Türkiyenin En Büyük Motosiklet Aksesuarları Sitesi
Kapat
Üye Girişi
Motoruma.com
Motomax
Dragon 50
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Güvenli Sürüş Grafikleri ve Bakışları Doğru Kullanmak

    Leoncino
    Motosiklet Online
  1. #1
    alfawings - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph Tiger 1050 SE
    GÜVENLİ SÜRÜŞ GRAFİKLERİ…

    1.Bir saniye(yalnış).jpg

    2. İki saniye(doğru).jpg

    3. Doğru viraj hattı.jpg

    4. Yalnış viraj hattı.jpg

    5. Doğru takip.jpg

    6. Yalnış takip.jpg

    6a. Takip üçgeninin boyu.(Hızın her 15 km si için bir araba boyu).

    7. Kavşakta sollamak.jpg

    7a. Kavşakta izlenecek doğru hat(kırmızı çizgili hat kavşak içlerine en derin görüşü sağlıyor).


    7b. Kavşak olmadığında doğru seyir hattı.

    8. Klasik kaza1.jpg

    9. Klasik kaza2.jpg

    10.Omuz üstünden göz kontrolü(kör alanlar).jpg

    11. Sola dönüş(dış pozisyon doğru-kesik çizgiler bakış derinliklerini göstermektedir, dönüş hatları değildir)


    12. Sağa dönüş(iç pozisyon doğru/orta şeride yakın pozisyon-kesik çizgiler bakış derinliklerini göstermektedir, dönüş hatları değildir)


    13. Doğru takip mesafesi

    14. Yanlış takip mesafesi

    15. Viraj tekniği

    16. Kırmadan gazlamak doğru.(Daha fazla yol aldığı için no.1)


    17. Kırmadan frenlemek doğru.(Çarpma hızı 40 dan 20 ye düştüğü için).


    18. Virajda karşı yönden gelen araca bakışlarınızı kitlerseniz kaza olabilir. Arabayı dikkate alarak kendi güvenli çıkışınıza bakınız. Ayrıca erken dönüşe başladığınız için (A) engelini geç farkedip arabaya tehlikeli bir biçimde (B) yanaşırsınız.


