PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Lastik Ebadı ve Hava Basıncı Hakkında



telike
12 Aralık 2014, 21:41
Merhaba arkadaşlar
Forumda araştırdım ama bi bilgi bulamadım

motosikletimin kitapçığında stok lastik ebatları 100 80 19 ve 130 80 17 olarak geçiyor ben 110 80 19 ve 140 80 17 taktım. yani lastik genişliğini 1 boy arttırdım. hava basınçları da stok lastik ebadına göre;
tek kullanım ön 25 arka 28
ardçılı kullanım ön 25 arka 33 psi diye geçiyor

sorum şu lastik ebadını değiştirdim lastik basınçlarını aynı mı tutmam lazım?

Teşekkürler

---------- Mesajlar birleştirildi - 20:41 ---------- bir önceki mesaj zamanı 18:35 ----------

bilen biri aranıyor

mucoist
13 Aralık 2014, 19:43
Lastik basıncı lastik boyutuna göre ayarlanır. Yeni aldığın lastikte basınç kaç psi gösteriyorsa o kadar basmalısın.

shooter1
14 Aralık 2014, 02:10
lastiklerin üzerinde kaç psi olduğu yazmıyor mu

BatuhanK
14 Aralık 2014, 02:50
Lastiklerin üstünde kaç psi ile kullanılacağı YAZMAZ arkadaşlar. Defalarca yazıldı, her yerde söyleniyor.
Bir de bu yanlış bilgiyle okuyan insanları TEHLİKEYE sokuyorsunuz. Lastik üstünde yazan basınç, lastiğe MAKSİMUM ne kadar hava basılabileceğini gösterir.

http://www.americanmotorcyclist.com/Libraries/Riding_Street_Images/20101111TireLoad.sflb.ashx

motolas.com.tr/lastik.html adresinden de lastik üstünde yazan basınçla alakalı şu bilgiye ulaşabilirsiniz;

A.B.D. ve Kanada yönetmeliklerine uygun maksimum yük kapasitesini ve hava basıncını gösterir.

---------- Mesajlar birleştirildi - 01:50 ---------- bir önceki mesaj zamanı 01:45 ----------

telike; bu arada emin olmamakla birlikte; lastik ebadının ve hacminin büyümesini düşünerek, basıncın hava miktarıyla bir alakası olmadığınından ötürü(aynı basıncı sağlamak için zaten daha çok hava içeri girecektir, aynı miktar havayla daha düşük basınç olurdu) eski basınçlarda kullanabileceğini düşünüyorum

ardacik
14 Aralık 2014, 02:58
Kesinlikle degisiyo eski dandik irc ler kitapcikta 29 du on arka benim lastikler yumusak hamur simdi on 33 arka 36 bi arastir inik lastikle gezme derim ben

BatuhanK
14 Aralık 2014, 05:07
Lastiğin hamuru yumuşayınca basınç mı arttırılıyormuş. Abi nasıl kendi kendine yaratan bir toplumuz anlamıyorum

ardacik
14 Aralık 2014, 10:50
Lastiğin hamuru yumuşayınca basınç mı arttırılıyormuş. Abi nasıl kendi kendine yaratan bir toplumuz anlamıyorum

Michelin pilot pover kullaniyorum basinc degerleri bunlar ayrica diablo rosso 2 de de on 33 arka 36 yanlis anlasilmiyim. :)

BatuhanK
14 Aralık 2014, 12:33
Hocam metzeler de olsa, michelin de olsa ırc de olsa motosikletinizde önerilen basınçları kullanacaksınız. Nereden ulaştınız acaba her lastikte farklı basınç bilgisine şu yanlışı düzeltelim. ( bazı durumlarda lastik karkasına göre basınçlarla oynanıyor fakat bu pist koşulları be pist motosikletleri için geçerli. Sokakta önerilen en ideali)

Mertcan39
14 Aralık 2014, 13:44
lastiğin ebadına göre hava basılmaz kos koca traktörlerin arka tekerleğine 20-22 psi hava basılıyor önlere ise 40 ille 45 arası burdan yola çıkarsak ebtla alakası yok diyebilirim :)

shooter1
14 Aralık 2014, 13:55
Lastiklerin üstünde kaç psi ile kullanılacağı YAZMAZ arkadaşlar. Defalarca yazıldı, her yerde söyleniyor.
Bir de bu yanlış bilgiyle okuyan insanları TEHLİKEYE sokuyorsunuz. Lastik üstünde yazan basınç, lastiğe MAKSİMUM ne kadar hava basılabileceğini gösterir.

http://www.americanmotorcyclist.com/Libraries/Riding_Street_Images/20101111TireLoad.sflb.ashx

motolas.com.tr/lastik.html adresinden de lastik üstünde yazan basınçla alakalı şu bilgiye ulaşabilirsiniz;

A.B.D. ve Kanada yönetmeliklerine uygun maksimum yük kapasitesini ve hava basıncını gösterir.

