PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : LowSide Durumundan Kurtulmak İçin Nasıl Bir Yol İzlenmeli?



Mimarca
31 Temmuz 2015, 17:07
Merhaba,
Yeni başlayan bir aday olarak sürekli araştırmalar yapıyorum ve bu işin sonunun olmadığının farkındayım....
Paylaştığım videoda bir çok sürücü virajda lowside ile karşılaşıyorlar.. (Yanlışım varsa düzeltin lütfen)
Motosikleti tekrar düzeltmek için nasıl bir yöntem izliyorlar bilgilendirirseniz sevinirim.. Detaylı anlatırsanız daha çok sevinirim.. (Debriyajı mı çekiyorlar... Gazmı açıyorlar.. Frenmi vs. vs. )


https://www.youtube.com/watch?v=tNcZyDSM6GI

abeciMotoru
31 Temmuz 2015, 17:14
Gaz kesiyolar motor dikleşiyo. Teker asfalta tekrar tutunuyo, tabi bu esnada ikinci bir tehlike hızla orantılı olarak high side olma ihtimali de başlayabilir, yada gidona çok fazla yüklenilirse, depo tokatlama, low side olacaklarının farkına vardıkları nokta önemli.

AhmetH
31 Temmuz 2015, 17:23
O işin sonu high side arkası kayıyor makinanın, gazı kısınca yada kapatınca şak diye tutar asfalt lastik durumuna göre. Low side olayında pek şans yok halıyı motorun altından çeker gibidir.

High sideı torklu güçlü makinada tecrübe edersiniz yada ıslak yağlı vs zeminde. Yani yeni başlayacak birinin isteyerek Asfaltta Kolay tecrübe edebileciği bir durum değildir 125 gibi sakin bir motosiklet ile.

O düşüş bikerede olsa er yada geç yaşanacak yani :)

EMRE ÇITIR
31 Temmuz 2015, 17:41
O videoda viraj çıkışı gaz açarak lastiği zorladıkları için kayıyor. Apexten sonra gaz açmanın faydası virajdan daha hızlı çıkmaktır diye biliyorum, riski ise lowside. En iyisi olmadan önlemek, ama o risk kapıdaysa gazı sabit tutmak ve motoru dikleştirmek iki çözüm bence. Motor dikleştikçe lastikler üzerindeki dikey ağırlık artacağından dolayı sürtünme kuvveti artar. Gazı sabit tutmakta lastiğe tutunmasında yardımcı olmak, lastiği daha fazla zorlamamak için. Gazı kapatmak ağırlığı ön lastiğe kaydıracağından dolayı önden kayabilir. Viraj ortasında debriyajı çekmek, ön arka frene basmakta aynı etkiyi gösterir. Not: Arazi sürüşünde motorun arkasını kaydırarak dönüşler yapıldığı için kas hafızasına kaydediliyor, asfaltta arka lastik kaymalarında gaz sabit tutularak, doğru ağırlık dağılımıyla arka lastik yanda virajdan çıkılabiliyor. Lowside korkusu olanlar arazide korkularını yenebilir naçizane tavsiyem.

bilginozi
31 Temmuz 2015, 17:42
Motosiklet sahibi olmadan önce bu tarz videoda olanlara anlam veremiyordum şimdi bir şeyler ifade etmeye başlamış.

mhmtesk
31 Temmuz 2015, 18:31
En büyük ve etkili önlem; viraja yavaş bir şekilde, daha az yatırarak girmektir. Bu kadar basit.

cihangir151
31 Temmuz 2015, 18:48
onlar bişey yapmıyor onlar sadece high side dan ucuz yırtıyorlar. low side ın çaresi yok gidonu viraj içine çevirmemeye çalışmak biraz olsun riski azaltır.

mithrelios
31 Temmuz 2015, 18:55
lowside arka tekerin değil ön tekerin tutuş kaybetmesinden (yanlış fren, kaygan zemin) olur, burdaki videodaki durumlar highside olmak üzereyken bir şekilde toparlayanlar.

arka teker eğer virajda kayarsa yapılacak son şey fren, gaz kesme veya debriyaj sıkmak olur. bu durumlarda, arka teker tekrar yola tutunup arkanın önden hızlı olmasına yol açabilir. dolayısıyla arka öne geçmeye çalışacağından ve virajda ön-arka teker aynı eksende olmadığından motosiklet sürücüyü üstünden fırlatabilir. mümkün olduğunca panik yapmamaya çalışıp (söylemesi kolay tabi) ani tepkilerle gazı kapatmak/fren yapmak gibi motora müdahale etmeden arkanın kontrollü şekilde kaymaya devam etmesini sağlamak kurtarış için en olası yol.

Twist of the Wrist (Bileği Bükmek şekilinde Türkçe çevirisi de var sanırım) I ve II kitaplarında bu durumlar ve yapılabilecekler detaylarıyla mevcut. Bir şekilde edinip okumanız çok işinize yarayabilir.

samet10
31 Temmuz 2015, 18:55
bazı arkadaşlar açıklamışta benimde üstünden geçesim geldi :D

lowsideta ön teker kayar ve motor yığılır kalır onu toparlayan ben görmedim sanırım :)
highsideta ise bu videodaki gibi arka teker kayıyor ve sonra toplayıp sürücüye alttan bir darbe vuruyor genelde :) işte sürücü erken farkına varıp motoru dikleştirince yırtabiliyorlar :) bende öyle bi kaydı ki arka teker ön tekerin yanına geldi :D ben kurtaramadım :D

mücahit1
31 Temmuz 2015, 20:10
gaz kes bencede frene basma kafani kırma hafif kalkiyo videoda herkes

Sepetçioğlu
31 Temmuz 2015, 20:18
Bir kere 360' bir bağlantı yolunda viraj çıkışında arka tekerim kaydı sonra ön de kaydı, nasıl yaptım bilmiyorum ama motoru dikleştirip yoluma devam ettim :cherry:

kivancern
31 Temmuz 2015, 20:43
Hermesin dedigine katiliyorum. Arka teker guc altinda kaydigindaki risk high side dir fakat panik yapmazsaniz cok rahat kurtarilabilen bir durumdur.

Arka tekerin cikmasi durumunda gazi YAVAS bicimde kapatmak gerekir yada tam tersine daha fazla gaz acmak.. 2 teknigide savunan var burda yapilmamasi gereken gazi cok sert bir sekilde kapatmak

Nikkfurie
31 Temmuz 2015, 22:21
Merhaba,Yeni başlayan bir aday olarak............


merhaba,

yeni başlayan bir aday diye tanımlamış sın kendini fakat araştırırken evre atlamışsın :)

bu tip kazalar yeni başlayanların hiç olmaması gereken hızlarda yaşanır..

ileri seviye sürücüler bile bu durumlarda nadiren vede büyük ihtimal şansa kurtarırlar..

telike
31 Temmuz 2015, 23:19
gaz kesilir fakat komprasyona sokmayacak şekilde kesilir yani hart diye gazı kesersen highside çok sert olur ve atar seni üstünden. dikkat ettiysen atmaması için çok yumuşak duruyorlar motorun üstünde kasılmıyorlar. ayaklar olsun bilekler kollar omuzlar motor altında highside ı yapıyor ayağa kalkarak o hareketin üstünen atmasını engelliyorlar. bi diğer deyişle altlarında motor oynuyor ama vücutları sabit.

evet gazı kes ama çok sert değil o açıda çok sert hareketler tehlikeli olur.

fullpusat1
01 Ağustos 2015, 04:19
bu gün bende biraz daha yatırmayı denedim ve tabiki malum güzel bir lastikte yok güzel bir kaydı neyseki sağ salim virajdan çıkabildim

telike
01 Ağustos 2015, 08:10
bu gün bende biraz daha yatırmayı denedim ve tabiki malum güzel bir lastikte yok güzel bir kaydı neyseki sağ salim virajdan çıkabildim

kaymanın nedeni her zaman asfalt ve lastik olmayabilir. tekniğine uygun yapmamak da buna etkendir.

semyhcan
01 Ağustos 2015, 08:41
kaymanın nedeni yavas girilen virajda fazla yatmaları ve gazı açmaları nedeniyle kayıyor .. biraz daha hızlı ve biraz daha dik girseler bu durumu yaşamazlar fakat gaz açarak dik konuma motoru alıp kurtaranda var cidden higt side moto gp deki gibi sola yatıp sağa çok pis atabilir sürücüyu ama low side da bu durumu yaşayınca panikle gaz açarsan asfaltla akrabasın ama gaz kapatırsan lastık hemen tutunur ve dık konuma alabilirsin .. DONT PANİC

MANKU
01 Ağustos 2015, 10:19
Arkadaşlar ıngilizcesi olan var olmayan var. Türkiye de yaşıyoruz, bu terimlerin turkcesini yazsak olmaz mi?

sdirer
01 Ağustos 2015, 12:26
Eğer motor yatıksa low side'den pek kurtulunulmuyor. Zaten teker tutuşu kaybettiği anda; fukara sümüğü gibi yapışıyor insan. :cherry: ben öyle bir düştüm ki; düştüğümü bile düştükten sonra anladım. :santa: Allah'tan çok yavaştım.. Ama eğer motor dik sayılırsa bir ihtimal toplama şansı var ama, ben bilinçli olarak oraya hiç varamadım. Ön taraf anlık olarak sallıyor, sonra sallandığı gibi toparlıyor. Özelikle ıslak, kaygan, yavaş virajlarda bunu defalarca yaşadım. Kafa bir an sallıyor arka taraf ona uyuyor sonra topluyor alet kendini ama hız biraz daha fazla olsa, motor biraz daha yatık olsa poff yerdeyim herhalde..
Ama high side'den kurtulmak mümkün.


Arkadaşlar ıngilizcesi olan var olmayan var. Türkiye de yaşıyoruz, bu terimlerin turkcesini yazsak olmaz mi?

Low side, viraja yatmışken ön tekerin tutuşunu kaybetmesi sonucu motorun yatık olduğu tarafa düşmek demek.

fullpusat1
01 Ağustos 2015, 22:14
kaymanın nedeni her zaman asfalt ve lastik olmayabilir. tekniğine uygun yapmamak da buna etkendir.

o dediğini bilmiyorum tabiki benim tecrübem motorum lastiklerim ve kilom okadar yatmaya müsait değil gerçi kilomdan dolayı direk kapaklanmadığıma şükretmem lazım herhalde

kadango
01 Ağustos 2015, 22:25
Biri de çıkıp dememiş ki sen ne soruyon ben ne acikliyorum diye... Videoda herkesin yazdigi gibi highside olabilecek slide diye anılan arka teker kayması oluyor. Başlık odaklı cevap verirsek lowside önlemek için viraj içi gaz açık çıkışında artırarak gaz açmaya devam edersen lowside önlemiş olursun. İşin püf noktası ağırlığı on tekerden almak. On tekere ne kadar fazla yük binerse low side yaşama ihtimalini o kadar artar.

Lowside olur gibi olursa cok dusuk bir ihtimal de olsa daha fazla gaz acarak kurtulabilirsin.

Eren D.
24 Nisan 2016, 14:05
merhaba geçenlerde bu low sidenin şahiti oldum arkadaş çaresi yok demiş ama ben bir yolla çıktım bu işin içinden onu anlatayım.Motorda arkamda biri daha vardı kum yola girdim daha önceden yağmur yağdığından dolayı yol dahada kötüydü kayacağından şüpheliydim ve 25-30 km hızla filan gidiyordum. Motoru az yatırınca low side oldu ben sola yatırmıştım ama motorun ön lastik sağ doğru kaymaya başladı bende hiç firen yapmadan düşmemek için ayağımı yere doğru uzatım ve gidonu sola döndürüp gazı kökledim önü lastik tutundu bu sefer high side oldu arka kaydı yan yan gidiyordum :cherry: bu high side dende motor otomatik vites olunca gidonu kayan tarafa doğru çevirip gazı sonuna kadar bıraktım vitesli olmadığından motor kendini kasmadı ve işin içinden çıktım :cherry: ama arkamda kişi panikleyip motoru döndürmek için yatırdığımda sallasaydı kesin düşmüştüm :thumleft:

halo1925
24 Nisan 2016, 14:17
gazı ne kapa ne aç. sabit tutmaya çalış. aynı zamanda motoru dikleştirmeye çalış. gazı kapatmak yapacağın son şey.baktın kaçarın yok sonuna kadar aç low side ye. kapattığın anda lastik yere tutunur high side yersin.

Darkcity2000
24 Nisan 2016, 14:41
Gecen sene high side oldum cuval gibi atti beni uzerinden motor hemde dusuk hizda virajda arka kaydi sonra tuttu bende hop caprazdan ayrildim motordan :) o zaman f650 vardi ucarken gitti motor diye ona takildiydi kafam :)

MimTolga
24 Nisan 2016, 16:18
Low side olmanın nedenlerinden birisi motor viraj içinde yatıkken ön frene basıp zaten kapalı olan süspansiyona daha çok ağırlık transferi yapmak, diğer sebebi de viraja girip motora kontra verdikten ve çıkışı gördükten sonra gazı artırarak açmaya devam ediyoruz ya ağırlık transferi için(yani yükü arkaya aktarıp çekişi arttırmak için) işte motor yatıkken bir engel görüp kitapta Kurtulma Refleksi olarak geçen gaz kapatmayı yaparsak yine ön tekere ağırlık transferi yaparız.

High side ise arka tekeri bir sebeple kitlediğimizde ya da patinaja düşürdüğümüzde olabilir.O sebepler ne ? Viraja güvenli bir biçimde dönebileceğimizden çok hızlı girmek , viraj içinde gaz kesip arka frene asılarak arka tekeri kitlemek.
Arka teker patinaja başladığında eğer yine gazı kapatırsak motor öne yığılır ve arkadaki ağırlığı öne transfer etmiş oluruz. Aslında tutuşu sağlayan etken ağırlıktır ve biz zaten tutunamayan arka tekeri daha da hafifletmiş oluyoruz. Gazı kapattığımız için ön tekerin hızı da düşüyor ve arka teker ön tekerden daha hızlı dönüyor. Arka teker tutuşu yakaladığı anda da hop bir bakmışız yanımıza gelmiş.

Motosiklet teorisi tabi ki çok güzel, okuyoruz, öğreniyoruz, bilgileniyoruz ama bunları motor üstünde yaşadığımızda hep panik yapıp ya frene asılıyoruz ya gazı kapatıyoruz. Sonuç: Düşüyoruz. Bütün bunları yaşamamak için kendimizin ve motorumuzun limitlerini bilmemiz ve defansif sürüş yapmamız gerekiyor. High side ya da low side olayı esnasında çok tecrübeli motogp pilotları bile çoğu zaman kurtulamıyorlar ki biz nasıl kurtulalım ?