    19. Viraj dönerken yol kenarındaki ağaçlara (A) bakmayın. Baktığınıza yönelirsiniz.. Kendi güvenli çıkışınıza (B) bakın.


    20. Dönüşlerin olması gerekli ve doğru motor/ araba hatları.

    21. Sürekli virajlarda dönüş hattı(kırmızı çizgi)


    22. S virajda sollama(üçgen görüş alanı, kırmızı çizgi sollama hattı)


    23. Araçların kör noktaları.1(Mavi hat B doğru, sarı hat A yanlış)


    24. Araçların kör noktaları.2


    25. Araçların kör noktaları.3(mavi hat doğru)


    26. Araçların kör noktaları.4


    27. Görünürlük.


    28. Yan girişlerdeki riskler.


    28a. Yan girişlerdeki riskler.2


    29. Yan çıkışlardaki riskler.



    MOTOSİKLET SÜRÜCÜLERİNE TECRÜBE VE SAĞ DUYUNUN UYARILARI

    1. Her zaman kask takın. Evinizin bahçesinde sürüş yapıyor olsanız bile.
    2. Demir mazgalları veya demiryolu geçitlerini asla yanal açılı geçmeyiniz. Dik açıyla geçin.
    3. Arabaları takip ederken direk olarak onların lastik izlerinden gidin. Şayet bir şey fırlatırlarsa reaksiyon gösterebilmeniz için zamanınız olur. Tam ortalarından takip ederseniz bu zamanınız olmayacaktır. Ayrıca bu bölümler genellikle kaygandır.
    4. İki motor yan yana sürüş yapmayınız.
    5. Arabaların sizi gördüğünden asla emin olmayınız. Araba lastiklerini izleyerek bir tahminde bulunmanız mümkündür.
    6. Dönüşe başlamadan evvel frenlemeyi bitirmiş olunuz.
    7. Eldiven dahil daima tam donanımlı olunuz.
    8. Motor kullanırken tüm düşüncelerinizden sıyrılarak yola odaklanınız.
    9. Mutlaka gözlerinizi koruyunuz.
    10. Su birikintilerine girdiğinizde fren yapmadan motorunuzu dik konumda tutarak sudan çıkınız.
    11. Araçların kör noktalarından uzak durunuz.
    12. Kör noktalar açısından sizi sollayan araçların daha büyük tehlike olduklarını biliniz.
    13. Aynalarınızın ikisini de aynı yeri gösterecek şekilde ayarlamayınız. Birbirlerinin açıklarını kapayacak tarzda ayarlayınız.
    14. Sabah erken saatlerde yada akşam üstü geç saatlerde kendi gölgeniz önünüze geçiyorsa karşıdan gelen trafik sizi görmeyecek demektir.
    15. Büyük cadde motorlarınızı ıslak çimenlerde, çamurlu yollarda, dökülmüş yaprakların üzerinde veya ıslak, çürümüş herhangi bir şey üzerinde sürmeyiniz.
    16. Üşümüş vaziyette motor kullanmayınız. Alkolle aynı etkileri vardır.
    17. Sıcak havada vücut neminizi muhafaza etmeniz çok önemlidir. Bol sıvı alınız.
    18. Asla sinirlenip araçlarla zıtlaşmayınız. Onlar daha büyüktür.
    19. Vizörünüz çok kirlenirse durup temizleyiniz.
    20. Mecbur değilseniz yağmurda sürüş yapmayınız. İlk 15 dakikasını bir yerde durarak yoldaki kaygan tabakanın akıp gitmesini bekleyiniz.
    21. Şayet düşerseniz, kayış esnasında motorun altında kalmadan kaymayı devam ettirin. Kaymanız devam ederken ayağa kalkmaya çalışmayınız.
    22. Görünürlüğünüzü artıracak yansıcı renkler kullanınız.
    23. Şehir içlerinde yan yol girişlerinin ve çıkışlarının bağlandığı hat olan yavaş hatta sürüş yapmayınız. Mutlaka son dakikada dönüşü fark eden bir budala çıkacaktır.
    24. Trafikle aynı süratte sürüş yapmayınız.
    25. Asla bir başka sürücünün peri ferik görüş alanı içinde statik olarak fazla kalmayınız.
    26. Araçlara yada araç kümelerine paralel sürüşler yapmayınız. Önlerinde veya arkalarında kalınız.
    27. Sağ taraftan geçişler yapmayınız.
    28. Kavşaklara mümkün olduğunca sağınıza bir araç alarak giriniz.
    29. Trafikteki en güvenli alan trafiğin önündeki alandır.
    30. Acil durum frenlemesinde mutlaka ustalaşınız.
    31. Zihniniz telaş ve acele içindeyken motora binmeyiniz.
    32. Biniş öncesi motorunuzun ön kontrollerini ihmal etmeyiniz.
    33. Motor servis ve bakımlarınızı ihmal etmeyiniz.
    34. Uykusuz, yorgun ve çok acıkmış durumda motor kullanmayınız.
    35. Kamyonların kaplama lastikleri tehlikelidir. Fırladıklarında çarptıkları motor sürücüsüne öldürücü darbe vurabilirler. Onları arabaların aksine izden takip etmeyiniz. En iyisi çok yavaş süratlerde değilseniz yüksek araçların arkasında kalmayınız.
    36. Uzun yol yapacaksanız iki saate bir durarak hafif şeyler atıştırmanız faydalı olacaktır.
    37. Motor freni ile yavaşlarken frenlere de dokunarak arkadaki aracı uyarınız.
    38. Ağır yağmur altında köprü altına sığınırsanız girişe yakın yada ortada değil köprü çıkışına yakın durunuz. Bu aynı amaçla oraya sığınan araçlarca görünmeniz açısından gereklidir.
    39. Güçlü çapraz rüzgarlara karşı mutlaka dizinizi ve baldırınızı tanka, karşı yönden bastırmak sürüş dengesini korumak açısından çok faydalıdır.
    40. Çekici kamyonlardan her an bir çekicin yada ağır bir levyenin fırlayacağını bilerek onlardan uzak durunuz.
    41. Motorunuz daima temiz olsun. Üstünüz başınız temiz olsun.
    42. Islak havalarda sıkça frenleri yoklayarak balataların kuru kalmasını sağlayınız.
    43. Kavşaklarda bir aracın arkasında durduğunuzda kaçış mesafesi bırakacak şekilde sağ yada sol tarafta durunuz.
    44. Kavşakta durduğunuzda vitesi boşa atmayınız. Freni ışığını devamlı yanık tutunuz.
    45. Virajlı dağ yollarında eninde sonunda güneşin gözünüze girecek yönden geleceğini bilerek önleminizi alınız.
    46. Sabahları güney doğuya gidecekseniz güneşin gözünüze girmemesi için önce güneye ve sonra güneş yükselince doğuya gidin. Böylece güneşle daha az boğuşmak zorunda kalırsınız.
    47. Mutlaka ilk yardım çantası taşıyınız.
    48. Güneşe karşı giderken arkanızdaki aracın sizi göremeyeceğini unutmayınız. Bu durumda duracağınız zaman sağa veya sola kaçarak durmayı tercih ediniz.
    49. Hava durumundan emin değilseniz soğuk havaya göre giyinmeyi tercih ediniz.
    50. Yolda bir engel varsa bunun üzerinden geçerken pedallar üzerinde hafifçe doğrulup ağırlık merkeziniz aşağıya almanız faydalı olacaktır.
    51. Benzin istasyonlarına ve yol lokanta parklarında her zaman kaygan mazot, antifriz döküntülerinin olabileceğini unutmayınız.
    52. Yavaş sürmekten korkmayınız.
    53. Dik tırmanışlardaki kör virajlara girerken daima yolun en sağını takip edin.
    54. Sizin hattınıza sağdan yada soldan giriş yapmak üzere olan araçlara dikkat ederek onların bunu yapmalarını engelleyici manevralar yapınız. Hattınızı tam kullanmak sizin kanuni hakkınızdır ve güvenliğiniz gereğidir.
    55. Üzerinizde bir kaza anında kullanılabilecek kimlik bilgilerinizi ve telefonlarınızı bulundurunuz.
    56. El sinyallerini de kullanınız.
    57. Çok sıcak iklimlerde asfalt sıcağını kullanmak isteyen yılanların varlığına dikkat ediniz.
    58. Üzerinize gelen köpekleri tekmelemeye kalkmayınız. Önceden yavaşlayarak onların pozisyonlarını bozunuz ve tam yaklaştığınızda gazlayınız.
    59. Otobanlarda diğer bir hatta kaza olursa yavaşlayıp oraya bakmayınız. Tam tersi hızlanarak oradan güvenli bir mesafe uzaklaşınız. Kaza yapan araca çarpmak istemeyen ve arkadan hızla gelmekte olan başka bir araç arkadan sizin hattınıza kırdığında sizi de beraberinde götürebilir.
    60. Yanınızdaki veya önünüzdeki araç frenlerini kazıklayıp lastiklerini gıcırdatmaya başlarsa havayı koklayın, yanık kokusu lastiklerin ne zaman yarılıp aracın savrulacağını bildirecektir. Zamanında uzaklaşın.
    61. Gece sürüşlerinde karşıdan gelen aracın ışıkları gözünüzü almasın diye yolun sağına bakarak iki değişik nokta arasında ileri geri bakışlarınızı tarama yaptırmanız faydalı olacaktır.
    62. Kornanızı ve selektörünüzü kullanmaktan çekinmeyiniz.
    63. Virajlarda erken apekslemeden sakınınız. Apekslemenizi geciktiriniz.
    64. Önünüzdeki araç ani durum frenlemesi ile durursa sağına kırın ve 3-4 araba ötesine kadar gitmeye çalışın. Çünkü araçlar genellikle sola kırarlar ve eğer sizde sola kırmış ve hemen kurtardığınız aracın yanında durmuşsanız arkada ki arabanın kaçış sonrası darbesine maruz kalacaksınız demektir.
    65. Bunalmış, yorgun, sıkılmış, üşümüş, uykusuz, aklı başka sorunlarda takılı, dalgın, bitkin, ağır bir yemekten hemen kalkmış, içkili, hasta vaziyette asla motor kullanmayınız. Çünkü motor sürüş riskleri arabadan 10-15 kat daha fazladır.
    66. Kask takmak fobisi olanlar bu sorunları hallolmadan motor kullanmamalıdırlar.
    67. Hızlı akan trafikte dar ara hat geçişleri yapmayınız.
    68. Gerektiğinde hatanızdan dolayı özür dilemesini de biliniz.
    69. Arka arkaya dizili park etmiş araçların yanından geçerken çok temkinli olunuz ve ani bir durumla karşılaştığınızda durabileceğiniz bir sürati muhafaza ediniz.
    70. İş çıkış zamanlarında bir an evvel evine gitmek isteyen yorgun insanların çıkış saatlerinde çok daha dikkatli bir şekilde motorunuzu sürünüz.
    71. Mümkünse yanınızda bir fotoğraf makinesi bulundurmanız kaza anında delillerin belirlenmesi için çok faydalı olacaktır. Mahallinden ayrıldıktan sonra deliller ortadan tamamen veya kısmen silinir.
    72. Çift apeksli virajlara girdiğinizde iki apeks arasında bir gaz kesme bölgesi olduğunu unutmayınız.
    73. Virajlara asla tam yatmış vaziyette girmeyiniz. Kaygan bir malzeme sizi bekliyor olabilir. Ayrıca viraj kapanan bir viraj olabilir.
    74. Sollayacağınız zaman aynadan arkadan gelen aracı iki defa kontrol ederek hızını yaklaşma mesafesinden tahmin ediniz. Tek bakışla hız anlaşılamaz ve çok hızlı geliyor olabilir.
    75. Önünüzdeki araç yavaşlıyorsa onu hemen sollamaya kalkmadan evvel neden yavaşladığını görünüz. Önünde U dönüşü yapan biri olabilir, bir engel olabilir yada sizinde durmanızı gerektirecek bir tehlike olabilir.



    İLERİ BAKIŞ TEKNİĞİ

    İleri bakış nedir? Nasıl Gelişir? Sürüş esnasında ileri nasıl bakılır?

    Sürüş esnasında en önemli olay ileriye bakabilmektir. İleriye bakabilmek, neyin önemli olduğunu fark etmek, motosiklet sürücülüğünün hayati öneme haiz bir unsurudur.

    Bu unsur sanki herkesin kolayca uygulayabileceği bir şeymiş gibi gözükebilir fakat göreceksiniz ki ileriye bakış hakkında öğrenilecek çok şey vardır.

    Baktığınız tarafa doğru sürersiniz bu yüzden dönüşü iyi öğrenebilmeniz içinde doğru yöne bakmak zorundasınız. Trafikte sürüş için genelde gördüğünüzden fazlasını fark etmek zorunda olduğunuzu göreceksiniz.

    Çoğunuz, gerek güvenliğe önem veren gerek hıza, bakış becerileriniz üzerinde çalışmak mecburiyetindesiniz. Orada görecek ne var? Kapasitenizi nasıl eğitebilirsiniz?