---------- Mesajlar birleştirildi - 01:50 ---------- bir önceki mesaj zamanı 01:45 ----------

telike; bu arada emin olmamakla birlikte; lastik ebadının ve hacminin büyümesini düşünerek, basıncın hava miktarıyla bir alakası olmadığınından ötürü(aynı basıncı sağlamak için zaten daha çok hava içeri girecektir, aynı miktar havayla daha düşük basınç olurdu) eski basınçlarda kullanabileceğini düşünüyorum
tamam işte soğukken 42 psiye kadar şişirilir yazıyor sonuçta, ben 40 yazana 32 basıyorum ideal oluyor

BatuhanK
14 Aralık 2014, 14:29
Hayır öyle yazmıyor. Maksimum kelimesini tamamen kaçırıyorsunuz. 42 psi basmak dalış tüpünü test basıncında kullanmaya benzer

telike
14 Aralık 2014, 15:05
Lastiklerin üstünde kaç psi ile kullanılacağı YAZMAZ arkadaşlar. Defalarca yazıldı, her yerde söyleniyor.
Bir de bu yanlış bilgiyle okuyan insanları TEHLİKEYE sokuyorsunuz. Lastik üstünde yazan basınç, lastiğe MAKSİMUM ne kadar hava basılabileceğini gösterir.

http://www.americanmotorcyclist.com/Libraries/Riding_Street_Images/20101111TireLoad.sflb.ashx

motolas.com.tr/lastik.html adresinden de lastik üstünde yazan basınçla alakalı şu bilgiye ulaşabilirsiniz;

A.B.D. ve Kanada yönetmeliklerine uygun maksimum yük kapasitesini ve hava basıncını gösterir.

---------- Mesajlar birleştirildi - 01:50 ---------- bir önceki mesaj zamanı 01:45 ----------

telike; bu arada emin olmamakla birlikte; lastik ebadının ve hacminin büyümesini düşünerek, basıncın hava miktarıyla bir alakası olmadığınından ötürü(aynı basıncı sağlamak için zaten daha çok hava içeri girecektir, aynı miktar havayla daha düşük basınç olurdu) eski basınçlarda kullanabileceğini düşünüyorum

lastik ebadı değişince ben de değişir mi değişmez mi bilmiyorum o yüzden deneye deneye göreceğim. mertcan ın traktör örneğindeki gibi düşündüm.
normalde 29 ön 33 arka basıyordum. önü 26 ya arkayı 30a düşürdüm 90 kiloyum arada 45 kilo ardçı aldığım için.
gördüğüm değişmeleri söyliyim;
ön lastik ve yoldaki en ufak bi çıkıntıyı bile hissetmem azaldı. arka lastik daha fazla hava olduğu için çok sert bu yüzden sürekli patinaja düşüyor veya drifte giriyordu. şimdi yol tutuşunın arttığını öne asılarak frenlerimde önün kaymadığını gaz açmalarımda da arkanın asfalta yapışıp tekere kaldırdığını hissedebiliyorum.
yani 26-30 psi yapmam aslında yol tutuşumu olumlu etkiledi. lastiklerim inik değil çünkü düz yolda gezme virajda dalma yapmıyor. güzelcene yatırabileceğim virajlara gittim hiç dalma yapmadı. ki ön 29 iken bi kaç kere hafiften dalmıştı korkutmuştu.

ve arkadaşlar deneme yolumdan şu sonuca varabiliyorum. lastikleri birer boy büyültmek hava basınçlarını etkilemiyor. aynı barı basmak gayet de sağlıklı sonuç veriyor. az hava zararlı olduğu gibi fazla hava da zararlıdır. yol tutuşu iksinde de azalır.
cevap veren herkese teşekkür ediyorum

mucoist
14 Aralık 2014, 16:25
Lastiklerin üstünde kaç psi ile kullanılacağı YAZMAZ arkadaşlar. Defalarca yazıldı, her yerde söyleniyor.
Bir de bu yanlış bilgiyle okuyan insanları TEHLİKEYE sokuyorsunuz.

Bir yanlışın defalarca yazılması onu doğru yapmaz, defalarca tekrarlanmış yanlış yapar.

Arkadaş diyor ki, "ben motosiklet üreticisinin bana verdiği lastiği değil, daha geniş bir lastiği kullanıyorum. Yani lastiğin hacmini büyüttüm, hacim büyüyünce basınç ne olacak?" Soru bu. İlkokul seviyesi fizik bilgisi der ki hacim büyüyünce basınç küçülür.

