2011, 14:55
Mrb,

Kombine fren sıkışında öne mi çeker yoksa komple mi çöker :silent:

Diğer soru da bu gibi durumlarda(yukarıdaki) ve bozuk yolda yerle temasın kesilmesi halinde high side-yukarıdan uçmaya,aşırtmaya engel olmak için totoşun hafif havalandırılıp motorun zıplamasında rahatlama yaratmak yanlış bir uygulama mıdır? Ben öyle yapıyorum ve faydasını gördüğümü düşünüyorum. Hatta viraja yattığımda bile başıma gelme ihtimali olduğunda uyguladım.

Syg.

not: havalanadırma"dan kasıt hava geçecek kadar boşluk bırakmak yoksa ayağa kalkmaktan bahsedilmemektedir.

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 14:56
başıma gelen bir olay....
devamlı güzargahım üzerinde rampa aşagı tersine eğimli viraj var....
kuru havada sorun yokda....yagmur yagdıgında ne yapacagım diye düşünüp dururdum....
sonbahar oldu yağmur yagmaya başladı...işe gidiyorum.... tırsa tırsa....
geldik rampanın başına...3. vitese aldım 30 ile felan iniyorum....iyice rampa dikleşti 2 ye düştüm...bu arada frenleri de ufak ufak yokluyorum....dokunmam ile kayıyor.... baktım olmuyor...yatırdım motoru, ben üstte o altta-o altta ben üste yaklasık 25-30 m kadar kayıp yolun karşısında kaldırıma çarpıp durabildik....
motorda ufak tefek çizikler ile kurtardık...ben de sorun yok....
baktınız kaçacak yer yok, duramayıp kafadan çakmakdansa yatarak kaymak daha mantıklı...

Alternatif rota imkanınız yokmudur ?

luthier76
22 Aralık 2011, 14:59
Abs tam tembel işi o zaman. Ama bence iyi. Hata toleransı fazla demekki. Motoru abs li alayım ben en iyisi.

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 14:59
Mrb,

Kombine fren sıkışında öne mi çeker yoksa komple mi çöker :silent:

Diğer soru da bu gibi durumlarda(yukarıdaki) ve bozuk yolda yerle temasın kesilmesi halinde high side-yukarıdan uçmaya,aşırtmaya engel olmak için totoşun hafif havalandırılıp motorun zıplamasında rahatlama yaratmak yanlış bir uygulama mıdır? Ben öyle yapıyorum ve faydasını gördüğümü düşünüyorum. Hatta viraja yattığımda bile başıma gelme ihtimali olduğunda uyguladım.

Syg.


kendi motorum diye övünmüyorum ama BMW dışındaki bütün motorlarda kombine olsun olmasın ön taraf dalacaktır.

Motorda ayağa kalkmanız off-road ortamında kullanılan bir tekniktir normal yol koşullarında motora dizlerimiz ile kenetlenmiş olarak kalmak daha güvenlidir.

ferhatkars
22 Aralık 2011, 15:01
Alternatif rota imkanınız yokmudur ?

daha sonradan rotayı 2 km kadar uzattım....
kazadan 2 hafta sonra benım carptıgım kaldırımın 2 metre ilerisi ev...
eve bmc kamyon çarpmıştı... düşünün artık nasıl bir yer oldugunu....

glock
22 Aralık 2011, 15:05
abs destekli kombine frenlerde, double kombine varsa vfr800 örneğin; ön-arka ikisinede fazla gücü aktarma yapabiliyor pistonlar çapraz çalışır...
kasiste veya herhangi bir durumda popoyu selenin üzerinden kaldırmak faydalı bir durum.

WOLKANWOLKAN
22 Aralık 2011, 15:06
kendi motorum diye övünmüyorum ama BMW dışındaki bütün motorlarda kombine olsun olmasın ön taraf dalacaktır.

Motorda ayağa kalkmanız off-road ortamında kullanılan bir tekniktir normal yol koşullarında motora dizlerimiz ile kenetlenmiş olarak kalmak daha güvenlidir.

