Türkiyenin En Büyük Motosiklet Aksesuarları Sitesi
Kapat
Üye Girişi
Motoruma.com
Motomax
Dragon 50

Zamanında Karar Verebilmek

    Leoncino
    Motosiklet Online
  1. #1
    alfawings - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph Tiger 1050 SE
     
    Zamanında karar vermek potansiyel tehlikeyi önceden görmekle olur.

    Ne kadar dikkatli olsanız da kendinizi zor durumlarda bulacağınız zamanlar gelecektir. Bu zor durumlardan kurtulabilmeniz sizin çabuk ve doğru reaksiyon gösterebilme yeteneğinize bağlıdır. Genelde kazalar sürücü kaza kaçınıcı manevralarda yeterince usta olmadığından olmaktadır. Ne zaman ve nasıl durulacağını yâda kıvırmanız gerektiğini bilin. Durmak yâda kıvırıp etrafından dolanmak; bu iki beceri kazaları önlemede en kritik yerdedirler. Her zaman durmak mümkün olmayabilir bu sebeple engelin/tehlikenin etrafından dolanabilmelisiniz. Burada duruma göre çabuk karar vermek de çok önemlidir. Çabuk karar verebilme becerisinin de kazanılmış olması gerekir.

    Kazaya karışan sürücülerde şu hatalar çok fazla yapılmaktadır:

    1. Acil duruş gerektiğinde motosikletin ön frenini yeterince sıkmamak ve arka freni fazla sıkmak.
    2. Frenlemeyi kıvırma işleminden ayırt etmemek veya kıvırma uygun olduğu halde doğru kararı verememek.
    3. Frenleme gerekirken frenle birlikte kıvırma yapmağa kalkmak.


    Her iki freni birlikte kullanmak en kısa duruş mesafesini verir.

    Fren yaparken yâda freni bırakırken motorunuzun dengesinde değişim olmaması önemlidir. Ön fren elciğine yumuşakça dokunulmalı ve ön süspansiyonların oturması sağlanmalıdır öncelikle. Bu aynı zamanda ağırlığın öne transferi dolayısıyla ön lastiğin yere basma ağırlığının artmasıdır. Sonra ön freni kademeli olarak sıkmağa devam edin. Frenleri bırakırken de aynı yumuşaklık geçerli olmalıdır. Kademeli olarak frenleri gevşetiniz ki ön çatal birden yukarı doğru atım yaparak motorun dengesini bozmasın. Doğru fren yapmak çok önemlidir hem sıkması hem de bırakması doğru olarak icra edilmelidir. Sert fren yaptığınız anlarda olmak istediğiniz yere bakın. Kesinlikle olmak istemediğiniz yere bakmayın. Dönüş içindeyseniz direk ilerinize değil dönüşün derinliklerine olmak istediğiniz konuma doğru bakın. Bu sizin görüş algılamanızı genişletecek ve size olayı daha az ürkütücü gösterecektir. Psikolojik olarak acil durumlarda ihtiyacınız olan şey sizi daha az panikletecek bu durumdur. Sert frenleme yaparken önünüzdeki diğer dönemece sizi hazırlayacak oranda yâda tehlikeyi bertaraf edecek oranda sertliği uygulayınız. Aksi takdirde motoru dengesizleştirerek zor duruma düşebilirsiniz. Soğukkanlılık esastır. Üzerinden aşmanız mümkün olmayan minibüs, minivan tipi yüksek bir engele çarpmanız kaçınılmaz ise çarpışma anına kadar frenlemeyi sürdürüp çarpma hızını olabilecek en düşük seviyeye indirmeğe çalışınız.

    Gaz teli takılması:

    Eğer gaz teli takılırsa gaz kolunu bir kaç defa açıp kapatın. Bu ileri geri hareket teli serbest bırakabilir. Gaz teli açılmazsa o zaman motor devre kesici düğmesini kapatın ve aynı zamanda da debriyaj kolunu çekin(sıkın). Bu hareketiniz gücü arka tekerden alır. Motor kontrolünüze girince kenara çekip durun. Tekrar sürüşe geçmeden önce sorunun hallolduğundan emin olun.

    Çarpışmayı önleyici stratejilerinin başında ilk gelen kural şudur:

    Yol hakkı gaspı, yol vermeme problemiyle karşılaştığınızda siz yoldan çekilin. Kelimenin lügat anlamıyla siz tehlikeden uzaklaşmaya bakın. Sola dönen bir araç varsa veya soldan yolunuza çıkan bir araç varsa sağa kaçın. Sağdan bir ihlal varsa sola kaçın. Önden gelen bir tehlike karşısında yavaşlayın ve hazır bekleyin.

    Hacminizi büyütmek:

    Karşıdan gelen araçlar karşısında ne kadar fazla açıyla konumlanırsanız, motosikletin yandan görünüşü önden görünüşüne göre daha fazla hacim sunar, o kadar daha iyi görünürsünüz. Hattınızın içinde kalarak yapacağınız bir iki slalom hareketi de fark edilme şansınızı kuvvetlendirecektir.

    Sollarken tehlike yaratacak üç unsur:

    1. Önünüzdeki sollayacağınız düşük hızla seyreden vasıtanın siz sollamağa kalktığınız sırada hızla sollamak için önünüze kırması
    2. Siz sollamağa kalktığınız sırada arkanızdan gelen hızlı bir vasıtanın da sizi geçmeğe kalkması
    3. Çift yönlü yollarda karşı yönden gelen vasıtanın uzaklığının ve yaklaşım hızının yanlış hesaplanması.




    Şimdi bu fotoğrafın ardından sizi neler bekliyor olabilir? Yolunuzda bir yükseltiyi görüyorsunuz. Dikkatli bir kişi olarak tam tepede sağa sapan yan yolun da farkındasınız. Tehlike var mı? Yaklaştıkça ne gibi strateji uygularsınız? Hangi adımları atarsınız?


    Daha yaklaştıkça görüntü bu olur. Şimdi ne beklenebilir? Araba yaklaşıp yavaşladıkça ne yapmanız gerekir? Hızınızı mı ayarlarsınız? Pozisyonunuzu mu değiştirirsiniz? Arkanızdaki trafikten haberiniz var mı?

    Araba iyice yaklaşıyor ve yavaşlıyor? Durum daha da karmaşıklaştı?

    Üç taktiğimiz var:

    1. Hızımızı ayarlarız.
    2. Pozisyonumuzu ayarlarız(Konumlanmak).
    3. İrtibat kurarız.


    Böyle bir duruma girince nasıl alan ve zaman kazanabiliriz? Yavaşlarız. Zaman kazanırız. Hattımızın 1/3 lük sağ bölümüne geçeriz ve böylece ilave tampon alanı kazanırız. İrtibat tamam ama yanlış da anlaşılabilir. Yapılan selektör geç demek mi yoksa geçiyorum demek mi?

    Ayrıca 360 derecelik sürüş çevremizin de farkında olmalıyız. Arkanızdaki araçları önceden kontrol ediniz. Önünüzdeki aracın potansiyel sola dönüş niyetini kavradınız. Ama arkanızdaki araç bunun farkında mı? Şayet durmak zorunda kalırsanız arkanızda ki araç zamanında yavaşlayacak mı? Potansiyel tehlikeyi önceden görmek size zaman kazandırır ve sükûnet içinde manevra yapmanızı – arkanızdaki trafik dâhil – sağlar.

    Alpaslan Kuzucan
    Karanlığa küfür edeceğinize kalkıp bir mum yakın. Konfiçyüs.
    alfamotosiklet.blogspot.com


    Motosiklet Aksesuarları ve Ekipmanları Online Satış Sitesi
    Premium Motosiklet Servis Randevusu
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    14 Mayıs 2008
    Alparslan Abi bilgilendirme ve emek için teşekkürler.

    Başımdan geçeni anlatmak isterim; Yağmurlu, gidiş-geliş ilçe yolunda önde motosikletle ben arkamda 2 otomobil emniyet mesafesinde de değiller,görüşüm yeterli olmadığından hızlanıp onlardan kurtulamadım.

    Önüme kasksız ve aynasız bir motorlu belirdi artçısı da var, sola doğru da köy yolu sapağı var.

    Bunlar garanti hata yapar sola dönüverir dedim biraz yavaşlayım derken vitesleri karıştırdım (vites göstergesi bir çalışır bir çalışmaz çalışmayacağı tuttu)

    Vites 1-2 de olsa kilitleyeceğim tekeri kaza olacak.(Döner cub tipi şanzıman)

    Debriyaja basıp durmak ve vitesi seçmek amacım, sağdan sağdan yavaşlayım derken arkamdaki oto frenledi onun arkasındaki ona geçirdi ben sağlam çıktım aradan.

  3. #3
    alfawings - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph Tiger 1050 SE
    Alıntı motorhocası adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Alparslan Abi bilgilendirme ve emek için teşekkürler.

    Başımdan geçeni anlatmak isterim; Yağmurlu, gidiş-geliş ilçe yolunda önde motosikletle ben arkamda 2 otomobil emniyet mesafesinde de değiller,görüşüm yeterli olmadığından hızlanıp onlardan kurtulamadım.

    Önüme kasksız ve aynasız bir motorlu belirdi artçısı da var, sola doğru da köy yolu sapağı var.

    Bunlar garanti hata yapar sola dönüverir dedim biraz yavaşlayım derken vitesleri karıştırdım (vites göstergesi bir çalışır bir çalışmaz çalışmayacağı tuttu)

    Vites 1-2 de olsa kilitleyeceğim tekeri kaza olacak.(Döner cub tipi şanzıman)

    Debriyaja basıp durmak ve vitesi seçmek amacım, sağdan sağdan yavaşlayım derken arkamdaki oto frenledi onun arkasındaki ona geçirdi ben sağlam çıktım aradan.
    Böyle birdurumda uygulanacak teknik şudur. Vitesleri en üste alıp tekrar sayarak küçültmek. Bekleme olmaz. Çok tehlikelidir. Bu arada arkandaki yapışkanları sen mi birbirine soktun? Öyleyse tasvip etmem. Yapmayın.
    Karanlığa küfür edeceğinize kalkıp bir mum yakın. Konfiçyüs.
    alfamotosiklet.blogspot.com

  4. #4

    Üyelik
    14 Mayıs 2008
    Alıntı alfawings adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Böyle birdurumda uygulanacak teknik şudur. Vitesleri en üste alıp tekrar sayarak küçültmek. Bekleme olmaz. Çok tehlikelidir. Bu arada arkandaki yapışkanları sen mi birbirine soktun? Öyleyse tasvip etmem. Yapmayın.
    Vitesler 1-2-3-4-5-boş-1-2-3-4-5 diye gidiyor Abi karıştı ,geleneksel motosiklet vitesi değil Cgl 125.

    Arkamdaki araçta peder vardı ona başka araç çarptı.

  5. #5
    alfawings - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph Tiger 1050 SE
    Alıntı motorhocası adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Vitesler 1-2-3-4-5-boş-1-2-3-4-5 diye gidiyor Abi karıştı ,geleneksel motosiklet vitesi değil Cgl 125.

    Arkamdaki araçta peder vardı ona başka araç çarptı.
    Geçmiş olsun.
    Karanlığa küfür edeceğinize kalkıp bir mum yakın. Konfiçyüs.
    alfamotosiklet.blogspot.com

  6. #6
    alosyi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Mayıs 2010
    Şehir
    konya
    Motosikleti
    honda xl 200
    sağol varol arkadaşım.epey bilgilendik
    Allah rahmandır rahimdir, ama arpa ekene buğday vermez


    Leoncino
    Hero Motosiklet

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)