PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Harley Davidson'nun Kronik hastalığı. ALTERNATÖR ( Stator)



maltintash
07 Eylül 2014, 11:15
Aşağıdaki yazı değerli kardeşim Yolkaptanının HD ların sık arıza yapan parçası alternatör ile ilgili bilgi ve tecrübesiyle kaleme alınmış. siz HD severlere faydalı olacağını düşündüğüm için yayınlıyorum.

Herseyden önce sahsi fikrimi belirtmeliyim Harley Davidson sahibi olmanın ve onunla yol yapmanın keyfi ve zevki hiç bir motorda yok.Ancak Harley Davidson lardaki Alternatör problemide başka hiç bir marka motorda yok!!!

Gelelim Harley Davidson lardaki benim sahsi tecrübelerim ve nerdeyse km yapan tüm Harley Davidson sahiplerinin başlarını en çok ağrıtan ,bir heyecan ,bir düş ve hayal ile çıktıkları yolda en olmadık ve beklenmedik yerlerde kalmaları ile eziyete ve çileye dönüşen yol maceralarına dönüşen sürüşlerin en önemli nedeni olan ALTERNATÖR/SARGI ARIZASINA bağlı yolda kalmalara..

Kalmalara diyorum çünkü öyle birkezle kurtulma sansınız yok heleki eger km yapan bir Harley Sahibiyseniz her yerde yolda kalma sansınız bulunmakta ve bu sıklıklada başınıza gelebilmekte.
Burda Harleyinizin eski model yada yeni model hatta 2013 Model olmasının dahi hiç bir önemi yok;daha bir kaç hafta önce sadece 2000 km rede olan 2013 Model Electıra da Sağının yanması sonucu yolda kaldı. Dolayısıyla her an her yerde ve her model Harley Davidson ile Alternatör/Sargı yanması sonucu yolda kalma sansınız oldukca yüksektir. Yüksektir diyorum çünkü bidigim kadarıyla ve araçtırıp ögrendigim kadarıyla tüm marka motarlar için bu arızadan doalyı yoda en çok kalan motor mağlesef Harley Davidson...

Önce isterseniz Alternatörü bi tanıyalım;motorların olmazsa olmaz bir parçasıdır ve o olmazsa akünüz seyir halindeyken sarj olmaz ve sonuç olarak akünüz bir süre sonra biter ve yolda kalırsınız .Bakır tellerin sarılı oldugu bir parça olup bir mıknatıslı yuva içersinde dönerek Alternatör elekitirik üretir Regilatör aracılıgı ilede Akuye giden bu elektirik sarj işlemin saglar.Buraya kadar olan kısım tüm motorlarda olan ve olması zorunlu olan Alternatörün kabaca görevini açıkıyan kısım.

Peki neden Harley Davidsonlar Alternatörden yolda kalıyor işte buda bizim konumuz;
Normal sartlarda motorunuzun elektirik aksamında bir kısa devre varsa,bir kaçak var ise Alternaörün sürekli olarak elektirik üretmek zorunda kalması sebebiyle arıza yapması sonucunda yolda kalmanız muhtemeldir.yada Regilaörün arıza sı sebebiyle akım uretmeye devam eder ve sonuc olaraka yine yanar ,yada özel bir mıknatıs yuvasında dönmesi sonucu uzun km ler sonucunda mıknatısların özeliklerin kaybetmesi sonucu akım uretemez olablir .Ancak bu olasılık çok nadir ve çok yüksek km lerde olması muhtremel bir arızadır ve genelde Sargının /Alternatörün yanmasındaki nednelerden nadir olanlarındandır. Akünüz çok eski ise sürekli sarj yapmak zorunda kalması sonucu yine yanarak devre dışı kalablir.

Ancak Harley Davidsonlarda bir başbelasına dönüşmesinin yukardaki ana sebepten çok daha farklı sebepleri bulunmakta .
Yada bu sebeplere ekleme yapmamız gereken başka sebeplerde saymak lazım demek gerekir.

Alternatör yani Sargının esas olarak yanarak devre dışı kalması sonucu yolda kalmanıza nedeni olan gerçek ve en çok karşınıuza çıkan tek bir neden vardır!!! ALTERNATÖR/SARTGININ İZALASYONUN iyi yapılmayışı ....


"Buı resimde sağlam bir Altarnatör görüyoruz"

Herseyden önce sunu belirtmeliyiz Harley Davidsonlarda Alternatör ,primeri gurubunun içinde sıcak primeri yagı içinde bulunmakta ve burda özel muknatıslı yuvasında dönerek elektirik üretmektedir. Proplemin aslında temelinde bu sorun yatmakta.

Çünkü normal sartlarda ve sağlıklı olan kuru bir alanda olması gereken alternatör YAG İLE temas etmesi özelikle sıcak yagla temas ediyor olması sebebiyle zamanla üretdigi elektirik akımını dısarı saseye vermekte buda alternatörü oluşturan bakır tellerin zamanla yanmasına bu yanma sonucu en sonunda bakır tel baglantılarının kopması ile akım üretemez hale gelmesi esasına dayanan bir arızadır.

İşin en kötü yanı Alternatörün normal sartlarda gözle kontrol edilebilmesi söz konusu dildir dolayısıyla yanıp yanmadıgını ancak yolda kaldığınızda anlıyablirsiniz.

Bazen sanslıysanız ve sıklıkla kontrol ettirtiyorsanız aku sarj sevinezi ölçrtürdünüzde bazen ipucu yakalama sansınız olabilir ama bu pek munkun olmaz çünkü Alternatör bakır telleri kopana kadar akım üretmeye devam edecektir.Sıklıkla yavaş yavaş bakır teller yanarak kopmaya başladığından düşükte olsa akım üretmeye ve uzun sürüşler ile "günde 50-100 km gibi" teller tamamen kopana kadar akuyu yavaşca sarj etmeye devam eder.

Bu durumda genelde Alternatör /Sargının yanmaya başladığına dair ilk uyarı makinenin ilk çalıştırdığınızda ve kopan telelrin çokluguna bağlı olarak "20-50 km "gibi mesafeler içersinde sürekli hoplama -zıplama -öksürme -aptal aptal çalışma -eksoz patlatması gibi işaretler veriyor olmasıdır. Çünkü yeterli elektirik üretemediği için makine,özelikle ilk çalıştırıldığında akude zayıf oldugu için ateşleme için gerekli elektirigi temin edememektedir. Belli bir km yaptıktan sonra ise aşırı gazlama yapılmadığı sürece bujilere yeterli akımı iletmeye başlıyacaktır
Ama bu durumda en fazla "3-4" gün sürecek sonunda tüm teller yanarak kopacak ve akünüzü hiç sarj edemiyecek hale gelecektir..

Çünkü Bakır telleri yanmaya başladıgı anda bir zincirleme etki ortaya çıkacaktır,Sargı kaybettiği akımı sağlamak için daha fazla çalışacak buda daha fazla ısınmasına bunun sonucunda daha fazla bakır telin koparak sonunda tamamen yanması ile devre dışı kalması ile sonuçlanacaktır.


Benim en önemli tesbitim Alternatörünüz yanmaya başladıgında çıkartıgı kendine has olan kokusu ile sorunu tesbiti daha kolay oldugudur.Özelikle Primeri yag seviyesi kontrolleri yada Pirmeri yag eklemesi yapılırken bu koku varsa kesinlikle Alternaör gözle açılıp kontrol edilmeli .Kokusu çok ağır ve rahatsız edicidir kesinlikle Depriyaj yanık kokusu ile karıştırlması söz konusu diildir. Çok keskin ve sert migdenizi dahi altust edecek sekilde bir kokudur genelde çok yogundur ve tüm servisin ve binanın içini dahi sarabilmektedir.

Bazı yan Aksasuar firmaları Harley Sahipleri yolda bu arıza ile kalmasınlar diye özel göstergeler geliştirmişlerdir,bunları Harleyinize takarak eger aku seviyeniz düşerse size bunu gösteren göstergelerdir .Bunlardan temin etmek faydalı olacaktır. Hali hazırda Electra ve CVO bazı modelelri dışında aku seviyesini gösteren gösterge Harleylerde bulunmamaktadır.

Alternatör normal sartlarda çok sık degişim yapılması ön görülmiyen bir parca olduğundan sökülüp takılması oldukca kulfetli çıplak gözlede direk görülmesi söz konusu olmıyan bir parça ve konumda bulunmaktadır.Ve degişmek gerektiginde yada kontrol edilmek istendiginde "PRİMERİ" kapagı ve burdaki Debriyaj tası dahil sökülüp çıkartılması gereken bu sebeplede işcilik masrafının yüksek çıkmasına neden olan bir parçadır. En az bir saatlik işcilik ectra ödersinizki dedigim gibi normalde süreki kontrol edilmesi gerekmiyen bir parçadır.


Normal sartlarda en az 25-30 bin km yol yapması gerekir bu en az km redir.Ve kesinlikle bu km lere ulaştıgınızda hiç beklemedne degiştirin derim çünkü her an ve hızla yanarak devre dışı kalabildiginden sansınızı çok zorlamanın dağın başında kervan geçmez bir yerde yolda kalmaktan çok daha iyi bir çözüm oldugunu belirtmeliyim. Öte yandna gerek parçanın bulundugu yer gerekse işlevi sebebiyle Normalde 50 km lere ve üzerlerine kadar çıkabilmelisiniz. Ançak özelikle sehir içinde ,ve yüksek km yapıyorsanız mesela ayda "4000 km " civarında ,bu durumda Sargınızı çok yüksek yağ ısı'sı ile maruz bırakıyor olduğunuzu ve bu yüzden ömrünü azalttığınızı bilmelisiniz.

Birde eğer yüksek devirlerde kullanıyorsanzı bu sargının sürekli çalışır halde tuttuğunuzu yada daha sıklıkla çalıştrdığınızı ortaya koyarki bu da Alternatör yani Sargının ömrünü azaltacaktır.

Harleyinizde extra ışıklar vb. ekipmanlar var ise' de bu da sargının ömrünü azaltan diğer bir etken olacaktır. Ancak standart ışık ekipmanlarında dahi mağlesef Sarğının ömrü çok uzun olamamaktadır.

Hiç bir uyarı vermeden yolda bıraktığı düşünülcek olursa hele birde uzun yolla çıkmış tatile çıkıyorsanız verdiği can sıkıntısını hiç bir şekilde tarif dahi edemem;sıklıkla bu yuzden yollarda sehir içinde kaldığım kadar uzun yollarda kalmış bir Harley sahibi olarak bunu açık yüreklilikle söyleyeblirimki kimsenin başına gelsin istemem.
Düşünsenize bir ,tüm bakımlarınızı yaptırmış yola çıkıyorsunuz güle oynıya keyif alarak Harleyinizle yol alırken yol kenarında bir yemek molası veriyorsunuz sonra Harleyinizin yanına gidiyorsunuz o da nesi "KİMSE YOK" :); yANİ MOTORDA ELEKTİRİK VAR AMA MARJ motorunu döndüremiyorsunuz.
Peki böyle bisey başınıza geldi ne yapablkirsiniz.!!Birincisi bir araçtan aktarma yaparak Harleyinizi Çalıştırablirsiniz bu sizi bir süre daha götürecektir tüm bakır telelr kopana kadar ,ama bir daha makineyi stop edemezsiniz yoksa yine aktarma ile takviye gerekir.
İkincisisi Akü sarj alati ile akunuzu bir kaç saat sarj edebilir bunu yol boyunca tekrarlıyarak yol alabilirsiniz artık kaç günde evinize varacaksanız Allah bilir.
Üçüncüsü yanızda benzer bir Harley davidson modleli var ise arkadasınızdaki aku ile sizin biten akuyu degitireblir bunu yol boyunca tekrarlıyarak varacagınız noktaya varmanız münkün olabilir.
Yada güzel bir servis ücreti ve transport üceti vererek En yakın Harley Servisine makinezii çektirtir sizde bu arada munubus yada kamyonette yola devam etmek zorunda kalırsınız.
Yada Benzin döker Harleyinizi Sinirden yakarsınız!!!Şeçimleri kısaca böyle ...

Dünyanın dört bir yanındaki Harley Forumlarında en çok konusu geçen ve Harley Sahiplerinin bazılarının motorlarından dahi soğumusuna neden olan bu Allternatör Yanması hakkında yüzlerce forum ve tartışma alanı bulunmakta.
Dunyadaki tüm Harley Davidson servislerinde eksiksiz ve her zaman bulabilceginiz en büyük stoklu parça yag filitresi ve hava filitresinden sonra Alternatör olması bunun trajik komik bir durumudur.

Alternatör yanması sebebiyle defalarca yolda kalmış biri olarak sunu belirtmeliyimki öncelikle bolca kufretmeniz neden olmakta ,2010 yılında tam 4 kez yolda kalarak bu konuda bir rekor bile kırdım diyeblirim ;ama yabancı ülke forumlarında 7 kez bile yolda kalanlar oldugunu okuyunca kendi halime sevindim...

Ondan önceki senelerde ise hemen hemen her sene en az bir kez Alternatör sebebiyle yolda kaldım .Son bir sene içinde ise hiç yolda kalmadım en son geçen ay Debriyaj degiştiriken Alternatörü kontrol etmek istemem neticesinde ilk kez yolda kalmadan önce tam yanmaya başlamışken Alternatörümü yenisi ile degiştirdim ve dolayısıyla yoldas kalmadan ucuz yırtdım simdilik. Oysa aynı Alternaöre Nisanın 23 de baktıgımızda ve kontol letdigimizde pırıl pırıldı ve hiç bir kaçak olmadıgı gibi ,Regilatörü kontrolunde tam sarj yaptıgını tesbit etmiştik.peki yaklaşık üç ay içersinde ne degişti.
Degişen tek bir sey vardı diyebiliriz Alternatörün üzerindeki yalıtım malzemesinin sıcak yag sebebiyle devre dışı kalması sonucu Alternatörün yanmaya başlaması.
Bu alternatör degişiminden tam iki yıl sonra yani 2013 Ocak ayında ise bu alternatör yani yanmadan degiştirdigim alternatörümde yanarak suan yolda kalmış bir halde Harley Davidson 'nun alternatörümü yurt dışarısından getirtmesini bekliyorum .Çünkü servisin elinde 99 model Dyna için yedek alternatör yok gelde çıldırma ..En az üç hafta beklemem gerekiyor.
Bazılarınız diyeceksinizki iki sene iyi zaman ama sunu bilmeniz gerekir bu zamanın yaklaşık bir yılı çeşitlibakımlar sebebiyle seriste makine yatarak geçti yaklaşık alternatör yani sadece 15 bin km kadar yaptı. Üstelik alternatör sadece bir ay içersinde "4000" Km lik yol yapıldıgı arada yandı çünkü öncesinde makine toplanırken hersey iyi gözsükmekteydi. Oysa bir ayda 4000 km yol yaparken alternatör yanarak Harleyim yolda kaldı gelde çıldırma sanki yağ filitresi degiştiri gibi zırtpırt alternatör degiştir hale geldik ,"yağ filitresinin degişim süresi 4000 km" ...



Evet Alternatörün bu kadar çok ve sıklıkla yanmasının en büyük nedeni üzerinde olması gereken yalıtımın iyi yapılmayışı hatda hiç bir koruyucu olmayısı. Oysa sanslıysanız bazı Alternatörlerde üzerindeki özel koruma yalıtımın münkemmel yapılmış olanlarıda mevcut olması ,ama bu şekilde Alternatörlerin çok az sayıda bulunmasıda bir başka bir gerçek.Burda bahsetdigim tüm parçaların orjinal Harley Davidson parçaları olduğunu ve tüm degişim işlemlerinin yine HARLEY DAVİDSON yetkili servisinde yapıldıgını özeliklede belirtmeliyim.

En son benim Alternatörüm degiştirken"iki sene önce" yine benim motorumla aynı model ve yaşta olan bir başka makinedeki Alternatörüde inceleme sansım oldu bu makinedeki Alternatör Motorun yaşı ile yaşıtdı çünkü makinenin km resi çok yüksek dildi.Ve bu yuzden Alternatör yanmamış dolayısıyla degişmesi gerekmemişti.

Alternatörü inceledigimizde üzerinde çok güzel ve kailiteli bir yalıtım oldugunu gördük tıpkı bir macun gibi tüm Alternaörü sarmıştı. Oysa simdki Alternaörlerde böyle bir yalıtım yoktu .Dolayısıyla sıcak yağın içinde yanan bakır tellerin zamanla kopması sonucu yolda kalmanız kacınılmazdı.

Zaten benimde senede bir ile dört kez arasında alternatörümü yakmamın başlıca nedenide işte bu yalıtımın iyi yada kötü olması etkilemiş olmasından başka bir sey diildi.

Peki bu tüm Harleyler içinmi yoksa yaşlı eski modelelr içinmi geçerli derseniz ben size geçmiş olsun derim.

İşte sie başka bir yaşanmış örnek;

Bir 2009 model daha garanti kapsamındna bile çıkmamış bir Night Train sahibi yeni evlendigi eşiyle birlkte balayılarını Harley Davidson ları ile yapmaya karar veriyorlar ama İstanbuldan sadece AKCAYA kadar gidebiliyorlar çünkü Alternatörleri yanıp kalıp yolda kalıyorlar.İşin kötüsü bu sekilde yolda kaldıgınızda neredeyse hiç bir yerde Alternatörü degiştirme sansına sahip olamıyor olmanızda işin bir diger sıkıcı ve üzücü yanı.

Arkadaşlarda balayılarına arabayla devam etmek zorunda kalıyorlar.Yani atdan inip Eşege binmek zorunda kalıyorlar.

Bu tabiki tek örnek diil neredeyse Tüm Harley lerdeki bu sorun maglesef bulunmakta sanslı olan Harley sahiplerinin Alternatörlerinin iyi birer yalıtımı oluyor hepsi bu.


Bazı Harley Sahipleri ben yolda hiç kalmadım bu dogru olamaz diyeblirler o zaman benim kendilerine sorum hergün motorunuzla en az 80 km yol yapıp yapmadıkları yılda enaz bir kaç kez tek çıkışla 2500-35000 km civarında uzun yollar yapıp yapmadıkları olacaktık.Cevabım ise; eger uzun süreli sürüşler yapmaz ve günlük olarak sürekli yaz kış motorunuz kullanmazsanız Pirimeri yagınız çok ısınmaz dolayısıyla ALTERNATÖRÜNÜZ kolay kolay yanmicagı olur.Yanması kopması ve yolda kalmanız için sadece biraz daha zamana ihtiyacınız var demektir hepsi bu..

Benim tecrübe deneyimlerim sonucumda ortaya çıkartıgım tablo söyle,orjinal bir Harley Davidson Alternatörü ile yukalrdaki sartlar altında yo lyaptıgınızda yaklaşık 25-30 bin km civarı yolu yapablirsiniz sonrası ise sansınıza ve alternatörünüzdeki yalıtımn ne kadar iyi yapıldıgına baglı.

Bir önerim ise Alternatörünüz degiştirirken bir araba elektironikcisinde üzerini özel bir ısı yalıtım malzemesi ile kaplatmanız olur ben sahsen böyle yapmaya başladım.Ve bu şekilde daha uzun süre dayancagını düşünüyorum.

Eger parnız var ise esas önerim Primeri gurubunuzu KURU tiple degiştirmeniz böylece adından anlaşılcagı üzere Primeri yagı koymak zorunda kalmiyacagınız dolayısıyla bir daha asla Alternatörünüz yanmıyacagı ve bu sayede yolda kalma endisesi olmadan onbinlerce km yi gönül rahatlıgı ile yapabilceginizdir.

Yardımcı olabilcek bir tavsiyemde bazı yan sanayi firmalarıda sarj seviyesini gösteren özel göstergeler bulunmakta bunlardan taktırısanızda aku sarjı kesitiginde fark edebilir en azından bir akunu bitmeden önce tekrar sarj ettirmek için bir araçtan vs. destek alablirsiniz .

Tekrar altını çizmek isterimki Harleyin bu sorununa ragmen üzerine binmek ve yol yapmak tutkunları için asla vazgeçilemez bir tutku ve ayrıcalık olmaya devam edecektir.Ancak Harley Davison firmasının bu sorunu kalıcı olarka çözecek şekilde Sargının yatımının düzgün yapılabilmesini ve standartlarını yükseltecek sekilde haraket etmedigi sürece isterse son model bir Harleyiniz dahi olsa her an heryerde Alternatör arızası sebebiyle yolda kalabilceginizin bilincinde olun ve son tavsiyem mutlak Harleyinize uygun yedekte bir adet ALTERNATÖR VE SARGI bulundurun böylece serviste Alternatör bulunmasada en azından yedek Alternatörünüz sayesinde parça yurt dışından gelene kadar beklemezsiniz özelikle eski model Harleyiniz var ise.


Konu hakkında özelikle benim gibi defalarca Alternatör sebeibyle yolda kalan tüm Harley Sahiplerindne kendi görüş ve düşüncelerini bekliyorum.
Saygılarımla
Yol Kaptanı


NOT Benim başımma da geldi. 30000 km den sonra Alternatör iflas etti. Yenisinin fiyatı. 500Tl civarında. Üstelik siparişle geliyor. bir kaç hafta kesin beklersiniz. Ben Anadoluda yaşadığımdan ve biraz da sabırsız biri olduğumdan.Alternatörü kendim sökmeye karar verip, Motorun yan kapağını sökerek Primery grubuna ulaştım. Aşağıdaki resimde görebilirsiniz.

http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/909/LBBEq5.jpg (http://imageshack.com/f/p9LBBEq5j) http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/673/w2fbwY.jpg (http://imageshack.com/f/ipw2fbwYj)

Normalde bu Primary grubunu sökebilmeniz için Harley Davidson 'un kendine has bir aleti var. ( BKnz: aşağıdaki resim ) Öyle her dükkanda bulamıyacağınız türden bir alet. Bizde bulamadık tabe. Ama biz Türkleri bilirsiniz işte yoksa alet, bizde bi tane icaat ederiz dedik. ve buna benzer bir alet yapıverdik.
http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/537/3wgxc7.jpg (http://imageshack.com/f/ex3wgxc7j)

Alternatörü söktük ve bir Bobin sarma ustasına götürdük. Biraz mırın kırın ettikten sonra, usta gecesini gündüzünü katarak, alternatörün sargılarını yeniden sardı. İşin sırrı yalıtımdaymış. Bir güzel Vernikledi. Ustanın eline bir yüz tl sıkıştırdık. Geri taktık ve on numara şarz etmeye başladı.
Şimdi. şahsi fikrimdir. Sanırım Harley Davidson firması bu alternatörleri kasıtlı olarak bu şekilde dayanıksız yalıtımla üretip satıyor. "Arıza yapsın ki, yedek parça satışı yapabilieyim" diye bir satış politikası uyguluyor.Ben böyle düşünüyorum. Yabancı HD forumlarında paso, alternatör arızasıyla ilgili şikayetler dile getiriliyor. Size tavsiyem. Yeni bir alternatör taktırmadan önce, alternatörünüzü alın ve bir bobinci ustaya yalıtımını yaptırın. Yanmışsa da iyi bir bobinciye yeniden uygun bir fiyata sardırın. Ha, diyebilirsiniz ki sağlam oluyor mu ? İnan fabrika çıkışından çok daha sağlam oluyor.4 yıl önce Sporster 1200 sahibi bir arkadaşımın 25.000Km aynı problemden dolayı sardırmıştı. Şimdi 70.000 km de ve hala, el yapımı Alternatörle sürmeye devam ediyor sıkıntısı yok.