Abi hızlı okuyorsun sonra dayıyorsun şamarı :)

Not kısmında ayağa kalkmadığımı belirttim onu dikkate alarak tekrar değerlendirmeni isterim.

Kombine kastım ise frenin kombine olması değil ön-arka birlikte fren sıkılması, abs kombinesi değil. ABS kombinesi bu manada zaten yeterli değil, yavaşlamada ok ancak abs li veya değil kombine fren sıkmada öne değil yere çöküyor. Bunda iddialıyım zaten amaç da bu değil mi, önün dalmasını, öne yığılmayı, çatalın daralması, durduğunda rodeo yaşanmamasını sağlayan, ve en önemlisi fren mesafesini kısaltan tutum zaten bu değil mi?

Syg.

glock
22 Aralık 2011, 15:13
şimdi şöyle, aşırı fren gücünü dağıtmaya yarayan bi sistemdir önü sıkarsınız şiddetine göre pistonları ayarlar çapraz olarak sıkar ve fazlasınıda arkaya doğru aktarır... eğer arkayı şiddetle sıkarsanız da aynı şey ön teker içinde gecerlidir double combineden bahsediyorum, hondalarda dcabs diye gecer, paneuropan ve vfr serisinde vardır sanırım goldwingte de var...

dersansport
22 Aralık 2011, 15:14
doğru anlatım ama maximum fren mesafesi için debriyajın sıkılıp güç aktarımının durdurması lazımdır yoksa motor ileri gitmek isterken siz onu durdurmaya çalışırsınız iki karşıt güç mesafeyi arttırır.

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 15:15
abs destekli kombine frenlerde, double kombine varsa vfr800 örneğin; ön-arka ikisinede fazla gücü aktarma yapabiliyor pistonlar çapraz çalışır...
kasiste veya herhangi bir durumda popoyu selenin üzerinden kaldırmak faydalı bir durum.


Abi hızlı okuyorsun sonra dayıyorsun şamarı :)

Not kısmında ayağa kalkmadığımı belirttim onu dikkate alarak tekrar değerlendirmeni isterim.

Kombine kastım ise frenin kombine olması değil ön-arka birlikte fren sıkılması, abs kombinesi değil. ABS kombinesi bu manada zaten yeterli değil, yavaşlamada ok ancak abs li veya değil kombine fren sıkmada öne değil yere çöküyor. Bunda iddialıyım zaten amaç da bu değil mi, önün dalmasını, öne yığılmayı, çatalın daralması, durduğunda rodeo yaşanmamasını sağlayan, ve en önemlisi fren mesafesini kısaltan tutum zaten bu değil mi?

Syg.

Hayır kombine frenlemenin ağırlık transferine etkisi yoktur yük tam performanslı frenlemede mutlaka öne yığılacaktır , BMW de de bu durum böyledir yani yük ön tekere biner ama süspansyon geometrisi geriden gelen bu yüklenmeye karşılık kapanarak değil rijit kalarak cevap verir.

Sevgiler

glock
22 Aralık 2011, 15:16
bu demek değildir ki kayma-kızaklama yapmaz cünkü kaymaya göre sensörü yok ki, belli orana göre ayarlıdır sadece.

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 15:19
doğru anlatım ama maximum fren mesafesi için debriyajın sıkılıp güç aktarımının durdurması lazımdır yoksa motor ileri gitmek isterken siz onu durdurmaya çalışırsınız iki karşıt güç mesafeyi arttırır.

Japonlar öyle demiyorlar ;

Bu konuyu özellikle açmadımki tartışma olmasın , dünyaya hakim olan iki ana sürüş ekolü bu noktada farklı şeyler söylüyorlar .Japonlar durma anına kadar debriyajı sıkmazken Avrupalılar daha fren başlarken debriyajada asılıyorlar. Ben her ikisindende eğitim aldım bu nedenle sadece birinin fikrini savunamam.