Telike zaten deneme yanılma yoluyla doğru yolu bulmuş. Lastik büyüyünce basıncı da düşürmelisin.


lastiğin ebadına göre hava basılmaz kos koca traktörlerin arka tekerleğine 20-22 psi hava basılıyor önlere ise 40 ille 45 arası burdan yola çıkarsak ebtla alakası yok diyebilirim :)

Arkadaş senin verdiğin örnek benim dediğime geliyor ama sonucu nasıl ebatla alakası yok diyebiliyorsun anlayamıyorum. Traktör lastiği kocaman lastik olduğu için düşük basınçlıdır, ben bisikletime 85 psi hava vuruyorum. Daha ince tekerli yol bisikletlerinde lastik basıncı 110 psi. Buradan çıkaracağın sonuç lastik hacmi küçülürse basınç artar olmalı.

shooter1
14 Aralık 2014, 16:25
Hayır öyle yazmıyor. Maksimum kelimesini tamamen kaçırıyorsunuz. 42 psi basmak dalış tüpünü test basıncında kullanmaya benzer
''tamam işte soğukken 42 psiye kadar şişirilir yazıyor'' buradan maksimum çıkarılamıyor mu

figodayi
14 Aralık 2014, 17:06
hacim ayrı, basınç ayrı şeylerdir. lastik büyüyünce basıncı değiştirmene gerek yok. basınç yüke göre ayarlanır(büyük oranla. diğer parametrelere gerek motosiklet için). senin taktığın lastikler aynı basıncı sağlamak için biraz daha fazla hava alacak sadece. yani türkçesi basınç lastiğin içindeki hava miktarı değildir. daha nasıl anlatayım bilemedim :-)

BatuhanK
14 Aralık 2014, 17:23
Arkadaş ilkokul seviyesi fiziği falan demiş ama kendi kendine ateş etmiş haberi yok :)

telike
14 Aralık 2014, 17:29
hacim ayrı, basınç ayrı şeylerdir. lastik büyüyünce basıncı değiştirmene gerek yok. basınç yüke göre ayarlanır(büyük oranla. diğer parametrelere gerek motosiklet için). senin taktığın lastikler aynı basıncı sağlamak için biraz daha fazla hava alacak sadece. yani türkçesi basınç lastiğin içindeki hava miktarı değildir. daha nasıl anlatayım bilemedim :-)

hah işte basınç hava miktarı değildir onu bildiğim için kafam karışmıştı. 25-28psi diyor ardçısız. ortalama 70 kilo birisi için ben 90 kiloyum ve arada bir 45 kilo ardçı alıyorum. bu yüzden 26-30 yaptım. güzel oldu gibi. şöyle bi 500km sonra kesin yorum sahibi olurum sanırım.

ardacik
14 Aralık 2014, 20:45
Ben bu lastikleri buz motordan satin alip taktirdim basinc degerlerinin bu oldugu soylendi bana bu lastikleri ve diablo rosso 2 kullanan arkadaslar da bu basinc degerlerini kullaniyo yani :) hepimiz de yanlis yolda degiliz heralde...

Selçuk Keleş
14 Aralık 2014, 22:15
Lastik basıncı ebada göre değişmez, ağırlığa göre hesaplanır. O nedenle üreticinin etikette yazdığı artçılı/artçısız önerilerine uymak lazım. Değiştirilen lastik ebadı bu durumu etkiliyor mudur, muhtemelen etkiliyordur. Ama bu durumda basınçtan çok motora "doğru" lastik takıldı mı onu sorgulamak lazım.

figodayi
01 Ocak 2015, 09:44
236kg ağırlık için 42psı yazıyor. yani kabaca 450-480 kg ağırlık olacak ki(tek teker için 236kg) 42 psı basacaksın. ama cub motora iki kişi 100 kg den binsen + motosiklet 300 kg yapar. kaba bir hesapla 28-32 psi uygun olur. ek bilgi: 2,75/18 demek (2,75*2,54)/90/18 = 70/90/18 demektir. 2,54 çarpan(1inç) ve 90 (yanağın tabana oranı) sabit. ustaya sordum olur dedi vay efendim olur mu diye sormayın kendiniz hesaplayın işte :-)

LynXMaSTeR
01 Ocak 2015, 22:50
hocam şunu bi izle fikir vermesi açısından.


http://www.youtube.com/watch?v=EWaiDrEvYE4

mucoist
02 Ocak 2015, 20:34
Allahım Allahım. Yorumlara gel. Hacmi büyütürsen basıncı küçültürsün diyorum, hacim ayrı basınç ayrı şeydir diyor adam. Lastik basıncı ebada göre değişmez diyor bir başkası. Bu yorumları yapan arkadaşların kaplardaki gaz basıncı hakkındaki bilgilerini merak ediyorum. (Aslında merak etmiyorum, yazdıklarından neler bildiği anlaşılıyor.)

Google'da az biraz araştırsanız siz de bu bilgiye sahip olabilirsiniz ama ben biraz açıklayayım. Kapalı kaplardaki gaz basıncını etkileyen faktörler 3 tanedir. 1:Hacim (lastik ebadı), 2: sıcaklık (lastikler ısınınca basıncının arttığını herkes biliyor sanırım), 3: molekül sayısı (lastiğe bastığımız hava) Bu etkenlerden sıcaklık ve molekül sayısı gaz basıncı ile doğru orantılıyken, hacim ters orantılıdır. Görüldüğü gibi ağırlığın burada bir etkisi bulunmamaktadır.

Ağırlık, gaz basıncına etki eden bir faktör olmamakla birlikte, gaz basıncının etkilediği bir faktördür. Bunu da yine şırınga örneğiyle açıklamak mümkündür. Ucundaki iğnesi çıkarılmış bir enjektörün ağzını parmağımızla kapatalım. Piston enjektör içerisindeki molekülleri sıkıştırmaya başlamadan önce parmağımızla uyguladığımız 10 gramlık bir kuvvet yeterlidir. Piston ilerledikçe (hacim küçüldükçe) parmağımızla uyguladığımız kuvvet de artması gerekmektedir ki hava kaçmasın. Örneğimizi motosiklete uyarlarsak; 160 kg motosiklet'in ağırlığı sabit ise, lastik ebatını küçülttüğümüz takdirde, molekül sayısını (basılan hava) artırmamız, lastik ebatını büyüttüğümüzde molekül sayısını azaltmamız lazım ki sabit ağırlığa aynı kuvvet uygulanabilsin.

Aşağıdaki ekran resmi Michelin'in sitesinden alınmıştır. Honda'nın kullanıcı kılavuzunda CBR 250 orijinal lastik için önerdiği basınç 29-29'dur. Michelin ise CBR 250 için kendi lastiğini ön: 30,4 arka: 34,8 olarak tavsiye etmiş. (1 bar = 14,5 psi)

Bir de zamanında tartıştığım bir arkadaşım konuyu Honda'ya mail atarak sorduğunu, soruya telefonla cevap verildiğini ve Honda'nın lastik boyutunu değiştirdiyseniz, lastik üreticinizin tavsiye ettiği basınç miktarını kullanmalısınız dediğini bana aktardı. Konunun muhatabı bir telefon kadar yakınken burada tartışmanın da pek bir manası yok.
http://i.hizliresim.com/dWXlBL.png

Freye
02 Ocak 2015, 22:08
Ne değişik bir olaymış mal gibi kaldım :sunny:

BatuhanK
03 Ocak 2015, 05:47
''Google'da az biraz araştırsanız siz de bu bilgiye sahip olabilirsiniz ama ben biraz açıklayayım.''

Burdan sonrasını okumadım. Lastik şişirmeye gittiğinizde o lastiklerinize takıp bastıgınız alette bir gösterge vardır. O göstergede de hava basıncı yazar. Sen oradaki rakamı değiştirmedikten sonra bisiklete de taksan o aleti, traktöre de taksan lastik içi basınç o ekrandaki olacaktır.
O EKRANDA LASTİĞE KAÇ BİRİM HAVA GÖNDERİLDİĞİ DEĞİL, LASTİK İÇİNDEKİ HAVA İÇİNDEKİ BASINCI YAZIYOR.
Aynı basıncı sağlamak için geniş hacime doğal olarak daha fazla miktarda hava gidiyor zaten

mucoist
03 Ocak 2015, 12:20
Burdan sonrasını okumadım.
Bu genel olarak tüm Türkiye'nin sorunu. Okumadan, bilgi sahibi olmadan fikir sahibi herkes. Hâlbuki okusa, kendisi de bilecek o işin öyle olmadığını. Neyse...



O EKRANDA LASTİĞE KAÇ BİRİM HAVA GÖNDERİLDİĞİ DEĞİL, LASTİK İÇİNDEKİ HAVA İÇİNDEKİ BASINCI YAZIYOR.
Aynı basıncı sağlamak için geniş hacime doğal olarak daha fazla miktarda hava gidiyor zaten
Bu zaten benim söylediğim şey. Sizin kaçırdığınız nokta, küçük hacimli lastikle, hacmi büyük lastiğe aynı miktarda basınç verilince sonucunun aynı olmayacağını bilmemeniz. Sayfanın hemen başında LynXMaSTeR'ın gönderdiği videoyu izleseydiniz keşke. O videoda bu durum deneyle anlatılıyor. Araba lastiğine ve bisiklet lastiğine aynı miktarda basınçlı hava veriliyor. Araba lastiği 36 psi'ı (2.5bar) göremeden patlıyor doğal olarak.

Motosiklet lastiğinde; yeni lastik, eski lastiğe oranla hacim olarak küçülmüşse ve siz eski lastiğe uyguladığınız basınç miktarını yeni lastiğe uygularsanız, olması gerekenden inik olur.

Yeni lastik, eski lastiğe oranla hacim olarak büyümüşse ve siz eski lastiğe uyguladığınız basınç miktarını yeni lastiğe uygularsanız, olması gerekenden fazla şişer.

KUVVETMİRA
03 Ocak 2015, 12:37
Motosiklet lastiğinde; yeni lastik, eski lastiğe oranla hacim olarak küçülmüşse ve siz eski lastiğe uyguladığınız basınç miktarını yeni lastiğe uygularsanız, olması gerekenden inik olur.

Yeni lastik, eski lastiğe oranla hacim olarak büyümüşse ve siz eski lastiğe uyguladığınız basınç miktarını yeni lastiğe uygularsanız, olması gerekenden fazla şişer.

sayın hocam;
kitabın ortasından girmiş gibi olduk ama,b
şu son ifadeni okudum da;
lastik basıncı dediğimiz lastiğe uygulanan basınç değil, şişirme işi sonunda lastik içi basınçtır.
yani "eski lastiğe uyguladığınız basınç miktarını yeni lastiğe uygulamak"tan kastınızın ne olduğunu anlamadım.
lastik basıncı hava tabancasının tazyiği değildir.
yazdığın öyle anlaşılıyor.
yanlış anlamış olabilirim.

solmyr
03 Ocak 2015, 12:47
ya bazı arkadaşlar bu bilgilerle iyiki motorda kaza yapmadan gidebiliyor. sanki lastiği değiştirirken, içindeki havayı bir kavanoza alıp, yeni lastik takıldığında o hava basılıyor :queen:

hacim artarsa basınç azalır yazmış ya la :queen: kitapta öyle yazıyor ama, adam 100-80-19'luk lastiğin hacmini arttırmamış ki. :cherry:

basınç kısmına gelince, uzman değilim ama eskisi ile aynı basınçta kullanmak sorun çıkarmaz. kesin olan bir şey var ki, daha düşük basman gerekmez. ben olsam ön ve arkayı eskiye göre 1 psi fazla kullanırdım.

mucoist
03 Ocak 2015, 13:27
sayın hocam;
kitabın ortasından girmiş gibi olduk ama,b
şu son ifadeni okudum da;
lastik basıncı dediğimiz lastiğe uygulanan basınç değil, şişirme işi sonunda lastik içi basınçtır.
yani "eski lastiğe uyguladığınız basınç miktarını yeni lastiğe uygulamak"tan kastınızın ne olduğunu anlamadım.
lastik basıncı hava tabancasının tazyiği değildir.
yazdığın öyle anlaşılıyor.
yanlış anlamış olabilirim.

Uygulamak ifadesi yanlış anlaşılmış sanırım.

Şöyle söylersem daha doğru anlatım olacak;

Hacmi küçülmüş lastiğe bastığınız hava, eski lastiğe bastığınız havayla aynı basınçta olursa, yeni lastik olması gerekenden inik olur.
Hacmi büyümüş lastiğe bastığınız hava, eski lastiğe bastığınız havayla aynı basınçta olursa, yeni lastik olması gerekenden şişik olur.

Biraz daha açıklama;

Eski lastiğimiz 110-70-17 olsun. Bu lastik 30 psi hava ile şişiyor. 120-70-17 ölçülerindeki yeni lastiğimize 30 psi hava verirsek olması gerekenden şişik olur.

Tam tersi eski lastiğimiz 120-70-17 ise ve 30 psi hava ile şişiyorsa, 110-70-17 ölçülerindeki yeni lastiğimize 30 psi hava basarsak, olması gerekenden inik olur.

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:27 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:58 ----------




hacim artarsa basınç azalır yazmış ya la :queen: kitapta öyle yazıyor ama, adam 100-80-19'luk lastiğin hacmini arttırmamış ki. :cherry:




motosikletimin kitapçığında stok lastik ebatları 100 80 19 ve 130 80 17 olarak geçiyor ben 110 80 19 ve 140 80 17 taktım. yani lastik genişliğini 1 boy arttırdım.

Bu mesajı sana cevap vermek için yazmıyorum. Bu konuyu sonradan okuyup gerçekten bilgi sahibi olmak isteyenler olabileceğini düşünerek bir yanlışı düzeltmek istedim.

Konuyu açan arkadaş, 100-80-19 olan lastiğini 110-80-19, 130-80-17 olan lastiğini de 140-80-17 yapmış. Yani hacmini büyütmüş. (Bir cismin uzayda kapladığı yer miktarına hacim denir)

solmyr
03 Ocak 2015, 13:30
ya da uzatmaya gerek yok şimdi :)

KUVVETMİRA
03 Ocak 2015, 13:38
Uygulamak ifadesi yanlış anlaşılmış sanırım.

Şöyle söylersem daha doğru anlatım olacak;

Hacmi küçülmüş lastiğe bastığınız hava, eski lastiğe bastığınız havayla aynı basınçta olursa, yeni lastik olması gerekenden inik olur.
Hacmi büyümüş lastiğe bastığınız hava, eski lastiğe bastığınız havayla aynı basınçta olursa, yeni lastik olması gerekenden şişik olur.

Biraz daha açıklama;

Eski lastiğimiz 110-70-17 olsun. Bu lastik 30 psi hava ile şişiyor. 120-70-17 ölçülerindeki yeni lastiğimize 30 psi hava verirsek olması gerekenden şişik olur.

Tam tersi eski lastiğimiz 120-70-17 ise ve 30 psi hava ile şişiyorsa, 110-70-17 ölçülerindeki yeni lastiğimize 30 psi hava basarsak, olması gerekenden inik olur.

---------- Mesajlar birleştirildi - 12:27 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:58 ----------





Bu mesajı sana cevap vermek için yazmıyorum. Bu konuyu sonradan okuyup gerçekten bilgi sahibi olmak isteyenler olabileceğini düşünerek bir yanlışı düzeltmek istedim.

Konuyu açan arkadaş, 100-80-19 olan lastiğini 110-80-19, 130-80-17 olan lastiğini de 140-80-17 yapmış. Yani hacmini büyütmüş. (Bir cismin uzayda kapladığı yer miktarına hacim denir)

şimdi tamam oldu,
senin konuyu anlamadığına kanaat getirdim artık :)
"30 psi" dediğimiz bir basınç yüküdür.
yani hava miktarı değildir.
30 psi de olan iki lastik aynı şişkinliktedir.
br lastiği 30 psi yapan hava miktarını başka hacimde bir lastiğe naklederseniz artık 30 psi basınç elde edemezsiniz,
yani artık aynı basınç değildir lastikteki.
tam olarak tartışmanızın özünde bu mu var anlamadım ama bu yazdığım kesin bilgi, yayalım :)

mucoist
03 Ocak 2015, 13:49
30 psi de olan iki lastik aynı şişkinliktedir.

Şu videoyu izleyin.


http://www.youtube.com/watch?v=EWaiDrEvYE4#t=66

1:06'dan sonra bir bisiklet lastiği ve otomobil lastiğine 2.5 bar (36psi) hava basılıyor. İki lastikte de aynı miktarda basınç var.(Aynı miktarda hava değil!) Bu videoyu izledikten sonra yorumunuzu tekrar bekliyorum.

KUVVETMİRA
03 Ocak 2015, 14:04
videoyu izledim,
üzerine düşüneceğim.

telike
03 Ocak 2015, 14:06
kuvvetmiranın dediğinin doğru olduğunu düşünüyorum. hava miktarı değil havanın kabın(lastik+jant) çeperlerine yaptığı basınç.

kitapçıkta yazan 25-28 geçiyor
uzun süredir 26-30 kullanıyorum neden çünkü standart kilodan biraz ağırım bu basıncı arttırmak için değil lastik yere daha fazla kuvvet uygulayacak böylelikle açılacak yani inik gibi. basıncı arttırırsam sertleştiririm lastiği ve olması gereken kadar oturturum diye. mesela neden ardçılı kullanımda arka lastiğe daha fazla basılması gerektiği yazıyor. bu yüzden. motorun ağırlığının jant ile yere yaptığı basınç ile lastiğin hava basıncının az kalması yere teması değiştirecek yol tutuşu etkileyecek.