    Aşağıdaki durum mümkün olabilir mi?

    İki motorcu sürüş yapıyor ama birbirlerini karşılaşıncaya kadar fark etmiyorlar. Farkına varmaları bir virajda biri diğerini sollayınca oluyor. Ama olabilir çünkü ikisi de ön tekerinin önüne bakıyor.

    Doğru yeteneklerle doğmuş olmak bir şans mıdır?

    Hemen herkes hızlı bir motora sahip olabilir. Çok uzun yıllar sürücülüğü de olabilir. Ama hala gerçekten iyi bir motorcu olamıyordur. Neden? Görmesini bilmiyordur.

    Devamlı öğrenin:

    Motor sürmek tüm hayatınız boyunca öğrenmeye devam edeceğiniz bir süreçtir.

    Baktığınızda görmek için herkesin uygulayabileceği birkaç basit teknik vardır. Bazıları bunları otomatik olarak uygular, diğerleri için ise bu tekniğin dikkatlerine sunulması işlerini kolaylaştırır.

    Teknik:

    Motor sürücülüğü büyük oranda bakıştır:

    Nasıl ki insan bedeni %90 sudan ibarettir, motosiklet sürücülüğü de % 90 bakıştır.

    “Gitmek istediğiniz yöne bakın.” “Baktığınız objeye yönelirsiniz.” Bunları hep duyarsınız.

    Yalnız bir sürücü virajda kendini güvende hissetmez ve motorunu aslında geniş ve açık olan bir virajdaki yalnız bir ağaca doğru yöneltir. Bu tip yanlış davranışlar duyulur hep. Olumsuz bir sürü imalarda, yorumlarda bulunulur. Zaten bu aletler tehlikeli, şeytan icadı. Gerçek ise sürücünün baktığı objeye yöneleceğini bilmemesidir.

    Eğitiminiz sırasında gidiş yönünüzün içine bakmayı size söylerler. Küçük daireler içinde dönerken yada sekiz çizerken; gitmek istediğiniz yönün mümkün olabilen en ilerisine bakın denmiştir. Bir sonraki kukaya yada ondan sonrakine ne kadar çabuk bakarsanız hata yapmadan dönüşünüzün o kadar kolaylaşacağını öğrenmişinizdir.

    Ama motor kullanmak sadece küçük daireler içinde sürüş yaparken ileri bakmak değildir. İleri bakmak motosiklet sürücülüğünün temel içeriğidir. Daha geniş bir alana ve daha uzağa bakmalısınız. 12 saniye önünüze ve sağ sol 90 derece yanlarınıza bakarak her şeyin farkında olmalısınız. Bunu yaparken de başınızı fazla çevirmeden yapmalısınız.

    Eğitim:

    İleri bakma kapasitenizi eğitmek sürüş kapasitenizi zenginleştirecek en etkin yoldur.

    Vizör ve gözlük:

    Öncelikle şartlara uygun bir vizörünüz olmalı güneşe karşı iseniz gözlerinizi güneşin zararlı ışıklarından koruyacak güneş gözlükleriniz olmalıdır. Siste sarı renkli vizör iyidir. Gece renksiz vizör iyidir. Motoru yatırdığınızda yada motor yukarı doğru iken de başınızda daima yukarıda tutun.

    “Kimin hatasıydı?” hiç fark etmez. Her motorcu bilir ki sadece kurallara uygun sürüş yapmak yetmez. Öldüğünüzde ki kazancınız nedir? Sizin haklı olduğunuzu bilmeniz mi? Ayrıca bir kazada arabadakine kıyasla motor üzerinde olanın yaralanma ihtimali çok daha fazladır.

    Yani ana fikir şudur: Kendi güvenliğinizden siz sorumlusunuz. İster çevrenizdekiler trafik kurallarına uygun hareket ediyor olsun ister olmasın. Gerçek budur. Bu nedenle siz görmeyi öğrenmek zorundasınız. Trafiğin geri kalanı hangi tehlikeli hareketleri yapabilir? İnsanlar hangi hareketleri seçebilirler?

    Hataları önceden görün. Artık yan yoldan gelen otomobilin sürücüsünün yol hakkının sizde olduğunu mutlaka bildiğini ve size kesinlikle yol vereceğini sanmayacak kadar tecrübeli olun.

    Önünüzdeki araç, gaz kesip sağa yönelen ve sağ sinyalini veren bir araç olabilir. Ama birdenbire açık bir alış için sola siz tam onu sollarken üzerinize kırabilir. Bir çok kazanın sebebi bu durumdur. Sağa dönüş işaret ve belirtileri veren araçların aslında birden ve son anda sola dönmeleri sık rastlanan durumlardır. Karşı yönden size doğru gelen aracın tam yan yana geçilecekken sola sizin önünüze de dönmesi sık görülen kazlardır. T-Bone kazası.

    Altıncı duygunuzu geliştirin:

    Trafikte olabilecek her tür dengesiz hareketi önceden görebilmeyi öğrenmelisiniz ki hazırlıklı olabilesiniz.

    Bu durumlar için altıncı duyguya benzer duygular geliştirdiğinizi ve böyle budalaların dengesiz davranışlarının olumsuz sonuçlarından kaçabilmek için önceden tedbirli olarak durumunuzu ayarlayabileceğinizi göreceksiniz.

    Bir çeşit sık oluşan hatalar listesi geliştireceksiniz. Ve hata yapılmadan bunun olabileceğini fark etmiş olacaksınız. Ne kadar uzun yol tecrübeniz olursa listenizde o kadar uzun olacaktır. Buda sizi ansızın yakalayabilecek olumsuzlukların azalması demektir.

    Otobanlarda sürüş yaparken sık olarak sizi sollayacakların olup olmadığını aynalarınızdan kontrol edin. Ansızın sizi geçen biri olursa aynalarınızdan arkanızı yeterince sık kontrol etmiyorsunuz demektir. Burada anahtar uygulama farkına vardığınız her durumu kendinize söylemektir. Otoban dışında da durum bu olmalıdır. Yani öngöremediğiniz her olay sizin daha iyi bakmanız ve düşünmeniz gerektiğinin bir işaretidir. %100 her şeye hakim olamayabilirsiniz ama çalışarak, uygulamayla bu orana yaklaşılmaktadır.

    Görünmeyen tehlikeler:

    Herkesin görebildiğiniz hataları dışında siz göremediğiniz kimselerinde hatalarını ön görebilmelisiniz. Önünüzde bir taksi gidiyor. Onun müşteri görmesiyle her an fren yapabileceğini yada bir tarafa kırabileceğini tahmin edebilmelisiniz. Park halindeki araçların yanından geçerken kapı açılabileceğini, içlerinden bir çocuğun fırlayabileceği, bir yaşlının bastonunu dışarı ayağıyla birlikte uzatabileceğini, tükürülebileceğini, izmarit atılabileceğini yada bir pet şişe boşunun camdan fırlatabileceğini ön görebilmelisiniz. İşte burada kendinize sormanız gereken soru şudur. “Zamanında durabilecek miyim?”

    Karşıdan gelen bir kamyonun yada otobüsün arkasında aniden önünüze sollayarak fırlayacak bir araç saklayabileceğini, sollamaya çalıştığınız bir traktörün aslında çift römork taktığı için uzun araç durumunda olabileceğini ön görebilmelisiniz.

    Duran otobüs yada minibüslerin sizin göremediğiniz taraflarından insanların yola önünüze doğru fırlayabileceklerini ön görebilmelisiniz.

    Siz görünmüyorsanız:

    Kavşağa yaklaşırken kamyon gibi yüksek araçları sollarsanız siz başkaları için görünmeyen bir tehlike oluşturmuş olursunuz. Bunu yapmayınız.