Sevgiler

luthier76
22 Aralık 2011, 15:20
Aynı şartlarda abs siz sisteme göre daha az kayacağı ya da hiç kaymayacağı kesindir sanırım.

BBelt
22 Aralık 2011, 15:21
doğru anlatım ama maximum fren mesafesi için debriyajın sıkılıp güç aktarımının durdurması lazımdır yoksa motor ileri gitmek isterken siz onu durdurmaya çalışırsınız iki karşıt güç mesafeyi arttırır.

Benim de frenlemede debriyaj kullanma alışkanlığım var ama debriyajı sıkmazsanız fren mesafesinin azalacağı düşüncesi doğru değil... Birçok eğitmen frenleme esnasında debriyajı çekmeyi önerirken birçoğu da kesinlikle debriyaja dokunmayın diyor. Örneğin ben eğitimi Honda'dan aldım, fren sırasında debriyajı kesinlikle çekmemek gerektiğini söylüyorlar. Bende alışkanlık olmuş, vazgeçemedim...

ekremz
22 Aralık 2011, 15:25
aslında çokta çözülemeyecek bir konu gibi değil. her şeyi test edebilecek teknolojiye sahip firmaların birbirinin tamamen zıttı şeyleri savunması biraz garip geliyor insana. kendi kullanımım da yük frenlere bindikten yoksa debriyajı çekerim.

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 15:25
Mrb,

Kombine fren sıkışında öne mi çeker yoksa komple mi çöker :silent:

Diğer soru da bu gibi durumlarda(yukarıdaki) ve bozuk yolda yerle temasın kesilmesi halinde high side-yukarıdan uçmaya,aşırtmaya engel olmak için totoşun hafif havalandırılıp motorun zıplamasında rahatlama yaratmak yanlış bir uygulama mıdır? Ben öyle yapıyorum ve faydasını gördüğümü düşünüyorum. Hatta viraja yattığımda bile başıma gelme ihtimali olduğunda uyguladım.

Syg.

not: havalanadırma"dan kasıt hava geçecek kadar boşluk bırakmak yoksa ayağa kalkmaktan bahsedilmemektedir.

Dizlerinle motoru kavradığın sürece , beline gelebilecek aşırı darbelerden korunmak için iyi bir yöntemdir ancak forum ortalamasının çok üzerinde bir teknik olduğu için bunu burada yazarak paylaşmak yanlış anlamalara ve dolayısı ile yanlış uygulamalar sonucunda kazaya sebebiyet verebilir. Birebir uygulama ile çalışılması gereken bir konudur.

Sevgiler

glock
22 Aralık 2011, 15:30
sn. 8can bey, paddock standı hakkında bir konu açmıştım, size danışmak istedim
sakıncası yoksa size zahmet yardımcı olabilir misiniz?

WOLKANWOLKAN
22 Aralık 2011, 15:32
Okan Bey sizin bmw de bile böyle olması imkansız ben iddialıyım (yazıyorum ama yusuf da tepede :) ).


Ön-arka dengesini sağlayarak sıkma halinde kesinlikle öne çökmez. Direk motorun ortasından yere çeker, yeter ki denge sağlansın. O da tecrübeyle.

Bence sen artık hırkayı giydiğin için farkında değilsin ve öne çökmediğinin farkında bile değilsin.

Diğer tarafta senin bmw'nin sadece ön fren sıkarak dalmadığı konusu da yukarıdaki satıra girer. Eğer böyle olsa viraj içi kaldırabileceği kadar frende, arka frenin işi abartır ve drifte çeker. Meğer ki elektronik aksamın buna müsade etmiyorsa bir şey diyemem.

Yazdım ama lütfen haddimi aştığımı düşünme, bana-bilene-bilmeyene paylaşım olsun diyerekten eteğimdekileri boşalttım :)

Öbür konuda ise (totoş air ram :) ) değerlendirmeni rica edebilir miyim.

Doğrusunun paylaşılmasının gerektiği kanaatindeyim.

