PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Hyosung GT 250 Rölanti Problemi ve Çözümü



UNdocab
18 Kasım 2015, 02:13
Merhaba arkadaşlar.

Size deyalı şekilde GT 250 Rölanti problemini ve çözümünü anlatıcam. Bazı yerlerde çok detay kısımları atlamak isterseniz diye uyarı da koyucam ki uzun olacak bu yazının temelini okumak isteyen kolayca okusun.


İlk motorum olan ve sıfır olarak satın aldığım ve 30.000km sonra arkadaşıma sattığım 2011 model gt250R yaklaşık 40.000km de ilk problemini yaptı.

Hyosung'un servis manueli vardır orada her bir sensörü vs tek tek nasıl kontrol edeceğin detaylı şekilde yazılıdır.
Altı üstü 15-20tl lik bir AVO metre ile motordaki beyin dahil herşeyin sağlamlığını %99 oranda doğru şekilde tespit edebilirsin.

Ama bizim gariban ustalarımız bunu beceremez ve uzay mekiği görmüş zavallı gibi motora bakar. Sonrada gevşek bir ağızla "Yeaa dandik bu japon al japon " derler.
Arıza her araçta olur mesele giderebilmek için motorun sisteminin standardize edilip, ölçülebilir olmasında. İşte bu varsa kalite vardır.



Gelelim Arızamıza

Rölanti sapıtıyor kendi kendine gaz veriyor, yükseliyor bazen düşüyor bazen düşmüyor bazende normal çalışıyordu :)
Aşağıdaki videodakine benzer bir durum

gSmjjnJjaC8


Hyosung için konuşuyorum. Eğer motosikletinizde böyle bir durum varsa kaynağı %95 ihtimalle TPS(Throttle Position Sensor) yani gaz kolu konum sensörüdür. %4.5 selonoid valfidir. %0.05 de beyindir.Bizim beyinsiz ustalar hemen beyni değiştirir.Size bi beyin parası kitler. sonra da "Ya beyinden değilmiş" der o ayrı :D

Ustalar bazende internetten biraz kurcalar beyinden önce selonoidde hata ararlar ve muhtemelen sağlam olan selonoidinizi yerinden çıkarırken bozarlar. Değiştiklerinde sorun düzelmeyince sanırlarki birden fazla parça arızalı.

BU KISIM DETAY ATLAYABİLİRSİNİZ
Çünkü selonoid'in içindeki çarklar plastiktir ki zorlanma durumunda çarklar aşınsın başka kısımlara zarar vermesin.
Motora elektirik verince ucundaki zımbırtı döne döne bi uzar, hava kutusundaki yuvanın dip noktasında zorlanınca geri döner ve kısalır.
İşte sizin ustanız bunu söküp arkasından soketi çıkarmadan elektirik verince(yapmamak gerekiyor) yuvaya takılı olmayan selonoid döne döne çıkar, durmaz ve bikaç parçası dağılır(kırılma değil bu toplanması kolay) he tabi ustanızda "lan bu dağıtcak kendini diye mekanizmayı eliyle tutar ve içindeki çarkları bozar :)

Hava kutusunda selonoidin montaj vidaları sac vidasıdır, hava filitresininki gibi somunlu değil.Çok çıkar taka gelmez. Yani üreten mühendis demiş ki; "Hacı bu kolay değişecek birşey değil motorun ömrü boyunca çok sök tak yapmayacaksın.Onun için sac vidası koydum durumu anla" diye. Ve hava filitresi de çok çıkıp takılacağı için sağlam olsun diye somunlu yapılmıştır.

İşte bizim ustalar pek anlamaz ne yazık ki
DETAY BİTTİ

TPS DEĞİŞİMİ

TPS'i ölçtük.İçinde normalde gaz kolunun etkisiyle dönen bir milin girdiği yeri tornavida yardımıyla çok yavaş bir şekilde çevirip 0v -5v arası voltaj değişimini izledik. Ve bir bölümde birden zıplama olduğunu gördük. Hee dedik TPS gitmiş.
Yenisini sipariş verdik geldi.

http://koreanbikeparts.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/7d48d66616a2ec598e96a4a9a81bb369/p/3/p3315558.gif

Montajını yaptık. EFI olarak direk servis manuelini bulamadığım için FI olan servis manueline göre montajını yaptık. Ama bir sorun vardı. Orada dediği gibi gaz kolu tam kapalıyken 0.3v değere ayarlamak imkansızdı.Parça minimum 0.7volta izin veriyordu. Kılavuz zaten EFI değil FI olunca Sentec beyin (EI) ile Daewoo ve Delphi (EFI motorlar) beyinlerin farklı olma olasılığı çok yüksek geldi gözüme

Sonuç bu oldu.

K3VU36Mjd-Q

Yeni TPS'i servis kılavuzuna göre 4 testten geçirdik ve gayet sağlam oldğunu gördük.Ne yazık ki çözüme 1-2 hafta ara vermek zorunda kaldık.

1-2 hafta sonra her bir sensöre dalıcaz. Tek tek herşeyi ölçücez diye hazırlandık. Ama benim aklım hala TPS deydi.

Kılavuz diyordu ki.
tam kapalı gaz: 0.3v
Tam açık gaz: 4.5v

Madem Yeni TPS'in minimum değerinden emin değildim ben de maksimum değere göre, yani 4.5v a ayarladım otomatikman tam kapalı gaz 1.16v değerine ayarlanmış oldu ve topladım motoru.

Sonuç süper. Yukarıdaki videodaki sorun düzeldi. Motor gayet düzgün çalışmaya başladı.
Ama ufak bir sorun vardı rölantideyken motoru 4bin devirde tutamıyorsun.3 binden çok hızlı 5 bine geçiyordu. Ama yolda giderken öyle bir durum yoktu.

Ama yaptığım iş mükemmel olmalıydı. Üşenmedik tekrar söktük herşeyi. korider.com adresinde GT 650 TPS'i için 1.12v görmüştüm.
Başlangıcı 1.12v a alsam ne olur diye düşündüm.
Başlangıç 1.12v olunca
Bitiş de 4.46v oldu.

Tekrar topladık motoru.
İşte buu motor müthiş devir alıyordu, çok lineer stabil en ufak dalgalanma yok. Yolda da denedik herşey müthiş


Sonuç TPS de olması gereken değerler.
Gaz kolu tam kapalı : 1.12v
Gaz kolu tam açık :4.46v


İleride arayan olursa kaynak olsun diye buraya da yazayım dedim

xcom
18 Kasım 2015, 02:35
Bilgi için çok teşekkürler..

mterayes26
18 Kasım 2015, 13:04
Bu saatten sonra 4 silindirli bile yaparsın

viper17
18 Kasım 2015, 18:07
Sonrada gevşek bir ağızla "Yeaa dandik bu japon al japon " derler.

Haykırdım:queen:

ÜmitAtay
13 Nisan 2016, 17:03
üstat harbiden çok yararlı bir bilgi teşekkürler. Benimde rölantı sorununda TPS değiştirdik fakat devir yine düzensiz. bu 0.3 felan dediğin ayar nasil ve nerden yapılıyor? hava filtresinin bağlandığı yerde motorun 2 tane vida var onlarmıdır ayar ?

berk_cglr
13 Nisan 2016, 17:29
işte bu yüzden eski motorları seviyorum mekanik karbüratörlü :) tamam yeni teknolojinin yeri ayrı tabi ki :) elinize sağlık süper bi konu

umot
13 Nisan 2016, 20:55
Kardesim bu tps tam olarak neresinde motorun benim 2010 sentec benimde gazda atlama yapıyo senin gibi rölanti düzensiz