PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Sanziman sagligi icin ara gaz ile vites dusurme



Sayfa : [1] 2

kivancern
27 Kasım 2015, 01:15
Arkadaslar son zamanlarda cogu kisi tarafindan yanlis uyarildim gerek burda gerek yolda surerken..sebebini bilmiordum neden herkes ayni seye inanior diye sonra birisi soyledi AEA videosunda oyle diyor diye..

Neyse konuya geciyim.. vites dusururken aragazi vites dusurmeden once vermem gerektigini solediler (ben ikisini ayni anda yapiorum genelde) boylece vites daha rahat gecermis ve sanziman omru uzarmis..

Arkadaslar bu bir yanlis bilgidir bu konuyu aciorum bi kac yanlis duzeltmek icin..

Altin elbiseli adam deilim ve hatta motosiklette ustalasmis profosyonel de deilim... fakst mekanik bilgim iyidir senelerdir araba topladim baktim rektifiye ettim

Benim bildigim motosiklet soyle isler..
Motor--debriyaj--sanziman--lastik(on disli yada diferansiyel ile)

Mantiken debriyaji cektiginiz anda motorun gucu veya cektikten sonra verdiginiz ara gazlarin hicbiri sanzimana aktarilmaz.. vites gecislerinde bir etkisi olmaz..

Su video motosiklet debriyajin nasi calistigini gosterio
https://youtu.be/agLa0A8GAfc

Tİme_shİft42
27 Kasım 2015, 01:21
İcat var dediler geldik :)

karşıyaka57
27 Kasım 2015, 01:40
Aleyküm Selam, konuyu kenardan takipteyim

Ygz
27 Kasım 2015, 01:47
Hocam ondan değil o araba şanzımanı sıralı şanzıman değildir
Motosiklet şanzımanı sıralı (sequantil) mı öyle bişey işte ralli araçlarında kullanılan şanzıman tipi dikkat ettiyseniz ralli araçlarında vitesi çekince büyür itince küçülür
Aragaz vermenin sebebi şu içindeki örn 2.viteste gidiyorum şanzıman içindeki 1.dişli hızıyla 2.dişli hızı aynı değil o yüzden vitesi 1e alınca dişlilerin üzerindeki dişler zamanla aşınma yapacak köpek dişleri diye de geçer onlar aşındıkça da şanzıman arızası meydana gelecektir aragaz denmesinin sebebi mekanik açıdan budur yani şanzıman dişlilerinin uygun hıza getirmek için

Mitoqondri
27 Kasım 2015, 01:55
Bu videoda burada bulunsun. AEA'nın videosunu bilmeyenler var ise.


https://www.youtube.com/watch?v=tPTNTZk9JfQ

kivancern
27 Kasım 2015, 02:49
Hocam ondan değil o araba şanzımanı sıralı şanzıman değildir
Motosiklet şanzımanı sıralı (sequantil) mı öyle bişey işte ralli araçlarında kullanılan şanzıman tipi dikkat ettiyseniz ralli araçlarında vitesi çekince büyür itince küçülür
Aragaz vermenin sebebi şu içindeki örn 2.viteste gidiyorum şanzıman içindeki 1.dişli hızıyla 2.dişli hızı aynı değil o yüzden vitesi 1e alınca dişlilerin üzerindeki dişler zamanla aşınma yapacak köpek dişleri diye de geçer onlar aşındıkça da şanzıman arızası meydana gelecektir aragaz denmesinin sebebi mekanik açıdan budur yani şanzıman dişlilerinin uygun hıza getirmek için

Dedigim gibi debriyaja bastiginiz an verdigiz gaz dislilerim hizini degistirmiycektir..

Aragaz vermenin sebebi debriyaji geri birakirken motor hizi sanzimanin dondugu hizda esit olsun ki debriyaj kaymasin hizli bir sekilde debriuaj birakilsin..

Attigim videoda gorebilirsiniz bunu adam eliyle piston kolunu assagi yukari iterken sanziman dislileri donmuyor bile

LynXMaSTeR
27 Kasım 2015, 02:58
peki hocam debriyajsız vites değiştirme videosunu da izlediniz mi?
orada anlatılanları (vites yükseltirken ani gaz kesme, vites düşürürken ani gaz verme) bizzat uyguladığımda viteslerin çok temiz bir şekilde geçtiğini kendim tecrübe ettim.
aksi takdirde debriyajsız vites değiştirmek gerçekten çok sıkıntılı iş.

potasyum
27 Kasım 2015, 03:19
kıvancem link verdiğin video epey iyiydi

nedense aklıma bir anda elektromanyetik aktarım organları var mıdır? yapılmıştır mutlaka diyerek bakmaya başladım

gokberk6426
27 Kasım 2015, 05:18
peki hocam debriyajsız vites değiştirme videosunu da izlediniz mi?
orada anlatılanları (vites yükseltirken ani gaz kesme, vites düşürürken ani gaz verme) bizzat uyguladığımda viteslerin çok temiz bir şekilde geçtiğini kendim tecrübe ettim.
aksi takdirde debriyajsız vites değiştirmek gerçekten çok sıkıntılı iş.

bende izledim ama arabada bi deniyim dedim 1 den 2 ye ittiriyom derken katir katir ses gelince cektim oek mumkun oldugunu sanmiyorum :D:D

nazım19
27 Kasım 2015, 09:15
Arkadaşlar ara gazı arabalarda boş vitesde verildiği zaman rahatlıkla vites düşürmeye sebeb olur (şanzıman dişlilerinin hızı eşitlendiğinden),genelde ağır vasıtalarda bu şekil vites düşürülür(gerçi benim hyundai era da da 1. vitese o şekilde düşüyor başka türlü vitesi yerinden söksen hareket halinde düşmüyor)ancak motosiklette her vites arasında boşa alamayacağımızdan nasıl ara gazı verilir bilemiyorum.Gerçekten gereklimidir gerekliyse nasıl yapılır bilen biri etraflıca anlatırsa memnun olurum.

akjenas
27 Kasım 2015, 09:30
Dedigim gibi debriyaja bastiginiz an verdigiz gaz dislilerim hizini degistirmiycektir..

Aragaz vermenin sebebi debriyaji geri birakirken motor hizi sanzimanin dondugu hizda esit olsun ki debriyaj kaymasin hizli bir sekilde debriuaj birakilsin..