    Yolu okuyunuz. Yolun kenarlarındaki banketlerindeki düzensizlikler genellikle gayri nizami yan girişlere işaret eder. Yol çizgileri size rehberdir. Şayet yol çizgisinin biri ileride kayboluyorsa bu durumda araçlar bitişik hatta geçecekler demektir. Siz önceden bitişiğinizdeki hattın bir sonrasındaki hatta geçiniz. Yol yüzeyi size rehberdir. Yamalar kaygandır. Ayrıca ağır vasıtalarca ezilmiş ve oluklaşmış bölümler olabilir. Buda sizi önceden fark etmeyip üzerinden geçerseniz bir şekilde savuracaktır.

    Sağınızdaki ve solunuzdaki trafikte bir yavaşlama olursa sizde yavaşlayın ve durumu kontrol edin. Sizi sollayan bir aracın ön tekerinin patlaması bu aracın dönerek sizin önünüze savrulacağı ve önceden farkına varıp hız kesmemişseniz kafadan vuracağınız anlamına gelebilir.

    Geniş bakmayı öğrenin:

    Her durumda geniş bakın. Tarama yapın. Yukarıdan aşağıya ve sağdan sola. Tek objeye konsantre olmayın. Her an her tarafınızın farkında olunuz. Ne kadar uzun süre geniş bakarsanız o kadar fazla şeyin farkında olursunuz. Tabi fark ettiğiniz ne kadar çoksa beyninizin bunlardan damıtarak size sunacağı bilgi de o kadar fazla olacaktır.

    Geniş bakın, ileri bakın ve bu bakış şeklinizi olabildiğince sürekli muhafaza edin. Zor mu diyorsunuz? Hayır bir kere başlayın tahmininizden hızlı bu kapasiteye ulaşacaksınız. Zoru kolay yapmak uygulamaktan geçer. Ben yapamam, uğraşamam mı diyorsunuz? O zaman otobüsle yolculuk yapın.


    BAKIŞLARIN GELİŞTİRİLMESİ VE DOĞRU KULLANIMI



    Motosikletinizi gözü kapalı olarak kullandığınızı farz edin. Ne kadar uzağa gidebilirsiniz? Ancak bazen şartlar öyle gerektir ki siz sanki gözleriniz kısmen kapalı gider gibi olursunuz. Gözleriniz 10 metreden bir ineğin kıllarını sayacak kadar keskin olsa da yolu görmenizin gerektirdiği gibi görmüyor olabilirsiniz.

    İnsan gözü her ne kadar kamerayla kıyaslansa da, en iyi kameradan çok daha komplike, karışıktır. Kameradan farklı olarak göz sadece dar bir odak alanını net görebilir. Bu yüzden bir şeye bakarken devamlı olarak saniyede on defa değişir. Eğer bu panoramik etki için olmasaydı siz tünel görüşüne sahip olurdunuz.

    Gözlerin devamlı uyarı ihtiyacındadır, dikkatli bakmak keskinlik kaybına sebep olur. Bir şey üzerinde bakışınızı ne kadar uzun sabitlerseniz o kadar az görürsünüz. Tehlike yaratan kısım şudur; göze ait çevresel görüş açısı önemli ölçüde siz tam karşınızdaki belirsiz dar hattı görmeye başladığınızda azalmış olur.

    Biz etrafımızda olup bitenden haberdar olmak için gözlerimizin çevresel görüş açısına ihtiyaç duyarız. Bu görüş için de bir şey dikkatimizi çektiğinde biz onun üzerine merkez yada fovealı görüş ile zoomlanırız. Zen ustalarının dediği gibi bir şeyi görmek için gerileceğinize yumuşak gözleri kullanın. Her şeye gevşek ama istekli bir odaklanmayla bakın. Görüş hattınızı devamlı hareket halinde tutun, hiçbir şey üzerinde 2 saniyeden fazla odaklanmayın. Bilhassa yüksek süratlerde bu daha bir gerçeklik kazanır. Yada daha makul süratlerde ama yoğun trafikte.

    İlk bakışta yüksek sürat hareketi motorla beraber yatmada başın vücutla bir hizada olmasını mantıklı gösterse de yanlıştır. Gözlerinizin vücudunuzun denge sistemini önemli parçası olduğunu unutmayın. Aslında göz sinirlerinin %20 si beynin beden-denge sistemine bağlıdır. Bu gözlerin ufukla dikey oryantasyonda olması gerektiği anlamına gelir. Aksi takdirde beyne yanıltıcı sinyaller gönderirler. Baş seviyenizi muhafaza etmenin bir diğer avantajı da dönüşün daha ötesini görebilmektir.

    Gözleriniz, sağlam veya gözlük kullanıyorsunuz fark etmez aşağıdaki egzersizlerle görüş zayıflıklarınızı fark edip görüşünüzü bir derece iyileştirmek mümkündür.

    Tarama:

    Oynayan herhangi bir objeyi (tenis topu, pinpon v.s.) takip etmek tarama yeteneğinizin gelişmesine iyi gelir. Video oyunları da gözlerin eş zamanlı hareket kabiliyetinin gelişmesinde etkilidir. Tabi motor kullanımı da göz merceklerini devamlı hareket ettirir. Yakından uzağa devamlı tararsınız. Hız arttıkça tarama kritik bir hal alır çünkü sizin etkili görüş alanınız küçülür.

    Sadece gözlerinizi hareket ettirin. Başınızı oynatmak görüş alanınızı buğulandırır. Bir şeye kilitlenmemek için iki saniyeden fazla bakışınızı aynı yerde tutmayın.

    Taramanın önemli bir kısmı da değişik mesafelerdeki objelere odaklanabilmektir.

    Odaklanmak için basit bir egzersiz; gazete başlıklarından bir harf kesin ve harfi göz seviyenize gelecek şekilde duvara yapıştırın. Sonra gazeteden çerçeveli küçük bir reklam kesin. Duvardan 2.5-3.5 metre arası bir uzaklıkta durun, reklamı göz seviyenize getirin ve harfleri netlikleri bozulana kadar yüzünüze yaklaştırarak okuyun. Şimdi duvardaki harfe odaklanın. Bu tekniği çalışmak sizin yakından uzağa odaklanmanızı değiştirme yeteneğinizi geliştirecektir.


    Çevresel(periferik) görüş:

    İleriye bakarken aynı zamanda iyi bir çevresel görüntü alabilme ihtiyacı motor görüşünün kritik bir başka yönüdür. Siz dar merkezi görüşünüzün(foveal) dışında yatan tehlikeleri tespit edecek yan görüşe(periferik-peripheral) de bağımlısınız.

    Çevresel görüntü egzersizi; iki elinizle birer kalem yada benzeri objeleri tutun. Kollarınızı iki yana açarak uzatın. Eğer iyi bir çevre görüşünüz varsa bu objeleri direk olarak tam ileri bakar haldeyken gözlerinizin köşelerinden görebilmelisiniz. Pratikle çevresel görüş sınırlarınızı genişletebilirsiniz.

    Derinlik algılaması:

    Derinliğin görsel algılanması sizin bir şeyden olan uzaklığınızı hesap etmenizde önemli bir kavramdır.

