PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Bu koruma takozu kaza anında vazifesini yapmış mı?



enxdesign
22 Kasım 2015, 02:25
Selam arkadaşlar,


Foruma üye olmayan bir arkadaşım bugün asfaltın tadına bakmış. Neyseki ekipmanı sağlam olduğu için kendinde sorun yok.

Virajdaki beyaz şeritlere dikkat etmesini 50 kez söylemiş olmama rağmen bugün istanbul fatih civarında sağ viraj dönerken zoru başarmış ve sol tarafına devrilip biraz sürüklenmiş.

Motorun durumu aşağıdaki gibi. Çok fazla hasar yok, kırık yok. Sadece sürtme ve yamulmalar var.

Merak ettiğim şey koruma takozu. Bu koruma takozu işini yapmış mı? Yoksa daha sağlam durup, yani yamulmayıp o grenajı komple korumalı mıydı?
150 lira verip yamaha servisinden alınan bir takoz.


http://i.imgur.com/GJy9W34.jpg?1

http://i.imgur.com/c4Xmh44.jpg?1

---------- Mesajlar birleştirildi - 01:25 ---------- bir önceki mesaj zamanı 01:20 ----------

Bu arada ekleyeyim. Lastikler 2015 tarihli Rosso 2. Demekki rosso 2'de beyaz şeritlere karşı koyamıyor.

kakare
22 Kasım 2015, 02:50
basit bi mantık yürütücem ama yanlış olabilir kesinlikle kulak asmayın, doğrusunu bende merak ettim.

Bu koruma takozları aşırı sert ve sağlam bi malzemeden yapılırsa düşme anında şaseyi yamultabileceği için daha etkili darbelerde etkiyi azaltıcı oranda yamulmuş olabilir mi? Yani korumayı sağladığı kadar sağladı bence ama doğrusu bu mudur?

beko12345
22 Kasım 2015, 02:53
Fotoğraflar sadece bende mi gözükmüyor ?

enxdesign
22 Kasım 2015, 02:58
Resimleri göremeyenler umarım buradan görebilirler.

http://i.hizliresim.com/OBgDpQ.jpg

http://i.hizliresim.com/zYXM76.jpg

seta34
22 Kasım 2015, 03:20
Şase yamultma olayi sadece 600rr larda var diye biliyorum.
Fazlasiyla gorevini yapmis bana kalirsa cunku takozlar olmasaydi surunme etkisini grenaj alacakti, arkadaşta bisey olmamasi sevindirici gecmis olsun

Ahmetcan45
22 Kasım 2015, 03:23
aynı takoz benim motorumdada mevcut ben arkadaşın cbr 250 de idim o bnm r25 de '' O '' gibi baya keskin ve asvaltın asırı kaygan oldugu bi viraja girdik hızım 50 felandı cbr kıc attı atmasıyla kaldırmam bir oldu o anda arkadaşım önümdeydi 2 teker aynı anda bıraktı ve sağ tarafına düşerek sürüklenmeye basladı motor 10 metre sürüklenmiştir diger şerite geçip bariyerin tam yanında durdu motor arkadasta bişey yoktu motoru kaldırdık direk o an ben bekliyom sağ taraf gitti die göz ucuyla bakim dedim o an benim haraket şu :flower: :thumleft: takoz un ucunun yarısı komple eridi egzoz biraz çizildi o kadar sinyalim dahi kırılmadı yerinden çıkmış geri taktık :D ve her türlü ihtimale karsı direk yamaha servisine gittik bi sıkıntı cıkmadı çok şükür. bu arkadaş zemine baya sert çarpmış galiba kolay kolay yamulacak bi takoz deyil çünkü. :silent:

berkcigdem
22 Kasım 2015, 03:54
Kısaca evet diyebiliriz ama koruma takozu yararı olduğu kadar zararı olanda bir üründür. Sebebini açıklıcak olursak evet motor bu parçanın üzerinde sürüklenir ve olabildiğince grenaja - bloğa ıvıra zıvıra az verdirtmeye çalışır ki resimde olduğu gibi. o olmasaydı sol taraf komple yoktu. Fakat zararlı olan kısmına gelirsek.