Çünki o konuda çok iddalıyım, ziyadesiyle faydasını gördüğümü düşünüyorum. Özellikle benim motorun kısa, ağırlığım dolayısıyla amortisörün hafif sert olması-gazın her zaman fazlasıyla hazırda beklediğini de dikkate alırsan sevinirim.

Syg.

dersansport
22 Aralık 2011, 15:41
Okan Bey sizin bmw de bile böyle olması imkansız ben iddialıyım (yazıyorum ama yusuf da tepede :) ).


Ön-arka dengesini sağlayarak sıkma halinde kesinlikle öne çökmez. Direk motorun ortasından yere çeker, yeter ki denge sağlansın. O da tecrübeyle.

Bence sen artık hırkayı giydiğin için farkında değilsin ve öne çökmediğinin farkında bile değilsin.

Diğer tarafta senin bmw'nin sadece ön fren sıkarak dalmadığı konusu da yukarıdaki satıra girer. Eğer böyle olsa viraj içi kaldırabileceği kadar frende, arka frenin işi abartır ve drifte çeker. Meğer ki elektronik aksamın buna müsade etmiyorsa bir şey diyemem.

Yazdım ama lütfen haddimi aştığımı düşünme, bana-bilene-bilmeyene paylaşım olsun diyerekten eteğimdekileri boşalttım :)

Öbür konuda ise (totoş air ram :) ) değerlendirmeni rica edebilir miyim.

Doğrusunun paylaşılmasının gerektiği kanaatindeyim.

Çünki o konuda çok iddalıyım, ziyadesiyle faydasını gördüğümü düşünüyorum. Özellikle benim motorun kısa, ağırlığım dolayısıyla amortisörün hafif sert olması-gazın her zaman fazlasıyla hazırda beklediğini de dikkate alırsan sevinirim.

Syg.
ön taraf ne yaparsanız yapın çöker çökmemesi için maybach gibi milon dolarlık arabanız yüz bindolarlık amartisör sisteminiz olması lazım onda bile çöküyorda yolcuya hissettirilmiyor.bir şekilde durma enerjisinin absorbe edilmesi lazım kısaca.
debriyaja gelirsekde ben hem serdar abiden hemde amerikada ve burda aldıgım güvenli sürüş eğitimlerinde hem debriyajsız hemde debriyajlı yaptıgımız testlerde arada büyük fark olmasada debriyaj sıkılıyken daha erken durdu araç.bazı debriyajla ugraşmayın der çünkü güvenlik içindir bu sürücü bir yandan tehlikeden kaçış manvesrasını yapıcak sonra dikkatli frenajı dengeyi saglıyacak büyük stres altında birde sol elde debriyajı sıkması sakat diye ama arabalarda daha rahat oldugu için arabalarda herkez sıkar.

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 15:42
Okan Bey sizin bmw de bile böyle olması imkansız ben iddialıyım (yazıyorum ama yusuf da tepede :) ).


Ön-arka dengesini sağlayarak sıkma halinde kesinlikle öne çökmez. Direk motorun ortasından yere çeker, yeter ki denge sağlansın. O da tecrübeyle.

Bence sen artık hırkayı giydiğin için farkında değilsin ve öne çökmediğinin farkında bile değilsin.

Diğer tarafta senin bmw'nin sadece ön fren sıkarak dalmadığı konusu da yukarıdaki satıra girer. Eğer böyle olsa viraj içi kaldırabileceği kadar frende, arka frenin işi abartır ve drifte çeker. Meğer ki elektronik aksamın buna müsade etmiyorsa bir şey diyemem.

Yazdım ama lütfen haddimi aştığımı düşünme, bana-bilene-bilmeyene paylaşım olsun diyerekten eteğimdekileri boşalttım :)

Öbür konuda ise (totoş air ram :) ) değerlendirmeni rica edebilir miyim.

Doğrusunun paylaşılmasının gerektiği kanaatindeyim.