    Deneme ve egzersiz; Aşağı yukarı 1.5/2 metrelik bir sarmal ipliği üç değişik renkte düğmeden yada boncuktan geçirin. Düğmeleri/boncukları eşit aralıklarda ipliğe sabitleyin. İpin bir ucunu göz seviyenizde bir yere sabitleyiniz. Serbest ucu gergince burnunuza doğru çekerek en yakın düğme yüzünüzden en fazla 30 cm uzaklıkta olacak şekilde tutunuz. Eğer gözleriniz birlikte çalışıyorsa ilk düğmeye odaklandığınızda ‘V’ görmeniz gerekir; iki iplik düğmede birleşiyor gibi görünmelidir. Şayet sizin derinlik algılamanız bozuksa ‘V’ düğmenin önünde veya arkasında belirecektir. Bu hareketi ikinci ve üçüncü düğmelerle de deneyin. Bu egzersiz gözlerinize birlikte çalışmayı öğretecektir.




    Peri ferik görüş çevresel görüş yani merkezin dışındaki görüştür. Görüşün sınırlarıdır. Retinanın dış kenarları görüntüyü alır buna yanal-sol ve yanal-sağ denir. Bu sizin yanları görüşünüzdür.
    Günlük beta bilinç dediğimiz halde noktasal (foveal) dar, keskin görüşümüzü kullanırız. Önümüzdeki bir noktaya konsantre oluruz. Gazete okurken, bilgisayarda gezinirken, birisiyle konuşurken yazı yazarken bu görüşümüzü kullanırız. Beyin bu görüşü tetikler.
    Dar görüşümüzü kullanırken yanal-sol ve yanal-sağı filtre ederek kapatırız.
    Periferik (peripheral) görüşte ise yanal-sol ve yanal-sağla beraber merkez noktanın altını ve üstünü de görürüz. Her bir gözümüzdeki altı göz kasının (4 adet rectus ve 2 adet oblique) bir veya bir kaçını kullanarak ya dar ama keskin yada geniş ama yumuşak görüşü seçeriz. Dar görüş aşağı yukarı 6 harf genişliğindedir, standart bir kelime genişliği halbuki peri ferik görüş 36 harf genişliğindedir yani 6 kelime genişliğindedir.
    Kırsal alanlarda buğday tarlalarının rüzgarla uçuşan başaklarını izlerken yada kıyı ışıklarından uzakta denizde gökyüzünü ve yıldızları seyrederken periferik görüş devrededir ve gittikçe kontrolü tam olarak ele alır. Bu çok dinlendirici bir şeydir aslında. Nefes alışımız bile ritmikleşir ve stres atarız.
    Hızlı okuma tekniğinin de esasını teşkil eden bu gerçekle dar görüşle ki kelimeler ardışık okunur dakikada en iyi durumda 200 kelime okunabilirken; periferik görüşle, dikey olarak ve görüntü alma şeklinde bakarak okumak öğrenildiğinde dakikada 1200 kelimeye çıkılabilinmektedir.
    Motor kullanırken peri ferik görüş çok önemlidir. Dar görüşünüzle peri ferik alanınız içine giren olayları dikkate alın ve stratejinizi yaparak devam edin. Hiçbir nesneye yada olaya iki saniyeden fazla bakışlarınız kilitlenmesin. Bakışlarınızla daima yukarıdan aşağıya ve sağdan sola tarama yapın. Gözlerin sabit kalması tehlikelidir. Bir müddet sonra bakar körlük dediğimiz olgu başlar.
    Hayvanların retinasının yanlarında insanlara kıyasla daha fazla hücre bulunur. Bu durum bilhassa gece avcılarının gece görüş kabiliyetlerinin üstün olduğu anlamına gelmektedir. Ancak renk ayırt etme yeteneği azalmaktadır. Perifreik görüş kullanımı geliştirilebilir ancak kendi doğal yapısının ötesine götürülemez.

    Aşağıdaki resim göz yanılmasına bir örnektir.




    GECE SÜRÜŞÜ…



    Gece sürüşlerinin kendine has bir cazibesi, insanı adeta büyüleyen bir tarafı vardır. Motorunuzun kocaman farları önünüzdeki mürekkep görünümlü asfaltı aydınlattıkça siz kendinizi gecenin ışık geçirmeyen, saydam olmayan donukluğu içerisinde başka bir boyutta yüzer gibi hissedersiniz.

    Evet gece sürüşleri büyüleyici olabilir. Ama çok tehlikelidir çünkü gündüze kıyasla görüş alanlarınız çok daralmıştır. Yani gündüz gördüğünüz gibi göremezsiniz.

    Ama ümitsizliğe kapılmayalım. Gözlerimizle çalışarak onların yaratılıştan sahip oldukları, onların geceleri daha etkin görebilme fonksiyonlarını devreye sokabiliriz. Gündüz bir şeyi görmek için direk ona bakarsınız çünkü con adı verilen ışık alıcıları gözün merkezindedirler. Ancak bu alıcılar karanlıkta etkisizdirler. Diğer, rod adı verilen alıcılar ki bunlar; göz retinasının yanlarındadırlar, karanlıkta duyarlıdırlar.

    Rod lardan tam faydalanabilmek için siz hedefe direk olarak değil başınız çok hafif yana çevrilmiş olarak bakmalısınız. Genellikle rod larla con lar; şayet siz tam karanlıkta değilseniz, birlikte çalışırlar.

    Gün ışığında olduğu gibi, karanlıkta kalmış yere dikkatinizi verdiğinizde daha fazla görürsünüz. Ama motor kullanırken karanlıkta kalmış yada az ışıklı bölgede kalmış çevrenizdeki alanlarda dikkatinizi sürdürmek zordur. Bazen tek bir ışık kaynağı dikkatinizi yakalar ve aklınızı karıştırır, yönünüzü şaşırtır.

    Örneğin, bütün gün gece olana kadar sürüş yaptınız diyelim, çok yoruldunuz. Evinize dönüyorsunuz, etraf boş arazi ve birden uzaktan bir çiftlik evinin tek ışığı dikkatinizi yakaladı. Bu hipnotik bir uyarana dönüşür. Ona her baktığınızda, bakışınızın o ışık üzerinde kilitlenme süresi uzar. Ve siz önünüzde size sinsice yaklaşmakta olan virajı görmezsiniz. Dilerim çok geç olmadan görürsünüz.

    Bu olgu sabit bakış görüşüdür. Bazen o ışık karanlık içinde bir yay çizerek sallanır gibi gözükür ve siz bu ışığa bakarken aslında ona baktığınızın farkında değilsinizdir. Bıkkınlık ve yorgunluk beyninizi, uyaran yokluğu sebebiyle kapattığında, uzaktan ilginç gelen herhangi bir şey sizi şaşırtıp büyüleyebilir.

    Gözlerinizin özgürce çevreyi tarama kapasitesine müdahale ettiğinizde siz kendi kendinizi hipnoza sokarsınız. Karanlığın hakim olduğu çevrenizi tarayarak beyninizin görme/algılama merkezlerini açık tutmak zorundasınızdır.

    Tarama yaparken normal olarak göz kırpması yaptığınıza dikkat edin. Kırpma birkaç işlemi gerçekleştirir. Gözünüze anlık bir dinlenme sağlar ve gözlerin kendi içlerindeki dolaşımı zenginleştirir. Göz kapaklarınızı kısma sıklığınız artıyorsa gözlerinizi kapatarak bir müddet dinlendirmekle yukarıda bahsedilen faydaları kendinize sağlayın.

    Taramak ve göz kırpmak karşı yönden gelen araç ışıklarının da olumsuz etkilerini azaltarak sizin onlarla baş etmenizi sağlar. Ağaçların tepelerini aydınlatan ışıklarıyla gelen bir araç sizi şaşırtabilir, geçici körlüğe sokup yoldaki pozisyonunuzu kaybetmenize sebep olabilir.

    Sol gözünüzü kapatıp sağ gözünüzle yolun sağına odaklanabilirsiniz fakat bu durumda sol peri ferik görüşünüzü kaybedersiniz. Ve şayet karşı yönden gelen araç sizin hattınıza geçerse bunu zamanında göremeye bilirsiniz. İki gözünüz açık olarak yolun sağına odaklanabilirsiniz fakat yine iki gözünüzü de aynı tarafa odakladığınız için peri ferik(yanal) görüşü kaybedersiniz.

    Bunların yerine iki noktalı tarama metodunu kullanın. Karşı yönden gelen aracın ışıklarından sizi koruyacağı gibi şayet o araç sizin yönünüze geçerse bunu görecek olan peri ferik görüşünüzü de kaybolmayacaktır. Taramayla birlikte göz kırpmayı da devam ettirin. Göz kırpma gözün yağlanması anlamına da gelir ve bu yağlama sonuçta far ışıklarının parıltısını filtreleyerek azaltır.

    Gölgelendirilmiş göz malzemeleri; güneş gözlüğü, koyu, açık renkli vizörler gece sürüşünde kullanılmamalıdır. Görüşü çok kısıtlarlar. Aydınlık bölgelerde içten güneş gözlüğü tavsiye edilir, gözünüzü korur ayrıca sonradan karanlık bölgelere girildiğinde gözleriniz hazır, karanlığa alışmış halde olacaktır.(Gözlük çıkartılır).Açık renkli vizörler(sarımsı) şafakta iyidir ama akşam üstleri kullanılmamalıdır. Ayrıca şafak vakti siz henüz güneşin aydınlatmadığı bölgede iken gün söküyorsa bu çok tehlikeli bir durumdur ve siz bir müddet geçiçi bir körlük yaşarsınız. Aydınlık taraftan gelen araçlarda sizi görmeyecektir. Bu durumda bir müddet güvenli bir yerde durarak gözlerinizi alıştırmanızı tavsiye ederiz.

    Şayet ışıktan gölge yada karanlığa girdiğinizde gözleriniz alışma zorluğunu normalden fazla çekiyorlarsa bu A vitamini eksikliğine işaret eder. A vitamini eksikliği karşı yönden gelen araç far ışıklarına da aşırı hassaslık demektir. Sakın bu sorunu güçlü dozlarda A vitamini yüklenerek kedi görüşüne sahip olabileceğinizi sanmayın. Aşırı doz A vitamini zehirleyicidir. Ayrıca gözlerinizin başka sorunları da olabilir. Göz doktoruna gidin ve gözlerinizi kontrol ettirin.

    Mesela şayet derinlik algılamanız bozuksa ve gece takip ettiğiniz bir aracın stop ışıklarını olduğundan küçük, puslu görüyorsanız sizde protanophia denen görme zayıflığı vardır. Bu retinanızın kırmızı ışığa duyarlılığının normalden az olduğu durumdur. Şayet geceleri çok yakınına girerek araç takip ediyorsanız ve bunun yakınlığının sakıncalı boyutlarda olduğunu algılayamıyorsanız bir göz doktoruna mutlaka gözlerinizi kontrol ettiriniz.

    Son olarak söyleyeceğimiz şudur: Gece tehlikeleri kadar gündüz de tehlikeler vardır ve aynı sayıdadır ancak gece bunları gündüz derecesinde göremezsiniz.

    ACİL DURUMLARDA ZAMAN FAKTÖRÜ



    Motordaki sürüş teknikleri içinde temel iki esas olan kontra basma(kıvırma) ve acil durum frenlemesi olmazsa olmaz güvenli sürüş zaruri becerilerindendir. Bazense öyle durumlar vardır ki acil freni bırakıp kontrayı bilinçli olarak basarsınız ve motor yatarak yerde sürüklenmeye başlar. Sizde onunla beraber tabi(umarım altında kalmazsınız). Buna İngilizce bir terim olan low-side yani alt taraf denir. Sürücünün devrilen motorun devrildiği tarafta kalması durumu olarak tarif edilebilir. Bu durum o kadar tehlikeli olmamakla beraber motorun altında kalmamaya çok dikkat edilmesi, motorun düşüş anında ne zaman bırakılacağının iyi bilinmesi gerekmektedir. Genellikle motor parçalarının yere sürtünmeye başlaması ile arkanın açılmasını hissettiğiniz anda ki büyük ihtimalle ön tekerinde aksi yönde kaymaya başladığını hissedersiniz, işte o anda motoru bırakarak alt taraftaki bacağınızı motorun altından derhal çekiniz. Kayma esnasında başınızı koruyunuz, dönmeyiniz, ayağa kalkmağa çalışmayınız gevşek bir şekilde ama eklem yerlerinizin dönmesine izin vermeden kaymaya kendinizi bırakınız. Motoru bıraktığınız için sizden önde gidecektir. Güvenlik donanımlarınız yeterli değilse asfaltla olan sürtünmenizde bedeninizden epey bir şeyleri kaybedebilirsiniz. Ve şayet derinizin altındaki kayba uğrayan et fazla ise birinci derece yanıklarla aynı etkiyi yaparak hayatınızı kaybetmenize sebep olabilir. Motora her zaman sanki düşecekmiş gibi giyinip binin, hiçbir şey olmayacakmış gibi değil. Bir başka zaman ve durumda ise motoru hiç yatırmadan çarpma anına kadar soğukkanlı bir şekilde acil durum frenlemesi yaparak çarpma hızının minimuma düşürülmeye çalışılması gerekir. Bu durumda çarpacağınız bir araçsa lastiğine vurmaya çalışılmalı(jantına değil siyah lastik kısmına), üzerinden uçabileceğiniz alçak bir bölümüne vurmaya çalışmalıdır. Bu durum kontra basıp kıvırmayla kurtulamayacağınız kadar kısa bir mesafe varsa tercih edilmelidir. Şayet gerekli kurtarma mesafesi yokken motoru yan yatırırsanız fren devre dışı kalacağından çapma hızınız daha fazla olacaktır.

    Bu iki stratejiden hangisini seçeceğiniz o anki duruma ve tamamen sizin inisiyatifinize kalmıştır. Allah kimseyi böyle bir seçim yapmak zorunda bırakmasın diliyorum. Ama bir gün gerekirse siz kontra tekniğinde ve acil durum frenlemesinde usta olmalısınız ve kaskınızla diğer koruyucu donanımlarınızın tam olması gerekir. Tabi bunlarında yetmeyeceği durumlar olabilir. Daha doğrusu vardır. Zaman faktörü.

    Zaman faktörü nedir?

    Los Angeles deki kaza yapan 900 motor üzerinde yapılan incelemede çarpışma sürecinin başlaması ile(önünüze karşı yönden dönüş yapan bir araç gibi-resimde verilmiştir) çarpışmanın olması anı arasında geçen zaman ortalama 1.9 saniyedir. Neredeyse aynı sayılabilecek Tayland da yapılan bir araştırma sonucu ise 2 saniyedir. Her iki araştırmada da sürücülerin ¾ ünde kazanın başlama anı ile fiili çarpışma anına kadar geçen sürenin üç saniyeden az olduğu görülmüştür. Şunu da unutmayalım ki sürücü olayın başlangıcını anında fark etmeyebilir. Sürücünün dikkatini çekmesi yarım saniye ile birkaç saniye arasında değişebilir.

    Sürücünün dikkatini çekmesiyle reaksiyon süresi başlar. Kaza uzmanları sürücülerin çoğunun potansiyel tehlikeler karşısında ki reaksiyon sürelerinin 1 saniye ile 2 saniye arasında olduğunu söyler. Ortalama 1.5 saniye. Kontra basarsanız buna 0.5 saniye daha ekleyin. Tüm bu gecikmeler sizin önleyici aksiyonlarınızın çoğuna hiç zaman bırakmaz. Fiiliyatta sürücülerin %30 un hiçbir şey yapamadıkları görülmüştür. Çok usta bir frenleme bile sizin çarpışma anınızı geciktirmekten başka bir işe yaramayabilir.

    Örnek.: 50 km/saat hızla bulvara doğru gidiyorsunuz diyelim. Aniden karşıdan gelmekte olan Maganda Kuş beyinlinin kullandığı araç sola doğru sizin önünüze kırdı. Reaksiyon zamanı ve diğer anlatılan her şeyden sonra sizin 1 saniyeniz kalır. O anda arka tekerin havayı kalkması pahasına çok ustaca bir frenleme ile ortalama hızınızı 45 km/saat ten 25 km/saate indirdiniz. Bu size 10 metre kazandırdı. Frenleme yapmasaydınız bu takribi 10 metreyi 0.7 saniyede alacaktınız. Çok usta bir frenleme yapmanız ve çelik gibi sinirlere sahip olmanız size çarpışma anını eğer hiç fren yapmamış olmanız durumuna kıyasla ¼ saniye geciktirdi. Peki bu çok küçük gecikme minibüs sürücüsü Maganda Kuş beyinlinin aracını sizin yolunuzdan çekmesine yetecek mi? Genellikle hayır. Zaten çok az sürücünün fren için 10 metresi vardır. Daha kötüsü böyle bir ölümcül durumla aniden yüz yüze gelen sürücüler frenleme ve kırmayı aynı anda yapmak gibi felaket bir hata yaparlar. Burada ister acemi olun ister usta devreye giren psikolojik faktör Tanrının huzuruna çıkmanızı sağlayabilir. Bu psikolojik faktörün adı İngilizce Pucker faktörüdür ve üzerinden gelinmesi çok zordur.

    Öneri.: Süper refleks ve yeteneklerinize, ustalığınıza güvenmek yerine böyle durumlara düşmeyi önlemeye çalışın. Bu sizi bir çok dertten koruyacaktır.

    Nasıl Önlenir?

    . Sürücülerin sizi görmesi için elinizden geleni yapın. Bu tip kazalara sebep olan araç sürücülerinin %90-95 i motosikleti görmediklerini iddia edeceklerdir. Tabi size isteyerek gelip çarptıklarını söylemiyoruz ama sizi fark etmeleri için ekstra bir yardıma ihtiyaçları olduğu kesindir. Selektör yapın, siyah yerine daha açık parlak renkler kullanın. Kasıtlı olarak motosiklete çarparak ölüme sebep olma vakaları sürücüler arasındaki münakaşalardan sonra olmaktadır. Biri arabada diğeri motor üstünde. Gerisini siz tasavvur edin.

    . Ara yollar yerine ana yolları her zaman tercih ediniz. Orada önünüze aniden dönüşler daha zor olabilir.

    . Şehir içi yoğun trafikte karşı yönden gelen araçların sizin hattınızı kullanmak isteyecekleri kavşaklardan geçerken araçların arkasında yada önünde değil yanlarında (kör noktalarında kalmadan- ön tamponlarına paralel) seyredin. Bilhassa geceleri bunu yapmanız güvenliğiniz açısından çok önemlidir. Kavşak kazalarının %30 u motorun araçların yaklaşık 18 metre gerisinde veya 27 metre ilerisinde kalmasından kaynaklanmış kazalardır.

    . Potansiyel tehlikelerden uzaklaşın. Bir kavşağa yaklaşırken karşı yönden sola sizin önünüze kıracak gibi gelen bir araç gördüğünüzde görünürlüğünüzü artırmak için hattınızın en sağına kaldırıma doğru yanaşınız. Bu davranışınız karşı yönden gelen vasıtanın dönüşe başlama noktası ile sizin aranızdaki mesafeyi artıracaktır. Araç sürücüsünün sizi daha kolay görmesini sağlayacak ve daha fazla bir reaksiyon zamanı sağlayacaktır. Bu ustaca frenlemeden daha önemlidir.

    . Diğer araç sürücüsünün sizi gördüğünü asla farz etmeyin. Araçtan bakışlarınızı ayırmayın ve sizi gördüğüne karar verdiğinizde ve yolunuzun ilerilerine doğru bakmaya başladığınızda biliniz ki o an aracın dönüş yapmaya karar verdiği an olabilir.

    . Virajlı kanyonlarda dikkatli sürünüz ve gaz kesmeyi biliniz. O virajlardaki her ağaç ve bariyer ki bir çoğu virajların dekoru olmaktan başka işe yaramaz, çarpışma esnasında vücudunuzdaki tüm kemiklerinizin kırılmasına sebep olabilir.

    . Asla alkol almayınız. Sürüşten önce alkol almakla kaza risklerinize artırıcı faktörler ekliyorsunuz demektir. Asla bir bardak bile içilmemelidir. Bir bardak bira bile kaza riskinizi hiç içmemiş birine kıyasla 40 misli artırır. İçkili sürücülerin baş kaza nedenleri yoldan çıkmaktır ki bu kaza şekli kafadan bir vasıtayla çarpışmaktan sonra gelen en tehlikeli kaza şeklidir. Çünkü yoldan çıktığınızda sizi bekleyen tehlikeler çok fazladır. Ağaçlar, kayalar, park etmiş araçlar, uçurumlar vs.

    . Ana yollarda hat araları geçişleri gerekiyorsa yapın. Birinin sizi çok yakından takip ediyor olması pahasına kendi hattınızdan gitmek yerine trafik süratinin üzerine gereğinden fazla çıkmadan hat aralarından geçişler yapmanız daha güvenlidir. Bunu yaparken yanından geçeceğiniz aracın yan hattı boşsa dikkatli olunuz bilhassa araçların hızlı akan trafik taraflarındaki hatları boş olduğunda çok daha dikkatli olunuz.

    . Yolunu kaybetmiş veya dikkati dağılmış sürücülere karşı sabırlı olunuz. Burada bekleyerek kaybedeceğiniz bir 10 saniye ile adres arayan veya 30 km süratle aniden park yerine girmeye kalkarken sizin onu gazlayıp geçme hamlenizle olabilecek bir kazada o aracın tekerinin bacağınızın üzerinden geçme süresi aynıdır. 10 saniye.

    . Gürültülü egzozlara güvenmeyin. Karşı taraf sizi duyacağı kadar yaklaştığında her şey için çok geç olabilir. Kazalardan uzak kalmak konusunda kendinizi daha görünür yapın, daha duyulur değil.

    . Ana yol kavşaklarındaki kavisli olarak yükselerek dönen çıkışlarda ve inişlerde motoru acil bir durum karşısında yatırmayın. Bunun yerine acil durum frenlemesini kullanın. Her iki freni de kullandığınızda saniyede 30-35 km hız kesersiniz. Bu zaman içinde frenleme yerine motoru yatırıp kendinizi yere bırakırsanız viraj kenarındaki alçak duvarlar sadece motorunuzu durdurur ve siz üzerinden aşağı uçarsınız. Böyle düşüşlerden sağ çıkan sürücü sayısı çok azdır.

    . Gene bu tip ana yol çıkışlarından çıkış yaparken, bu yolların genellikle sonunda diğer bir ana yolla dik kesişir olacağını ve önünüzdeki aracın ani duruş yapacağını bilerek hızınızı önceden kesin ve yakın takip yapmayınız, kendinize de yakın takip yaptırmayınız.

    . Tüm bunları kendinizde bizzat yaşayarak- şayet yaşarsanız- öğrenebilirsiniz ama bu şekilde öğrenmek yerine, başkalarının yaşadıklarından ders almak, bilgilenmek daha güzel, acısız ve tehlikesizdir. Motorculuğun karanlık taraflarını görüp hala yaşayanlara saygı gösterin.

    . Genç sürücüler bir hedef seçip yola çıkarlar. Yaşlılar bir yön seçip yola çıkarlar. Unutmayın bir yere ulaşmanın en hızlı yolu gerekiyorsa gece yada gündüz mola vermektir.

    allpower, Archidraw, skyytr ve 22 diğerleri bunu beğendiler..
    Karanlığa küfür edeceğinize kalkıp bir mum yakın. Konfiçyüs.
    alfamotosiklet.blogspot.com


    Motosiklet Aksesuarları ve Ekipmanları Online Satış Sitesi
    Stylmartin ayakkabı bot modelleri için tıklayın
    Motomax
  2. #2
    İHTİYAR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Mart 2006
    Şehir
    İZMİR
    Motosikleti
    SUZUKI GS-500 E
    Hocam harikasınız,kucak dolusu teşekkürler.
    Haydi hükümeti yıkalım yerine AVM yapalım.

  3. #3
    Makine - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2005
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    2011 BMW R1200GS ADV
    Bilgiler için teşekkürler. Kaynağı varsa verirseniz sevinirim. Daha ayrıntılı incelemek isterim.
    "Bir insanın bildiğini zannettiği bir şeyi öğrenmesi imkansızdır." (Epiktetos)

  4. #4
    Ümit - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Mayıs 2006
    Şehir
    İstanbul - Çekmeköy
    Ben böyle topiclere bayılıyorum.. Ellerinize sağlık üstad.. Çok teşekkürler paylaşım için..
    Dün Dünle Gitti Cancağazım, Artık Yeni Şeyler Söylemek Lazım...

  5. #5
    Moderatör Gökhan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Haziran 2006
    Şehir
    Rize
    Motosikleti
    F 650 GS
    eline sağlık yararlı bilgilerrr...

  6. #6
    joyride 2004 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Mayıs 2006
    Şehir
    istanbul/maltepe
    Motosikleti
    Suzuki Burgman An650
    Bu yararlı paylaşımın için teşekkürler

  7. #7
    PIERzig - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Temmuz 2006
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    Yamaha Xj6

    Gerçekten çok yararlı bilgiler

  8. #8
    adosonic - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Şubat 2006
    Şehir
    Ümraniye - Sultanahmet
    Motosikleti
    Kymco People S 200i
    harika teşekkurler saygılar
    Virüs bulaştı bi kere.. Yapacak bişi yok tek çare 2 teker...

  9. #9

    Üyelik
    15 Ekim 2006
    Şehir
    İstanbul/Beşiktaş
    Motosikleti
    Zongshen GY_A200
    Kamyonun tekerleği arkasından gitmekte fazla akıllıca değil, (1-2. resimde. )Tekerlek taş fırlattığında tehlikeli olabilir...
    "Motosiklet Özgürlüktür."

  10. #10
    banistercaq - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Aralık 2005
    Şehir
    bahçeşehir/istanbul
    Motosikleti
    Yok
    eline sağlık gerçekten çok faydalı bilgiler
    Gilera Runner vxr 200 (pert...)
    Piaggio Xevo 250ie

  11. #11
    deer_152 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Temmuz 2006
    cok faydalı bir konu paylasım için teşekkürler

    biz bu tarz bilgileri güvenli sürüş eğitiminde görmüştük motosikletlede denemek gerekir

  12. #12
    Shape85 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Eylül 2006
    Şehir
    Heryerde çıkarım karşınıza
    harika bir paylaşım teşekkürler çok faydalı

  13. #13
    AFT62 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Kasım 2006
    Şehir
    Istanbul-Sarıyer
    Motosikleti
    Mondial 150 Zat
    Son derece yararlı bilgiler , paylaşımınız için teşekkürler

  14. #14

    Üyelik
    20 Aralık 2005
    Şehir
    samsun
    Motosikleti
    xt660x
    gercekten cok yararlı bilgiler ehliyet kursunda okadar abuksubuk bilgiler vereceklerine bunları oğretseler kazalar birazdaha azalırdı

  15. #15
    Chesterfield - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Mart 2007
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    yamaha ybr 125
    ellerinize sağlık bunlar çok değerli bilgiler yeni başlayacaklar içinde başlamışlar içinde teşekkürler...

  16. #16
    kıllıtarkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Eylül 2006
    Şehir
    İstanbul/AVCILAR
    Motosikleti
    ALMAYACAĞIM!!!!!!!
    ellerine sağlık kardeşim çok iyi bunlar
    BU ALANA REKLAM ALINIR

  17. #17
    SaLu_JaCBo - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Şubat 2007
    Şehir
    Balıkesir/Ayvalık
    Motosikleti
    Benelli TNT 250
    Son derece yararlı bilgiler paylaşım için teşekkürler.
    Hayattan umduklarım Hep Arkamda, Önüm Uçurum Arkam Boşluk, Ne Kaybım Var Ne Zararım.Amaçlar İçinde Yaşam, Amaçsızlar İçin KAVGAM!

  18. #18
    alfawings - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph Tiger 1050 SE
    Alıntı Makine adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bilgiler için teşekkürler. Kaynağı varsa verirseniz sevinirim. Daha ayrıntılı incelemek isterim.
    Birinci bölüm Amerikan sporsürücüleri dergisinin visionquest adlı yazısının tercümesidir. İkinci bölüm, periferik görüş tek kaynaktan değildir. Çeşitli online ve normal ansiklopedilerden derlenmiş bir özettir. Resim Almanya Bach göz enistitüsünden alınmış bir çalışmadır ancak tam orjinal kaynağını bilmiyorum. Adres olarak bilmiyorum. Telif haklarına bir tecavüz durumuna düşmemek için açık isim veremiyorum. Google'a peripheral and foveal seeing başlıklarını girerseniz yeterince kaynağa ulaşabilirsiniz. Gene online wikipedia ve howstuffworks adlı sitelerde çeşitli bilgilere ulaşabilirsiniz. Kolay gelsin.

    Alıntı redrose adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Kamyonun tekerleği arkasından gitmekte fazla akıllıca değil, (1-2. resimde. )Tekerlek taş fırlattığında tehlikeli olabilir...
    Çok doğru ancak ötesini göremediğimiz yüksek araçların arkasından mümkün olduğunca çabuk çıkmak ve minimum iki saniye takip süresini iki misli uygulamak gereklidir. Buda bahsettiğiniz tehlikeyi zaten bertaraf edecektir. İlgilendiğiniz için teşekkür ederim. Grafikler olayı yüzeysel olarak göstermektedir elbette şartlar, mesela yağışlı havalarda biraz daha farklı olacaktır vs. Ancak kanun dışı olmayan sürüşlerde ve normal hava şartlarında bunlar uyulması gerekli asgari güvenlik pozisyonlarıdır.
    Karanlığa küfür edeceğinize kalkıp bir mum yakın. Konfiçyüs.
    alfamotosiklet.blogspot.com

  19. #19
    sahinbirinci - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Eylül 2006
    Şehir
    Muğla nın herhangi bir gizli cennetinde.
    Motosikleti
    KTM DUKE 200
    eline emeğine araştırmana sağlık sabitlenecek konu bu.
    Hüzünbaz Acılarımın Canbazıyım Şimdi...

  20. #20
    alfawings - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph Tiger 1050 SE
    Alıntı İHTİYAR adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Hocam harikasınız,kucak dolusu teşekkürler.
    Merhaba,

    Cevap yazan ve okuyan herkese teşekkür ederim.
    Karanlığa küfür edeceğinize kalkıp bir mum yakın. Konfiçyüs.
    alfamotosiklet.blogspot.com


    Leoncino
    Daelim Motosiklet
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler