PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : tork ve beygir hakkında bir soru



turbobusa50
05 Ekim 2011, 13:04
arkadaşlar diyelim ki maximum torkunu 8000 devirde ve maximum gücünü 10000 devirde veren bir motosikletimiz olsun. şimdi en yüksek tork dediğimiz o motorun en iyi ivmelendiği devir diyoruz. mesela vitesi 8000'de atacağımıza 9000 devirde atsak bu motorun devir çevirmesi daha hızlı olacağı için daha iyi ivmelenme sağlanmaz mı. aynı şey güç için de geçerli. mesela 11000 devir çeviren bu motor 10000 devirden daha mı az kuvvet oluşturur. ama motor o devire çıkmak için bir güç sarfetmiştir. gücü 10000 devirde kalsa ha gücü buraya kadarmış deriz.

tamam benim dediğim doğru değil ama mutlaka net bir teknik açıklaması vardır. bu konuya ne diyorsunuz arkadaşlar.

zeda3000
05 Ekim 2011, 13:35
Ben simdi yorum yazmiyacagim sitenin tum muhendisleri ve proflari dolduraracak bir ara gelil bakarim duruma gore bir sey yazarim.:)

greyhorse
05 Ekim 2011, 13:59
aşağıdaki başlıkta detaylıca anlatım mevcut.bir oku gel sonra tartışırız :)


http://www.motosiklet.net/forum/faydali-bilgiler/14066-tork-ve-beygir-gucu-meselesinin-aciklamasi.html

bassturbin
05 Ekim 2011, 14:43
Yazdığınızın bir kısmını anladım diğerlerinde ne sormak veya anlatmak istediğinizi anlamadım:

''mesela vitesi 8000'de atacağımıza 9000 devirde atsak bu motorun devir çevirmesi daha hızlı olacağı için daha iyi ivmelenme sağlanmaz mı.'' ?

...sağlamaz, 9bin devirde 8bin deki gibi beygir gücü ve tork sağlamaz eğer beygir ve tork kuvveti en yüksek 8 de çıkıyorsa.Herhangi bir makineyi 20.000 devire çıkarabilirsiniz, mesela küçücük elektrik motorları var çok yüksek devirli ama bunu motosiklete takasanız 20.000 devire kadar çıkar deli gibi gider anlamına gelmez.

20.000 devirde dönen motorun verimi tork ve beygir gücü olarak en yüksek 17.000 de verebilir 18-19-20 bin devirlerde ya aynı olur veya güçte verim olarak düşme yaşanır.bu yüzden 9 bin devirde 8 bindeki gibi verim alınmaz.

Birde tork ve beygir gücü farklı devirlerde en yüksek değerlere ulaşabilir.Mesela düşük devirlerde torku yüksek olabilir gibi.

Okan Sinan Ocan
05 Ekim 2011, 14:53
Ben simdi yorum yazmiyacagim sitenin tum muhendisleri ve proflari dolduraracak bir ara gelil bakarim duruma gore bir sey yazarim.:)

İyi fikir bende senin yazmanı bekliyorum o zaman :)

turbobusa50
05 Ekim 2011, 14:59
arkadaşlar o zaman şöyle bir sonuç çıkıyor. elbette 9000 devir çevirmek 8000 devir çevirmekten daha fazla bir güç isteyecektir. o zaman burada devir 0-8000 devir tork eğrisi olarak alınıyor. yani 8000'de en iyi ivmelenme ve 8000'den sonra düşüşe geçiyor. aynı şey güç için de geçerli.

ketchup
05 Ekim 2011, 15:24
soruyu anladığım kadarıyla özetlemek isterim (benim de zamanında çok kafamı kurcalamıştı bu soru):

Max torku 10.000 devirde, max beygiri 13bin devirde veren bir motorda en iyi kalkış için kaç bin devirde vites yükseltmeliyiz?

merak ettiğiniz bu muydu? öyle ise ben de cevap bekliyorum =)

turbobusa50
05 Ekim 2011, 15:41
soruyu anladığım kadarıyla özetlemek isterim (benim de zamanında çok kafamı kurcalamıştı bu soru):

Max torku 10.000 devirde, max beygiri 13bin devirde veren bir motorda en iyi kalkış için kaç bin devirde vites yükseltmeliyiz?

merak ettiğiniz bu muydu? öyle ise ben de cevap bekliyorum =)

tam isabet. hatta bu şekilde bir konu daha açmayı düşünüyordum.

piranha dört
06 Ekim 2011, 00:16
Tekrar hatırlatalım:Beygir gücü birim zamanda yapılan iş dir.Amacınız hızlanmak ise uygun devir :max beygir gücünün alındığı devirde vites değiştirmekdir.Vites degiştiginiz anda bir üst vitesde devir biraz düşer ve max tork devrine düştügünüzden toparlaması daha kısa sürer ve hızlanma kısa sürede saglanmış olur.Max bg devrinin üstüne çıkıldıkca işin elde edildiği süre uzayacağından zaman kaybı yaşarsınız.

zeda3000
06 Ekim 2011, 01:10
Buraya tork nedir beygir gucu nedir diye nutuk atarak bir sey yazamayacagim. Eger bunu ogrenmek istiyor isen bu kaynak sana yardimci olacaktir

http://faraday.physics.utoronto.ca/PVB/Harrison/EnginePower/EnginePower.html

Dogru vites zamanlamasi tamamen surucu ve yola baglidir.

Sana 8500 devir gibi kesin bir sey diyemem

Belki ivmelemeye dik bir yokusta basladin belkide dik bir iniste , yada dumduz bir yolda. Her yol ve egimde motor sikistirma ve yeni vites talebini farkli yapacaktir.

Bu surucunun o motoru tanimasi ve tecrubesi ile gelisen bir durumdur.

Bu veriler motorun kitapciginda verilir. Her vites dislisinde bu sikistirma orani farkli olacaktir. Cunku motor 30 ile giderken yada 200 ile giderken ayni surtunme katsayisina sehip degildir.


Bu kadar yazdim ama , benim gibiler yazmasin diye motorlarin gosterge paneline vites degistirme isigi takiliyor artik. Motor ustunde hesap kitap yapmaktan kurtul diye:)

KUVVETMİRA
06 Ekim 2011, 10:07
Ben simdi yorum yazmiyacagim sitenin tum muhendisleri ve proflari dolduraracak bir ara gelil bakarim duruma gore bir sey yazarim.:)



Buraya tork nedir beygir gucu nedir diye nutuk atarak bir sey yazamayacagim. Eger bunu ogrenmek istiyor isen bu kaynak sana yardimci olacaktir

http://faraday.physics.utoronto.ca/PVB/Harrison/EnginePower/EnginePower.html

Dogru vites zamanlamasi tamamen surucu ve yola baglidir.

Sana 8500 devir gibi kesin bir sey diyemem

Belki ivmelemeye dik bir yokusta basladin belkide dik bir iniste , yada dumduz bir yolda. Her yol ve egimde motor sikistirma ve yeni vites talebini farkli yapacaktir.

Bu surucunun o motoru tanimasi ve tecrubesi ile gelisen bir durumdur.

Bu veriler motorun kitapciginda verilir. Her vites dislisinde bu sikistirma orani farkli olacaktir. Cunku motor 30 ile giderken yada 200 ile giderken ayni surtunme katsayisina sehip degildir.


Bu kadar yazdim ama , benim gibiler yazmasin diye motorlarin gosterge paneline vites degistirme isigi takiliyor artik. Motor ustunde hesap kitap yapmaktan kurtul diye:)

o kadar da artistik yaptın ama pek birşey yazmamışsın :P

sorunun asıl cevabına gelince;

torkun ve beygir gücünün belli bir devir aralığından sonra tekrar düşmesi "volümetrik verim" ile alakalıdır.
yani ne kadar devir o kadar güç orantısı yanlıştır.
volümetrik verim silindir hacmine dolan hava miktarının silindir hacmine oranıdır.
volümetrik verim silindirin hava dolma kabiliyetidir.
volümetrik verim her devirde değişkendir.
önce yükselir, maksimum noktasına çıktıktan sonra tekrar düşüşe geçer.
o yüzden misal 8000 devirde aldığımız torku 10000 devirde alamayız.
volümetrik verim devir, egzantirik tasarımı, sübap sayısı ve yapısı, silindir sayısı ve hatta hava sıcaklığı ve basıncı ile alakalı değişken bir değerdir.

---------- Mesajlar birleştirildi - 09:07 ---------- bir önceki mesaj zamanı 08:41 ----------

vites değiştirme devri ise sana bağlı, şöyleki;
ekonomik bir sürüş mü yoksa performanslı bir sürüş mü istiyorsun?
performans için vites devri max. torku verdiği devrin biraz üstüdür ki sonraki vitese aşağı yukarı max. tork devriyle girsin.
ekonomik sürüş ise motorun gücüne, hacmine, o anki hızına göre değişkendir ve genelde redline devrinin yarısı civarındadır.