Attigim videoda gorebilirsiniz bunu adam eliyle piston kolunu assagi yukari iterken sanziman dislileri donmuyor bile

olayı yanlış yorumluyorsun bence dostum. dikkat edersen adam eliyle piston kolunu hareket ettirdiği sürece şanzımandaki dişliler dönüyor. bu da motor çalışmaya başladığından itibaren motor viteste olduğu sürece debriyaja bassan da basmasan da o dişliler dönecek ta ki sen boş vitese atana ya da motoru durdurana kadar. debriyaj sadece zincire aktarılan hareketi motordaki bu dişlilerin hareketinden ayırmak içindir. işte bundan dolayıdır ki sen vites düşürürken arka tekerden zincir aracılığıyla debriyajın bağlı olduğu tarafına gelen dönme hızını yüksek vitestekiylen aynıyken, sen vites küçülttüğünde debriyaj balatasının diğer tarafının dönüş hızı dişli oranlarının değişmesinden dolayı yüksek vitestekine göre azalacak. eğer debriyajı bırakmadan aragaz verip motorun devrini ve haliyle debriyaj balatasının bahsettiğim tarafındaki dişlinin dönüş hızını arttırmazsan, o köpek dişleri zamanla aşınır çünkü vites küçültürken birbirlerine geçme esnasında daha hızlı bir şekilde çarpışmış olurlar. aragaz vermek bu köpek dişlerinin birbirlerine geçiş anındaki çarpışma hızını oldukça azaltır.

mekanik bilgin iyi olabilir ama bence attığın videoyu yanlış yorumlamışsın. anlattıklarım içine sinmediyse bence videoyu bir kaç kere daha izleyip hatta farklı videolar da izleyip iyice bi emin ol. boşuna şanzımanının ömrünü kısaltma.

LynXMaSTeR
27 Kasım 2015, 11:02
bende izledim ama arabada bi deniyim dedim 1 den 2 ye ittiriyom derken katir katir ses gelince cektim oek mumkun oldugunu sanmiyorum :D:D

hocam otomobil şanzımanı ile motosiklet şanzımanı birbirinden çok farklı.
otomobilde 3 ten 5 e, 5 ten 1 e vites değiştirebilirken, motosiklette ise 1-2-3-4-5 veya 5-4-3-2-1 şeklinde sıralı değiştirebiliyorsun.

kivancern
27 Kasım 2015, 11:11
peki hocam debriyajsız vites değiştirme videosunu da izlediniz mi?
orada anlatılanları (vites yükseltirken ani gaz kesme, vites düşürürken ani gaz verme) bizzat uyguladığımda viteslerin çok temiz bir şekilde geçtiğini kendim tecrübe ettim.
aksi takdirde debriyajsız vites değiştirmek gerçekten çok sıkıntılı iş.
Izledim evet debriyajsiz degistiririmde fakat dusurmem

kıvancem link verdiğin video epey iyiydi

nedense aklıma bir anda elektromanyetik aktarım organları var mıdır? yapılmıştır mutlaka diyerek bakmaya başladım
Ben hic duymadim hocam benim bildigim mekanik tork degistiricileri ile aktarim yapiliyir

Arkadaşlar ara gazı arabalarda boş vitesde verildiği zaman rahatlıkla vites düşürmeye sebeb olur (şanzıman dişlilerinin hızı eşitlendiğinden),genelde ağır vasıtalarda bu şekil vites düşürülür(gerçi benim hyundai era da da 1. vitese o şekilde düşüyor başka türlü vitesi yerinden söksen hareket halinde düşmüyor)ancak motosiklette her vites arasında boşa alamayacağımızdan nasıl ara gazı verilir bilemiyorum.Gerçekten gereklimidir gerekliyse nasıl yapılır bilen biri etraflıca anlatırsa memnun olurum.

Motosiklette aragaz bosa atilmadan yani arabalardaki tek debriyajli vites dusurmeye benzer.. amsci da assadaki bitesin hizi ile motor hizini sabitlemek

olayı yanlış yorumluyorsun bence dostum. dikkat edersen adam eliyle piston kolunu hareket ettirdiği sürece şanzımandaki dişliler dönüyor. bu da motor çalışmaya başladığından itibaren motor viteste olduğu sürece debriyaja bassan da basmasan da o dişliler dönecek ta ki sen boş vitese atana ya da motoru durdurana kadar. debriyaj sadece zincire aktarılan hareketi motordaki bu dişlilerin hareketinden ayırmak içindir. işte bundan dolayıdır ki sen vites düşürürken arka tekerden zincir aracılığıyla debriyajın bağlı olduğu tarafına gelen dönme hızını yüksek vitestekiylen aynıyken, sen vites küçülttüğünde debriyaj balatasının diğer tarafının dönüş hızı dişli oranlarının değişmesinden dolayı yüksek vitestekine göre azalacak. eğer debriyajı bırakmadan aragaz verip motorun devrini ve haliyle debriyaj balatasının bahsettiğim tarafındaki dişlinin dönüş hızını arttırmazsan, o köpek dişleri zamanla aşınır çünkü vites küçültürken birbirlerine geçme esnasında daha hızlı bir şekilde çarpışmış olurlar. aragaz vermek bu köpek dişlerinin birbirlerine geçiş anındaki çarpışma hızını oldukça azaltır.

mekanik bilgin iyi olabilir ama bence attığın videoyu yanlış yorumlamışsın. anlattıklarım içine sinmediyse bence videoyu bir kaç kere daha izleyip hatta farklı videolar da izleyip iyice bi emin ol. boşuna şanzımanının ömrünü kısaltma.

Hocam siz bana debriyaj sanzimandan daha sonra gelir diyorsunuz? Ve sanziman debriyaj basili olsun olmasin viteste iken doner diorsunuz kusura bakmayin ama bunlar yanlis bilgiler..

Devriyaj sanziman ile motor arasindaki gucu keser.. zincirle sanziman arasindaki bagi koparan bir eleman yokdur lutfen daha dikkatli izlerseniz videodaki donen disli sanzimanin dislisi deil videoda sanziman gozukmuyor sadece sanzimana giden shaft gozukuor oda donmuyor

Bilimde yorum yokdur hocam kendi gozunuzle gormek istiorsaniz buyrun acik bir sanzimana bakin.. halen kabullenmek istemiorsaniz ciddi bir sorun var bence :)

sinansari_fb
27 Kasım 2015, 12:34
Takipteyim, çok ilgimi çekti..

sodurlu88
27 Kasım 2015, 12:51
Videoda motosiklet vites kutusunun nasıl çalıştığını görebilirsiniz.


https://www.youtube.com/watch?v=E2CybLSrN5Q

Ara gazı herzaman yararlı diye birşey yok, motosiklet hızlı giderken vites düşürmek isterseniz arka tekerin dönme hızı ile motorun devrini eşitlemek birbirine yaklaştırmak için ara gazı veririz. Bu durumlarda ara gazı vermek motor sağlığı için iyidir.

Şöyle bir deney yapabilirsiniz. Dik bir rampada motorunuzu boşta salın hızlansın. 30-40 gibi bir sürate çıktğında debriyaja basıp 1 vitese geçirmeye çalışın. Büyük ihtimalle geçmeyecektir. Ama ara gazı verip devrini yükseltirseniz çok rahat bir şekilde geçer.

toseabul
27 Kasım 2015, 13:21
gaz fren şanzıman halim duman

https://www.youtube.com/watch?v=3uIN7e3Q2qs

akjenas
27 Kasım 2015, 13:49
Iyice arastirdim ve kivancem in hakli oldugunu gordum. Aragazi sanzimanla alakali degil. Lakin ara gaz hala vites kuculturken gerekli ama sansimanin sagligindan cok debriyaj balatalarinin sagligi icin gerekli. Aslinda sansimani da rahatlatir bence. Vites kuculturken olusan rpm farklarindan dolayi debriyaji birakirken gaz verilip debriyajin ic ve dis dislileri birbirine yakin hizlara getirilirse hem debriyaj balatalari daha az zorlanir hem sanzimandaki disliler daha az zorlanir hatta hatta hem de zincir ve sprocketler daha az zorlanir. Barkinin aciklamasi yanlis olsa da sonuc buyuk oranda dogru bence

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:49 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:44 ----------

Vites kuculturken aragazi verirsek anlasliyor zaten aktarim organlarinin daha az zorlandigi.

sodurlu88
27 Kasım 2015, 13:53
Iyice arastirdim ve kivancem in hakli oldugunu gordum. Aragazi sanzimanla alakali degil. Lakin ara gaz hala vites kuculturken gerekli ama sansimanin sagligindan cok debriyaj balatalarinin sagligi icin gerekli. Aslinda sansimani da rahatlatir bence. Vites kuculturken olusan rpm farklarindan dolayi debriyaji birakirken gaz verilip debriyajin ic ve dis dislileri birbirine yakin hizlara getirilirse hem debriyaj balatalari daha az zorlanir hem sanzimandaki disliler daha az zorlanir hatta hatta hem de zincir ve sprocketler daha az zorlanir. Barkinin aciklamasi yanlis olsa da sonuc buyuk oranda dogru bence

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:49 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:44 ----------

Vites kuculturken aragazi verirsek anlasliyor zaten aktarim organlarinin daha az zorlandigi.

Barkın gayet doğru açıklama yapmış. Nesi yanlış ki ?

Mamba09
27 Kasım 2015, 13:58
sonuç nedir gençler, özet geçen?

sodurlu88
27 Kasım 2015, 14:05
Sonuç özet şudur. Birbirinden farklı hızlarda dönen dişlileri birbirine bağlamak aktarım organlarına zarar verir.

Bunun önüne geçmeninde yolu dişlileri birbirine yakın hızlara getirmektir. Nasıl mı yapılır, ara gazı verirsin yada fren yapıp iyice yavaşlarsın.

akjenas
27 Kasım 2015, 14:05
Barkın gayet doğru açıklama yapmış. Nesi yanlış ki ?

yanlış olan şu, o şanzımandaki köpek dişlerinin birbirine geçme işlemi debriyajı bırakırken olmuyor. ayakla vitesi değiştirdiğimiz an dişlilerin kombinasyonları değişmiş oluyor hemen. debriyajı bıraksan da bırakmasan da köpek dişleri birbirine geçmiş oluyor yani. aragazi köpek dişlerinin birine geçmesini kolaylaştırıp zorlaştırmaz.

özet olarak vites küçültürken verilen aragazı başta debriyaj balataları olmak üzere bütün aktarım organlarının sağlığı için gereklidir. tabii ki bu belirttiğim kendi fikrimdir, yani kanun değildir isteyen istediğini yapmakta özgürdür.

oakley
27 Kasım 2015, 14:06
Vites düşürürken ara gaz veriyoruz

kivancern
27 Kasım 2015, 14:07
Usteki arkadasin dedigi dogru..

1 deney de benden.

Motor rolantide bosta iken debriyaja basip 1 e takin.. motor rolantide iken debriyaji vekip gsz verip 1 e takin... 1 e takarken cikan o takurtu hemen hemen ayni olucaktir..

Simdi ise bosta iken ayni gazi verip sonra debriyaja basip 1 e takin.. cok daha sert bir gecis olucaktir 1 e...

Bu sadece debriyaj cekikken verilen gazin sanzimana hic bir etkisi yokdur bunu kanitlar..

Anlamayan sorusu olan varsa sorabilir arkadaslar fakat debriyaj zinciri motordan ayirir gibi bi iddaniz varsa lutfen kaynakla gelin de bilimsel bir konu olsun ;)

Tİme_shİft42
27 Kasım 2015, 14:08
Pistte bile adamlar gaz verip düşürüyo alışkanlık haline getirmeliyiz bu işi milletin aklını daha fazla kurcalamasak daha ideal olur :)

kivancern
27 Kasım 2015, 14:10
Vites düşürürken ara gaz veriyoruz
Kesinlikle verioruz ama once gaz sonra vites deil.. bu tam tersi sanzimana olumsuz etkisi olur

Pistte bile adamlar gaz verip düşürüyo alışkanlık haline getirmeliyiz bu işi milletin aklını daha fazla kurcalamasak daha ideal olur :)

Hocam gaz vermeyin demiorum kimseye her vites dusurusde mutlaka ara gaz verilmeli.. sadece omce gaz sonra vites seklinde olursa motora faydasi olur gibi bir yanlis bilgi var bunu duzeltmeye calisiorum

pulsar_42
27 Kasım 2015, 14:11
Bu konuda kesin birşey soyleyemeyeceğim ama az da olsa muhendislik tecrubelerimden yararlanarak sunları soyleyebilirim. Debriyaja bastığımızda madem şanzuman kutusu bosa cikiyor ve kesinlikle donmuyorsa neden vitesi 1 e aldığımızda tak diye mekanik bir ses geliyor acaba? sonucta bu ses motor çalışmıyorken gelmiyor. Bu bize debriyaja bastığımızda az da olsa bir temasın olduğunu gosterirki bu sayede dişliler birbirine geçebilir.

Tİme_shİft42
27 Kasım 2015, 14:19
Kesinlikle verioruz ama once gaz sonra vites deil.. bu tam tersi sanzimana olumsuz etkisi olur


Hocam gaz vermeyin demiorum kimseye her vites dusurusde mutlaka ara gaz verilmeli.. sadece omce gaz sonra vites seklinde olursa motora faydasi olur gibi bir yanlis bilgi var bunu duzeltmeye calisiorum

Önce vites düşürüp sonramı gaz vermeliyiz vitesi düşürdümmü zaten çat çut ses geliyor önce gaz sonra vites gaz vermeden düşürürsek zaten vitesde kemikli geçiyo

kivancern
27 Kasım 2015, 14:27
Sonuç özet şudur. Birbirinden farklı hızlarda dönen dişlileri birbirine bağlamak aktarım organlarına zarar verir.

Bunun önüne geçmeninde yolu dişlileri birbirine yakın hızlara getirmektir. Nasıl mı yapılır, ara gazı verirsin yada fren yapıp iyice yavaşlarsın.

Malesef yanlis bilgi hocam.. debriyaj cekili iken verdigin gaz dislilerin hizini degistirmiycektir.. lutfen videoda anlamadiginiz yer varsa sorun..

Sonuc
1.her vites dusurdugunde ara gaz vermen debriyaj omrunu uzaticaktir.
2.vites dusururken once gaz verip sonra vites degistirmen sanzimanina yarar deil daha cok zarar verir.. dogrusu ayni vites yukseltir gibi gazi kapattiginiz ab vites dusurmektir

---------- Mesajlar birleştirildi - 13:27 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:21 ----------


Bu konuda kesin birşey soyleyemeyeceğim ama az da olsa muhendislik tecrubelerimden yararlanarak sunları soyleyebilirim. Debriyaja bastığımızda madem şanzuman kutusu bosa cikiyor ve kesinlikle donmuyorsa neden vitesi 1 e aldığımızda tak diye mekanik bir ses geliyor acaba? sonucta bu ses motor çalışmıyorken gelmiyor. Bu bize debriyaja bastığımızda az da olsa bir temasın olduğunu gosterirki bu sayede dişliler birbirine geçebilir.

Cok guzel bir soru..

Debriyaja bastigin an evet sanziman bosa cikior.. fakat 1. Vites hic sonmuor ve motora bagli olan kontra vites senin rolanti hizinda donmeye devam ediyoe (cunku bosta iken motora bagli idi)

Tak die ses gelmesinin 2 sebebi var.. 1. Si hizli donen o vitesin birden duran 1. Vitese takilip aniden durmasi.. 2. Debriyaji cekip yeterince beklerseniz o kontra vites de durucaktir zamanlan fakat bu sefer de kopek disleri tam denk gelmesiyse gene hafif bir tak eder..

Tak ettirmemek icin debriyaji cekip motorunuzu ayaginizla biraz itin yuruyus hizina gelince 1 e takin purussuz gecicektir :)


Önce vites düşürüp sonramı gaz vermeliyiz vitesi düşürdümmü zaten çat çut ses geliyor önce gaz sonra vites gaz vermeden düşürürsek zaten vitesde kemikli geçiyodebriyaji cektikten sonra cok bekledigin icin cat cut die ses gelio..

Dogeu olan ikisi ayni anda ve hizlica.. gaz kapa debriyaj vites ara gaz hepsi ayni anda

osis
27 Kasım 2015, 14:30
ben hep ara gazla değiştiriyorum fakat bence motora faydası yerine zararı oluyor gibime geliyor çünkü benim motor önceden patlatmıyordu şimdi patlatıyor :) (egzoz ) yakıtıda çoğaltıyor :) bilmiyom belkide kros olduğu için devirli makinalar diyede olabilir.

bilgisi olan kroscu varsa açıklasın:)

kivancern
27 Kasım 2015, 14:39
Her zaman ara gaz vermek debriyajinizin omrunu korur uzatir.. hicbir zaman zarari olmaz

Debriyaji cekip once gazj verip sonra vites degistirirseniz zarar ozaman olur oda sanzimana zarar verir seneler icinde

---------- Mesajlar birleştirildi - 13:39 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:32 ----------


Iyice arastirdim ve kivancem in hakli oldugunu gordum. Aragazi sanzimanla alakali degil. Lakin ara gaz hala vites kuculturken gerekli ama sansimanin sagligindan cok debriyaj balatalarinin sagligi icin gerekli. Aslinda sansimani da rahatlatir bence. Vites kuculturken olusan rpm farklarindan dolayi debriyaji birakirken gaz verilip debriyajin ic ve dis dislileri birbirine yakin hizlara getirilirse hem debriyaj balatalari daha az zorlanir hem sanzimandaki disliler daha az zorlanir hatta hatta hem de zincir ve sprocketler daha az zorlanir. Barkinin aciklamasi yanlis olsa da sonuc buyuk oranda dogru bence

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:49 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:44 ----------

Vites kuculturken aragazi verirsek anlasliyor zaten aktarim organlarinin daha az zorlandigi.

Tesekkkur ederim.. evet ara gaz faydali bir sey fakat barkinin aciklamasinda su sorun cikior.. debriyaji cektiginiz an sanzimani donduren tek sey arka teker.. arka teker kuvvet uyguladigi icin iki vitesk birbirinden ayirmak ve daha sonra baska bir vitese takmak zararli oluyor?

Neden mi? Sen kuvvet uygulanan iki vitesi ayiriorsun aralarindaki surtunme kuvveti zamanla kopek dislerini bitirior

Peki dogrusu ne?

Sanziman bosa ciktiginda vites degistirmeli!! Yani gaz verirken motordan lastige dogru bir guc akimi var gaz kapatirken ise tam tersi.. iste bu donus esnasinda cok kisa bir sure belki 250ms sanziman bosa cikar hicbir disli birbirini dondurmez.. iste tam o an vites degisimi yapilir..

Barkin abinin dedigi gibi once gaz verip sonra atarsaniz o araligi kacirirsiniz ve seneler icinde kopek disleri gider (belki 10 sene belki 20 sene) orasi sans isi

Su video cok guzel aciklio bahsettigim gecikmenin ne oldugunu ve zararlarini umarim ing vardir..

https://youtu.be/MIhycth8msU

Tİme_shİft42
27 Kasım 2015, 14:44
Her zaman ara gaz vermek debriyajinizin omrunu korur uzatir.. hicbir zaman zarari olmaz

Debriyaji cekip once gazj verip sonra vites degistirirseniz zarar ozaman olur oda sanzimana zarar verir seneler icinde

---------- Mesajlar birleştirildi - 13:39 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:32 ----------



Tesekkkur ederim.. evet ara gaz faydali bir sey fakat barkinin aciklamasinda su sorun cikior.. debriyaji cektiginiz an sanzimani donduren tek sey arka teker.. arka teker kuvvet uyguladigi icin iki vitesk birbirinden ayirmak ve daha sonra baska bir vitese takmak zararli oluyor?

Neden mi? Sen kuvvet uygulanan iki vitesi ayiriorsun aralarindaki surtunme kuvveti zamanla kopek dislerini bitirior

Peki dogrusu ne?

Sanziman bosa ciktiginda vites degistirmeli!! Yani gaz verirken motordan lastige dogru bir guc akimi var gaz kapatirken ise tam tersi.. iste bu donus esnasinda cok kisa bir sure belki 250ms sanziman bosa cikar hicbir disli birbirini dondurmez.. iste tam o an vites degisimi yapilir..

Barkin abinin dedigi gibi once gaz verip sonra atarsaniz o araligi kacirirsiniz ve seneler icinde kopek disleri gider (belki 10 sene belki 20 sene) orasi sans isi

Su video cok guzel aciklio bahsettigim gecikmenin ne oldugunu ve zararlarini umarim ing vardir..

https://youtu.be/MIhycth8msU

O aralığı kaçırırkende debriyaç çekili vaziyette olmuyormu saliselik olay bunlar artık bilinç altına yazılmalı bunlar

kivancern
27 Kasım 2015, 14:51
O aralığı kaçırırkende debriyaç çekili vaziyette olmuyormu saliselik olay bunlar artık bilinç altına yazılmalı bunlar

Evet hocam :) ama zamanla alisiorsum buna ve gecislerin puruzzuz oluor...

Her tak die gectigi an yanlis bisey yaptik demekdir.

Yokus assa giderken o aralik 250ms den 1 sn 2 sn ye kadar cikar.. yokus yukari ise tam tersi cok daha zor oluor..

Aslinda vites yukseltirken o aralikda atarsaniz debriyajssiz da atarsiniz devriyaj sadece sigortaniz olur o araligi kacirirsaniz kopek dislerini cok buyuk hasarsan korur..

Attigim vidodada gosterir ayaginizi vites koluna onceden goturunce cok daha rahat oluyor

LynXMaSTeR
27 Kasım 2015, 14:52
şanzımana değil de debriyaja, başka bişeylere faydası olduğunu söylüyorsunuz.
sonuç olarak ara gazın bi faydası varmış.
bence fazla tartışmaya gerek yok.

kivancern
27 Kasım 2015, 15:03
şanzımana değil de debriyaja, başka bişeylere faydası olduğunu söylüyorsunuz.
sonuç olarak ara gazın bi faydası varmış.
bence fazla tartışmaya gerek yok.

Hocam tartisma konusu o deil.. debriyaja faydasi var her turlu fakat aea nin dedigi gibi yaparsaniz uzun donemde sanzimana zarari olur..

sodurlu88
27 Kasım 2015, 15:14
Hocam tartisma konusu o deil.. debriyaja faydasi var her turlu fakat aea nin dedigi gibi yaparsaniz uzun donemde sanzimana zarari olur..

Barkın debriyaja bastıktan sonra ara gazı ver diyor. Bunun neresi yanlış, şanzımana nasıl zarar verir açıklarmısın.

Birde debriyaja bastığında gaz verirsen dişlilere bir etkisi olmaz diyorsun. Bunuda teknik olarak açıklarmısın ?

kivancern
27 Kasım 2015, 15:30
Barkın debriyaja bastıktan sonra ara gazı ver diyor. Bunun neresi yanlış, şanzımana nasıl zarar verir açıklarmısın.

Birde debriyaja bastığında gaz verirsen dişlilere bir etkisi olmaz diyorsun. Bunuda teknik olarak açıklarmısın ?

Tabiki hocam..

Motorsiklette guc su sekilde ilerler..

Motor--》debriyaj--》sanziman--》arka teker(zincirin on dislisi)

Debriyaja bastiginiz an motorla sanziman arasindaki guc iletimini kesersiniz bu yuzden verdiginiz gaz hic bir zaman sanzimana yada arka tekere aktarilmaz..

Barkin in videoda soledigi ara gaz verirseniz o disliler birbirine gecmesi daha kolay olur diyo.. bu yanlis cunku az once soledigim gibi ara gaz verdiginizde debriyaj cekili ve o verdiginiz gaz devriyajin otesine gecemiyor..

Ilk soruna gelicek olursam..
Ara gaz vermek KESINLIKLE yanlis deil.. debriyajin omrunu uzatir faydali birsey.. fakat sirasi yanlis..

Debriyaji cekip ilk once ara gaz verip sonra vites kucultmek yanlis bir uyguluma..

Neden? Cunku gazi kapattiginiz an motor arka tekeri cevirirken olay tam tersine donuyor ve arka teker motoru cevirior... bu olay arasinda bir gecis suresi vardir yani sanzimandan gecen gucun 0 oldugu an o anda vites degistirmek gerekir disliler zarar gormesin diye..

Barkin abinin dedigi gibi once gaz verirsebiz o araligi o gecis suresini kacirirsiniz buda zaman icinde sanzimaninizi peynir gibi yer :)

sodurlu88
27 Kasım 2015, 16:00
Tabiki hocam..

Motorsiklette guc su sekilde ilerler..

Motor--》debriyaj--》sanziman--》arka teker(zincirin on dislisi)

Debriyaja bastiginiz an motorla sanziman arasindaki guc iletimini kesersiniz bu yuzden verdiginiz gaz hic bir zaman sanzimana yada arka tekere aktarilmaz..

Barkin in videoda soledigi ara gaz verirseniz o disliler birbirine gecmesi daha kolay olur diyo.. bu yanlis cunku az once soledigim gibi ara gaz verdiginizde debriyaj cekili ve o verdiginiz gaz devriyajin otesine gecemiyor..

Ilk soruna gelicek olursam..
Ara gaz vermek KESINLIKLE yanlis deil.. debriyajin omrunu uzatir faydali birsey.. fakat sirasi yanlis..

Debriyaji cekip ilk once ara gaz verip sonra vites kucultmek yanlis bir uyguluma..

Neden? Cunku gazi kapattiginiz an motor arka tekeri cevirirken olay tam tersine donuyor ve arka teker motoru cevirior... bu olay arasinda bir gecis suresi vardir yani sanzimandan gecen gucun 0 oldugu an o anda vites degistirmek gerekir disliler zarar gormesin diye..

Barkin abinin dedigi gibi once gaz verirsebiz o araligi o gecis suresini kacirirsiniz buda zaman icinde sanzimaninizi peynir gibi yer :)


Gayet güzel açıklamışsın,

Ama;

Öncelikle motosiklet şanzımanlarını (vites kutusunu), debriyajdan vites kutusuna aktarımı, ve motordan debriyaja aktarımı tekrar incelemeni öneririm :)

Sen debriyaja bastığında balatalar plakalardan bir miktar ayrılır ve motordan güç aktarımını düşürür. Tamamen durdurmaz. Motor boşta çalışıyorkende şanzımandaki dişliler döner, sadece dönen dişlinin karşısında vites dişlisi yoktur.

Debrijaya bastığında şanzımandaki debriyaj tarafı dişlilerin dönmediğini idda ediyorsan şunu dene. Motora bin, motor boşta iken debriyaja bas ve 8bin devire çıkar. Sonra 1. vitese takmayı dene ne olacak ???

ZümeR
27 Kasım 2015, 16:20
12 yıldır motor kullanırım rampa inerken hariç hiç bir zaman vites küçültürken aragazı vermedim.
Pisttekiler küçültürken teker ve motor devrini ayarlamak için bunu yapıyorlar. Yapmasalar debriyajı bırakmasıyla arka kilitler ve denge kaybı yaşar.
Bunun için usta olmaya gerek yok, biraz çözümleme yapabiliyorsan kafanda anlarsın zaten.

kivancern
27 Kasım 2015, 16:36
Gayet güzel açıklamışsın,

Ama;

Öncelikle motosiklet şanzımanlarını (vites kutusunu), debriyajdan vites kutusuna aktarımı, ve motordan debriyaja aktarımı tekrar incelemeni öneririm :)

Sen debriyaja bastığında balatalar plakalardan bir miktar ayrılır ve motordan güç aktarımını düşürür. Tamamen durdurmaz. Motor boşta çalışıyorkende şanzımandaki dişliler döner, sadece dönen dişlinin karşısında vites dişlisi yoktur.

Debrijaya bastığında şanzımandaki debriyaj tarafı dişlilerin dönmediğini idda ediyorsan şunu dene. Motora bin, motor boşta iken debriyaja bas ve 8bin devire çıkar. Sonra 1. vitese takmayı dene ne olacak ???

Kesinlikle katiliorum..

Bahsettiginiz olay clutch drag denilen islak kavramalarda olan bir fenomendir.. acikliyim..

Debriyaja bastiginiz an plaklar tamamen birbirinden ayrilior.. fakat kavrama islak oldugu ve yag icinde yuzdugu icin.. plaklarin yarisi donunce (motora bagli olan) icindeki yag da donmeye baslio ve donen bu sivi da donmuyen plaklari da dondurmeye baslior... peki ne kadar ? Cok az..

Bu yuzden motora oturup sanzimani 1 e takip debriyaj basili iken 10 bin devir vevirirsen motosiklet ilerlemez (cunku o sivi motoru itecek kadar guc uretemez)..

Fakat motoru arka sehpaya alirsan ayni islemde motor 10 bin devirde donerken goruceksin ki arka lastik bole 2 3 santim oynar :)

Evet vites bosta iken debriyaji cekip basarsan sanzimanin motora bagli olan dislisini cok guzel dondurebilir (ne kadar bilmiorum cunku bunu olcmenin bir yolu yok)... AMA eyer bu disli vitese ve arka tekere bagli iken hicbir sekilde yeterince kuvvet ve torq olusturamaz...

Eyer bahsettiginiz gibi debriyaj basili iken disliler donuyo olsaydi ara gaz verirken (vites dusurmeden once) guc aktarilir ve hizlanirdik..


Bahsettigimiz islak kavrama fenomeni bazi ducatilerde yok bile (kuru kavrama kullabiolar) bole olmasina ragmen vites degistirme proveduru ayni


Islak kavrama drag olayi bu arada vites 1 deyken tak sesinden sorumlu olan olaydir bunu engellemek icin tek care motosikleti ayakla bosta iken itip vitese takmak :)

jackonbir
27 Kasım 2015, 16:37
ara gaz vermeden vites değiştirince motoru birisi tutmuş gibi oluyor.
ara gazla vites değiştirince motor daha akıcı gidiyor. benim şahsi tecrübem bu

Levent
27 Kasım 2015, 16:38
Denenebilecek ne kadar kombinasyon var ise hepsini bu güne kadar defaten denemiş birisi olarak bir iki tecrübemi yazmak istiyorum. Mekanik bilgim hepimizin gördüğü videolardaki görüntülerden daha ileri değil.

Kullandığım yüksek devirli motosikletin vitesler konusunda bir çok handikapı mevcut. Örnek verecek olursak, 1'den 2'ye veya 2'den 3'e geçerken aynı vites düşerken kilitleyebildiği gibi çıkarkende kilitleyebiliyor olması. Bunlar tamamen aktarım elemanlarının ve motor devrinin birbirinden farklı devirlerde olması ve senkronize edilemediği zamanlarda gelişiyor. Mesela 2 viteste 16.500 devirde vitesi yükseltip debriyajı saldığımda eğer ara gazı ile motor devirini durma noktasından (0 rmp'den) 5-6 bin rpmlere çıkartmazsam arka lastik kilitleniyor. Aynı konu vites düşerkende oluyor, zaten teorik olarak da olması gerekiyor, (Kaydırmalı debriyaj fln olsada bu olay oluyor, şahsen motorumda kaydırmalı debriyajda mevcut.) Ara gazlı ya da aragazsız uygun devirlerde vites değiştirdiğimde vites geçişleri aragazı ile her zaman daha stabil olarak geçiyor. Yaptığım hareket kombini,vites yükselteceğim zaman ayağım vites pedalında, debriyajı çektiğim an hafif aragazı ve vites kolunu eş zamanlı olarak yukarı itmekten başka bir şey değil. Bu güne kadar en sessiz ve sarsıntısız vites geçişini bu şekilde sağladım. Ara gazı vermeden vites attığım zamanlarda tak, tuk sesleri bitmek bilmedi hiç bir zaman.

Bir keresinde 2. Viteste 13-15 bin devire geldiğimde, aragaz yardımı ile vitesi boşa aldım, bilirsiniz ki motosiklet yüksek devirdeyken boşa düşmez, ama aragazı ile kombinlerseniz boşa düşebiliyorsunuz, haliç köprüsünden aşağıya doğru salınıyordum, bildiğiniz boş viteste gidiyorum. Sonra debriyajı çektim, ve Ara gaz vermeden vitesi boştan ikiye çektim ve resmen şanzıman kırıldı sandım öyle bir ses geldi ki...Ortalama 70-80 km süratlerdeydim. Fakat aynı aksiyonu ara gaz ile yaptığımda böyle bir ses duymadım?

Eğer bu durumda debriyaj çekili iken verilen ara gaz vites yükseltmeye fayda sağlamıyor ise, bu durum nasıl gelişiyor da sessiz bir geçiş sağlanıyor bunu merak ediyorum..

Tezinize karşı olduğum için bu mesaji yazmıyorum, dediğim gibi mekanik bilgim çok iyi değil. ama yıllardır motosiklet kullanıyorum (20-21 yıldır) ve hep bu şekilde ilerliyorum gaz ile vites kolunu senkronladığım sürece hiç bir problem yaşamadım ama yukarıdaki örnekte debriyaj çekili ara gaz ve vitesi 2 ye çektiğimde de daha sakin ve sarsıntısız geçiş olduğundan çok net bir şekilde eminim.

Vites attıktan sonraki ara gaz, motor deviri ile aktarım elamanlarının devirlerini birbirine senkronlaması ile ilgili bir şüphem yok, fakat bence ara gazın vites geçişi öncesinde de şanzımanı rahatlattığı kanısındayım.

kivancern
27 Kasım 2015, 16:47
Effect of Two-phase Flow on Drag Torque in a Wet Clutch

Su makalede islak kavramalarin drag torque nedir nasil azaltilir diye yapilan bir arastirma

Burda alttaki grafikde goruceksiniz ki 5000 devirde bile aktarilan torq sade 0.2 nm :/

sodurlu88
27 Kasım 2015, 16:48
Kesinlikle katiliorum..

Bahsettiginiz olay clutch drag denilen islak kavramalarda olan bir fenomendir.. acikliyim..

Debriyaja bastiginiz an plaklar tamamen birbirinden ayrilior.. fakat kavrama islak oldugu ve yag icinde yuzdugu icin.. plaklarin yarisi donunce (motora bagli olan) icindeki yag da donmeye baslio ve donen bu sivi da donmuyen plaklari da dondurmeye baslior... peki ne kadar ? Cok az..

Bu yuzden motora oturup sanzimani 1 e takip debriyaj basili iken 10 bin devir vevirirsen motosiklet ilerlemez (cunku o sivi motoru itecek kadar guc uretemez)..

Fakat motoru arka sehpaya alirsan ayni islemde motor 10 bin devirde donerken goruceksin ki arka lastik bole 2 3 santim oynar :)

Evet vites bosta iken debriyaji cekip basarsan sanzimanin motora bagli olan dislisini cok guzel dondurebilir (ne kadar bilmiorum cunku bunu olcmenin bir yolu yok)... AMA eyer bu disli vitese ve arka tekere bagli iken hicbir sekilde yeterince kuvvet ve torq olusturamaz...

Eyer bahsettiginiz gibi debriyaj basili iken disliler donuyo olsaydi ara gaz verirken (vites dusurmeden once) guc aktarilir ve hizlanirdik..


Bahsettigimiz islak kavrama fenomeni bazi ducatilerde yok bile (kuru kavrama kullabiolar) bole olmasina ragmen vites degistirme proveduru ayni


Islak kavrama drag olayi bu arada vites 1 deyken tak sesinden sorumlu olan olaydir bunu engellemek icin tek care motosikleti ayakla bosta iken itip vitese takmak :)

Sonuç olarak Barkının söylediği durum doğrudur. Vitese taktıktan sonra ara gazı vermek diye bir şey duymadım ben. Amaç burada dönen dişlileri birbirine yakın hıza ulaştırmaktır. Motorun yığılmasını önlemek, aktarma organları üzerinde ani bir stres oluşturmayı önlemektir.

Motorun CBR600RR mış, yakın bir zamanda şunu dene. 1. viteste gazlayabildiğin kadar gazla. Sonra devriyaja bas vitese takmadan önce devirin rolantiye düşmesini bekle. Motor halen hızlı bir şekilde gidiyor olacaktır. 2. vitese takmayı denediğinde geçmeyecetir. Çünkü 2. vites dişlisi ile debriyaja bağlı dişli aynı hızda dönmüyorlar. Yapman gereken debriyaj basılı iken ara gazı verip devri yükseltmek. Rahat bir şekilde vites geçer. Bu olayı tersten düşündüğünde de aynı sonucu verir.

Konuyuda ara gazı vermeden vites düşürürsek 10 bin km sonra şanzumanı elimize alırız gibi algılamayın.

Seko
27 Kasım 2015, 16:54
Mesele şudur, vites küçültüp debriyajı bıraktığımızda motorda bir yığılma olur ya, işte o yığılmaya sebep olan kuvvetlerin tümü vites kutusundan ve dişlilerden geçerler. O yığılmanın sebebi ise vitesi küçülttükten sonraki motor devrinin, bir üst vitesteki motor devrinden daha yüksek olması gerektiğidir. Ancak biz vitesi küçültürken zaman kaybettiğimiz, gazı kestiğimiz için motor devri aksine o sırada olduğu yerden de aşağıya iner ve debriyajı bırakmamız ile birlikte motorun bütün ataletini vites kutusuna bindirerek tekrar olması gereken yere yükselir. İşte biz ara gaz vererek motoru önceden bir alt viteste çıkacağı devire yaklaştırır veya eşitlersek (bu zordur), o zaman o yığılma olmaz ve vites kutusu zorlanmaz.

Bunu uygulamayanların motorlarının bugüne dek bir zarar görmemiş olması yukarıda yazdıklarımın gerçek olmadığı anlamına gelmez. Bütün bunları fabrikalar elbette test ederler ve normal kullanımda şart değildir ama yine de bir miktar uygulanması iyidir. Özellikle Çin motorlarında bunların yeterince test edildiğini sanmıyorum.

sodurlu88
27 Kasım 2015, 16:55
Denenebilecek ne kadar kombinasyon var ise hepsini bu güne kadar defaten denemiş birisi olarak bir iki tecrübemi yazmak istiyorum. Mekanik bilgim hepimizin gördüğü videolardaki görüntülerden daha ileri değil.

Kullandığım yüksek devirli motosikletin vitesler konusunda bir çok handikapı mevcut. Örnek verecek olursak, 1'den 2'ye veya 2'den 3'e geçerken aynı vites düşerken kilitleyebildiği gibi çıkarkende kilitleyebiliyor olması. Bunlar tamamen aktarım elemanlarının ve motor devrinin birbirinden farklı devirlerde olması ve senkronize edilemediği zamanlarda gelişiyor. Mesela 2 viteste 16.500 devirde vitesi yükseltip debriyajı saldığımda eğer ara gazı ile motor devirini durma noktasından (0 rmp'den) 5-6 bin rpmlere çıkartmazsam arka lastik kilitleniyor. Aynı konu vites düşerkende oluyor, zaten teorik olarak da olması gerekiyor, (Kaydırmalı debriyaj fln olsada bu olay oluyor, şahsen motorumda kaydırmalı debriyajda mevcut.) Ara gazlı ya da aragazsız uygun devirlerde vites değiştirdiğimde vites geçişleri aragazı ile her zaman daha stabil olarak geçiyor. Yaptığım hareket kombini,vites yükselteceğim zaman ayağım vites pedalında, debriyajı çektiğim an hafif aragazı ve vites kolunu eş zamanlı olarak yukarı itmekten başka bir şey değil. Bu güne kadar en sessiz ve sarsıntısız vites geçişini bu şekilde sağladım. Ara gazı vermeden vites attığım zamanlarda tak, tuk sesleri bitmek bilmedi hiç bir zaman.

Bir keresinde 2. Viteste 13-15 bin devire geldiğimde, aragaz yardımı ile vitesi boşa aldım, bilirsiniz ki motosiklet yüksek devirdeyken boşa düşmez, ama aragazı ile kombinlerseniz boşa düşebiliyorsunuz, haliç köprüsünden aşağıya doğru salınıyordum, bildiğiniz boş viteste gidiyorum. Sonra debriyajı çektim, ve Ara gaz vermeden vitesi boştan ikiye çektim ve resmen şanzıman kırıldı sandım öyle bir ses geldi ki...Ortalama 70-80 km süratlerdeydim. Fakat aynı aksiyonu ara gaz ile yaptığımda böyle bir ses duymadım?

Eğer bu durumda debriyaj çekili iken verilen ara gaz vites yükseltmeye fayda sağlamıyor ise, bu durum nasıl gelişiyor da sessiz bir geçiş sağlanıyor bunu merak ediyorum..

Tezinize karşı olduğum için bu mesaji yazmıyorum, dediğim gibi mekanik bilgim çok iyi değil. ama yıllardır motosiklet kullanıyorum (20-21 yıldır) ve hep bu şekilde ilerliyorum gaz ile vites kolunu senkronladığım sürece hiç bir problem yaşamadım ama yukarıdaki örnekte debriyaj çekili ara gaz ve vitesi 2 ye çektiğimde de daha sakin ve sarsıntısız geçiş olduğundan çok net bir şekilde eminim.

Vites attıktan sonraki ara gaz, motor deviri ile aktarım elamanlarının devirlerini birbirine senkronlaması ile ilgili bir şüphem yok, fakat bence ara gazın vites geçişi öncesinde de şanzımanı rahatlattığı kanısındayım.

Arkadaşlara 2 yöntem söyledim olayı deneyimleyecekleri. Siz ikisini de nasıl başınıza geldiğini açıklamışsınız. Güzel örnekler. :thumleft:

divergent
27 Kasım 2015, 17:12
Benim motosiklet tecrübem honda msx ile başladı ve daha 850 km'deyim :) Motosiklet kullanmaya başlamadan önce internetten birçok teorik bilgi okudum. Fakat iş bu bilgileri uygulamaya gelince çokta pratik olmuyor. Dolayısıyla bende motorun verdiği hissiyat ve geri bildirim ile sürmeyi öğrendim. İzlediğim yöntem şöyle; Eğer bulunduğum vitesin devri düşükse, gaz verince motordan boğuk sesler geliyorsa yani vites küçültmem gerekiyorsa debriyajı çekip aynanda gazı kapatıp alt vitese geçişi sağladıktan sonra sürmeye devam ediyorum ve motosiklette herhangi bir zorlanma yahut yığılma olmuyor. Fakat aynı işlemi devir yüksekken uygulayınca motosiklet yığılıyor motor frenine giriyor. Eğer burda anlatıldığı gibi devir yüksekken ara gaz vermiş olsam o yığılmada olmayacak. Yani ben aragaz verip vermemenin o an ki vitesin devir hızına bağlı olduğunu düşünüyorum.

LynXMaSTeR
27 Kasım 2015, 17:12
Hocam tartisma konusu o deil.. debriyaja faydasi var her turlu fakat aea nin dedigi gibi yaparsaniz uzun donemde sanzimana zarari olur..

adam zaten o video da debriyajsız vites değiştirin demiyor.
debriyaj teli koparda zorda kalırsanız bu şekilde yükseltin ve düşürün diyor.

sodurlu88
27 Kasım 2015, 17:20
Otomobilde durum videodaki gibidir. Yarışçının ayaklarını iyi inceleyin. Burada adam ne debriyaj nede şanzıman için yapıyor ara gazını. Vites düşürdüğünde arabanın yığılmaması tek amacı.

https://www.youtube.com/watch?v=hGYmzFu8sxg

kivancern
27 Kasım 2015, 17:59
Sonuç olarak Barkının söylediği durum doğrudur. Vitese taktıktan sonra ara gazı vermek diye bir şey duymadım ben. Amaç burada dönen dişlileri birbirine yakın hıza ulaştırmaktır. Motorun yığılmasını önlemek, aktarma organları üzerinde ani bir stres oluşturmayı önlemektir.

Motorun CBR600RR mış, yakın bir zamanda şunu dene. 1. viteste gazlayabildiğin kadar gazla. Sonra devriyaja bas vitese takmadan önce devirin rolantiye düşmesini bekle. Motor halen hızlı bir şekilde gidiyor olacaktır. 2. vitese takmayı denediğinde geçmeyecetir. Çünkü 2. vites dişlisi ile debriyaja bağlı dişli aynı hızda dönmüyorlar. Yapman gereken debriyaj basılı iken ara gazı verip devri yükseltmek. Rahat bir şekilde vites geçer. Bu olayı tersten düşündüğünde de aynı sonucu verir.

Konuyuda ara gazı vermeden vites düşürürsek 10 bin km sonra şanzumanı elimize alırız gibi algılamayın.

Motosiklet viteste iken sanziman giris kolu ile sanziman cikis kolu arasinda baglinti var (viteste olmak vu demekdir) yoksa bostasinizdir..

Debriyaja basip gaz verdiginiz zaman yaklasik 0.1 nm tork sanziman giris shaftina aktarilir bu kuvvet vites bosta iken (yani sanziman giris kolu ile cikis kolu arasinda baglanti yokken) sanziman giris kolunu dondurmeye yeterlidir fakat arac viteste iken bu tork a sanziman cikis kolu ve motorun tum yuku birde. Eklenir ve hic bir ise yaramaz..

Birde soyle bir yanlis ablasilma var sanirim... siz 2. Viteste iken devriyaji cekip gaz verdiginiz zaman sadece 1. Vitesin motora bagli olan kismininin hizini degistiremesseniz.. tum viteslerin hepsi sanziman giris kolu ne kadar donuyorsa o kadar doner.. cunku hepsi onun uzerindelerdir..

Yani bu 0.1 tork siz viteste iken hicbir seyin hizini degistirmez

---------- Mesajlar birleştirildi - 16:59 ---------- bir önceki mesaj zamanı 16:55 ----------


Denenebilecek ne kadar kombinasyon var ise hepsini bu güne kadar defaten denemiş birisi olarak bir iki tecrübemi yazmak istiyorum. Mekanik bilgim hepimizin gördüğü videolardaki görüntülerden daha ileri değil.

Kullandığım yüksek devirli motosikletin vitesler konusunda bir çok handikapı mevcut. Örnek verecek olursak, 1'den 2'ye veya 2'den 3'e geçerken aynı vites düşerken kilitleyebildiği gibi çıkarkende kilitleyebiliyor olması. Bunlar tamamen aktarım elemanlarının ve motor devrinin birbirinden farklı devirlerde olması ve senkronize edilemediği zamanlarda gelişiyor. Mesela 2 viteste 16.500 devirde vitesi yükseltip debriyajı saldığımda eğer ara gazı ile motor devirini durma noktasından (0 rmp'den) 5-6 bin rpmlere çıkartmazsam arka lastik kilitleniyor. Aynı konu vites düşerkende oluyor, zaten teorik olarak da olması gerekiyor, (Kaydırmalı debriyaj fln olsada bu olay oluyor, şahsen motorumda kaydırmalı debriyajda mevcut.) Ara gazlı ya da aragazsız uygun devirlerde vites değiştirdiğimde vites geçişleri aragazı ile her zaman daha stabil olarak geçiyor. Yaptığım hareket kombini,vites yükselteceğim zaman ayağım vites pedalında, debriyajı çektiğim an hafif aragazı ve vites kolunu eş zamanlı olarak yukarı itmekten başka bir şey değil. Bu güne kadar en sessiz ve sarsıntısız vites geçişini bu şekilde sağladım. Ara gazı vermeden vites attığım zamanlarda tak, tuk sesleri bitmek bilmedi hiç bir zaman.

Bir keresinde 2. Viteste 13-15 bin devire geldiğimde, aragaz yardımı ile vitesi boşa aldım, bilirsiniz ki motosiklet yüksek devirdeyken boşa düşmez, ama aragazı ile kombinlerseniz boşa düşebiliyorsunuz, haliç köprüsünden aşağıya doğru salınıyordum, bildiğiniz boş viteste gidiyorum. Sonra debriyajı çektim, ve Ara gaz vermeden vitesi boştan ikiye çektim ve resmen şanzıman kırıldı sandım öyle bir ses geldi ki...Ortalama 70-80 km süratlerdeydim. Fakat aynı aksiyonu ara gaz ile yaptığımda böyle bir ses duymadım?

Eğer bu durumda debriyaj çekili iken verilen ara gaz vites yükseltmeye fayda sağlamıyor ise, bu durum nasıl gelişiyor da sessiz bir geçiş sağlanıyor bunu merak ediyorum..

Tezinize karşı olduğum için bu mesaji yazmıyorum, dediğim gibi mekanik bilgim çok iyi değil. ama yıllardır motosiklet kullanıyorum (20-21 yıldır) ve hep bu şekilde ilerliyorum gaz ile vites kolunu senkronladığım sürece hiç bir problem yaşamadım ama yukarıdaki örnekte debriyaj çekili ara gaz ve vitesi 2 ye çektiğimde de daha sakin ve sarsıntısız geçiş olduğundan çok net bir şekilde eminim.

Vites attıktan sonraki ara gaz, motor deviri ile aktarım elamanlarının devirlerini birbirine senkronlaması ile ilgili bir şüphem yok, fakat bence ara gazın vites geçişi öncesinde de şanzımanı rahatlattığı kanısındayım.

Merhaba hocam biraz bahsediyim teknikden belki akliniza yatar..

Soyle bir fenomen vardir.. vitesler 2 den 3 e gecerken aslinda kisa bir sure bosta kalirlar.. hatta eski yariscilar bu teknigi kullanarak debriyajsiz ara gaz vererek vites kuculturler.. cok zor bir teknik dir denenmesini onermiorum..

Soyle dusunun siz

Levent
27 Kasım 2015, 18:10
Debriyajsız nasıl ara gaz veriliyor ?