PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Motorlar niye bu kadar güclü



TATLIHIZ
22 Nisan 2012, 20:19
Evet arkadaslar niye bu kadar güçlü ybr ile son model reno fiat ları yani dicegim su 40.000 Tl lik aracları 4.500 Tl lik bir motorla nasıl olurda gecerler veya baska bir motor modeli anlamıyorum sebebi nedir

Bide araba belki 1.500 kilo yani 1.5 ton fakat motoru ona göre motor 125 kilo vs daha fazla motoruda ona göre..

babaduru
22 Nisan 2012, 20:24
Bide araba belki 1.500 kilo yani 1.5 ton fakat motoru ona göre motor 125 kilo vs daha fazla motoruda ona göre..

Cevap bu işte daha hafif cekmesi gereken yük fazla değil...

Mr.cihans
22 Nisan 2012, 20:26
bırıncısı motordakı aktarma basıt oldugundan urettıgı gucun yuzde 10 kayboluyor tekere gelene kdr arabada ıse yuzde 30 kadar bır kayıp soz konusu ayrıca o soyledıgın araclar 1.4 benzınlı 8v bır motor dersek 68hp motor 10hp 6 kat fark war ama kılo 10 kat fark var buda cok buyuk etmen oluyor nasıl ıkı 125cc motorun suruculerı arasında 30kılo fark oldguunda boy boy fark atabılıyorsa umarım anlatabılmısımdır.

TATLIHIZ
22 Nisan 2012, 20:28
Benim bu msj dan anlamam motor kısa mesafede koyar ama uzun yolda araba gecer öylemi

quezzap
22 Nisan 2012, 20:33
Tamamen Kilo-Beygir ve Sistem ile alakalı bir durum.. En önemli faktör kilo.. Araba 10 kat daha ağır mesela :)

sedat_57
22 Nisan 2012, 20:33
Aslında saçma bi soru gibi geldi ama biliyorum ama tarif edemem gibi bişey bu :)

Arda_Karaca
22 Nisan 2012, 20:34
Motosiklette guc/agirlik orani daha yuksek oldugu icin daha seri olmasi normaldir.

TATLIHIZ
22 Nisan 2012, 20:42
Fakat arabanın motor gücüde ona göre deyilmi simdi gidipte 250 kiloluk motora 125 lik motor takılmaz buda öyle sanırım kusura bakmayın ne demek istediginizi anladım fakat bilgilenmek istiyorum

emocan
22 Nisan 2012, 20:42
Benim bu msj dan anlamam motor kısa mesafede koyar ama uzun yolda araba gecer öylemi
Sana verilecek cevabı Sertab Erener'in bir şarkısından alıntıyla vermek istiyorum .
" büyü de gel çocuk büyü de geeel hadi o yolları yürü de geeeeeel"

TATLIHIZ
22 Nisan 2012, 20:48
Sana verilecek cevabı Sertab Erener'in bir şarkısından alıntıyla vermek istiyorum .
" büyü de gel çocuk büyü de geeel hadi o yolları yürü de geeeeeel"

Bir zeka yası vardır birde kimlik yası gercekten bunu burda acıkladın ögrenmenin yasımı varmıs bilmedigm bir sey varki sordum ve gercektende güçünün %10 %30 unun bosa gittigini daha simdi ögrendim bos yorum yapmanın bir manası yok sen 1.sınıfa giden cocuga büyüde gel diyebilirmisin

emocan
22 Nisan 2012, 20:53
Bir zeka yası vardır birde kimlik yası gercekten bunu burda acıkladın ögrenmenin yasımı varmıs bilmedigm bir sey varki sordum ve gercektende güçünün %10 %30 unun bosa gittigini daha simdi ögrendim bos yorum yapmanın bir manası yok sen 1.sınıfa giden cocuga büyüde gel diyebilirmisin

ilkokul 1 mi ? :santa:

ardat35
22 Nisan 2012, 20:56
Sana verilecek cevabı Sertab Erener'in bir şarkısından alıntıyla vermek istiyorum .
" büyü de gel çocuk büyü de geeel hadi o yolları yürü de geeeeeel"
Sende azcık adam ol öyle gel belli ki burda konuyu merak eden bir kardeşimiz var kınamak yerine bilgini paylaşırsan bir şeyin eksilmez.

avciceyhan
22 Nisan 2012, 21:03
dikkat ettiysen 1000cc orta seviye bi motor 100-110 beygir civarıdır bu güce motor 8000-9000 devirden önce ulaşamaz bu arabaya göre motorun ömrünü çok kısa tutar çünkü 1.3 dizel bi araç 70 beygir gücü 2500 devirde yakalamaktadır ve çok deli tork vardır 1.5 ton makineyi hareket ettiren asıl etken torkdur araçlar motorlara göre kat kat torklu maknelerdir motorlar cidden güçlüdür hafifliği sayesinde bu gücü çok iyi kullanırlar ancak bir araç bir motora göre çok daha uzun ömürlüdür

Arda_Karaca
22 Nisan 2012, 21:05
Kendi arabamdan ve motosikletimden örnek veriyim.

