PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Kış geldi, aküler bozulmasın



arda4
30 Aralık 2015, 11:48
125zn kullanıcıları sayfasına yazdığım mesajı aynen iletiyorum:

"Dün akşam komşumun tavsiyesi üzerine aküyü söktüm.

Bagajın arka kısmında akü kapağı var ama oradan aküyü çıkarabilmek mümkün olamadı. Akünün tutacağı biraz yamuk bir şekilde imal edilmiş

Ben de mecburen Bagaj küvetini söküp aküyü öyle çıkardım. Akünün her tarafı çamur olmuştu. Arka çamurluk kırıldıysa yenilemeyi ihmal etmeyin.

Akü bağlantılarının iyicene sıkı olduğundan emin olmanızı tavsiye ederim. Benimkiler gayet kolay bir şekilde çıktı. Titreşimden ötürü akü bağlantılarının kendi kendine gevşemesi veya çıkması oldukça mümkün. Benden önceki sahibi de böyle bir durumu tecrübe etmiş zaten.

Loktayt da denenebilir veya lastikli somun da olabilir.

Bir de akü bağlantısı gevşek olunca direnç artıyormuş, bu da soğuk havalardaki çalışmayı zorlaştırıyormuş. Akü bağlantıları paslı olunca da böyle olabiliyormuş.

Akü %100 şarj olduğu zaman 12.6 Volt oluyormuş, ucuz yollu bir voltmetre alıp ölçeceğim bakalım ne çıkacak.

Motorsikletin doğru dürüst şarj edip etmediğini anlamak içinse motor yaklaşık 3000 devirde çalışırken alınan ölçümün 13.8 14.5 civarı olması lazımmış.

Ben demiyorum akücü japonlar öyle diyor:
http://www.yuasabatteries.com/faqs.php?action=1&id=30"

Bir iki bilgi daha eklemek gerekirse:

*Akü durduğu yerde kendi kendine boşalıyor/deşarj oluyormuş.

*Uzun süre yarı dolu halde saklanırsa aküde sülfatlanma oluyormuş. Bu da akünün kapasitesini düşürüyor sonunda da hepten bozuyormuş.

*Yarı dolu aküler sıfırın hemen altında donma yapabiliyormuş, tam dolu aküler daha düşük sıcaklıklarda bile donmuyormuş.

bu yüzden akünün kışın bozulmaması için ya motordan söküp eve alıp şarj etmek veya en azından haftada bir motoru çıkarıp 10-15dk çalıştırmak gerekiyormuş.

Kurşun asit tipi akülerin her zaman %100 veya bu değere yakın bir değerde(%95, %97 vb) tutulması lazımmış.

Mucit23
30 Aralık 2015, 12:19
Akü'nün dolu haldeki voltajı 13V'un üzerindedir. 12V civarı bir gerilim görülüyorsa şarj edilmelidir. Motor çalışıyorken şarj voltajı 14V'a kadar çıkar.

Akünün kendi iç direncinden dolayı kullanılmasa dahi zamanla boşalır. Sadece aküler için teğil tüm piller için geçerlidir bu durum. Bazısı erken boşalır bazısı geç boşalır bu durum akünün yapıldığı materyale veya teknolojisine bağlıdır. Havalar soğuk olduğundan Benim motor 2 aydır yatıyor garajda. Aküyü korumak adına 3 haftada bir akü voltajını ölçüp aküyü sökmeden motor üzerinde 1 saat civarı şarj ediyorum. Sadece Aküyü şarj etmek için çalıştıracaksanız hiç çalıştırmayın daha iyi.

mehmetseza
30 Aralık 2015, 12:23
motomaxde 39tl ye sarj aletı var akunun degerı dusunce alet verıyor elktrıgı dolunca kesıyor
ben uc motor ıcın bunu kullanıyoru ayda bır hepsını sarj edıyorum

EmirhanCoskun
30 Aralık 2015, 14:05
bir dip not düşeyim tam hakim değilim konuya ama bir arkadaşımdan duyduğum kadarıyla marş basılıp 10dk rolantide çalıştırdığımız zaman o aküye bir faydası olmuyormuş yani şarj olmadığını söyledi..dinamo tekerleğe bağlıymış ıvır zıvır dedi..

geçen sene horneti yatırdığım zaman 4 5 gibi bir süreçte bende hafta 1 2 defa inip marş bastım yeri geldi 2 hafta marş basmadım sıkıntı olmadı lak die ilk marşda aldı...yinede haftada 1 kere çalıştırmakta fayda var :)

LynXMaSTeR
30 Aralık 2015, 14:39
aküyü sökmek, voltajla uğraşmak yerinde, haftada bir 10 dakika çalıştırmak yeterli olur bence.

BlackGhost
30 Aralık 2015, 15:40
aküyü sökmek, voltajla uğraşmak yerinde, haftada bir 10 dakika çalıştırmak yeterli olur bence.

haftada bir sadece rölantide çalıştırmkda aküden yer yanlız :) biraz yol yapmak lazımdır,3-5 km gezinti yapmak daha faydalı 10dk çalıştırmak yerine.

kurubuz
30 Aralık 2015, 16:07
Akünün beklemekten bitmesi dünyanın sonu değil, şarj edip kullanırsınız. Akü biraz hasar görür elbet . Ne kadar iyi bakarsanız bakın ortalama 3 senede çöpe gidiyorlar.

LynXMaSTeR
30 Aralık 2015, 17:14
haftada bir sadece rölantide çalıştırmkda aküden yer yanlız :) biraz yol yapmak lazımdır,3-5 km gezinti yapmak daha faydalı 10dk çalıştırmak yerine.

motor çalışırken aküden neden yesin?

maktama
30 Aralık 2015, 17:34
motor çalışırken aküden neden yesin?
Marşa bastığınızda aküden harcanan miktarı rölantide 10 dakika çalışan motorla yerine koyamazsınız da ondan. Motoru çalıştırmayın daha iyi.

arda4
30 Aralık 2015, 19:18
o zaman aküyü söküp evde şarj etmek daha mantıklı :cat:

Not: arkadaşın dediği mantıklı, marş motoru özellikle de kışın zor çalışan motorda çok iyi akım çekiyormuş.

DKN
30 Aralık 2015, 19:23
herkes aküsünü koltuk altına alıp evine çıksın

arda4
30 Aralık 2015, 19:35
bir dip not düşeyim tam hakim değilim konuya ama bir arkadaşımdan duyduğum kadarıyla marş basılıp 10dk rolantide çalıştırdığımız zaman o aküye bir faydası olmuyormuş yani şarj olmadığını söyledi..dinamo tekerleğe bağlıymış ıvır zıvır dedi..

geçen sene horneti yatırdığım zaman 4 5 gibi bir süreçte bende hafta 1 2 defa inip marş bastım yeri geldi 2 hafta marş basmadım sıkıntı olmadı lak die ilk marşda aldı...yinede haftada 1 kere çalıştırmakta fayda var :)

Alternatör yani motosikletin elektrik üreteci doğrudan kranka bağlı, yani motor çalıştığı zaman alternatör de çalışır aküyü şarj eder. Ha şu var daha yüksek devirde daha fazla elektrik üretilir aküyü şarjı daha kolay olur.
Bundan dolayı sürmek gerek denmiş olabilir. ama alternatör kranka bağlı.

shooter1
30 Aralık 2015, 19:45
Akünün beklemekten bitmesi dünyanın sonu değil, şarj edip kullanırsınız. Akü biraz hasar görür elbet . Ne kadar iyi bakarsanız bakın ortalama 3 senede çöpe gidiyorlar.
2 sene 10 ay oldu voltaj normal çıkıyor motosiklet kanuni bretons 125
Akunun sıvısı azalınca şarj etmiyor aklınızda bulunsun ustaniza kontrol ettirin
Unuttum üzerinde orijinal akü var

astrofizik
30 Aralık 2015, 19:48
Yuasa marka akümü tam 6 sene kullandım ve motorumu sattığımda hala çalışıyordu,
Akü için en önemli şey ilk kurulumdur,
Asla ve asla aküyü aldığınız yerde kurdutmayın çünkü ilgilenmezler,
Aküyü alın kapakları açıp asitleri dökün ve kapaklar açık bir şekilde 12 saat beklesin(en önemli yer,kesinlike atlamayın)
Sonra düşük amperli bir cihazla aküyü şarj edin fazla uzun sürmez çünkü kapaklar uzun süre açık kaldığından zaten akü şarj olmuş durumdadır,
Uzun ömürün ikici adımı;
Motoru sürekli yaz-kış kullanmak
Ve yine düşük amperde, senede bir kez kış aylarında aküyü full şarj yapmaktır,
Kış aylarında motor kullanılmayacaksa akü sökülmeli,oda sıcaklığında kuru bir yerde saklanmalı ve bir kez şarj edilmelidir,
Bir çok satıcı, size iki sene sonra tekrar akü satabilmek için ,
Kurulumu eksik yapar
Şarj etmez, akü kapaklarını ise en fazla yarım saat açık bırakır,
Paranızı ziyan etmeyin bu akülerin hepsi ithal maldır,
Ayrıca geçen ay yeni bir motor aldığımda,
Alım işlemlerimi yaptıktan sonra showroomda motorumun akü asitlerini kendim döküp ertesi güne kadar kapakların açık kalmasını istedim ve sabah kapakları kendim kapattım,
Yeni motor alındığında akünün kurulmamış olmasına dikkat edin,kurulu ise kabul etmeyip, yeni bir akü talep edin.

LynXMaSTeR
31 Aralık 2015, 00:53
Marşa bastığınızda aküden harcanan miktarı rölantide 10 dakika çalışan motorla yerine koyamazsınız da ondan. Motoru çalıştırmayın daha iyi.

toplam kaç marşa kadar dayanır tahmini 3, 5, 10, 50, 100?

engin_deniz
31 Aralık 2015, 01:20
Valla ben onu bilmem. Benim hornet 2009 model. 2010 Mayıs çıkışlı. Hâlâ üzerinde fabrika çıkışı aküsü var. Bazen 1 ay calistirmadigim oluyor. Otoparka aidat ödemeye gittiğimde açıyorum brandasini basiyorum tek Marşta çalışıyor. Neyse maşallah diyeyimde :) 3 haftadir gitmedim otoparka bu hafta gidip bi bakayım makinaya

arda4
31 Aralık 2015, 12:24
Yuasa marka akümü tam 6 sene kullandım ve motorumu sattığımda hala çalışıyordu,
Akü için en önemli şey ilk kurulumdur,
Asla ve asla aküyü aldığınız yerde kurdutmayın çünkü ilgilenmezler,
Aküyü alın kapakları açıp asitleri dökün ve kapaklar açık bir şekilde 12 saat beklesin(en önemli yer,kesinlike atlamayın)
Sonra düşük amperli bir cihazla aküyü şarj edin fazla uzun sürmez çünkü kapaklar uzun süre açık kaldığından zaten akü şarj olmuş durumdadır,
Uzun ömürün ikici adımı;
Motoru sürekli yaz-kış kullanmak
Ve yine düşük amperde, senede bir kez kış aylarında aküyü full şarj yapmaktır,
Kış aylarında motor kullanılmayacaksa akü sökülmeli,oda sıcaklığında kuru bir yerde saklanmalı ve bir kez şarj edilmelidir,
Bir çok satıcı, size iki sene sonra tekrar akü satabilmek için ,
Kurulumu eksik yapar
Şarj etmez, akü kapaklarını ise en fazla yarım saat açık bırakır,
Paranızı ziyan etmeyin bu akülerin hepsi ithal maldır,
Ayrıca geçen ay yeni bir motor aldığımda,
Alım işlemlerimi yaptıktan sonra showroomda motorumun akü asitlerini kendim döküp ertesi güne kadar kapakların açık kalmasını istedim ve sabah kapakları kendim kapattım,
Yeni motor alındığında akünün kurulmamış olmasına dikkat edin,kurulu ise kabul etmeyip, yeni bir akü talep edin.

yorumun için teşekkürler, ancak dediklerin eski tip bakımlı akülerde uygulanabilir. Şimdiki aküler kapalı (sealed/bakımsız) tip aküdür, kapağı açmak imkansız olmasa da oldukça zor.

Akünün içinde sülfürik asit ve kurşun plakalar mevcut. Biri aşırı derecede yakıcı, kör edici bir madde öbürü safi zehir. O yüzden kapağı açmak asidi dökmek... Bunlar kesinlikle yapılmamalı.

Thermosifon
31 Aralık 2015, 12:29
jel akünün bakımı nasıl yapılır arkadaşlar.Bunun konusunu da sabah açıp akümün fotografını yüklemiştim yardımcı olabilir misiniz.

maktama
31 Aralık 2015, 14:03
toplam kaç marşa kadar dayanır tahmini 3, 5, 10, 50, 100?
10 marş bastığımı biliyorum bir kere , aküye zarar vermemek için daha da fazla basmamıştım(araçtan takviye de yapmıştım yine çalışmamıştı,vurdurarak çalıştırmıştım, sonra tekrarlamadı, sorun aküden değildi sanırım, keza 10 defa basamazdım marşa :) ),


Valla ben onu bilmem. Benim hornet 2009 model. 2010 Mayıs çıkışlı. Hâlâ üzerinde fabrika çıkışı aküsü var. Bazen 1 ay calistirmadigim oluyor. Otoparka aidat ödemeye gittiğimde açıyorum brandasini basiyorum tek Marşta çalışıyor. Neyse maşallah diyeyimde :) 3 haftadir gitmedim otoparka bu hafta gidip bi bakayım makinaya
Motorunuzu otoparkta değil de şu havalarda dışarıda branda ile 1-2 akşam bırakıp deneyin akünüzü. Benim motorum da işyerinin otoparkında dururken tık diye çalışıyor, ancak Ankara'nın soğunda dışarıda branda ile 3-4 gün durunca su koyverebiliyor artık.

Geçen kış böyle bir sorunum yoktu, bu kış olmaya başladı, ben de bir bakıma sokayım dedim:
http://www.hizliresimyukle.com/images/2015/12/31/20151231_130327.jpg

LynXMaSTeR
31 Aralık 2015, 15:06
10 marş bastığımı biliyorum bir kere , aküye zarar vermemek için daha da fazla basmamıştım(araçtan takviye de yapmıştım yine çalışmamıştı,vurdurarak çalıştırmıştım, sonra tekrarlamadı, sorun aküden değildi sanırım, keza 10 defa basamazdım marşa :) ),


Motorunuzu otoparkta değil de şu havalarda dışarıda branda ile 1-2 akşam bırakıp deneyin akünüzü. Benim motorum da işyerinin otoparkında dururken tık diye çalışıyor, ancak Ankara'nın soğunda dışarıda branda ile 3-4 gün durunca su koyverebiliyor artık.

Geçen kış böyle bir sorunum yoktu, bu kış olmaya başladı, ben de bir bakıma sokayım dedim:
http://www.hizliresimyukle.com/images/2015/12/31/20151231_130327.jpg

demek ki kolay kolay bitecek gibi değil.
o yüzden bence sıkıntı olmaz.
haftada bir 10 dakika rölantide çalıştırırım, zaten en fazla 2-3 hafta yatar motor,
bi haftasonu alır 1-2 saat gezer yine bırakırım garaja :)

maktama
31 Aralık 2015, 15:16
demek ki kolay kolay bitecek gibi değil.
o yüzden bence sıkıntı olmaz.
haftada bir 10 dakika rölantide çalıştırırım, zaten en fazla 2-3 hafta yatar motor,
bi haftasonu alır 1-2 saat gezer yine bırakırım garaja :)

Sıkıntı olmadığı sürece dediğiniz doğru iken ufak sıkıntılarda akü hemen yan çizebiliyor :) Sizin ..."zaten en fazla 2-3 hafta yatar motor,bi haftasonu alır 1-2 saat gezer yine bırakırım garaja..." durumunda zaten akü dolacaktır, ancak o "...haftada bir 10 dakika rölantide çalıştırırım.." kısmını yapmasanız da olur, hatta yapmasanız daha iyi olur, ondan bahsediyorum: :cat: TAbi sizin motorunuz, sizin keyfiniz, en iyisini siz bilirsiniz. :cherry:
İyi yıllar.

EmirhanCoskun
31 Aralık 2015, 15:37
Alternatör yani motosikletin elektrik üreteci doğrudan kranka bağlı, yani motor çalıştığı zaman alternatör de çalışır aküyü şarj eder. Ha şu var daha yüksek devirde daha fazla elektrik üretilir aküyü şarjı daha kolay olur.
Bundan dolayı sürmek gerek denmiş olabilir. ama alternatör kranka bağlı.

öğrenmiş olduk :)

arda4
31 Aralık 2015, 16:15
jel akünün bakımı nasıl yapılır arkadaşlar.Bunun konusunu da sabah açıp akümün fotografını yüklemiştim yardımcı olabilir misiniz.