Çünki o konuda çok iddalıyım, ziyadesiyle faydasını gördüğümü düşünüyorum. Özellikle benim motorun kısa, ağırlığım dolayısıyla amortisörün hafif sert olması-gazın her zaman fazlasıyla hazırda beklediğini de dikkate alırsan sevinirim.

Syg.

Azami frenlemede her iki fren kullanılsa dahi motoru ön fren durduracaktır. Makinanın geometrisine göre küçük miktarlarda değişse bile ön tekerleğin frenlemeye olan katkısı arka tekerleğin asgari iki katıdır bu nedenle motorun ağırlığı ön tarafa doğru kayacak ve ön süspansyonun kapanmasına neden olacaktır , BMW nin istisnai durumu şudur ki ağırlık arkadan öne doğru geldiğinde diğer motorların aksine yükü taşıyan kolları yatay pozisyonda olan BMW nin ön takımını kapanması yönünde zorlayamayacak motorun önü dalmayacaktır. BMW nin F serisi ve G serisi motorlarında bu sistem yoktur sadece R ve K serileri için geçerlidir.

Sevgili Volkan bunun benim hırkam veya ceketimle alakası yoktur , yüzyüze tanıştığımız zaman uygulamalı olarak frenlemeyi göstermeyi isterim.

Sevgilerimle

Syanur
22 Aralık 2011, 15:56
1. si verilen bilgiler çok değerli teşekkür ederim. :cat:

2. si bir sorum var; Panik frende arka frene abandık tamam, denildiği gibi durana kadar da bırakmıycaz. Ama gel gelelim benim motorda arka teker kitlendikten sonra ya sağa yada sola doğru gitmeye başlıyor yavaş yavaş(muhtemelen diğer motorlarda da oluyordur, bisikletlerde olduğu gibi). Eğer panik fren yapmamız gereken olay düşük süratte ise tamam sorun yok. Ama yüksek süratte ise bu durum denge kaybına sebep oluyor. Başıma geldi, girmek üzere olduğum alt geçidin meğer tıkalı olduğunu farkettim(yorgun olduğum için galiba, bakıp bakıp idrak edemedim başta). Ve frenlere yüklendim. Arka teker hissettiğime göre kaymaya başladı ve hızım ~50 civarıydı, belki daha yüksek. Ve aşağıya eğim var(alt geçide giriyoruz!). Arka teker yavaş yavaş yanıma gelmeye başlar gibi olunca bıraktım nefes alsın diye ve düzelince tekrar sıktım. Bu durumda ben durana kadar arka freni sıksaydım büyük ihtimalle yan yatmış olurdum. Olmaz mıydım??

3. sü bir sorum daha var; Kesinlikle bakışlar konusunda katılıyorum ve çok doğru söyelemişsiniz. Bu insanın dengesi açısından fiziksel olarak bir çok konuda geçerli. Ancak ön frene yüklendiğimizde motor öne yığılıyor ve manevra/yönlendirme yapmayı reddediyor. Beni paniğe sokan da bu oluyor zaten. Belki tecrübesizlikten ama bilmiyorum, ben ciddi sert fren yaptığımda motor sağa sola yönelmemekte çok ısrar ediyor(ki bence fiziksel olarak çok mantıklı). Bu durumda önümde duran yada ani fren yapan arabanın yanından kaçıcam, bakıyorum oraya, bir yandan da fren yapıyorum ama motoru neredeyse yönlendiremiyorum. Aklımdan hızlıca "freni azaltmaz yada brakmazsan motoru yönlendiremiyeceksin ama freni brakırsan da hızın azalmayacak ve manevra yapamadan arabaya toslıycam" diye geçiriyorum. İşte bahsettiğim panik sebebi bu. Şimdi hem ön takımı köküne indirecek kadar sert fren yapıp hem de kaçış yönüne doğru motoru yönlendirmek nasıl mümkün oluyor??