dediğim gibi bi süredir 1000km kadar oldu bu basınçla kullanıyorum acayip rahatladım
rahatlamak nasıl? hemen drifte/patinaja düşmüyor virajlara daha stabil giriyorum dalma kayma yapmıyor. öyle ki motor yatıkken gazı açtığımda hafif yatık tekere kaldırıp havada düzeltebiliyorum. kayma yapmıyor r1 örneğindeki gibi. böyle bir yol tutuşu ve viraj kabiliyetine sahip bir motosikletin yanlış basınç değerlerinde olduğunu varsayarsak daha düzgün bir basınç değerinde neler olur bilmiyorum. eskiden hemen dötü başı oynatmaya başlardı. basınç çok yüksekti. şimdi o yüzden ideal olduğunu düşünüyorum.
http://www.randomheads.com/wp-content/uploads/2014/07/2014-Yamaha-R1-Wheelie.jpg



deneyerek gördüğüm yorumumu yazacağım. lastik ebatlarının değişmesi basıncı değiştirmiyor. belki çok ufak farklılıklar olabiliyor ama bu farklılıklar şehiriçi kullanımında farkedemeyeceğimiz kadar ufak farklılıklar olduğu için tolere edebiliyor.

xterkan
03 Ocak 2015, 14:34
lastik basıncı sert ,yumuşak hamura göre ,lastik ebatına göre, fabrika üretim şartlarına göre değişir, normal 125 cc motorlarda ön 28 arka 30 ideal basınçdır, ybr ,cbf, discover ve benzeri 125 lkler için söylüyorum, normal bir tümsek ten geçerken geçiş esnasında siz tümseği orta sert hissediyorsanız uygundur, aşırı sarsıntı çok basınç ,az sarsıntı pof pof az basınç dır ,az basınç kaydırır, hatta virajlarda birden kayma yaşarsınız, çok basınç da kaydırır ama belli eder, yatarım yatmam tarzında, ayrıca lastik içindeki hava genleşme yapar ,biz 28 bastığımız teker basıncı, uzun sürüşlerde ve seri sürüşte daha çok genleşir 28 olan basınç 30 olur, bunları halk dilinde anlamak açısından yazdım ,aşırı hava bastığım motorumda kalitesiz bir lastikte ortadan yarılma oldu, bütün telleri dışarı çıkmıştı, iç lastik görünüyordu, o zamandan sonra fazla hava basmam lastiklere ,lastik yanaklarını elinizle cımbız şeklinde bastırın, hafif içeri giriyorsa ideal ölçüdür, elim basınç ölçer gibi alışmış :D

hasanfuat
03 Ocak 2015, 14:35
Hocam ne sallayan olmus :)
Lastik basinc degeri yuk altindaki yapisina ve konumuna gore belirlenir ( degisir ) . Yani sirt desenine gore bile ayni ebattaki lastiklerin basinclari farkli olabilir .
Traktorden ornek verilmis .
Traktor lastigi buyuk ama basinci kucuk ? Kamyon lastigide binek arac lastiginden buyuk ama basincida buyuk :) ordan yola cikmak yanlis olur .
Traktorden bi ornek daha vereyim
Arazi ve yol calismalarinda , istenilen tutunma sekline gore 15 - 40 psi arasi basinclari degistiriyom .

figodayi
10 Ocak 2015, 23:54
Allahım Allahım. Yorumlara gel. Hacmi büyütürsen basıncı küçültürsün diyorum, hacim ayrı basınç ayrı şeydir diyor adam. Lastik basıncı ebada göre değişmez diyor bir başkası. Bu yorumları yapan arkadaşların kaplardaki gaz basıncı hakkındaki bilgilerini merak ediyorum. (Aslında merak etmiyorum, yazdıklarından neler bildiği anlaşılıyor.)

Google'da az biraz araştırsanız siz de bu bilgiye sahip olabilirsiniz ama ben biraz açıklayayım. Kapalı kaplardaki gaz basıncını etkileyen faktörler 3 tanedir. 1:Hacim (lastik ebadı), 2: sıcaklık (lastikler ısınınca basıncının arttığını herkes biliyor sanırım), 3: molekül sayısı (lastiğe bastığımız hava) Bu etkenlerden sıcaklık ve molekül sayısı gaz basıncı ile doğru orantılıyken, hacim ters orantılıdır. Görüldüğü gibi ağırlığın burada bir etkisi bulunmamaktadır.

Ağırlık, gaz basıncına etki eden bir faktör olmamakla birlikte, gaz basıncının etkilediği bir faktördür. Bunu da yine şırınga örneğiyle açıklamak mümkündür. Ucundaki iğnesi çıkarılmış bir enjektörün ağzını parmağımızla kapatalım. Piston enjektör içerisindeki molekülleri sıkıştırmaya başlamadan önce parmağımızla uyguladığımız 10 gramlık bir kuvvet yeterlidir. Piston ilerledikçe (hacim küçüldükçe) parmağımızla uyguladığımız kuvvet de artması gerekmektedir ki hava kaçmasın. Örneğimizi motosiklete uyarlarsak; 160 kg motosiklet'in ağırlığı sabit ise, lastik ebatını küçülttüğümüz takdirde, molekül sayısını (basılan hava) artırmamız, lastik ebatını büyüttüğümüzde molekül sayısını azaltmamız lazım ki sabit ağırlığa aynı kuvvet uygulanabilsin.

Aşağıdaki ekran resmi Michelin'in sitesinden alınmıştır. Honda'nın kullanıcı kılavuzunda CBR 250 orijinal lastik için önerdiği basınç 29-29'dur. Michelin ise CBR 250 için kendi lastiğini ön: 30,4 arka: 34,8 olarak tavsiye etmiş. (1 bar = 14,5 psi)

Bir de zamanında tartıştığım bir arkadaşım konuyu Honda'ya mail atarak sorduğunu, soruya telefonla cevap verildiğini ve Honda'nın lastik boyutunu değiştirdiyseniz, lastik üreticinizin tavsiye ettiği basınç miktarını kullanmalısınız dediğini bana aktardı. Konunun muhatabı bir telefon kadar yakınken burada tartışmanın da pek bir manası yok.
http://i.hizliresim.com/dWXlBL.png
Laboratuvarda öyle ama gerçek koşulda bir parametre daha var oda lastiğin yola temas ettiği alan. sizin söylediğin gibi yaklaşık hesaplayıp telike gibi ince ayar çekerek doğruyu bulmak gerekir bence.

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:08 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:49 ----------

Ayrıca video yanlış tercüme edilmiş sanırım orada olan olay arabalardaki diferansiyel sistemi yada elektrikteki direnç olayı gibi bütün hava kolay yolu tercih ederek büyük lastiğe gidiyor patlaması o yüzden. Ayrıca iç lastiklerin kalitesi de özellikleride değişebilir. bu yapılan bilimsellikten çok uzak bir deney. türkçesi iki tarafa aynı ebatta lastik koysanız da biri mutlaka daha önce patlayacak o da esnek olan. bu işler googledan okumakla olmuyor :-)

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:22 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:08 ----------

Son olarak tamircimin geyik olsun diye sorduğum "kaç hava basmam gerek buna" sorusuna verdiği veciz sözü paylaşmak istiyorum: "Dubleks Lastik Havayı Sever"

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:49 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:22 ----------

Oraya bisiklet lastiği yerine ondan çok daha küçük bir balon koy bakalım meşhur moleküllerin hangisini patlatıyor. böyle deney mi olur ya. 2 dakikada bilim videonun başlığı, iki dakikada bilim bu kadar olur :-) yukarıdaki tamircinin sözü daha mantıklı bu deneyden :-) kaplardaki gaz basıncı konusunda bilgisi olan arkadaş lastiğini büyüten arkadaşların basıncının ne olması gerektiğini bir hesaplasın o zaman görelim. rüzgar, ağırlık, artçının ağırlığı, ortalama sürtünme direnci, mevsimsel hava sıcaklıkları ortalaması, motosikleti kullanan kitlenin sürüş karekteristiği motosiklet üreticisi tüm bunları hesaba katar, siz kendinize göre deneyerek doğruyu bulursunuz.

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:54 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:49 ----------

Oraya bisiklet lastiği yerine ondan çok daha küçük bir balon koy bakalım meşhur moleküllerin hangisini patlatıyor. böyle deney mi olur ya. 2 dakikada bilim videonun başlığı, iki dakikada bilim bu kadar olur :-) yukarıdaki tamircinin sözü daha mantıklı bu deneyden :-) kaplardaki gaz basıncı konusunda bilgisi olan arkadaş lastiğini büyüten arkadaşların basıncının ne olması gerektiğini bir hesaplasın o zaman görelim. rüzgar, ağırlık, artçının ağırlığı, ortalama sürtünme direnci, mevsimsel hava sıcaklıkları ortalaması, motosikleti kullanan kitlenin sürüş karekteristiği motosiklet üreticisi tüm bunları hesaba katar, siz kendinize göre deneyerek doğruyu bulursunuz.

capozzz
16 Ocak 2015, 21:10
Yukarıda verilen video bilimsel olarak doğru olmakla beraber bunlar aşırı örnekler. Yani Araba lastiği ile bisiklet lastiği arasında boyut ve amaç olarak dağlar kadar fark var. En başta zaten 2 ayrı tipte araç için üretilmiş lastikler bunlar. Aynı tip araç üzerinde kullanılmak için üretilen lastiklerin ebatı birbirinden bu kadar çok fark etmez zaten, eski lastik ile aynı basınç ayarını vererek bakmaya başlanır, deneyerek en uygun seviye bulunur. Ki çok da fazla değişiklik olmaz bu deneylerin sonucunda.

figodayi
30 Mayıs 2015, 17:38
mucoist tutukluk mu yaptın :-) fizikçi mucoist seni..