şimdi 2 farklı şekilde düşünelim.
1 - takozunuz yok trafiktesiniz 60km hız ile seyir ediyorsunuz. motor düştü kaymaya başladı motorun yere sürtündüğü alan neredeyse motorun %40 ı sürtünme büyük bir alanda olduğu için örnek veriyorum 10 metre sürüklendi ve durdu. 10 metre sürüklendiğiniz sürüklenen motorunuz ne bir arabaya yada herhangi başka herhangi birşeye vurmadı. evet düştüğünüz taraf çizildi kırıldı vs.

2- takozunuz var. trafiktesiniz 60 km hız ile seyir ediyorsunuz. motor düştü kaymaya başladı takozun üzerinde. motorun yere sürtündüğü alan en fazla %2 bilemedin %5 tir. sürtünen alan çok az bir alan olduğu için o hız ile düşen motor duramicaktır. bu sefer siz en az 20 metre -25 metre sürükleniceksiniz ve uzun bir mesafe sürüklendiği için karşı şeride - önünüzdeki araca yada yolun kenarındaki kaldırıma vs vurma ihtimaliniz çok daha yüksek olucak ve muhtemelen ön grenajıda kırıcaksınız bu vurma ile.

aslında baktığınızda koruma takozu trafiğin olmadığı yerlerde veya olduğunuz yerde yada çook ufak hızlarda motoru yatırırsanız motoru korumak için yapılmıştır. ama malesef ss tarzı motorlarada koruma demiri takılamadığı için mecburen bu takoz kullanmak zorunda kalınıyor.

TimFx
22 Kasım 2015, 06:11
bu tarz motorlardaki koruma takozularının esas gayesi karenajı korumak değil, motor bloğunun yerle temasını önlemektir. Karenaj olayı işin hediyesidir. Yani koruma takozu takıp kareneja zarar geldiğinde üzülmeyin önemli olan motor bloğu :cherry:

uugguurr86
22 Kasım 2015, 10:09
Kısaca evet diyebiliriz ama koruma takozu yararı olduğu kadar zararı olanda bir üründür. Sebebini açıklıcak olursak evet motor bu parçanın üzerinde sürüklenir ve olabildiğince grenaja - bloğa ıvıra zıvıra az verdirtmeye çalışır ki resimde olduğu gibi. o olmasaydı sol taraf komple yoktu. Fakat zararlı olan kısmına gelirsek.

şimdi 2 farklı şekilde düşünelim.
1 - takozunuz yok trafiktesiniz 60km hız ile seyir ediyorsunuz. motor düştü kaymaya başladı motorun yere sürtündüğü alan neredeyse motorun %40 ı sürtünme büyük bir alanda olduğu için örnek veriyorum 10 metre sürüklendi ve durdu. 10 metre sürüklendiğiniz sürüklenen motorunuz ne bir arabaya yada herhangi başka herhangi birşeye vurmadı. evet düştüğünüz taraf çizildi kırıldı vs.

2- takozunuz var. trafiktesiniz 60 km hız ile seyir ediyorsunuz. motor düştü kaymaya başladı takozun üzerinde. motorun yere sürtündüğü alan en fazla %2 bilemedin %5 tir. sürtünen alan çok az bir alan olduğu için o hız ile düşen motor duramicaktır. bu sefer siz en az 20 metre -25 metre sürükleniceksiniz ve uzun bir mesafe sürüklendiği için karşı şeride - önünüzdeki araca yada yolun kenarındaki kaldırıma vs vurma ihtimaliniz çok daha yüksek olucak ve muhtemelen ön grenajıda kırıcaksınız bu vurma ile.

aslında baktığınızda koruma takozu trafiğin olmadığı yerlerde veya olduğunuz yerde yada çook ufak hızlarda motoru yatırırsanız motoru korumak için yapılmıştır. ama malesef ss tarzı motorlarada koruma demiri takılamadığı için mecburen bu takoz kullanmak zorunda kalınıyor.


Katılmıyorum. Sürtünmeyle sürüklenme mesafesini o kadar kolay hesaplayamazsınız. Takoz üzerinde tek bir noktadan sürüklendiğinde yere basınç daha fazla olacağı için daha kısa mesafede durur bence. Kışın lastiklerin havasının arttırılması gibi. Bence motora zararı şase bükülürse olur.

Ama bence takabilen taksın. Motoru koruması için demiyorum. Tamam motorda önemli ama önce kendimizi düşünürsek takoz yeri gelir önünüzde kapı açan birinin kapısının ilk dokunduğu yer olur, dizinizi kurtarır. (düşük hızda başıma gelmiştir)

enxdesign
22 Kasım 2015, 11:53
Yorumlar için teşekkürler. Motorun gidişinde duruşunda bir problem yok. Fren manet ve gaz kolunun ucu çok azıcık sürtünmüş. Zaten sinyal bile kırılmamış. Takoza vazifesini yaptığı için teşekkür ediyoruz.

Tek takoz satan var mıdır acaba :D

cihan54
22 Kasım 2015, 12:23
Koruma takozu kazada grenajı veya dış parçaları korumak için yapılmamıştır. Koruma takozu motorun olduğu yerde veya harekete başlama anında motorun devrilmesi ile parçaları korumak amacıyla yapılmıştır. %30 hareket halinde, %70 olduğu yerde devrilme koruması amaçlanır. O yüzden kaza durumlarında takozun ne denli koruduğu pek göz önünde bulundurulmamalıdır. Kaldı ki zemindeki bozukluklar ile takoz yamulabilir veya kırılabilir. Bu gayet normal bir durum.şasinin bir parçası gibi yekpare düşünülseydi, bu kazada motor yüksek ihtimal perte çıkardı ki, şasi veya blok bağlantılarının geometrisinin bozulması anlamına gelirdi.

Velhasıl, bu duruma çok takılmayın. Koruma takozu devrilmelerde işini yapar, kazada değil. :cat:

berkcigdem
22 Kasım 2015, 17:41
Katılmıyorum. Sürtünmeyle sürüklenme mesafesini o kadar kolay hesaplayamazsınız. Takoz üzerinde tek bir noktadan sürüklendiğinde yere basınç daha fazla olacağı için daha kısa mesafede durur bence. Kışın lastiklerin havasının arttırılması gibi. Bence motora zararı şase bükülürse olur.

Ama bence takabilen taksın. Motoru koruması için demiyorum. Tamam motorda önemli ama önce kendimizi düşünürsek takoz yeri gelir önünüzde kapı açan birinin kapısının ilk dokunduğu yer olur, dizinizi kurtarır. (düşük hızda başıma gelmiştir)

Bakın zaten sürtünmeden bahsediyoruz. ne kadar fazla alan yere sürtünür ise o kadar daha çabuk durur. örneğin avcunuzun içi ile bir alana sürtün sonrada parmağınızın ucu ile bir alana sürtünün demek istediğimi anlayacaksınız. Tek bir nokta vs önemli değil yere sürtünen motorun kilosu aynı ve motorun büyük bir bölümü yere değerse daha fazla basınç uygular ama tek ufak bir nokta değer ise daha az basınç uygular. Takılan takozların çoğu (orjinal olanları) şaseye zarar vermezler çünkü resimdeki gibi kendileri yamulur ve şaseye zarar vermez.

ayrıca evet takoz bloğu korumak içindir aradan grenajıda az ufak korur. ama asıl amacı motor bloğunun olduğu bölgedir. sizinde dediğiniz gibi düşük hızlarda yada olduğunuz yerdede iş görürler. aslında size katılıyorum takabilen taksın. iş gören bir koruma parçasıdır.