Senin akünün bakımı olmaması lazım. Şarjı %100 civarı olsun, sorun olmaz. Bir de aklında çok takılıyorsa aküyü söküp eve dükkana bir yere koyabilirsin :cat:

nonsensern
31 Aralık 2015, 16:17
Sıkıntı olmadığı sürece dediğiniz doğru iken ufak sıkıntılarda akü hemen yan çizebiliyor :) Sizin ..."zaten en fazla 2-3 hafta yatar motor,bi haftasonu alır 1-2 saat gezer yine bırakırım garaja..." durumunda zaten akü dolacaktır, ancak o "...haftada bir 10 dakika rölantide çalıştırırım.." kısmını yapmasanız da olur, hatta yapmasanız daha iyi olur, ondan bahsediyorum: :cat: TAbi sizin motorunuz, sizin keyfiniz, en iyisini siz bilirsiniz. :cherry:
İyi yıllar.

hocam size özel mesaj attım bakar mısınız?

LynXMaSTeR
31 Aralık 2015, 16:20
Sıkıntı olmadığı sürece dediğiniz doğru iken ufak sıkıntılarda akü hemen yan çizebiliyor :) Sizin ..."zaten en fazla 2-3 hafta yatar motor,bi haftasonu alır 1-2 saat gezer yine bırakırım garaja..." durumunda zaten akü dolacaktır, ancak o "...haftada bir 10 dakika rölantide çalıştırırım.." kısmını yapmasanız da olur, hatta yapmasanız daha iyi olur, ondan bahsediyorum: :cat: TAbi sizin motorunuz, sizin keyfiniz, en iyisini siz bilirsiniz. :cherry:
İyi yıllar.

enjeksiyonlularda 1 ayda çalışmasa sıkıntı olmayabilir, ama karbüratörlü ve hava soğutmalı motorlarda uzun süre çalışmayınca ilk çalışmada sıkıntı olabiliyor.

Lukocan
06 Ocak 2016, 17:48
Birisi konuya tam olarak açıklık getirebilir mi aralıklı olarak motorsikleti çalıştırmak aküyü şarj eder mi yoksa illa hareket mi ettirmek lazım. Şarj dinamosu nerde acaba

arda4
22 Ocak 2016, 17:04
Mesele akünün sürekli tam şarjlı olması. İster çıkarıp harici şarj cihazı ile şarj edersin, ister motoru çalıştırarak ya da daha güzeli sürerek...

Akü durduğu yerde kendi kendine boşalır/deşarj olur (günde yaklaşık %1 gibi) Akü çok uzun süre (yıllar boyu falan değil, aylar boyu) yarı şarjlı veya boş olursa içindeki kurşun plakalar bozulur, ya çok daha az şarj tutar veyahut hiç şarj tutmaz. Bu yüzden kurşun-asit tipi aküler daima %100 şarda veya %100'e çok yakın şarjda tutulmalıdır.

Yeni nesil motorlarda şarj dinamosu yerine alternatör var o da motorun yan kısmında hareketi doğrudan kranktan alır:
http://s23.postimg.org/ldgvf9svv/maxresdefault.jpg
(bakır renkli kısım alternatör yani elektrik üreteci)

Motoru olduğu yerde çalıştırırsan devir 1000-1500 civarı olacaktır. Sürerken ise ortalama 3000-4000 devir civarı olur. Devir artarsa alternatör (yani üreteç) daha fazla elektrik üretir, aküyü daha çabuk şarj eder.

Bir de hava soğutmalı motorda 10dk'dan fazla olduğu yerde çalıştırırsan aşırı ısınmadan ötürü motor gidebilir. Özellikle de yazın.

Bu iki sebepten ötürü adam 5-10dk sür daha iyi demiştir :wiinkk:

bursagsli
27 Ocak 2016, 17:35
2 hafta kadar motora binmemiştim bu hafta motora bineyim dedim ama akü bitmiş çalıştıramadım daha sonra ayak marşı ile çalıştırdım 3 yere gittim gittiğim 3 yerde de kontağı kapattığım için düğme ile çalışmadı tam bir rezillikti 2 gün sonra aküyü söktüm meğerse akünün suyu bitmiş aküye suyu koydum motoru yine ayakla çalıştırdım artık bir yerden dursam bile motor düğme ile çalışıyor aküyü 1-2ayda bir kontrol etmek lazım

bursagsli
01 Ocak 2019, 20:28
Enjeksiyonlu makineyi ayda 1 çalıştırdım. Akü bitti şimdi çalışmıyor. Geçen kış sıkıntı çıkarmadı. Kışın mutlaka hafta da 2 defa 5 dk çalıştırın

Cyan
01 Ocak 2019, 20:43
Arkadaşlar imkanı olan akıllı şarj aletlerinden alsın, zaman zaman 24 saat şarjda tutsun en güzel koruma ve kötü sürpriz engelleyici o yani.