İki aracıda boş ağırlıkları ile hesaplayacağım.

Ford fiesta arabam 70 PS 1105 kg.
beygir/ağırlık:0,063

Honda CBF 150 motosikletim 11,6 PS 141 kg.
beygir/ağırlık:0,082

Görüldüğü gibi kilogram başına düşen güç oranı motosiklette daha fazladır. Kalkışı geçer ama sonra yakalarım CBF'yi :).

TATLIHIZ
22 Nisan 2012, 21:07
Cok tsk ederim bu konuları hiç arastırmadım cünkü aklıma dahi gelmedi genelde cok motor arastırması yaptım daha yasım 17 olmasına ve ehliyete 1 ay önce yazılmama ragmen cok sey bilmiyorum daha 1.3 1.6 aracın ne oldugunu ögrendim peki bir sorum daha var arabada bile 70 beygir güç varken motorda 110 beygir civarı diyorsunuz peki arac hem emniyet hemde kaput sag sol diyelim korumalı durumda iken 130 la giderken ölümcül durumda peki 1000 cc bir motorda veya R1 de 299 dan sonrasını gösterge göstermiyor ve düşüldügünü düşünürsek gercekten sacma bir olay sanırım

avciceyhan
22 Nisan 2012, 21:15
Cok tsk ederim bu konuları hiç arastırmadım cünkü aklıma dahi gelmedi genelde cok motor arastırması yaptım daha yasım 17 olmasına ve ehliyete 1 ay önce yazılmama ragmen cok sey bilmiyorum daha 1.3 1.6 aracın ne oldugunu ögrendim peki bir sorum daha var arabada bile 70 beygir güç varken motorda 110 beygir civarı diyorsunuz peki arac hem emniyet hemde kaput sag sol diyelim korumalı durumda iken 130 la giderken ölümcül durumda peki 1000 cc bir motorda veya R1 de 299 dan sonrasını gösterge göstermiyor ve düşüldügünü düşünürsek gercekten sacma bir olay sanırım
yamaha r1 190 beygir 12500 devir/dakika da bu gücü yakalıyor ve 200 kg nin altında bi motor 190 beygir güç için 200 kg altı mükemmel bir şey hafif olduğu için çabuk ve hızlı kalkış ve son hız yüksek olur hatta dediğin gibi 299km hatta daha fazlasını görebilir cidden acayip güçlü
ancak 190 beygir bi araç 2 litre motoru olur tahminen 2000-2500 devirde son gücünü yakalar yamaha r1 in motorunun yaklaşık 5 te 1 i zamanda son güce ulaşıyor ancak 1.5 ton civarı bundan dolayı çok hızlanmaz ama motor ömrü arabanın kat kat fazladır sen r1 motorunu 50000 km de banko yenilersin ama aracın motoruna 50000 km de daha anahtar değmemiştir motorlar araçlara göre daha güçlüdür ama daha kısa ömürlüdür

eren özer
22 Nisan 2012, 21:22
Ybr gücsüzlüğü ile bilinen bir motor misal veriyorum Reno Fluance 45 milyar 1600cc motoru var ama 110 hp. cbr 250 ise tek silindir olmasına rağmen 26 hp
He şuda var onu söylemeye bile gerek yok Kawasaki ZX10R Yanılmıyorsam 200hp oda reno parasına :)
Aktarım organları farklı
birisi 4 teker diyeri ise 2
motosikletler 15,18 bin dervire kadar çıkabiliyor ama arabalar ortalama 7,8bin devir
Motosiklet hafif lastikler ince tabi küçük cc de cc büyüdükce lastik ebatlarıda büyüyor
böleee uuyo gidiyo işte :)
Kıyaslamanı anlaıdım 4.5 motor geçiyo diyon 3 milyarlık motor var oda geçiyo :)

ygk
22 Nisan 2012, 21:27
yok öyle birşey benim araba 1.3 yaris ve hızlanmada en güçlü 150lik sayılan apache yi dahil alır götürür. arkasına bağlar götürür hatta. hızlanmanın beygir sayısıyla bir ilgisi yok. hızlanma torktur, torku iyi olan motor daha düşük torkludan daha rahat hızlanır, ama o kadar güçlü gidemez. beygirin illaki etkisi olur; ama en basit şu şekilde anlatırım. bir motorun beygiri, gücüdür. motorun maksimum kapasitesi beygir gücü ile ifade edilir. bu beygir gücünü sergileme hızınıda tork etkiler. bir motor 10 beygir gücü diğer 10 beygirlik motordan daha kısa sürede üretiyorsa o motor daha torkludur. ikiside 10 beygirlik olan motoru aynı şaseye koyup aynı ortamlarda test ettiğimiz zaman, son hızları değişmez ama kalkışta hızlanma da torku iyi olan motor diğerini geçer.

adem80
22 Nisan 2012, 21:28
bu konu çok tartışılır. Muğlan geliyorum rampada 90 km/h gibi çıkıyorum. Yanımdan boş bi kamyon tahminen 100 km ile geçti. Ne yaptımsa tutamadım. Düzde yakaladım rampa aşa geçtim ama çok zorladı yav. 11 ton civarında olması lazım o kamyonların. Boşken deli gibi gidiyo. Kamyonlara bulaşmamak lazım.kalkışlarda 125 likte olsa motor, çoğu arabadan seri kalkar.

TATLIHIZ
22 Nisan 2012, 21:34
Yorumlar için cok tsk ederim herseyi anladım tek su devir olayı ne bildigimiz vites degiştirme devri mi 15-18 motor 7-8 araba demişşiniz ama

---------- Mesajlar birleştirildi - 20:34 ---------- bir önceki mesaj zamanı 20:29 ----------


bu konu çok tartışılır. Muğlan geliyorum rampada 90 km/h gibi çıkıyorum. Yanımdan boş bi kamyon tahminen 100 km ile geçti. Ne yaptımsa tutamadım. Düzde yakaladım rampa aşa geçtim ama çok zorladı yav. 11 ton civarında olması lazım o kamyonların. Boşken deli gibi gidiyo. Kamyonlara bulaşmamak lazım.kalkışlarda 125 likte olsa motor, çoğu arabadan seri kalkar.

Bizde dün öyleydi cok az egimli yolda 15 km uzakta merkezden ilceye gidiyorduk arkadasımla Ybr esd var neyse sag seritten gidioz en sagdan emniyet dedikleri sanırım ama rüzgar + yagmur vardı neyse yol 3 bölümlü kamyon dibe kadar yanastı bize hafif yokus yol cok deil biz 60 la gidiyorduk arkadan kamyon geliyor diye uyardım arkadasımı neyse gelsin dedi olmaz bişi kamyon yanastı bi baktık saga dönüyor yol 80 yaptık hızı gectik kamyon daha bi deli geliyor dedim olmaz böyle bas dedim 110-120 le gidiyoz kamyon dahada basıyor dicem bas daha ne kadar basıcaz bi anda durdu arkadas dedim ne oldu böyle gidersek ölürüz dedi rüzgar+yagmur sagda kamyon solda celik bariyer gercekten tınlayan yok motoru buda benim hafta sonu maceramdı :) ama merkeze gelirken 120 le kamyon arkası cok sıcak oluyor :)

aytacaksel
22 Nisan 2012, 21:34
Reno Fluance 45 milyar mi ?????? bu arabayi bu fiyata satin alan varmi gercekten kocaman bir lol :D

glock
22 Nisan 2012, 21:36
@TATLIHIZ, sorduğunuz soru çok basit aslında
mantık olarak, kütle, kilo ve sürtünme diyelim! motosiklet arabaya göre hafif ve aynı rota üzerinde 2 tekerlek! aktarma ise sadece arka lastik.
arka lastiğe düşen ağırlık neredeyse yok gibi, aslında bu soru fizik kanunlarına kadar uzar gider!

GP500-1st
22 Nisan 2012, 21:48
dikkat ettiysen 1000cc orta seviye bi motor 100-110 beygir civarıdır bu güce motor 8000-9000 devirden önce ulaşamaz bu arabaya göre motorun ömrünü çok kısa tutar çünkü 1.3 dizel bi araç 70 beygir gücü 2500 devirde yakalamaktadır ve çok deli tork vardır 1.5 ton makineyi hareket ettiren asıl etken torkdur araçlar motorlara göre kat kat torklu maknelerdir motorlar cidden güçlüdür hafifliği sayesinde bu gücü çok iyi kullanırlar ancak bir araç bir motora göre çok daha uzun ömürlüdür

Kıyasında atladığın önemli bi konu var. Aslında atmosferik araçla motsikleti kıyaslarsan daha iyi olur. Motosikletler asıl amaç olarak performanslı sürüş ön planda dizayn edlirler. Yani cbf 1000 gibi touring özellikli bir motor bile litre başına 100 beygir verir ve kıyaslaman gereken otomabil V8 M3 tür(litre başına 105 hp)

Şimdi CBF 1000 uzun mesafe motoru ise niye 8000-9000 devir çevirip 100 hp güç almışlar? Niye 80 hp değil? burda önemli konu yüksek devir çeviren araçların ne kadar hafif olursa motorun hareketli poarçalarına binen yükün onun misli misli azaldığıdır. Yani Motosikletlerde litre başına 100 hp verimler motor aksamını çok yormaz arabalara göre.

Bu yüzden cbf 1000 200 bin kilometre rahat hizmet verir ve iyi bakılırsa 300-500 binde motor ömrü vardır ki bu BMW M3 ün motor ömründen daha fazladır:cat: Hoında VFR 750 ile(1990-2000 arası) 700-800 bin kilometre CBR 1100 blackbird le 400-600 bin motor açılmadan yapanlar var:cat:

Aynı şartlarda M3 250-300 max yapıyor.. Çünkü ürettigi beygir başına düşen kilo 3-4 katı ve piston/piston kolları krank vb parçalr çok daha fazla yük altında.

avciceyhan
22 Nisan 2012, 22:00
Kıyasında atladığın önemli bi konu var. Aslında atmosferik araçla motsikleti kıyaslarsan daha iyi olur. Motosikletler asıl amaç olarak performanslı sürüş ön planda dizayn edlirler. Yani cbf 1000 gibi touring özellikli bir motor bile litre başına 100 beygir verir ve kıyaslaman gereken otomabil V8 M3 tür(litre başına 105 hp)

Şimdi CBF 1000 uzun mesafe motoru ise niye 8000-9000 devir çevirip 100 hp güç almışlar? Niye 80 hp değil? burda önemli konu yüksek devir çeviren araçların ne kadar hafif olursa motorun hareketli poarçalarına binen yükün onun misli misli azaldığıdır. Yani Motosikletlerde litre başına 100 hp verimler motor aksamını çok yormaz arabalara göre.

Bu yüzden cbf 1000 200 bin kilometre rahat hizmet verir ve iyi bakılırsa 300-500 binde motor ömrü vardır ki bu BMW M3 ün motor ömründen daha fazladır:cat: Hoında VFR 750 ile(1990-2000 arası) 700-800 bin kilometre CBR 1100 blackbird le 400-600 bin motor açılmadan yapanlar var:cat:

Aynı şartlarda M3 250-300 max yapıyor.. Çünkü ürettigi beygir başına düşen kilo 3-4 katı ve piston/piston kolları krank vb parçalr çok daha fazla yük altında.
evet katılıyorum tüm yorumlarına anlatmaya çalışıpta anlatamadığım çoğu şeyi belirtmişsin :cat:

zeda3000
22 Nisan 2012, 22:01
@TATLIHIZ, sorduğunuz soru çok basit aslında
mantık olarak, kütle, kilo ve sürtünme diyelim! motosiklet arabaya göre hafif ve aynı rota üzerinde 2 tekerlek! aktarma ise sadece arka lastik.
arka lastiğe düşen ağırlık neredeyse yok gibi, aslında bu soru fizik kanunlarına kadar uzar gider!

Aramizda bir kisi Fizik ogretmenini dinlemis en azindan.

50.000 km de motoru mezara gomdunuz yaa helal olsun , motorun %30 verim kaybi ise evlere senlik

Insanlar okulda adam gibi egitilseler boyle feci yorumlarda ortaya cikmaz.

TATLIHIZ
22 Nisan 2012, 22:03
Kıyasında atladığın önemli bi konu var. Aslında atmosferik araçla motsikleti kıyaslarsan daha iyi olur. Motosikletler asıl amaç olarak performanslı sürüş ön planda dizayn edlirler. Yani cbf 1000 gibi touring özellikli bir motor bile litre başına 100 beygir verir ve kıyaslaman gereken otomabil V8 M3 tür(litre başına 105 hp)

Şimdi CBF 1000 uzun mesafe motoru ise niye 8000-9000 devir çevirip 100 hp güç almışlar? Niye 80 hp değil? burda önemli konu yüksek devir çeviren araçların ne kadar hafif olursa motorun hareketli poarçalarına binen yükün onun misli misli azaldığıdır. Yani Motosikletlerde litre başına 100 hp verimler motor aksamını çok yormaz arabalara göre.

Bu yüzden cbf 1000 200 bin kilometre rahat hizmet verir ve iyi bakılırsa 300-500 binde motor ömrü vardır ki bu BMW M3 ün motor ömründen daha fazladır:cat: Hoında VFR 750 ile(1990-2000 arası) 700-800 bin kilometre CBR 1100 blackbird le 400-600 bin motor açılmadan yapanlar var:cat:

Aynı şartlarda M3 250-300 max yapıyor.. Çünkü ürettigi beygir başına düşen kilo 3-4 katı ve piston/piston kolları krank vb parçalr çok daha fazla yük altında.

Cok cok tsk ederim anladım cok bilgilendim bu konu üzerinde

avciceyhan
22 Nisan 2012, 22:07
Aramizda bir kisi Fizik ogretmenini dinlemis en azindan.

50.000 km de motoru mezara gomdunuz yaa helal olsun , motorun %30 verim kaybi ise evlere senlik

Insanlar okulda adam gibi egitilseler boyle feci yorumlarda ortaya cikmaz.
herkes ne demek istediğimi gayet iyi anladı sonuçta 50.000km deki r1 motoruyla 50.000 kmde arabanın motorunun aynı halde olmayacağı kesin
fizik hayatım boyunca en sevdiğim dersdir ve fiziği okul hayatım boyunca sadece fomüllerden ibaret olmayıp gerçeklere dayandırarak öğrenen nadir kişilerdenim ve sen benim fizik bilgime bu kadar basit bi anlatım bozukluğundan not verebiliyosun benim fizik bilgimi eleştirebilecek seviyede fizik bilgin varmı bilmiyorum bu yüzden senin gibi eleştirmiyeceğim bilgini

glock
22 Nisan 2012, 22:15
hahh!!! tamam hadi kavga edin bakim!

safakk
22 Nisan 2012, 22:24
:cherry: basit bir sorunun cevabı taaaa lise yıllarında genelde dinazor bir fizik öğretmeninin verdiği k'çı kırık bir müfredatın işlenip sonrada bu şekilde eğitim görmüş insanların bilgisini sorgulamaya kadar gelmiş :cherry:

Bunun haricinde zaten konu başlığındaki soru açık ve net cevaplanmış :)

dürümdöner
22 Nisan 2012, 22:24
bu konu çok tartışılır. Muğlan geliyorum rampada 90 km/h gibi çıkıyorum. Yanımdan boş bi kamyon tahminen 100 km ile geçti. Ne yaptımsa tutamadım. Düzde yakaladım rampa aşa geçtim ama çok zorladı yav. 11 ton civarında olması lazım o kamyonların. Boşken deli gibi gidiyo. Kamyonlara bulaşmamak lazım.kalkışlarda 125 likte olsa motor, çoğu arabadan seri kalkar.

bmc pro dedikleri kamyon cbf 150 ile beni resmen ışıklardan kalkıştan 100km hiza çıkana kadar dümdüz yolda maymun etti..geçmeyi bırak peşinden yetişemedim..

Tropiksera
22 Nisan 2012, 22:31
İnsan biraz mantığını kullansa bu konuyu açmazdı diyorum.
Ben hayır diyorum.

motorcu48
22 Nisan 2012, 23:06
abartmayın ya ybr125 kalkışta bi 5 metre bile 40 bin tllik son model araca fark atamaz

araç basmamıştır . ha ama şöyle 75 hplik bir kalas connectle apache kalkışta yarışssa bi 10 metre fark atar ama kimse bunu kale almaz çünkü geçti diye birşey olmaz connet onu maffeder


yalnız senin konuya gelince motosikletin tonajı ,aktarımı ,teker ebatı ve sayısı ne ki araçla kıyaslansın
o yuzden motosiklet hızlı değil(seridir)
r1 arabaları geçer ama 299 da takılır onuda ferrari geçer
bu demek oluyorki motosiklet seridir(çabuk hızlanır avantajları vardır) ama en hızlısı değildir .rüzgara karşı dezavantajı vardır bunu unutmayınız

tigermbz
22 Nisan 2012, 23:06
motosikletlerin hafifliği ve motorlarının yüksek devir çevirmesi gibi etkenler daha seri kalkmalarını sağlar
silindir hacminin küçüklüğü, sürtünme, aktarmadaki verim ve düşük eylemsizlik, motosiklet motorlarının daha çabuk devirlenmesinin sebebidir.
motosikletlerin hacimlerine göre daha fazla yakıt tüketmeleri de düşük hacimdeki tork eksikliğini kapatan bu güçlerini yüksek devir çevirmeye borçlu olmalarıdır.
motosiklet motorları otomobillere nazaran daha çabuk eskir çünkü yüksek devir yıpranmaya neden olabilir
zeda3091 fizik öğretmenini iyi dinlemiş olsa da yüksek devirlerde ortaya çıkan ısı ve sürtünmenin metal yüzeylerdeki aşınmayı artırabileceğini ortaokulda öğretmiyorlar :)
mesela formula 1 araçları temiz 1 milyon km yapar(!) değil mi?

94CanRR
23 Nisan 2012, 00:46
S1000rr 183 kilo 192 beygir her kiloya bir beygir düşüyor yani 1500 kilo bir arabanın 1500 beygir olması gibi bir şey e tabi hızlı olucak (:

Frank Lucas
23 Nisan 2012, 00:48
bizim araba 1300 cc son sürati 200e yakın

hayabusa da 1300 cc son sürati 300 küsür,

kilo ve sıkıştırma oranları farklı

zeda3000
23 Nisan 2012, 02:36
herkes ne demek istediğimi gayet iyi anladı sonuçta 50.000km deki r1 motoruyla 50.000 kmde arabanın motorunun aynı halde olmayacağı kesin
fizik hayatım boyunca en sevdiğim dersdir ve fiziği okul hayatım boyunca sadece fomüllerden ibaret olmayıp gerçeklere dayandırarak öğrenen nadir kişilerdenim ve sen benim fizik bilgime bu kadar basit bi anlatım bozukluğundan not verebiliyosun benim fizik bilgimi eleştirebilecek seviyede fizik bilgin varmı bilmiyorum bu yüzden senin gibi eleştirmiyeceğim bilgini

Yara varmiski gocunulmus bu kadar. 56.000 km de 900cc motorumu sattim , sekmanlarin durumu daha bir 56.000 km yapacak durumdaydi. Motoru adam akili ve bakimina gore kullanan her surucu 50.000km nin motor icin hic bir sey olmadigini bilir. Bu is sadece Turkiyede farkli. Yag ve buji degisimini bakim saniyorlar malesef.

Ben glock tebrik ettim dogru tek aciklamayi yapti diye, yazinda surtunme kat sayasi , agirlik ve ivme gucu ile ilgili bir tek kelime var ise seve seve seni de tebrik ederim.



motosikletlerin hafifliği ve motorlarının yüksek devir çevirmesi gibi etkenler daha seri kalkmalarını sağlar
silindir hacminin küçüklüğü, sürtünme, aktarmadaki verim ve düşük eylemsizlik, motosiklet motorlarının daha çabuk devirlenmesinin sebebidir.
motosikletlerin hacimlerine göre daha fazla yakıt tüketmeleri de düşük hacimdeki tork eksikliğini kapatan bu güçlerini yüksek devir çevirmeye borçlu olmalarıdır.
motosiklet motorları otomobillere nazaran daha çabuk eskir çünkü yüksek devir yıpranmaya neden olabilir
zeda3091 fizik öğretmenini iyi dinlemiş olsa da yüksek devirlerde ortaya çıkan ısı ve sürtünmenin metal yüzeylerdeki aşınmayı artırabileceğini ortaokulda öğretmiyorlar :)
mesela formula 1 araçları temiz 1 milyon km yapar(!) değil mi?

Tigirpisi benim derslerden yana bir sorunum yoktu, hos ogrenim sadece okuldan ibaret olamaz. Ama okulda ne ogrendigimi bilseydin su yazdigini yazarken iki kez dusunurdun:) Orta okulda fizik dersinde surtunme dersi vardi, hos yuksek lisans yaparkende ayni ders halen vardi. :)

1300 cc piyasada arabada var, 1300cc motosiklette neden ikisinin devirleri ayni degil? Motor hacmi tek tiptir!

Yamaha Mt-01 dedigin motor 1600cc, ama 5000d/dk daha fazla yapamiyor son hiz 206km/h , simdi dusuk devir oldu diye omru dahami uzuyor?

Yada Norton 990SS ile 1.000.000 km yapan biri var. Her 50.000 de blokmu degistiriyordu bu adam?

Yuksek devirde yipranma oluyor olsaydi , turbo dedigin sey 35.000 devirde donuyor.O zaman her kamyoncu her uzun yolda turbo degistirirdi.

Bir tren vagonun yalin vagon sase agirligi 4500kg dir ve bir insan tek kol hareketi ile onu rahatlikla raylarda itebilir.

Bana bir sey inandirmak zorunda degilsiniz, heleki bilim konusunda. Ama bilim ile uzaktan yakindan alakasi olmayan seyleri yaziyorsunuz

aranizda bir Glock cok basit ve dogru bir cevap yazdi bende tebrik ettim. Siz bu kadar alinganlik yapip , yada okul sacmalagi espirisi yapinca sizin yanlis cevabiniz dogrumu olacak birden?

blt_59
23 Nisan 2012, 03:43
Yorumlar için cok tsk ederim herseyi anladım tek su devir olayı ne bildigimiz vites degiştirme devri mi 15-18 motor 7-8 araba demişşiniz ama

---------- Mesajlar birleştirildi - 20:34 ---------- bir önceki mesaj zamanı 20:29 ----------



Bizde dün öyleydi cok az egimli yolda 15 km uzakta merkezden ilceye gidiyorduk arkadasımla Ybr esd var neyse sag seritten gidioz en sagdan emniyet dedikleri sanırım ama rüzgar + yagmur vardı neyse yol 3 bölümlü kamyon dibe kadar yanastı bize hafif yokus yol cok deil biz 60 la gidiyorduk arkadan kamyon geliyor diye uyardım arkadasımı neyse gelsin dedi olmaz bişi kamyon yanastı bi baktık saga dönüyor yol 80 yaptık hızı gectik kamyon daha bi deli geliyor dedim olmaz böyle bas dedim 110-120 le gidiyoz kamyon dahada basıyor dicem bas daha ne kadar basıcaz bi anda durdu arkadas dedim ne oldu böyle gidersek ölürüz dedi rüzgar+yagmur sagda kamyon solda celik bariyer gercekten tınlayan yok motoru buda benim hafta sonu maceramdı :) ama merkeze gelirken 120 le kamyon arkası cok sıcak oluyor :)

Klimayı yakalamışın.)kış aylarında egzos dumanı gibisi yok,hele bide egzos arka tamponda olup duman direk sana geliyosa tadından yenmez..))

mustafaat
23 Nisan 2012, 03:59
Sorunuzun bir çok cevabı var. Sırasıyla başlayalım.

İvmelenme ve son hız: Bir aracın son hızı ve seriliği, kütlesine (ağırlığına) uyguladığınız güç ile belirlenir. 10 kiloluk bir taş parçasını buzda hafifçe iterseniz yavaş hızlanır, sürati bir noktaya kadar çıkar ve yavaşlar, en sonunda da durur. Aynı şartlardaki taşı kuvvetlice iterseniz bir önceki maksimum hızına daha çabuk ulaşır ve o hızı da geçerek daha uzağa gider. Peki taşı 20 kilo yaparsak ne olur? Aynı güçle daha az sürat kazanır ve daha kısa mesafede durur. Yani kütlenin hızını ve seriliğini uygulanan güç belirler. Bu sebeple spor arabaları daha hafif ama daha güçlü yaparlar, amaç daha yüksek hıza daha erken ulaşmaktır.

Güç konusu
Dizel ve benzinli motorlar iki adet güç üretirler: birincisi tork, ikincisi beygir gücü. Tork seriliği, beygir gücü son sürati belirler.

Yani iki adet motor alalım beygir güçleri aynı ama torkları farklı olsun. Aynı arabaya takıldıklarında son süratleri aynı, fakat o son hıza çıkış süreleri farklı olur. Torku daha yüksek olan motor aynı arabayı daha çabuk hızlandırır. Yani ikisi de 100km/saate çıkar ama birisi daha hızlı çıkar.

Şimdide yine iki motor alalım ama bu sefer torkları aynı, beygir güçleri farklı olsun. Bu seferde ikisi de aynı süratlere aynı anda çıkarlar fakat beygir gücü yüksek olan bir süre daha hızlanmaya devam eder ve sonuçta beygir gücü aynı olan daha yüksek son hıza ulaşır. Yani torkları aynı olduğu için ikisi de 10, 50, 100 km/saat sürate kadar kafa kafaya giderler ve beygir gücü düşük olan daha fazla hızlanamadığında diğeri beygir gücü daha yüksek olduğu için öbürünü geride bırakıp daha yüksek süratlere çıkar.

Vites oranı meselesi
Aynı iki motor, aynı tork - aynı beygir, aynı iki araba.
Birinci arabanın vites oranları kısa, ikinci arabanın ise uzun.
Birinci araba daha çabuk hızlanır ama 100'e kadar çıkar, ikinci araba 100'e çıkana kadar geride kalır, fakat birinci 100'de son hıza dayanmışken ikincisi 110, 120, 130'a kadar çıkar, arayı kapar ve daha yüksek süratlere ulaştığı için birinciyi yakalar ve geçer. (vitesli bisikletle aynı bacaklarla - aynı güçle son viteste daha zor hızlanırsın ama daha yüksek sürate ulaşırsın gibi)

---------- Post added at 02:59 ---------- Previous post was at 02:53 ----------

Durum kabaca böyle, umarım anlatabilmişimdir.

kanmix_x
23 Nisan 2012, 13:43
Getirin Hayabusaları :cherry:

Khutuck
23 Nisan 2012, 14:07
yamaha r1 190 beygir 12500 devir/dakika da bu gücü yakalıyor ve 200 kg nin altında bi motor 190 beygir güç için 200 kg altı mükemmel bir şey hafif olduğu için çabuk ve hızlı kalkış ve son hız yüksek olur hatta dediğin gibi 299km hatta daha fazlasını görebilir cidden acayip güçlü
ancak 190 beygir bi araç 2 litre motoru olur tahminen 2000-2500 devirde son gücünü yakalar yamaha r1 in motorunun yaklaşık 5 te 1 i zamanda son güce ulaşıyor ancak 1.5 ton civarı bundan dolayı çok hızlanmaz ama motor ömrü arabanın kat kat fazladır sen r1 motorunu 50000 km de banko yenilersin ama aracın motoruna 50000 km de daha anahtar değmemiştir motorlar araçlara göre daha güçlüdür ama daha kısa ömürlüdür

R1 motorunu 50 bin kilometrede bitiren adam ya motosiklet kullanmayı bilmiyordur, ya da pistte yarıştadır. Normal kullanımda R1 motoru 200 bin kilometreyi rahat rahat devirir.

Yüksek devirde kullanılan her motorun ömrü kısalır. 2 litre motorlu bir otomobili sürekli tam gaz kullanırsanız R1'den önce arızalanır, çünkü R1 motoru tam gazda kullanmak üzere tasarlanmıştır. R1'le pistte 24 saat gazlayabilirsiniz, rastgele bir otomobille yapamazsınız.

Slayerrr
23 Nisan 2012, 14:15
Konunun tamamını okumadım ama ilk mesaja istinaden; "ulan 40.000 TL para verdim 4000 TL'lik motor beni geçiyor" düşüncesi bu sanıyorum. :mrgreen:

Lucas
23 Nisan 2012, 14:18
Aciklamalardan sonra gidip bir R1 alasim geldi :)

Hakanİnan
23 Nisan 2012, 14:38
Peh Arabada kimmiş :P Her daim motor daha hızlı ve güzeldir ::haapppy: Arabalar tosba olarak kabul edersek motorlar Küheylan oluyor (not: motor alınca adını küheylan koyucam kimse koymasın :) ) Araba çok yakar az yol gider, motor az yakar çok yol gider. Yani arabalar ezik, Motorlar king dir :queen: :queen:

ygk
23 Nisan 2012, 14:41
Ben glock tebrik ettim dogru tek aciklamayi yapti diye, yazinda surtunme kat sayasi , agirlik ve ivme gucu ile ilgili bir tek kelime var ise seve seve seni de tebrik ederim.
Ama bilim ile uzaktan yakindan alakasi olmayan seyleri yaziyorsunuz

bilim her zaman teoride mümkündür. bir kere fizik kurallarında ağırlık kavramından çok nadir bahsedilir. bu kavram yerini kütleye bırakır. ivme gücü diye birşey yoktur. doğrusu ivme dir. gördüğünüz gibi sizin yazınızda doğru değil...
desem saçmalamış olurum. çünkü ivme diye bir kavram var. siz ifade ederken ivme gücü dediniz. bazı arkadaşlar tork dedi ben dahil. bazı *arkadaşlar beygir gücü dedi. zaten tartıştığımız şeyde bu. şimdi siz bunun adına ivme koydunuz doğru da biz tork dedik diye mi yanlış oldu?

fizik kurallarına göre sürtünme nin artışı ile kütle/ağırlık doğru orantılıdır. yani benim yarisim 800 kg. passat 1.5 ton. bu durumda yarise etkiyen sürtünme katsayısı az olacağı için daha seri olması gerek.

başka bir konu fiziğin en önemli başlıklarından biri olan eylemsizlik. halt etmiş. eylemsizlik cisimlerin bulunduğu konumu koruma isteğidir. bu kanuna göre bir motor 100 km hızda gidiyorsa, ona etkiyn tüm kuvvetleri bıraktığımızda 100 ile devam etmesi lazım. pratiğe gelince yerçekimi ve rüzgar bu teoriyi hem doğru kılıyor, hemde bitiriyor. çünkü dünya daki tüm kuvvetler bizim elimizde değil.

bilim adamı ön dişli büyüdüğünde devir/vites oranı küçüleceğinden son hız artar der ama ivme ve doğrudur. bizim motor ustaları bisikletle aynı mantık ön vitesi yükseltirsen daha zor hızlanırsın ama iyi hızlanırsın. son hız artar tork düşer der. buda doğrudur.

söylediğinizde tek bir tutarsız cümle yok. ancak biz ivmeye ivme değil hızlanma dedik diye bizimkilerde tutarsız olmaz, olamaz. kusura bakmayın ama ben tek doğru açıklamayı glock yaptı diyemeyeceğim. herkesin söylediğinde doğruluk payı var..

glock
23 Nisan 2012, 22:23
otomobil: ( :: ) 4 nokta sürtünme ve 6 kenarlı kütle.

motosiklet: ( : ) 2 nokta sürtünme ve aynı rota üzerinde 1 çizgi kütle.

ve ağırlık + güç + aktarma organları.

Otomobil ve Motosiklet arasında ki fark, DENGE + Fiziksel Kullanım

sürtünmede rüzgar direncini de hesaba katmak gerekir kütlenin, büyüklüğü ağırlığı ve şeklide önemlidir.

Seko
24 Nisan 2012, 11:46
Detaylı olarak yazmayacağım çünkü kimse okumuyor. Doğru cevap şudur ;

- Otomobili geçmek derken ivmelenmeden (kalkıştan) bahsediyorsanız cevabı ağırlıkta ve torkta arayacaksınız.
- Yok ivmelenme değil de son hızdan bahsediyorsanız anahtar kelimeler güç ve de rüzgar direncidir (rüzgara karşı duran yüzey alanı). Motor gücünün %90'nını rüzgara harcarsınız.

Soru veya aksine iddia gelirse seve seve detaylara girebilirim.

semich
24 Nisan 2012, 15:38
en basit kamyonda 8000-9000cc motor vardır.. beygir yoktur, hız yapamazlar lakin tork canavarıdır bu araçlar.. kamyonların kalkışta bi anda kafa atmalarının nedeni bu canavar torklarıdır, zaten tonlarca yükü çekebilmek için motorun ihtiyacı beygir değil tork'tur.. neyse, vites geçişleri seri bir kamyon 140 km/h'a çok kısa bir sürede çıkabilir.. çok kısadan kastım normal bir binek araba süresinde, bu süre kamyonlara göre kısa bir süredir..


konumuza dönecek olursak; motosikletlerin otomobillerden atak ve seri olmalarının nedeni TAMAMİYLE ağırlıkla ilgilidir.. başka bir nedeni yoktur.. sadece bikaç alt neden vardır, onlara aktarım organlarıdır.. bir otomobilin sadece şansumanı bir motorsiklet ağırlığındadır, vites dişlileri 2 tonluk bi aracı ivmelendirecek kadar güçlü olup baskı balataya aktarım yapmak zorundadır.. motosiklette bu tarz şeyler yoktur, daha basit ve daha kolay aktarım yapılır.. bir motor 2 tekeri beslemek zorundadır ve o iki teker 2 tonu itmek/çekmek zorundadır.. bunlar çok büyük fiziksel olaylardır.. otomobiller 5-6 bin devir yaparlar ortalama, yukarıda bi arkadaş 7-8bin demiş çok yanılmış.. otomobil az devir yapmak zorundadır, otomobilin ağırlığın baskısından dolayı yüksek devirleri pistonlar kaldıramaz.. motorsikletlerin hafifliğinden dolayı motor yüksek devirlerde yıpranmaz..