RiDeR_2
22 Kasım 2015, 19:31
Geçmiş olsun takoz görevini yapmış
Sağa virajda sola nasıl düşmüş?

zeroplus
22 Kasım 2015, 19:39
Bakın zaten sürtünmeden bahsediyoruz. ne kadar fazla alan yere sürtünür ise o kadar daha çabuk durur. örneğin avcunuzun içi ile bir alana sürtün sonrada parmağınızın ucu ile bir alana sürtünün demek istediğimi anlayacaksınız. Tek bir nokta vs önemli değil yere sürtünen motorun kilosu aynı ve motorun büyük bir bölümü yere değerse daha fazla basınç uygular ama tek ufak bir nokta değer ise daha az basınç uygular. Takılan takozların çoğu (orjinal olanları) şaseye zarar vermezler çünkü resimdeki gibi kendileri yamulur ve şaseye zarar vermez.

ayrıca evet takoz bloğu korumak içindir aradan grenajıda az ufak korur. ama asıl amacı motor bloğunun olduğu bölgedir. sizinde dediğiniz gibi düşük hızlarda yada olduğunuz yerdede iş görürler. aslında size katılıyorum takabilen taksın. iş gören bir koruma parçasıdır.

Aslinda katilarda basinc yuzey alaniyla ters orantilidir yani yere degme alani kuculurse basinc artar yere degen alan buyurse basinc azalir.P=f/s f= kuvvet s=yuzey alani.yani hasari azaltmis dogru ama saseye binen basinc miktari baya artmis.sonucta sase kirilmadiysa gorevini yapmis koruma takozu.

Seko
22 Kasım 2015, 20:00
Yukarıdaki sürtünme teorisine katılmamakla beraber sonucun ne olacağını düşmeden bilemeyiz diyerek açık kapı bırakıyorum. Bir de şunu sorayım, yere daire şeklinde bir levha koyalım, üzerine çıkalım levhayı çeksinler. Bir de aynı levhanın altına ayak niyetine dik duran üç tane koruma takozu bağlayalım öyle çeksinler. Çektikleri zemin kaymak gibi değil, asfalt olsun. Hangisi daha kolay çekilir ?

Dip not : Teorik olarak sürtünme kuvveti yüzey alanından bağımsızdır ama yukarıda verdiğim örnek için bu mümkün değildir.

berkcigdem
22 Kasım 2015, 21:00
tavuk mu yumurtadan , yumurtamı tavuktan çıkara bağlıcak bence bu konu :)

bizde horoza bağlarız bence :queen:

enxdesign
22 Kasım 2015, 22:52
Geçmiş olsun takoz görevini yapmış
Sağa virajda sola nasıl düşmüş?

Arka lastik beyaz şeritten ötürü kayınca panikle fren ve kontra yapmış. Sanıyorum ufak bir high slide yaşamış. Kendi de nasıl düştüğüne inanamıyor

imsaphyr
23 Kasım 2015, 10:33
kafası güzel olan bir eleman sıkıştırmıştı beni de aynısı r25imle benim başıma geldi, resimleri görünce kendi motorum aklıma geldi direk. takozun amacı alınan darbeyi sönümlemektir yani kısaca görevini 10 numara yapmış. takozun civatası büyük ihtimalle diş yemiştir o yüzden civatanın geçtiği yere tekrar diş çektirmen, takozun bağlantı aparatını presle düzelttirmen gerek. arkadaşının merak ettiği yada yardıma ihtiyacı olduğu birşey olursa falan daha yardım etmeye çalışırım. geçmiş olsun tekrar. tek takoz bulamazsan bana haber ver tornada yapmıştım ben benimkini :cherry: