PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Akü mü bitti ? marş motoru mu gidik ? marş rölesi mi tırtladı?



paint_black
05 Eylül 2013, 20:23
Motoru dün garaja koyduğumdan beri hiç sorun yoktu. Bugün marşa bastığımda bi tık sesi geldi ve durdu. Hemen marş rölesine baktım ve uzun süreli marşa basınca cızırdama sesi geliyor röleden. Motor kapalıyken bütün farlar korna vs.. çalışıyor taki marşa basınca, tık sesi ve bütün elektrik garip bi şekilde 3-4 saniyeliğine gidiyor. Motoru vurdurarak çalıştırdırm belki sorun aküdedir diye. 5 dk kadar rölantide çalıştırdım ama kapatıp açtığımda bi cacık olmamıştı. he bu arada marş rölesini de kısadevre yaptım ama hiç bir tepki yok yani marş motorunda gram oynama yok. yardım edebilecek arkadaşlar varsa sevinirim...

Samet Ağır
05 Eylül 2013, 20:33
marş motoru motosikletteki en yüksek akımı çeken parçadır..farlar açıkken marşa basınca(otomatik sönmüyorsa) farlar zayıflayıp hatta sönüyor ve röleden tırtlama sesi geliyorsa akü tırt olmuştur..sebebi ise ya akü ömrünü doldurmuş yada motosikletiniz şarj etmiyordur..
üretilen elektriği ölçtürün..

paint_black
05 Eylül 2013, 20:35
akünün ömrünün bitmiş olması bana daha büyük ihtimal gibi geldi şimdiye kadar hiç değiştirilmemiş ama benim anlamadığım bu aküler birden bire mi bitiyor böyle hiç mi bi belirtisi olmaz tıkır tıkır çalışırken?

Samet Ağır
05 Eylül 2013, 20:43
olur tabi..ama motoru her zaman aynı şekilde kullanırsanız misalen gündüz far yakmadan,en az 1-2 saatlik kontak kapatmadan filan gibi bunu geç farkedersiniz..eğer böyle bir durum varsa ilk farlı yolculukta yada çok kısa mesafelerde stop marş yaparsanız,yanı 3-5 marş sonrasında ortaya çıkar..bakkala git stop et çalıştır,sonra eve gel stop et,çalıştır yan mahallede stop et v.b....

ugrgnr
05 Eylül 2013, 20:45
akü. aynı sorun bende de vardı. benımkı yatmaktan degıl akunun omrunu yıtırdıgınden dolayı oldu. eger bundan daha kesın bır cevap almak ıstıyorsan, bir akü ve takviye kablosuyla dırek mars motorundan calıstırmayı dene motoru. mars motorunun arızasız oldugunu goreceksın. o roleden gelen sesse gereklı enerjıyı cekemedıgı ıcın. akü yatınca bitebiliyor. şarj olmuyor eger omrunun sonuna dogru gıtmeye basladıysa yavas yavas sarjı bosalıyor ve güm. kolay gelsın

paint_black
05 Eylül 2013, 20:52
vallahi çok kısa mesafelerde sürekli kullandım son 3 aydır.

---------- Mesajlar birleştirildi - 19:52 ---------- bir önceki mesaj zamanı 19:47 ----------


akü. aynı sorun bende de vardı. benımkı yatmaktan degıl akunun omrunu yıtırdıgınden dolayı oldu. eger bundan daha kesın bır cevap almak ıstıyorsan, bir akü ve takviye kablosuyla dırek mars motorundan calıstırmayı dene motoru. mars motorunun arızasız oldugunu goreceksın. o roleden gelen sesse gereklı enerjıyı cekemedıgı ıcın. akü yatınca bitebiliyor. şarj olmuyor eger omrunun sonuna dogru gıtmeye basladıysa yavas yavas sarjı bosalıyor ve güm. kolay gelsın
dediğini deniycem ilk fırsatta hattta şimdiden akü bakmaya bile başladım :(
bide ben kısadevreden kıllandım hani bütün ışıklar vs.. sorunsuz çalışınca. marşa giden sistemde ne bileyim kontakta falan kısadevre yaratıpta birden fazla akım çekermi, marş almamasının sebebi buda olabilir mi.

lickup
05 Eylül 2013, 23:32
Yeni konu açmayayım arkadaşın tarif ettiğinin birebir aynısı bende de var ancak benim motosikletim daha 1 haftalık?

ugrgnr
06 Eylül 2013, 00:07
Yeni konu açmayayım arkadaşın tarif ettiğinin birebir aynısı bende de var ancak benim motosikletim daha 1 haftalık?

aküsü iyice dınlendırılmemıs olabılır. oyle olunca aku gorevını yapamaz

lickup
06 Eylül 2013, 00:18
aküsü iyice dınlendırılmemıs olabılır. oyle olunca aku gorevını yapamaz
Biraz daha açar mısın hocam? Ne yapmalıyım ben alıp servise götüreyim mi? Bide 1 gün falan bekleyince hafif düzeliyor benimki iki üç kere marşa basınca yine gidiyor.

HEROCAN35
06 Eylül 2013, 01:00
paint_black ın sorunu zannedersem marş motorunun kömürleri bitmiş olabilir yokmu tanıdık birinin arabasında akü takviye kablosu aküye baglayıp deneyin yine marş basmazsa ya marş motoru alıcan yada kömürlerini bi oto elektirikçiye degiştitrireceksin

ferdinandd
06 Eylül 2013, 01:13
paint_black ın sorunu zannedersem marş motorunun kömürleri bitmiş olabilir yokmu tanıdık birinin arabasında akü takviye kablosu aküye baglayıp deneyin yine marş basmazsa ya marş motoru alıcan yada kömürlerini bi oto elektirikçiye degiştitrireceksin

"Otomobilden takviye almak motosikletin elektrik tesisatını komple perte çıkarabilir, asla denenmemeli..." diye bişey okumuştum güvenilir bi kaynakta, bence denememekte fayda var :cat:

CEM.
06 Eylül 2013, 01:44
son noktayı koymuşlar ama yukardakilerle özet olarak hem fikir oldugumu söylemek isterim 2 sebebi vardır.

konjektör yada akü.

dendigi üzere far stop sinyal hepsi çalışabilir fakat marş motoru en yüksek akımı çektigi için marşa basıldıgında tık tık tık tık ses gelir .

konjektörün aküye verdigi akımı ölçtükten sonra bütün olay ortaya cıkacaktır. fakat bu şekilde far sinyal stop lambasını yanıyormu diye devam ederseniz yakında onlarda yanmaz akünün gücü git gide zayıflıcaktır

HEROCAN35
06 Eylül 2013, 01:46
"Otomobilden takviye almak motosikletin elektrik tesisatını komple perte çıkarabilir, asla denenmemeli..." diye bişey okumuştum güvenilir bi kaynakta, bence denememekte fayda var :cat:

aküyü sökmezsen bişey olmaz ama aküyü çıkarırsan (motordaki) takviye yaptıgın akünün amperi yüksek oldugu için kabloları yakabilir onun için motorun aküsü kesinlikle takılı olması lazım kendim bizzat denedigim bişey denemedigim bişeyi başkasını deyim yerindeyse kobay yerine koymam zaten saatlerce takılı kalmasına gerek yok takviye kablosunu aküden aküye takıp marşa basıcak marş basar veya basmaz sonra sök toplam takviye kablosunu baglayıp marşa basmak kaç saniye olucak

kışın akü zayıfladıgı zaman arkadaşın arabadan takviye yapıyorum bir saat dursa yetiyor takviye yaptıgım akü 60 amper benim motorun aküsü 7 amper siz hiç oto elektirikçisine gittiginizde görmemişsiniz galiba akü şarz cihazı doluysa genelde küçük amperli aküleri büyük kamyon aküleriyle doldururlar ölçüm cihazıyla amperini ve volt unu kontrol edip verirler

motorcu48
06 Eylül 2013, 02:24
sen yinede bi sigortayıda kontrol et.anlattıklarına göre pek sgorta ile ilgili olmasada şöyle göz ucuyla bir ampulun manyetiği kırık mı bi bak

Teo23
06 Eylül 2013, 03:19
Bağla araba aküsünü hiçbir şey olmaz... Kamyon aküsü varsa onu da bağlayabilirsin. Volt başka bir şey amper başka birşey. Amper akünün depolama kapasitesini gösterir. 12 V bir akü olması yeterli. Yeter ki kısa devre yaptırma

shi_bumi
06 Eylül 2013, 09:46
Akünü bir oto elektrikçisinde şarj ettir. Eğer şarj tutuyorsa sorun aküde değil demektir. O zaman iki ihtimal var. Konjektör (regülatör) ve statör (alternatör). Ölçüm yapmadan anlayamazsın.

Problem konjektörde mi yoksa statörde mi ? Bir motorda elektrik sistemi çok kabaca şöyle çalışır. Statör dediğimiz şey en yalın şekliyle bir alternatördür. Yani bir bobin manyetik alan içerisinde döner ve elektrik üretir. Yalnız dikkat bu akım alternatifdir yani AC. Bu akımın motorda kullanılabilmesi için DC'ye yani doğru akıma çevrilmesi gerekir. Bu görevi de konjektör diğer bir deyişle regulator/rectifier yerine getirir. Yani konjektör hem statörden gelen AC'yi DC'ye çevirir hem de gerilimin sabit bir değerde kalmasını sağlar.

Motoru takviye ile çalıştır. Bu arada araba aküsü ile takviye edebilirsin. Tabi ki 12V olması gerekir. Sakın 24V bir aküden takviye yapma. Bir araba aküsünün ortalama amperajı 60A'dır. Bunun anlamı akünün bir saat boyunca 60A veya diğer bir deyişle 60 saat boyunca 1A verebileceği demektir. Yani 60A'lik bir aküyle motoruna takviye yaparsan bu, motoruna 60A'lik bir akım vereceksin manasına gelmez. Marş motorun ne kadar çekiyorsa o kadar alır aküden. Neyse motoru çalıştırdın diyelim. Motor çalışır haldeyken akü kutup başlarından bir multimetre ile voltajı ölç. Modelden modele değişmekle beraber en az 13.5 V görmen gerekir. 13V altı ve 15V üstü şarj sisteminde bir arızaya işaret eder.

Motosiklet konjektörlerinin yapıları birbirine çok benzerdir. Genelde statörden 3 kablo (3 faz) konjektöre girer. 2 kablo (+ ve - DC) dışarı çıkar. Motorunu bilmediğim için kesin birşey söyleyemiyorum ama seninki de buna yakın birşeydir. Yine motor çalışıyorken konjektöre giren soketi veya soketleri çıkar. Bazı motorlarda statörden gelen 3 kablo ile konjektörden çıkan 2 kablo ayrı ayrı 2 sokettir. Bazı motorlarda 5'li veya 6'lı bir sokettir. Motor 3000-4000 devirdeyken statörden gelen 3 kablonun kendi aralarında gerilimini ölç. Yani 3 uç vardı ya önce 1 ve 2, sonra 1 ve 3 en son olarak 2 ve 3. Yine motorun modeline bağlı olarak her bir ölçümün birbirine yakın ve 60V-70V olması gerekir. Yalnız dikkat bu AC'dir yani multimetreyi AC ölçüm konumuna alman gerekir. Eğer herhangi bir ölçüm diyelim 20V çıkıyorsa statör cortlamış demektir :) Büyük ihtimalle statörün bir kutbu yanmış ve şaseye değiyor demektir. Yine multimetre ile o 3 ucun hepsinin şase yapıp yapmadığına bakabilirsin.

Statörün düzgün çalıştığına kanaat getirdiysen ve ilk anlattığım ölçümde aküden 13V altı bir değer okuyorsan problem konjektördür ve akün şarj olmuyor demektir.

Uzun uzun anlattım ama yapması 3 dakika sürer merak etme :)

cihan54
06 Eylül 2013, 09:55
aynı sıkıntı bende oldu, hatta şu anda motor o sebepten dolayı serviste :) konjektörün yanmış ve motoru son birkaç gündür akü karşılamış. Sonucunda da akün bitmiş. Konjektör besleme yapmadığından akü de boşalmış durumda... Konjektörünü değiştirmen gerekiyor. Daha sonra motoru çalıştır, gez dolaş, akünü şarj etsin... (Tabi statör sargısı sağlam ise.)

ugrgnr
06 Eylül 2013, 10:17
Biraz daha açar mısın hocam? Ne yapmalıyım ben alıp servise götüreyim mi? Bide 1 gün falan bekleyince hafif düzeliyor benimki iki üç kere marşa basınca yine gidiyor.

akünun asıtlerını doldurduktan sonra bi yarım saat agızlarının kapatılmadan dınlendırılmeye bırakılması gerekır. bu dınlendırmeyı yapmazsan aku enerjıyı ıyı vermez. gıt bı servıse konus

paint_black
06 Eylül 2013, 21:59
Sorunun çözüldü arkadaşlar, ugrgnr'un da ilk başta dediği gibi aküymüş sıkıntı. gittim 12v/7a akü aldım sorun çözüldü, gerçi üzerindeki akü 8 amperdi bi sıkıntı çıkmaz heralde...

gugukk
06 Eylül 2013, 23:18
aynı olay bende de var 1 kaç ay önce aynı olayı yaşadım uzun uzun marşa basarak zar zor çalıştırıyordum sonra birden bire bu sorun yok oldu bugün tekrar aynı sorun ile karşı karşıyayım bende aküden şüphe ediyordum bakalım bir servise uğramak farz oldu

sakinseytan
06 Eylül 2013, 23:25
konnektörün jarz etmiyodur çalıştırıp woltpetreyle ölc 14 civarı göstermesi lazım 12 ise çacık olmuştur.

abeciMotoru
09 Ekim 2013, 10:20
aynı sorun 2. kez oluyor, aküyü değiştirmeme rağmen en fazla 5 gün sorunsuz çalıştı. şimdi tekrar marşa bastıkça tırt tırt sesler çıkarıyo.
takılan yeni akünün bozuk olma ihtimali var mıdır bilemem ama, farlar tam güçte yanarken marş basmıyor, servise götürdüm kafayı yiyecem.

HEROCAN35
17 Ekim 2013, 00:54
aküyü sökmezsen bişey olmaz ama aküyü çıkarırsan (motordaki) takviye yaptıgın akünün amperi yüksek oldugu için kabloları yakabilir onun için motorun aküsü kesinlikle takılı olması lazım kendim bizzat denedigim bişey denemedigim bişeyi başkasını deyim yerindeyse kobay yerine koymam zaten saatlerce takılı kalmasına gerek yok takviye kablosunu aküden aküye takıp marşa basıcak marş basar veya basmaz sonra sök toplam takviye kablosunu baglayıp marşa basmak kaç saniye olucak

kışın akü zayıfladıgı zaman arkadaşın arabadan takviye yapıyorum bir saat dursa yetiyor takviye yaptıgım akü 60 amper benim motorun aküsü 7 amper siz hiç oto elektirikçisine gittiginizde görmemişsiniz galiba akü şarz cihazı doluysa genelde küçük amperli aküleri büyük kamyon aküleriyle doldururlar ölçüm cihazıyla amperini ve volt unu kontrol edip verirler

gece çekimi oldugu için idare edin
http://www.youtube.com/watch?v=kOJj5SkMvDA&feature=youtu.be