Uzun mu oldu biraz?(bir soru daha :) )

WOLKANWOLKAN
22 Aralık 2011, 15:56
Abi ben kendi motorumda öne çökmeyi engelliyorum, direk bahsettiğim gibi komple çöküyor, ha ön fren çoğu zaman daha baskın olduğundan dalsa bile arka fren ile dengeleyip ağırlığı direk altıma alıyorum.

Totoş air ram konusunda yorum?

erro
22 Aralık 2011, 16:14
arka tekerde güç olan motor daima dengede durma eğilimindedir. debriyaj sıkıldığında gücü keserek motor dengesi tamamen sürücünün kontrolüne geçmiş bulunmaktadır ve panikle o ağırlığı dengede tutmak efor gerektirir...

yanlış mıyım oocan hocam...?

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 16:34
1. si verilen bilgiler çok değerli teşekkür ederim. :cat:

2. si bir sorum var; Panik frende arka frene abandık tamam, denildiği gibi durana kadar da bırakmıycaz. Ama gel gelelim benim motorda arka teker kitlendikten sonra ya sağa yada sola doğru gitmeye başlıyor yavaş yavaş(muhtemelen diğer motorlarda da oluyordur, bisikletlerde olduğu gibi). Eğer panik fren yapmamız gereken olay düşük süratte ise tamam sorun yok. Ama yüksek süratte ise bu durum denge kaybına sebep oluyor. Başıma geldi, girmek üzere olduğum alt geçidin meğer tıkalı olduğunu farkettim(yorgun olduğum için galiba, bakıp bakıp idrak edemedim başta). Ve frenlere yüklendim. Arka teker hissettiğime göre kaymaya başladı ve hızım ~50 civarıydı, belki daha yüksek. Ve aşağıya eğim var(alt geçide giriyoruz!). Arka teker yavaş yavaş yanıma gelmeye başlar gibi olunca bıraktım nefes alsın diye ve düzelince tekrar sıktım. Bu durumda ben durana kadar arka freni sıksaydım büyük ihtimalle yan yatmış olurdum. Olmaz mıydım??

3. sü bir sorum daha var; Kesinlikle bakışlar konusunda katılıyorum ve çok doğru söyelemişsiniz. Bu insanın dengesi açısından fiziksel olarak bir çok konuda geçerli. Ancak ön frene yüklendiğimizde motor öne yığılıyor ve manevra/yönlendirme yapmayı reddediyor. Beni paniğe sokan da bu oluyor zaten. Belki tecrübesizlikten ama bilmiyorum, ben ciddi sert fren yaptığımda motor sağa sola yönelmemekte çok ısrar ediyor(ki bence fiziksel olarak çok mantıklı). Bu durumda önümde duran yada ani fren yapan arabanın yanından kaçıcam, bakıyorum oraya, bir yandan da fren yapıyorum ama motoru neredeyse yönlendiremiyorum. Aklımdan hızlıca "freni azaltmaz yada brakmazsan motoru yönlendiremiyeceksin ama freni brakırsan da hızın azalmayacak ve manevra yapamadan arabaya toslıycam" diye geçiriyorum. İşte bahsettiğim panik sebebi bu. Şimdi hem ön takımı köküne indirecek kadar sert fren yapıp hem de kaçış yönüne doğru motoru yönlendirmek nasıl mümkün oluyor??

Uzun mu oldu biraz?(bir soru daha :) )

1-İleriye bakarak yapılan arka frende motorun mekanik bir problemi yok ise ip gibi dümdüz gider. (Bunu defalarca denedik tersini iddia edenler hep kaybetti)

2- Son ana kadar frene devam etmeli , yönlendirmeye başlamadan evvel frenleri tamamen bırakmalısın yoksa yönlenmez. Bu durumla ilgili daha önce başlık açmıştım oradan alıntı yapıyorum iyice okumalısın.


Konuya bir nokta koymanın zamanı geldi .

Sağdan yada soldan önünüze birşey fırladı ve siz bunu farkettiğinizde durabilmek için yeterli mesafeniz yok.
Öncelikle söylemeliyimki panik yapmanızın size hiçbir faydası olmadığı gibi olayı çok daha vahim şeylere neden olabilir . Sakin olun bu anda nefes çok önemlidir bu konu ile daha önce yazılmış çok güzel ve bilimsel bir yazı var eğer burada yayınlanmadı ise alıntı yapıp yayınlayacağım.

-İlk yapmanız gereken şey "fren" doğru ve soğukkanlı yapılmış fren size zaman kazandıracaktır. Vites , debriyaj v.b. herşeyi unutun sizi en çabuk durduracak şey frendir.
-Ne yaparsanız yapın ama sakın önünüze atlayan objeye kilitlenmeyin. Amacınız fren ile zaman kazanırken aynı anda bir çıkış deliği bulabilmek . Periferik bakışın önemi burada başlıyor işte. Düşününki evde TV seyrediyorsunuz ve ekrana kocaman bir sinek konmuş veya önünde uçuyor. Sineğin orada olduğunu bilirsiniz sizi rahatsız eder ama arkadaki filmi izlemeye de devam edersiniz. İşte önünüze fırlayan engel o sinek olmalı ve siz hala yola ve geçebileceğiniz noktaya odaklanmış olmalısınız.
- Süratinizi engelden kaçış manevrasına başlayabilecek kadar düşmüş ise korkmayın kurtuluş çok yakında. Çıkış noktasına doğru motorunuzu yönlendirmek için elinizden geleni yapın. Yüksek ihtimal ile kurtarıcaksınız .

Birkaç değerli ipucu.

- Araçlar yola dik açı ile girdilerse gidiş yönleri asla değişmez , sizi farkederlerse yapabilecekleri tek şey panik fren ile duraksamaktır. Aracın gidiş yönünün tersine odaklanın kaçış noktası orada ....
- Yola fırlayan hayvanları korna ile uyarmakla zaman kaybetmeyin tersine sizi ne kadar geç farkederse o kadar iyidir. Korna ile paniğe soktuğunuz hayvan ani yön değişiklikleri yapabilir ve kaçış planınızı suya düşürebilir. İkinci bir plan yapmaya vaktiniz olmayacaktır.
- Motordan atlamak veya yatırarak motoru terk etmek sizi asla fren kadar yavaşlatamaz , son ana kadar fren ile yavaşlattınız motoru , kaza kaçınılmaz ise bile son ana kadar yaptığınız fren kaza şiddetinin asgari düzeye inmesini sağlayacaktır

erro
22 Aralık 2011, 16:34
mesajı yanlış yere yazmışım silemeyince editleyim bari...özür..

Okan Sinan Ocan
22 Aralık 2011, 16:42
arka tekerde güç olan motor daima dengede durma eğilimindedir. debriyaj sıkıldığında gücü keserek motor dengesi tamamen sürücünün kontrolüne geçmiş bulunmaktadır ve panikle o ağırlığı dengede tutmak efor gerektirir...

yanlış mıyım oocan hocam...?

Bu soruyu net cevaplayacak kadar üzerinde çalışmadım bu konunun

bugay
22 Aralık 2011, 16:48
Debriyajı çekmek ve ya çekmemek fren mesafesini değiştiremez, sonuçta gazı kesince arka fren biraz basılıymış gibi motor arka tekeri tutacak ama birden kitlemeye kalkarsanız arka freni, motorun kinetik enerjisi olduğundan hemen durmak istemeyecek ve azalan bi kuvvetle biraz daha arka tekeri döndürmeye çalışacaktır. Fren mesafesinde en kısayı tutturabilmek ise tekerleri tam kaymaya başlanan sınırda tutabilmektir, bunu frenle ya da motor freniyle yapmış olmak bişey değiştirmez. Kim nasıl alıştıysa öyle yapmalı bence, ben debriyajı sıkarım mesela.

yasdal
22 Aralık 2011, 18:23
Yine bir Japon - İngiliz sistemi tartışmasına hoş geldik. Arkadaş bu iş bu kadar zor değil. Hepimiz motosiklet kullanıyoruz. Tek yapmamız gereken düz bir yolda aynı hız, aynı noktada debriyajlı ve debriyajsız fren yapıp durduğumuz yerlere bakmak. Hangisi kısaysa onu uygulamaya devam ederiz. 30 la yaptığımız frende anlama imkanımız fazla olmayacaktır o yüzden 70 le denemenizi tavsiye ederim. (Bu arada daha önce frenleme çalışmaları yaptığınızı ve düz bir zeminde motosikletinizi devirmeden acil fren yapabildiğinizi varsayıyorum. İlk kez deneyecekseniz lütfen bir kontrol eğitimi almadan denemeyiniz. )

Asıl konu panik fren (ben daha çok acil fren diyorum) anında yanlışlıkla gaz açma vs. durumlarına karşı motor gücünü devreden çıkarmak olmalı bence. Ben bu yüzden alışkanlık edinmeye çalışıp durmak için yaptığım tüm frenlemelerde debriyaj kullanırım. Alışkanlık yapmazsanız acil durumda aklınıza gelip gelip çekmek isteseniz bile çekemezsiniz.

Syanur
22 Aralık 2011, 18:58
1-İleriye bakarak yapılan arka frende motorun mekanik bir problemi yok ise ip gibi dümdüz gider. (Bunu defalarca denedik tersini iddia edenler hep kaybetti)

2- Son ana kadar frene devam etmeli , yönlendirmeye başlamadan evvel frenleri tamamen bırakmalısın yoksa yönlenmez. Bu durumla ilgili daha önce başlık açmıştım oradan alıntı yapıyorum iyice okumalısın.

Teşekkür ederim. Ben arka teker üzerinde biraz daha frenleme çalışayım en iyisi... Kitlendiği zaman hafiften gezintiye çıkıyor gibi, belki benden kaynaklıdır...

BBelt
22 Aralık 2011, 19:20
arka tekerde güç olan motor daima dengede durma eğilimindedir.

Teorik olarak tam doğru bir ifade değil sevgili kardeşim. Tekerlekleri dönmekte olan motor dengede durma eğilimindedir, dersek tam olarak doğru söylemiş oluruz. Tekerleğe güç iletilmekte olup olmaması önemli değildir... Fiziksel açıklamasını öğrenmek istersen jiroskobik efekt ve açısal momentum konularını araştırabilirsin.

r__nGqGpTD8


Yine bir Japon - İngiliz sistemi tartışmasına hoş geldik. Arkadaş bu iş bu kadar zor değil. Hepimiz motosiklet kullanıyoruz. Tek yapmamız gereken düz bir yolda aynı hız, aynı noktada debriyajlı ve debriyajsız fren yapıp durduğumuz yerlere bakmak. Hangisi kısaysa onu uygulamaya devam ederiz. 30 la yaptığımız frende anlama imkanımız fazla olmayacaktır o yüzden 70 le denemenizi tavsiye ederim. (Bu arada daha önce frenleme çalışmaları yaptığınızı ve düz bir zeminde motosikletinizi devirmeden acil fren yapabildiğinizi varsayıyorum. İlk kez deneyecekseniz lütfen bir kontrol eğitimi almadan denemeyiniz. )

Asıl konu panik fren (ben daha çok acil fren diyorum) anında yanlışlıkla gaz açma vs. durumlarına karşı motor gücünü devreden çıkarmak olmalı bence. Ben bu yüzden alışkanlık edinmeye çalışıp durmak için yaptığım tüm frenlemelerde debriyaj kullanırım. Alışkanlık yapmazsanız acil durumda aklınıza gelip gelip çekmek isteseniz bile çekemezsiniz.

Mühendisçeden Türkçeye çevireyim: Nasıl alıştıysanız ve en iyi nasıl yapıyorsanız öyle yapın... Demiş :)